Wat wil jij écht met je leven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Wat wil jij écht met je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:30

Citaat:
"If you find yourself wanting something month after month, year after year, yet nothing happens and you never come any closer to it, then maybe what you actually want is a fantasy, an idealization, an image and a false promise. Maybe what you want isn’t what you want, you just enjoy wanting. Maybe you don’t actually want it at all.

... Who you are is defined by the values you are willing to struggle for."

De hele tekst: http://qz.com/584874/you-probably-know- ... -question/

Voor wie niet wil lezen een korte samenvatting: de auteur van de tekst stelt dat het niet belangrijk is je af te vragen "wat wil ik (bereiken in/) met mijn leven" maar wel: "wat wil ik opofferen, hoeveel moeite wil ik voor iets doen, hoe hard wil ik voor iets werken?"

Citaat:
"A more interesting question, a question that perhaps you’ve never considered before, is what pain do you want in your life? What are you willing to struggle for? Because that seems to be a greater determinant of how our lives turn out."

De auteur gaat ervan uit dat iédereen wel een leuk leven wil, met fijne sociale contacten en een toffe job etc. En dat of je dat bereikt of niet, niet afhangt van wat je wil, maar wel of je er de nodige moeite in wil stoppen (ongeacht om welke reden).

Citaat:
"This is not a call for willpower or “grit.” This is not another admonishment of “no pain, no gain.”
This is the most simple and basic component of life: our struggles determine our successes. So choose your struggles wisely, my friend."

Beter is het hele artikel te lezen :D

Ik benieuwd hoe jullie over die benadering denken :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:31

Doel van het topic: pure nieuwsgierigheid op een vrijdagnamiddag :P

Kirrr

Re: Wat wil jij écht met je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:37

Zeer interessant, nu geen tijd om te lezen, dus vandaar al even een reactie.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:50

Het is denk ik wel goed om regelmatig een keer stil te staan bij wat je wil in het leven en je dan te bedenken ben ik nu werkelijk op het goeie spoor om dat te bereiken/verwezenlijken. Want soms dwalen we wel eens af van het spoor dat we in gedachten hadden, maar op zich is dat ook niet erg, je kan dan kiezen tussen doelen aanpassen of de manier waarop je bezig bent. Maar alleszins wel goed bewust te zijn van wat je wil, wat je moet doen om er te geraken en ook hetgeen je tegen houdt om te doen wat je wil doen. Want soms zijn dat dingen in jezelf, je eigen omgeving. Heb zelf zo lang in een relatie gezeten die mij naar beneden trok.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:52

ik heb de tekst niet helemaal gelezen maar ik denk wel dat het echt klopt.

Vorig jaar was mijn grootste droom; diergeneeskunde in utrecht studeren. Ik droomde er iedere nacht van, de loting, de selectie, de uitslag, de brief. Ontzettend blij was ik dat ik die droom eindelijk kon gaan waarmaken.

En nu?? nu droom ik van een prachtig landhuis, een PRE ruin, zwembad en een mooie auto. Uiteraard kan ik dit niet waarmaken, althans die kans is mega klein, maar ik vind het echt heerlijk om te kunnen dromen.

maar waar ik echt gelukkig van wordt is dus mijn studie, en daar heb ik ontzettend veel voor over
Laatst bijgewerkt door future_vet op 08-01-16 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:53

Interessant. Ik ga eens lezen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:03

Ik droom ervan dat mijn ouders in goede gezondheid een mooie leeftijd halen, dat mijn vriend en ik kinderen zullen krijgen, ik een goede moeder en zorgzame vrouw zal zijn in goede gezondheid en dat ik nooit heel krap hoef te zitten. Ik wil geen landhuis of een dure auto :) gewoon gelukkig zijn is voor mij het belangrijkst..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:06

Heb niet het hele artikel gelezen (is immers niks nieuws onder de zon). Ik moet eerlijk toegeven dat ik me helemaal niet afvraag wat ik met mijn leven wil. Natuurlijk heb ik wel een vaag idee van hoe ik graag zou willen dat mijn leven er over 20 jaar uitziet maar het is absoluut geen voorwaarde om gelukkig te zijn. Dat ben ik namelijk nu alvast. Verder focus ik me op korte termijndoelen.

Ik had het er laatst met mijn instructrice over, hoeveel wil je opgeven om mee te kunnen draaien in de paardenwedstrijdsport... Nou persoonlijk niet zo heel veel. Ik spreek in het weekend namelijk ook graag af met vrienden en ik ga meerdere keren per jaar op vakantie. Dit maakt de kans om Nederlands Kampioen te worden een stuk kleiner ;)

Voor een ander doel offer ik wel weer een hoop op. Ik denk dat ik een redelijk goed evenwicht heb gevonden van dingen op zijn beloop laten en afwachten wat er op mijn pad komt vs zaken afdwingen door er keihard voor te vechten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:09

Ik heb persoonlijk heel veel over voor de dieren, nu ik ziek ben heb ik erg veel tijd om daarover na te denken. De afgelopen 2 jaar ben ik dan ook veel bezig geweest met wat ik wil maar helaas ligt dat niet zo zeer in mijn eigen handen op het moment. Maar ik ga er wel voor vechten, heb nu best geleerd wat het is om niet te kunnen doen waar je zin in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:13

Aller eerst ik heb niet het hele artikel gelezen want mijn Engels is niet al te best en het koste mij aardig wat concentratie om het geheel te lezen.
De grote strekking er van snap ik "Wat mag geluk je kosten? als geluk je doel is. De schrijver concludeert dat iedereen op zoek is naar geluk.
Daar ben ik het mee eens, niemand is graag ongelukkig.
De schrijver maakt ook een globale beschrijving van hoe dat geluk er uit kan zien, ook daar kan ik hem in volgen.

Dan is de eerste vraag die ik aan mezelf kan stellen, wat is voor mij geluk? en de tweede vraag is dan wat mag dat geluk mij kosten.
Ik ben Christen en mijn hoofddoel is om Jezus te volgen. Mijn geluk hangt daarvan af tenminste dat ben ik gaan geloven. Dat geeft mij hoop en gevoel van volledig aanvaard te zijn.
Het betekend dat ik in veel aspecten van mijn leven offers moest brengen. Vooral op terreinen als mensen vergeven die mij pijn hadden gedaan.
Mijn dwang naar controle moest ik op geven en dat is behoorlijk lastig gezien ik graag de touwtjes in handen heb.
En dan dat eigen belang, in de maatschappij waarin we leven wordt vooral je op het hart gedrukt je eigen belangen te volgen. Zorgen dat jij je goed voelt en je niet laten ondersneeuwen.
Dat staat lijnrecht tegen over wat Jezus van je vraagt als je hem wilt volgen.
Want hij spreekt over naasten liefde. Een stuk opoffering van je liefde, tijd, financiën en eigen belang.
Je nederig op stellen, het belang van die ander voor ogen hebben en de ander onvoorwaardelijk lief te hebben ook de mensen die je niet leuk vind of mensen die jou niets te bieden hebben.

Niet te verwarren met jezelf wegcijferen uit angst omdat je angst hebt dat je niet meer lief gevonden wordt.
Of jezelf wegcijferen om in een goed presenteerblaadje te komen, of door een verslaving aan complimenten en bevestiging.
Nee hier gaat het om de bewuste keuze het belang van de ander belangrijker te vinden dan het belang van jezelf.
Dat is dus de weg die ik heb besloten te volgen en makkelijk is die weg niet want ik stuit soms op nog best veel onbegrip.
Dus ja wat mag het mij kosten, mijn eigen ik-belang :j .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:16

Erg leuk om al die verschillende antwoorden/interpretaties te lezen! Reageer later op de avond wat uitgebreider :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:50

Ik denk dat het juist wel belangrijk is om je af te vragen wat je wilt bereiken in je leven :) Zonder doelen geen weg er naar toe. Maar, zoals de schrijver terecht opmerkt, hoe belangrijk het doel voor je is kun je zeker aflezen aan hoeveel moeite je er daadwerkelijk in stopt. Ik besef me nu dat ik die moeite inderdaad doe voor de dingen die ik écht belangrijk vind.

Andersom werkt het overigens ook: als je ergens moeite in stopt zonder dat iemand je daartoe dwingt ga je het vanzelf leuker/belangrijk vinden :D

Verder een leuk artikel om te lezen!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:54

xIrlijn schreef:
Andersom werkt het overigens ook: als je ergens moeite in stopt zonder dat iemand je daartoe dwingt ga je het vanzelf leuker/belangrijk vinden :D

Verder een leuk artikel om te lezen!

inderdaad, anders heb je toch geen motivatie haha :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:39

OsMo schreef:
Dan is de eerste vraag die ik aan mezelf kan stellen, wat is voor mij geluk? en de tweede vraag is dan wat mag dat geluk mij kosten.
Ik ben Christen en mijn hoofddoel is om Jezus te volgen. Mijn geluk hangt daarvan af tenminste dat ben ik gaan geloven. Dat geeft mij hoop en gevoel van volledig aanvaard te zijn.
Het betekend dat ik in veel aspecten van mijn leven offers moest brengen. Vooral op terreinen als mensen vergeven die mij pijn hadden gedaan.
Mijn dwang naar controle moest ik op geven en dat is behoorlijk lastig gezien ik graag de touwtjes in handen heb.
En dan dat eigen belang, in de maatschappij waarin we leven wordt vooral je op het hart gedrukt je eigen belangen te volgen. Zorgen dat jij je goed voelt en je niet laten ondersneeuwen.
Want hij spreekt over naasten liefde. Een stuk opoffering van je liefde, tijd, financiën en eigen belang.
Je nederig op stellen, het belang van die ander voor ogen hebben en de ander onvoorwaardelijk lief te hebben ook de mensen die je niet leuk vind of mensen die jou niets te bieden hebben.

Niet te verwarren met jezelf wegcijferen uit angst omdat je angst hebt dat je niet meer lief gevonden wordt.
Of jezelf wegcijferen om in een goed presenteerblaadje te komen, of door een verslaving aan complimenten en bevestiging.
Nee hier gaat het om de bewuste keuze het belang van de ander belangrijker te vinden dan het belang van jezelf.
Dat is dus de weg die ik heb besloten te volgen en makkelijk is die weg niet want ik stuit soms op nog best veel onbegrip.

Mag ik hieruit heel kort concluderen dat jij je eigen belang, jezelf opoffert?

Ik vind dat heftig, heel heftig zelfs.
Ik leef maar 1x, ik wil gelukkig zijn, kunnen doen wat ik wil, mijn eigen weg volgen, mijn eigen keuzes maken, mijn eigen geluk maken. Dat hoeft zeer zeker niet over de rug van anderen, ik maak anderen ook graag gelukkig, maar mijn eigen belang, ik zelf, mijn eigen geluk staat in grote lijnen absoluut voorop.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:11

Moeilijk hoor, ben ik gelukkig? Ja. Leef ik het leven dat ik had willen leven? Nee, dat absoluut niet. Wil ik mijn doelen in mijn leven aanpassen om dan toch nog het leven te kunnen leven dat wil had willen leven? Nee, daar is het denk ik te laat voor, zou me jaren van mijn leven kosten en geloof dat het uiteindelijk toch niet zal zijn wat ik hoop dat het zal zijn.
Ik ben er daarom niet minder gelukkig om, ik heb elke dag eten op mijn bord en leef samen met mijn lieve vriend, hond en kat. Ik klaag absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:14

Ik ben het er half mee eens.
Mijn hele leven heb ik al heel graag mijn paard(en) aan huis willen hebben.
Vroeger hadden we hier geen ruimte voor en toen ik op mezelf woonde, had ik geen geld voor een huis met ruimte.
Toch heb ik altijd die droom gehad en was dat wel iets dat ik ooit wilde bereiken.
Nu wonen wij sinds 3,5 maand in een huis met ruimte voor de paarden, dus mijn droom is wel uitgekomen, maar ik had dit niet in mijn eentje kunnen bereiken.
Ik had niks op kunnen offeren om dit te bereiken.

Gedeeltelijk ben ik het ermee eens, maar niet 100%. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:42

Hoewel ik in grote lijnen eens ben, denk ik ook dat het een gevaarlijke manier van denken kan zijn.

Er gebeuren immers nu eenmaal dingen in het leven die niet te voorspellen zijn, maar wel degelijk desastreus kunnen zijn. Om dan maar te zeggen dat iemand er gewoon niet hard genoeg voor wilde werken is dan natuurlijk niet waar.

Het kan dus potentieel voor een situatie zorgen waarin je je superieur kunt voelen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:10

phormicola schreef:
Hoewel ik in grote lijnen eens ben, denk ik ook dat het een gevaarlijke manier van denken kan zijn.

Er gebeuren immers nu eenmaal dingen in het leven die niet te voorspellen zijn, maar wel degelijk desastreus kunnen zijn. Om dan maar te zeggen dat iemand er gewoon niet hard genoeg voor wilde werken is dan natuurlijk niet waar.

Het kan dus potentieel voor een situatie zorgen waarin je je superieur kunt voelen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.

Hmm, van die kant had ik het nog niet bekeken. Vond het juist de dooddoener "als je iets maar hard genoeg wilt" tackelen, maar ja, dit is dan een beetje richting dooddoener "als je er maar genoeg voor over hebt"

Toch denk ik vaak dat het daar wel op neerkomt. Je maakt keuzes in je leven en soms lijkt het alsof je geen keuze hebt. Zo ben ik niet op kamers gegaan, niet op erasmus gegaan, altijd dicht bij huis gebleven enz want mijn mama is jong gestorven en ik voelde me als oudste dochter verantwoordelijk voor het gezin. Toch is dat zoiets dat ik wel had kunnen doen, maar bij mijn gezin zijn was uiteindelijk belangrijker.

Misschien is het ook niet iets waarbij je jezelf met anderen moet vergelijken, maar met jezelf (goed, dat klinkt vaag...). Zo ben ik niet goed met cijfertjes en sterk met taal... ik heb ervoor gekozen een wetenschappelijke richting te doen. Mijn vader verklaarde me voor gek. Ik wist dat ik harder ging moeten werken dan studiegenoten. Het was ook hard, heb 7 jaar over mijn studie gedaan (in combinatie met het verliezen van mijn mama liep het niet op rolletjes). Maar ik wou gewoon zo graag mezelf bioloog noemen, een job als bioloog vinden daarna... dus verder geworsteld.

Met taal had ik ook een mooi diploma kunnen halen en het had me oneindig minder moeite gekost. Ik wou liever bioloog zijn en daar hoorde gewoon meer "afzien" bij. Dat maakt een biologie diploma in het algemeen niet beter dan een taaldiploma, maar wel voor mezelf. Ik heb mezelf uitgedaagd.

Iemand in het topic maakte mooi die vergelijking met paardrijden en Nederlands kampioen worden. De moeite voor dat diploma te halen zou ik niet willen steken in goed presteren op wedstrijd met mijn paard. Dat houd me niet tegen te fantaseren over topresultaten en bekers op wedstrijd. Maar het is geen écht doel want anders zou ik daar wel enorm veel moeite in (proberen) steken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:26

OsMo schreef:
Aller eerst ik heb niet het hele artikel gelezen want mijn Engels is niet al te best en het koste mij aardig wat concentratie om het geheel te lezen.
De grote strekking er van snap ik "Wat mag geluk je kosten? als geluk je doel is. De schrijver concludeert dat iedereen op zoek is naar geluk.
Daar ben ik het mee eens, niemand is graag ongelukkig.
De schrijver maakt ook een globale beschrijving van hoe dat geluk er uit kan zien, ook daar kan ik hem in volgen.

Fijn dat je er voor uit durft te komen dat het volgen van Jezus het belangrijkste voor je is.Buiten Hem kan ik ook geen waar geluk vinden. Maar met Hem wel en zijn mijn aardse wensen ook uitgekomen,die ik als tiener had, nl. een eigen paard en een reis naar Griekenland en naar India. Daarbij kreeg ik nog vanalles wat ik niet had kunnen wensen omdat ik niet wist dat het zo leuk was.Verassingen dus.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:27

Ik zou het liefst meer honden kunnen helpen naar een betere wereld. Dat zou ik graag willen. Dus ze opvangen en herplaatsen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:29

Sorry taalfout! Moet zijn "verrassingen!" Ik moet nodig wat meer taallessen wensen! 8)7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:32

Desiree schreef:
Ik zou het liefst meer honden kunnen helpen naar een betere wereld. Dat zou ik graag willen. Dus ze opvangen en herplaatsen.

Ja, iets doen aan dierenbescherming,dat is heel mooi en heel hard nodig ook. *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:39

Ik ga wel mee met wat phormicola aangeeft, dat was ook wat mij opviel.

Daarnaast - motivatie uit angst en struggle klinkt allemaal heel zwaar. De beste dingen die ik heb gedaan kwamen allemaal voort uit iets wat goed voelde. En dat betekent niet dat je altijd voor de makkelijkste weg kiest, maar toch voelt het voor mij nooit niet als echte strijd. (Simpelste voorbeeld daarvan is misschien wel al die keren dat ik door de stromende regen naar de manege gefietst ben - je kunt dan nog best mopperen op de regen maar het viel toch altijd in het niet bij het paardrijden, waardoor het overheersende gevoel het leuke van het paardrijden bleef, en niet het doorweekt zijn van de regen.)

Dus wat dat betreft hou ik me verder maar zoveel mogelijk aan wat goed voelt. Als dingen echt als strijd, angst of opoffering voelen, is het bij mij een teken dat er iets niet goed zit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:42

Shadow0 schreef:
Ik ga wel mee met wat phormicola aangeeft, dat was ook wat mij opviel.

Daarnaast - motivatie uit angst en struggle klinkt allemaal heel zwaar. De beste dingen die ik heb gedaan kwamen allemaal voort uit iets wat goed voelde. En dat betekent niet dat je altijd voor de makkelijkste weg kiest, maar toch voelt het voor mij nooit niet als echte strijd. (Simpelste voorbeeld daarvan is misschien wel al die keren dat ik door de stromende regen naar de manege gefietst ben - je kunt dan nog best mopperen op de regen maar het viel toch altijd in het niet bij het paardrijden, waardoor het overheersende gevoel het leuke van het paardrijden bleef, en niet het doorweekt zijn van de regen.)

Dus wat dat betreft hou ik me verder maar zoveel mogelijk aan wat goed voelt. Als dingen echt als strijd, angst of opoffering voelen, is het bij mij een teken dat er iets niet goed zit.

Goed advies! Zolang je bij je gevoel blijft, kun je alles aan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:48

Ik denk dat het wat naïef is om ervan uit te gaan dat alles uitsluitend afhankelijk is van je eigen handelen. Het leven overkomt je soms ook gewoon. Natuurlijk moet je als je iets wilt daarin energie steken. Ik volg daarom nu bijvoorbeeld een deeltijdopleiding naast m'n baan. Maar accepteren dat sommige dingen zijn zoals ze zijn of niet belangrijk genoeg zijn om te veranderen - dat gegeven accepteren is ook iets waarin je geluk kunt vinden. :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-01-16 20:51, in het totaal 3 keer bewerkt