Ben ik hetero?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Ben ik hetero?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:47

Hoi allemaal,

Ik zit met iets wat ik niet durf te vertellen aan anderen, ik denk dat ik hetero ben. Hoe weet ik zeker of ik hetero ben?

Weten jullie hoe ik dit aan anderen kan vertellen? Wie moet ik dit het eerste vertellen?

Liefs mingming

Oke, dit meen ik dus niet serieus. Ik zie dit soort dingen heel vaak voorkomen (maar dan dus dat je homoseksueel bent), maar leggen we daarmee niet juist de nadruk erop dat als je niet hetero bent, het anders is? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ik moet je wat vertellen, ik ben hetero. Zorgen we er niet juist voor, doordat men moet vertellen welk label hij/zij heeft (homo/bi/lesbisch/ en nog veel meer die ik niet eens weet :+ ) dat het wordt gezien als iets raars?

Ik heb het hier vaak over met een vriend van me, die echt een hekel heeft aan alle pro-homo acties op school. Hij heeft zelf een vriend.

Even een note: ik wil hier niemand mee beledigen of aanvallen.

En nee, dit topic heb ik niet geopend door een ander topic hier op bokt, ik denk hier al langer over na.

Mijn excuses als hier al een topic over loopt, ben hem zelf niet tegengekomen.

KimD

Re: Ben ik hetero?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:48

Ipv een topic te openen had je wel in 't andere topic terecht gekund hiermee. :j

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:49

KimD schreef:
Ipv een topic te openen had je wel in 't andere topic terecht gekund hiermee. :j

Ik wilde dat topic laten gaan over wat TS het voor had geopend. Zij is gewoon benieuwd hoe het is gesteld met de geaardheid op bokt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:49

ik denk dat mensen dat zeggen omdat de meeste mensen hetero zijn, en inderdaad omdat sommige mensen het raar vinden, heb er zelf geen problemen mee maar er zijn genoeg mensen die daar wel problemen mee hebben en het raar vinden, en dat ze daardoor het anders gaan vragen omdat het toch in onze samenleving toch niet helemaal 'normaal' is denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:51

Hmmm ik kan me best voorstellen dat mensen die homoseksueel zijn daar over kunnen twijfelen als deze gevoelens naar voren komen(voor een eerste keer)

De hele samenleving is op ingericht en gewenst An het "normale" plaatje van een mannetje met een vrouwtje.

En het is ook niet in iedere familie geaccepteerd.

IsabelHx

Er zit wel wat in inderdaad. Dat je niet hoeft te zeggen 'ik ben hetero jongens' omdat dit de 'standaard' is en hier in principe door iedereen vanuit gegaan word. Terwijl homo/lesbisch/bi zijn eigenlijk net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Ben het met je eens dat hoe meer die pro-homo acties komen, hoe meer je het idee geeft dat het een 'afwijking' (niet het juiste woord, maar ik weet niet hoe ik het beter moet omschrijven) is.
Terwijl als we er 'gewoon' geen aandacht aan schenken mensen het ook meer als normaal gaan zien of zo.

StonedRomy

En zo heb ik wel eens iemand horen zeggen. ' ik moet jullie iets zeggen en ik hoop dat jullie nog vrienden met mij willen zijn hierna... Maar ik ben hetero.' Dit was een hele serieuze reactie.

Denk dat het komt doordat je een minderheid bent. Zoals Marokkanen veelal meer met hun cultuur bezig. Het is iets wat nog niet overal geaccepteerd wordt. Sommige slaan echt te veel door in het homo zijn, maar er mee bezig zijn en het aan mensen vertellen is vrij vaak nog nodig.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:52

Mijn oom is homo en een kennis is lesbisch, van mijn oom wist ik dat natuurlijk. Maar bij die kennis wist ik het niet, en kwam ik er een keer achter tijdens een etentje dat ze vertelde over d'r vriendin. Mijn oom zegt het tegen niemand, als ze hem uitnodigen komt hij samen met z'n vriend en dan zien ze het zelf wel.
Dus denk niet dat iedereen dat doet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:52

Je gaat er van uit dat iemand 'gewoon' is ja... logisch eigenlijk. Als je vegetarisch eet moet je dit ook vertellen want men gaat er van uit dat je 'gewoon aardappel groente en vlees' eet.

Vind het niet zo gek dat je het moet vertellen als je 'anders dan de gewone mens' denkt, maar het hoort geen andere behandeling te geven. Als iemand vlees wilt eten krijgt ie een stuk vlees, wilt ie geen vlees dan krijgt ie geen vlees. Valt ie op mannen dan valt ie op mannen en valt ie op vrouwen dan valt ie op vrouwen.

Simpel, geen gehaat en geen voortrekkerij.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:54

Bedankt voor jullie reacties. Het komt ook deels door de opvoeding van mensen denk ik. Mijn ouders hebben nooit het woord hetero/homo gebruikt. En ook nooit gedaan alsof het standaard plaatje man-vrouw zou moeten zijn.

Ze hebben altijd gezegd: Als je later gaat trouwen met je partner/ als je later gaat trouwens met je vriend of vriendin. In zo'n zinsverband bedoel ik, niet dat het nou zo vaak over mijn huwelijk hadden :+

@xSlvna, maar dat is wat anders. Als je vega bent (net als ik) dan moet er rekening met je gehouden worden bij het eten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:57

Je hoeft toch ook niet te vertellen dat je homo bent als je wat met mensen doet? Kun je toch ook doen als je vrienden je mee willen nemen naar de dames van genot (of naar strippers)... bij wijze van.

Mijn moeder zij ook gewoon dat ik 'ooit verliefd word op iemand en daar mee wilde trouwen en kinderen krijgen'. Kinderen met een jongen? Nee hoor, konden ze ook adopteren als het niet gewoon lukt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:58

Ik ben het wel met je eens. Vanwege alle heteronormativiteit zijn er zo veel mensen die een andere geaardheid of het niet hebben van sexuele aantrekkingskracht als iets raars beschouwen, terwijl dit allebei zo veel voorkomt. Ik hoop gewoon dat ik ooit het moment ga meemaken dat niemand meer uti de kast hoeft te komen maar dat iedereen gewoon geaccepteerd wordt ongeacht waarop hij/zij wel of niet valt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:25

Eenmaal als mensen stoppen met te denken dat iedereen hetero is zal het misschien ook minder gezegd moeten worden... ;)

Ik heb het enkel tegen mijn ouders rechtstreeks gezegd (nog niet eens op de manier als in de OP eigenlijk) en als mensen weer maar eens vragen of ik nog geen 'vriendjuhh' heb zeg ik gewoon dat ik niet op jongens val. :+ En zo moeilijk is het toch nog niet om gewoon genderneutrale woorden te gebruiken? In plaats van heb je een vriend/vrienden kan je gewoon vragen of je een partner/relatie hebt etc..

En xSlvna.. Ik ga er praktisch nooit van uit bij iemand dat die persoon 'gewoon' hetero is, zo'n moeilijke gedachtegang is dat toch niet.. Vind de vergelijking met vegetariër zijn dan ook wel raar, eten zal ik nog wel voor iemand maken en dan kan dat een belangrijk punt zijn, maar ik zal voor niemand een vriend of vriendin fixen, dat doen ze maar zelf. x)
En ik denk dat het ook gewoon is dat je je fijner voelt rondom mensen die weten van je geaardheid, dan zal je als lesbisch meisje bijvoorbeeld wel sneller iets zeggen als je een knappe chick ziet, in tegenstelling tot als je met mensen op stap bent die niet weten dat je op meisjes valt, dan zullen ze misschien even raar opkijken en durf je er dus minder voor uit te komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:27

Homoseksualiteit (of alles wat niet hetero is) wordt echt nog niet door iedereen geaccepteerd. Ik kan ze niet op 2 handen tellen hoor. De mensen in m'n ongeving die het maar niks vinden.

Jouw opvatting past misschien bij jouw belevingswereld maar niet bij die van mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:33

Ben het wel met je eens. Dat hele "uit de kast" komen vindt ik zo vreemd. En zou in de wellicht ideale wereld niet nodig moeten zijn. Maar zolang er nog teveel mensen zijn die het niet kunnen accepteren zal dat nog niet gaan veranderen. Het is nu al meer geaccepteerd maar dat kost tijd. En je zult altijd mensen blijven houden die er tegen zullen zijn. Maar ben het er zeker mee eens dat door al het gedoe erom heen toch een verkeerd beeld geschept wordt.
De vraag is of er goed aangedaan word op deze manier.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:37

Bedankt voor alle reacties! Ik was erg benieuwd hoe anderen hier dus over denken.

@MarlindeRooz, bedoel je bij mijn belevingswereld, in de trant van, dit is wat ik zou willen? Of meer dat het gewoon niet mogelijk is in jouw omgeving?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:43

Nee, ik heb nog nooit iemand horen zeggen ''ik ben hetero''. Maar ik heb het maar een enkele keer meegemaakt dat iemand mij vertelde homo te zijn. Iemand die ik niet eens zo goed kende. Dat vond ik vreemd, want wat gaat mij dat aan?
Ik ken ook een homo en een lesbienne die het niet verteld hebben, maar waar ik vanzelf achter kwam. Net zoals ik er bij andere vanzelf achter kwam dat ze hetero waren. Dat vind ik normaler.

Dat je tegen je familie of je allerbeste vrienden verteld dat je homo bent of lesbienne, kan ik me dan weer wel voorstellen. Hoe je het ook wendt of keert, het grootste deel van de mensen is hetero en dat wordt daarom dan ook een beetje als standaard gezien. Dat wilt niet zeggen dat homo of lesbienne zijn verkeerd of afwijkend o.i.d. is.
Ik kan me voorstellen dat je mensen even wilt voorbereiden door het te vertellen, voordat je je nieuwe partner voorstelt. Het is toch leuker dat mensen het weten en dan hopelijk enthousiast reageren als je je nieuwe partner voorstelt, dan dat mensen helemaal verbouwereerd zijn en niet zo enthousiast reageren.

Ik erger me soms ook aan die pro-homo acties. Ik vind het niet nodig om dat zo uit te staan schreeuwen. Naar mijn idee bereik je daar het tegenovergestelde mee.
Ik zie liever dat ze het op school de kinderen al jong leren dat er niets mis mee is om homo of lesbienne te zijn. Hier doen ze dat gelukkig op school. De nadruk ligt er natuurlijk niet op, maar het is wel iets dat ter sprake komt of in de hogere groepen behandeld wordt.

Mijn kinderen zijn 5 en 8 en weten beide prima wat homo en lesbisch is en dat daar helemaal niets mis mee is. Ze moeten altijd stiekem lachen als ze (op tv bijv.) 2 mannen of 2 vrouwen zien kussen, net zo hard als dat ze zien als een man en vrouw kussen. Ik geloof niet dat het één meer indruk maakt dan het andere :D
Mijn schoonmoeder (75 jr en katholiek) is wel van de generatie die van mening is dat het een ziekte/afwijking is. Ik heb het idee dat er gelukkig steeds normaler tegenaan gekeken wordt.
Ik woon in een klein dorpje en hier is het absoluut geen taboe.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-01-16 01:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:43

Ik zeg het liever op een "uit de kast komen manier" dan dat ik er spontaan over begin en mensen me ineens wat raar aankijken.

Moet er wel bij zeggen dat ik alleen mensen die belangrijk voor mij zijn het vertel, wat de rest er van vind maakt me echt niks uit en het gaat hun ook helemaal niks aan.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 10-01-16 01:45, in het totaal 2 keer bewerkt

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:44

Ik ben toen ik een jaar of zestien was dus wel met mijn ouders om tafel gaan zitten om ze te vertellen dat ik hertero was. Ja, ingeleid met: "Ik moet jullie iets vertellen." Ze waren namelijk overtuigd van het tegenovergestelde, omdat ik nooit interesse in jongens had. Ook niet in meiden, tenminste, niet op die manier, maar goed, dat terwijze.

Inmiddels weet ik dat ik eigenlijk borderline a-sexueel ben, maar met een voorkeur voor mannen. Ik heb namelijk nog nooit romantische of sexuele gevoelens voor een vrouw gehad, maar misschien ben ik gewoon de juiste nog niet tegen gekomen ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:26

[LZP] Seksualiteiten verdeling op bokt?

Dit topic verklaard dit voor mij. Als je even snel kijkt naar de poll (al is deze niet helemaal terecht ivm gebrek aan mannen op bokt :+ ) is het overgrote deel is hetero, dus is het ook niks bijzonders om voor uit te komen.
Maar naast het standaard lesbisch en homo zijn er tegenwoordig zoooveel verschillende typen.. Ik denk dat er veel mensen zijn die ze nog lang niet allemaal kennen (o.a. ik). En als je nadenkt is dat ook zo raar nog niet, want hoewel nederland redelijk voorliep op dit onderwerp is in de V.S. het homohuwelijk nog geen jaar officieel. Ik vind het niet raar dat mensen nog opkijken dat er mensen zijn die ervoor uitkomen. Zelf heb ik dat niet omdat ik ermee ben opgegroeid, mijn hele familie is er sowieso heel makkelijk in. Maar ik kan snappen dat als het toen je zelf zo oud was als ik nu ben een heel taboe was om over te praten, je het nu niet gelijk kan bevatten.

Wel vind ik het vieren van de dag dat het homohuwelijk werd toegestaan, of bijvoorbeeld paarse vrijdag, er teveel nadruk op leggen inderdaad. Maar ik denk dat dit met de tijd slijt, over 50 jaar is het compleet normaal, het is nu gewoon nog te nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:59

Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Zelf ben ik van mening dat niemand 100% hetero is, als ik kijk naar mijn omgeving in ieder geval. Ik denk dat iedereen tot op zekere hoogte wel aantrekkingskracht kan voelen tot iemand, maar ervoor kiest om daar niks mee te doen. Ik voel me in ieder geval zeker aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen, maar ik verkies mannen en daarom identificeer ik mezelf als 'hetero'.

Binnen het gezin waarin ik ben opgegroeid is er nooit gesproken met termen als 'homo' of 'hetero', je bent gewoon wie je bent en je valt op mensen. Ik denk dat dat heel erg bijdraagt aan hoe je de wereld ziet. Er zijn genoeg omgevingen waarin het helemaal niet zo geaccepteerd is, en waar het misschien zelfs wel echt moeilijk kan zijn om 'uit de kast' te komen. Vooral tegenover je ouders als die je niet hebben opgevoed op een vrije manier.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:45

Emmaa_ schreef:
Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Zelf ben ik van mening dat niemand 100% hetero is, als ik kijk naar mijn omgeving in ieder geval. Ik denk dat iedereen tot op zekere hoogte wel aantrekkingskracht kan voelen tot iemand, maar ervoor kiest om daar niks mee te doen. Ik voel me in ieder geval zeker aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen, maar ik verkies mannen en daarom identificeer ik mezelf als 'hetero'.

Binnen het gezin waarin ik ben opgegroeid is er nooit gesproken met termen als 'homo' of 'hetero', je bent gewoon wie je bent en je valt op mensen. Ik denk dat dat heel erg bijdraagt aan hoe je de wereld ziet. Er zijn genoeg omgevingen waarin het helemaal niet zo geaccepteerd is, en waar het misschien zelfs wel echt moeilijk kan zijn om 'uit de kast' te komen. Vooral tegenover je ouders als die je niet hebben opgevoed op een vrije manier.

Daar ben ik het ook mee eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:51

Hetero is in feite normaal omdat er anders toch helemaal geen natuurlijke voortplanting zou zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:53

mingming schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat vind ik dan weer net zo kortzichtig als mensen die ho/le/bi's niet accepteren of er een oordeel over hebben. Ik ben dus wél 100% hetero, niemand hoeft voor mij te bepalen dat dit niet zo is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:55

Mars schreef:
mingming schreef:

Dat vind ik dan weer net zo kortzichtig als mensen die ho/le/bi's niet accepteren of er een oordeel over hebben. Ik ben dus wél 100% hetero, niemand hoeft voor mij te bepalen dat dit niet zo is :+

Oh ik bedoel het zeker niet op deze manier. Ik voel me ook 100% hetero, ik voel me niet genoeg aangetrokken tot vrouwen om er daadwerkelijk iets mee te doen.

Maar ik kan wel de schoonheid van een vrouw inzien, ook op seksueel gebied. Als ik het met mannen in mijn omgeving hierover heb dan zeggen ze eigenlijk hetzelfde. Ze zouden nooit iets willen met een man en zijn in dat opzicht 100% hetero, maar ze kunnen wel zien, en dan ook zeggen, dat een andere man aantrekkelijk is voor een ander.