Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:50

Ik las net een topic van iemand waarvan haar vader met kanker in het ziekenhuis ligt en het woord " kankerzooi" in haar titel gebruikte. Zeven pagina's verder met mensen die heeel fel worden op dat ene woord en de TS in kwestie helemaal de grond in boren. TS die er in eerste instantie ook heel fel op reageert...Dat mensen zich aangevallen/gekwetst voelen, dat kan, maar waarom moet er direct zo fel, ongenuanceerd en respectloos op gereageerd worden? Ik zie zulk soort reacties/topics op Bokt met regelmaat langskomen, en ik zit vaak hoofdschuddend te lezen.

Na zo'n zoveelste topic vanavond, werd ik er ineens een beetje verdrietig van. Ik trok gelijk in gedachte de lijn met real-life; zwarte piet-disccusie (of mensen zijn direct racisten, of mensen moeten niet zo zeiken over een kinderfeest), de hele vluchtenlingenkwestie (of alle vluchtelingen zijn mannen die onze vrouwen komen verkrachten en de grenzen moeten dicht (en ons land gaat kapot etc), of je bent direct een racist en niet gastvrij als je ook maar 1 kritische noot over vluchtelingen plaatst)....etc etc..

Ik mis de nuance, zelfreflectie, het respect voor elkaar en dingen eens een keer vanuit andermans standpunt bekijken.... Eigenlijk gewoon het " doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" .

Dit moest ik even kwijt. Ik ben benieuwd of meer mensen hier mee zitten/dit zo zien

BigOne

Re: Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:54

Het valt mij vaak op dat er eerst één persoon is die netjes zegt dat ze verdrietig word van een bepaalde woordkeuze, niet erg maar dan komen er nog twintig achteraan die het ook nog eens benadrukken. Desbetreffende topic gevolgd en ik snap beide kanten maar dan nog, ts denkt er zo over en ik vind het echt vreemd dat zij zich moet verdedigen om de titel of om hoe zij nu denkt. Lees dan niet mee of houd je mond of stuur een nette pb.

Anoniem

Re: Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:57

Je hebt helemaal gelijk TS, ook mij valt het steeds vaker op.

@Bigone ook daar heb je een sterk punt en heb er niets meer aan toe te voegen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:57

bigone schreef:
Het valt mij vaak op dat er eerst één persoon is die netjes zegt dat ze verdrietig word van een bepaalde woordkeuze, niet erg maar dan komen er nog twintig achteraan die het ook nog eens benadrukken. Desbetreffende topic gevolgd en ik snap beide kanten maar dan nog, ts denkt er zo over en ik vind het echt vreemd dat zij zich moet verdedigen om de titel of om hoe zij nu denkt. Lees dan niet mee of houd je mond of stuur een nette pb.

Eens! In topics fokken mensen elkaar enorm op en wordt het zo onwijs opgeblazen. Wat in real life dus ook gebeurt...Het is hetzelfde met pesten eigenlijk: uit recent onderzoek is gebleken dat het niet de pesters zijn die het zo erg maken, maar de meelopers, dus de soort van " steun" die de pesters krijgen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:59

Helemaal mee eens. Met kanker schelden vind ik ook nooit nodig. prutsmuts, kankervent of weet ik het wat.
Maar dit was niet eens gebruikt als een scheldwoord. Het was letterlijk een kankerzooi. Als je daar al over valt moet je echt het probleem bij jezelf zoeken ipv bij iemand die in een erge situatie zit en haar hart graag wil luchten...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:05

Snel een stukje Leuning om wat op te vrolijken. :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 06-01-16 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:05

Met eens, ik vind bokt op dit gebied zo lastig, wat zitten hier een hoop mensen zonder enige vorm van relativering. Maar goed, ze straffen zichzelf want hun leven moet erg hard zijn als ze tegen zo weinig kunnen of zo kort door de bocht gaan.

don't fear god, god forgives, fear karma ... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:07

Ik heb het topic ook gelezen en ik zag nergens mensen die de TS de grond in boren. Misschien eroverheen gelezen,maar ik zag wél mensen die het niet eens zijn met haar woordkeuze. Dat is iets anders.

Ik moest erdoor denken aan vroeger in mijn klas toen er ook flink wat gescholden werd. Allemaal leuk en aardig, maar een meisje was erg gelovig en vond het verschrikkelijk als iemand met God vloekte/schold. Ze barstte dan echt in tranen uit.
Nu ben ik de eerste die er in geval van rotsituaties een paar krachttermen uit gooit en mijn klasgenoten net zo, maar de meesten stopten toen ze dat zagen met vloeken/schelden met God. Ook al hadden ze alle recht om elke krachtterm de lucht in te slingeren en ook al was hun situatie nog zo vervelend, ze vonden het nog geen reden om daarom anderen ook maar meteen een rotgevoel te bezorgen.
Natuurlijk waren er nog één twee die het onzin vonden, want zoals ze zeiden: 'Dit beschrijft precies hoe Ik me voel en dus mag ik zeggen wat ik wil want ik ben degene die hier nu het meeste lijdt, dus wat dat bij anderen losmaakt is hun probleem en niet het mijne,' maar de meesten redeneerden toch meer in de trant: 'wat ik nu meemaak is flink klote, maar dat betekent nog niet dat ik anderen ook rot ga laten voelen.'
Dat kwam de sfeer in de klas behoorlijk ten goede en iedereen kon (door stomweg een andere vloek te kiezen) zich uiten en het gelovige meisje kon zich bij die 'mindere' vloeken neerleggen.
Je kunt daar natuurlijk voor- of tegenstander van zijn, maar als we het over nuance hebben: dat jíj je nu zo verschrikkelijk rot voelt, betekent bij lange na nog niet dat jij op dat moment de enige bent die ergens aan lijdt -laat staan dat jij degene bent die op dat moment het zwaarste lijdt.

Maar goed, sommige mensen maken een andere keuze.
Wat ik me dan heel praktisch afvraag, is als kanker*zooi dus wel gebruikt mag worden door mensen die het gehad hebben of mensen kennen die het gehad hebben, betekent dat dan ook dat als ik een topic zou openen over (ik noem maar) chronisch ongesteld zijn ik mijn topic dus ook met 'Wat een k*tzooi weer!' (en dan zonder het sterretje dus) als titel Bokt in mag slingeren? En een topic over mannen en doorgereden plekken 'Klotez...'?

Ik vind het dan ook erg goed dat de mods een streep trekken en een topic met een persoonlijk geladen maar anderen kwetsende titel aanpassen. Het enige wat ik dan weer niet begrijp is dat dit niet meteen is gedaan.

Hoe dit zich precies verhoudt tot verkrachtingen door vluchtelingen en grenzen weet ik niet precies, :o? maar ik begrijp wel dat een forum méér is dan een individu. Als een individu door omstandigheden (hoe vreselijk ook) besluit om (on?)bewust woorden te kiezen waar anderen door gekwetst worden (zie het hele rijtje hierboven), dan vind ik het prima dat de mods een neutralere omschrijving kiezen zodat er niet méér mensen gekwetst worden en het topic weer gewoon over het topic kan gaan.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:19

xyzutu2 schreef:
Maar goed, sommige mensen maken een andere keuze.
Wat ik me dan heel praktisch afvraag, is als kanker*zooi dus wel gebruikt mag worden door mensen die het gehad hebben of mensen kennen die het gehad hebben, betekent dat dan ook dat als ik een topic zou openen over (ik noem maar) chronisch ongesteld zijn ik mijn topic dus ook met 'Wat een k*tzooi weer!' (en dan zonder het sterretje dus) als titel Bokt in mag slingeren? En een topic over mannen en doorgereden plekken 'Klotez...'?

jip
net zoals enkel mensen met een donkere huidskleur het woord "nigger of niggah" mogen gebruiken.
Ik als blanke mag dat niet.
Dus ik vind: als je het bent / hebt meegemaakt mag je dat in je eigen woorden verwoorden. Als anderen zich daardoor gekwetst voelen, ookal is dat niet persoonlijk op hen bedoeld, dan moeten die mensen een ietsje dikkere huid kweken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:20

@Elanor: en dat is gelukt :D Thnx!

@xyzutu2: Jouw voorbeeld over je oude klas is precies het voorbeeld waar ik op doel! Het is prachtig hoe dat opgelost is en hoe iedereen daar een middenweg in gevonden heeft (en daar blij mee was).
Dat is ook hetgeen wat ik hier af en toe mis in het reageren op elkaar: de middenweg en het even anders formuleren zodat een ander zich niet gekwetst voelt. Mensen roepen vaak maar wat, zonder goed na te denken. Ik zie dit op bokt en dus ook in real life (en toevallig met de genoemde twee maatschappelijke kwesties) heel duidelijk terug. Vandaar dat ik ze aan haal.

De streep trekken door mods vind ik ook zeer prima!

Ik vind de praktische vraag die je opwerpt trouwens wel heel interessant. Dan moet ik weer denken aan een grote discussie in de VS waarom blanken donkere mensen geen "nigger", mochten noemen, maar donkere mensen onderling wel...Een interessante vraag met een heel ingewikkeld antwoord, denk ik!

@ Vicky-Belle: eens, maar hij is heel lastig. Waar trek je grens en hoe voorkom je dat er misbruik van dat " recht" wordt gemaakt?
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 06-01-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:21

Ik weet over welk topic het gaat en was ook verbaasd over de reacties. In dit geval is het echt een kankerzooi. Zooi die veroorzaakt wordt door die nare rotziekte. Hoe moet je dat dan omschrijven?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:22

ik heb er zelf een enorme hekel aan..
al dat gesmijt met krachttermen..

En dan als 'verdediging' aanvoeren..
ja maar ik voel mij zo rot en weet het anders niet onder woorden te brengen..

zeg dat dan niet op die manier?
ik voel mij zo rot hieronder, ik kan er niet eens de woorden voor vinden en heb het gevoel dat ik alleen maar zou willen vloeken en tieren. Dan heb je veel meer steun van anderen.

Stel je voor dat als iemand op straat vraagt wat er aan de hand is, of je doet je verhaal aan mensen die je niet zo goed kennen (immers dat is ook wat je op het forum doet).. En je wilt diegene een luisterend oor bieden, maar ondertussen rammelen je trommelvliezen er bijna uit van de verwensingen en de krachttermen. Dan zeg je er ook wat van (op een vriendelijke manier hoop ik), of je gaat de mensen uit de weg, of wandelt gewoon weg van zo'n manier van spreken.

op de een of andere manier denken mensen online vaak dat een boodschap niet overkomt zonder verwensingen en krachttermen.. Zowel bij topicstarters als in reacties.

In het geval van het genoemde topic, ik heb het ook gelezen en heb gekozen niet te reageren.
mijn aversie was ook gelijk gewekt zoals bij vele anderen. Ik heb maar gedaan wat ik in real ook zou doen als ik bijvoorbeeld een collega bij het koffieautomaat op zo'n wijze over een situatie hoor praten.. Immers, dat is dan geen praten of steun zoeken, maar een soort verbale schopmuur om je even af te reageren.. Daar moet je als luisteraar dan wel tegen kunnen..

ik sta open voor mensen die hun verdriet kwijt willen, maar ook denken aan gevoelens van anderen.

En misschien, althans ik hoop het, zet mijn reactie mensen aan het denken.. Zijn krachttermen, verwensingen en gevloek en getier nodig in situaties waar je woorden te kort schieten? of zoek je steun en een luisterend oor. In het laatste geval, is het wellicht goed om je te realiseren dat niet ieder trommelvlies evenveel verbaal geweld kan verduren..

Je kunt zeggen.. lees zo'n topic dan niet, of reageer niet.. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.. Immers, als je iemand krachttermen hoort gebruiken bij een koffieautomaat, dan zijn de reacties ook divers.. De ene loopt de andere kant op, de ander luistert even stil en loopt dan weg omdat ze er zo niets mee kunnen, weer een ander kan het wel aan en slaat een arm om diegene heen, en ook een aantal mensen zullen aangeven dat ze begrijpen dat het zwaar '***' is, maar dat het ook wel ietsjes minder kan.. Als iemand daarentegen gewoon staat te huilen van verdriet, dan is er bijna nooit iemand die bot reageert en veel minder mensen die het negeren en gewoon diegene links laten liggen.

Een forum is wat dat betreft net zo openbaar als het koffiezet apparaat of een straathoek.
Sommige topics lokken reacties uit, waar je als topic starter niet op zat te wachten.
In dit geval dat ze aangesproken werd op woordkeuze die verkeerde snaren raakte.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-01-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:23

Citaat:
Dus ik vind: als je het bent / hebt meegemaakt mag je dat in je eigen woorden verwoorden. Als anderen zich daardoor gekwetst voelen, ookal is dat niet persoonlijk op hen bedoeld, dan moeten die mensen een ietsje dikkere huid kweken.

Dus als je ergens persoonlijk last van hebt of iemand kent die daar last van hebt, dan heb je dus het recht om alle kanker-, klote- en k*t-vervoegingen en krachttermen gebruiken? En ik net zo lang het woord nigger rond te strooien tot 100% bewezen is dat je niet donker gekleurd bent?
Dan betekent dat dus dat iedereen voortaan vrolijk die woorden rond mag slingeren, want iedereen kent wel iemand of is wel iemand die daar ooit last van heeft gehad.

Aangezien Bokt niet kan controleren in welke familiegraad er van iemand welke lichamelijke toestanden zijn voorgekomen om 'het recht op kwetsendwoordgebruik' aan iemand toe te kennen, snap ik dat ze dus maar gewoon nee tegen dat alles zeggen. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:24

elenaMM77 schreef:
ik heb er zelf een enorme hekel aan..
al dat gesmijt met krachttermen..

En dan als 'verdediging' aanvoeren..
ja maar ik voel mij zo rot en weet het anders niet onder woorden te brengen..

zeg dat dan niet op die manier?
ik voel mij zo rot hieronder, ik kan er niet eens de woorden voor vinden en heb het gevoel dat ik alleen maar zou willen vloeken en tieren. Dan heb je veel meer steun van anderen.

Stel je voor dat als iemand op straat vraagt wat er aan de hand is, of je doet je verhaal aan mensen die je niet zo goed kennen (immers dat is ook wat je op het forum doet).. En je wilt diegene een luisterend oor bieden, maar ondertussen rammelen je trommelvliezen er bijna uit van de verwensingen en de krachttermen. Dan zeg je er ook wat van (op een vriendelijke manier hoop ik), of je gaat de mensen uit de weg, of wandelt gewoon weg van zo'n manier van spreken.

op de een of andere manier denken mensen online vaak dat een boodschap niet overkomt zonder verwensingen en krachttermen.. Zowel bij topicstarters als in reacties.

In het geval van het genoemde topic, ik heb het ook gelezen en heb gekozen niet te reageren.
mijn aversie was ook gelijk gewekt zoals bij vele anderen. Ik heb maar gedaan wat ik in real ook zou doen als ik bijvoorbeeld een collega bij het koffieautomaat op zo'n wijze over een situatie hoor praten.. Immers, dat is dan geen praten of steun zoeken, maar een soort verbale schopmuur om je even af te reageren.. Daar moet je als luisteraar dan wel tegen kunnen..

ik sta open voor mensen die hun verdriet kwijt willen, maar ook denken aan gevoelens van anderen.

En misschien, althans ik hoop het, zet mijn reactie mensen aan het denken.. Zijn krachttermen, verwensingen en gevloek en getier nodig in situaties waar je woorden te kort schieten? of zoek je steun en een luisterend oor. In het laatste geval, is het wellicht goed om je te realiseren dat niet ieder trommelvlies evenveel verbaal geweld kan verduren..

Je kunt zeggen.. lees zo'n topic dan niet, of reageer niet.. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.. Immers, als je iemand krachttermen hoort gebruiken bij een koffieautomaat, dan zijn de reacties ook divers.. De ene loopt de andere kant op, de ander luistert even stil en loopt dan weg omdat ze er zo niets mee kunnen, weer een ander kan het wel aan en slaat een arm om diegene heen, en ook een aantal mensen zullen aangeven dat ze begrijpen dat het zwaar '***' is, maar dat het ook wel ietsjes minder kan..

Een forum is wat dat betreft net zo openbaar als het koffiezet apparaat of een straathoek.
Sommige topics lokken reacties uit, waar je als topic starter niet op zat te wachten.
In dit geval dat ze aangesproken werd op woordkeuze die verkeerde snaren raakte.

Wat mooi verwoord, amen! _/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:27

Als mensen schelden met wat was het een kankerbende op school of wat een kankertrut. Ben ik daar 100% tegen.
Maar in dit geval is het voor ts letterlijk een kankerzooi en vind ik ook dat ze dat zo mag uiten.
En daar hebben de Bokkers en mods niets aan te veranderen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:28

xyzutu2 schreef:
Citaat:

Dus als je ergens persoonlijk last van hebt of iemand kent die daar last van hebt, dan heb je dus het recht om alle kanker-, klote- en k*t-vervoegingen gebruiken? En ik kan net zo lang het woord nigger rondstrooien tot 100% zeker bewezen is dat ik niet donker gekleurd ben?
Dan betekent dat dus dat iedereen voortaan vrolijk die woorden rond mag slingeren, want iedereen kent wel iemand of is wel iemand die daar ooit last van heeft gehad.

Aangezien Bokt niet kan controleren in welke familiegraad er van iemand welke lichamelijke toestanden zijn voorgekomen om 'het recht tot kwetsendwoordgebruik' aan iemand toe te kennen, snap ik dat ze dus maar gewoon nee tegen dat alles zeggen. :)

En ook hierop amen! heel sterk verwoord en daarom moeten we oppassen met wat we zeggen. Het " koffiehoek-principe (nieuw woord voor de van Dale :P), van elena

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:29

HedwigO schreef:
@ Vicky-Belle: eens, maar hij is heel lastig. Waar trek je grens en hoe voorkom je dat er misbruik van dat " recht" wordt gemaakt?

voor mij is de grens waar het persoonlijk wordt.
Iemand die in een zooi zit omdat er kanker is vastgesteld mag gerust het woord gebruiken

ik heb een dikke huid en neem niet snel iets persoonlijks, daarom schrik ik snel als andere mensen zich zo aangevallen voelen door een term die gebruikt wordt.
En raad eens hoe ik die dikke huid heb gekregen? juist ja, door veel van die termen te horen. Ze uit de weg gaan is ontwijken en daar help je volgens mij niemand mee.

Integendeel, niet te veel je hand boven teergevoelige zieltjes houden.

Je moet je aanpassen aan de wereld,
de wereld moet zich niet aanpassen aan jou.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:31

ik vind dat xyzutu2 en elenaMM77 het heel mooi verwoord hebben!

persoonlijk ben ik blij dat de titel is aangepast, want het doet mij wel zeer dat iemand zo'n woord gebruikt, ongeacht de reden. (ik heb de ziekte ook van dichtbij meegemaakt en het is nooit in mij opgekomen om zo'n woord te gebruiken hoe rot de situatie ook was, maar dat is mijn keuze.)
Laatst bijgewerkt door ellissofie op 06-01-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:32

bruintje123 schreef:
Als mensen schelden met wat was het een kankerbende op school of wat een kankertrut. Ben ik daar 100% tegen.
Maar in dit geval is het voor ts letterlijk een kankerzooi en vind ik ook dat ze dat zo mag uiten.

Ok, maar waar ga je dan de grens trekken? Wie bepaalt voor wie wat (te) kwetsend is en wat niet?

Vicky-Belle heeft hier een goed punt. Ik vind trouwens dat je het woord mag gebruiken, zeker in deze context, maar het kan dus zijn dat mensen hier dan aanstoot aan nemen. Dan ga je met elkaar er over in GESPREK en zoek je een oplossing die voor beiden ok is.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:33

ellissofie schreef:
ik vind dat xyzutu2 en elenaMM77 het heel mooi verwoord hebben!

persoonlijk ben ik blij dat de titel is aangepast, want het doet mij wel zeer dat iemand zo'n woord gebruikt, ongeacht de reden. (ik heb de ziekte ook van dichtbij mogen meemaken en het is nooit in mij opgekomen om zo'n woord te gebruiken hoe rot de situatie ook was, maar dat is mijn keuze.)

Mee eens.. met xyzutu2, elenaMM7 en met jou want ook voor mij is het een naar woord en ben ik blij dat ze het hebben aangepast.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:33

Ik weet wel topic je bedoeld en heb het gelezen, uit respect voor TS heb ik daar niet gereageerd. Maar nu je het hier aanhaalt kan ik het niet laten.

Ik walg van haar titel en haar OP, om van te walgen vind ik het. Haar situatie is ronduit poedersuiker, maar hoe ze het beschreven heeft? Niet mijn pakkie-an en zou ook zeker niet mijn woordkeuze zijn geweest.

Ik heb ook t hart op de tong, er zijn veel dingen die ik denk maar niet schrijf. Maar ook veel dingen wél, en daar sta ik dan ook achter. Het nadeel van digitaal ongenuanceerd iets zeggen is dat het emotieloos en hard overkomt terwijl dat face to face waarschijnlijk anders zou zijn geweest.

Maar iets wat ik typ, zeg ik ook iemand in het gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:35

@Vicky_Belle:
Als je niet wéét dat een woord dat je gebruikt kwetsend is, dan kun je dat er natuurlijk zonder er erg in te hebben uitgooien. Maar zodra je weet dat dat een woord is dat mensen (zonder dat je het wil!) pijn doet, dan is aan jou de keuze om met jouw woorden her en der wat pijn uit te delen, of een minder pijnlijk woord te kiezen.
Maar goed, zoals ook in mijn klas zijn er natuurlijk altijd mensen die het recht op krachttermen gebruiken belangrijker vinden dan het welzijn de mensen om hen heen.

Vicky_Belle schreef:

En exact hetzelfde is ook de andere kant op net zo waar: als je woorden gebruikt waarvan je weet dat mensen die kwetsbaar kunnen vinden, dan kun je er ook voor kiezen om de tig minder kwestende alternatieven te gebruiken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:37

He Kim, maar hier heb je een mooi punt te pakken, jij zegt: uit respect voor TS heb ik niet gereageerd. Dat is waar ik op doel (en Elena ook). Je kiest er voor om het te negeren en je gaat niet ongenuanceerd in de aanval.

Wat ik dan ook een interessante vindt: hoe reageer jij als je iets zegt en je merkt dat iemand er heel erg door gekwetst is?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:41

HedwigO schreef:
He Kim, maar hier heb je een mooi punt te pakken, jij zegt: uit respect voor TS heb ik niet gereageerd. Dat is waar ik op doel (en Elena ook). Je kiest er voor om het te negeren en je gaat niet ongenuanceerd in de aanval.

Wat ik dan ook een interessante vindt: hoe reageer jij als je iets zegt en je merkt dat iemand er heel erg door gekwetst is?

Ligt eraan hoe, meestal interesseert me dat vrij weinig. Ik ben eerlijk en direct, en dat is niet altijd genuanceerd. Kun je dat niet verdragen, lig ik niet wakker van.

Als het pure lompigheid is, en iemand heeft een iets te teer zieltje zal ik me verontschuldigen, maar dat is zelden. Ik heb dus ook alleen maar vrienden die hetzelfde zijn en kunnen verdragen.

Mensen met tere zieltjes heb ik niks aan als vriend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:46

HedwigO schreef:
bruintje123 schreef:

Ok, maar waar ga je dan de grens trekken? Wie bepaalt voor wie wat (te) kwetsend is en wat niet?

Vicky-Belle heeft hier een goed punt. Ik vind trouwens dat je het woord mag gebruiken, zeker in deze context, maar het kan dus zijn dat mensen hier dan aanstoot aan nemen. Dan ga je met elkaar er over in GESPREK en zoek je een oplossing die voor beiden ok is.

Voor mij is de grens heel simpel.
Gaat het letterlijk over kanker of niet.

De ziekte is verschrikkelijk.
Maar helaas hij bestaat en ja heet kanker.
Dat is nu eenmaal de naam die aan die rot ziekte gegeven is.

Waar ik meer aanstoot aan geef is dat mensen gaan verdediging met en ja ik heb er mensen aan verloren. En zich daarmee een extra recht willen geven tot mopperen erover?
Ik zou bijna willen zeggen wie niet.
Dat maakt voor mij dus niet uit.
Als het om letterlijk de ziekte gaat mag hij benoemd worden.