Mondeling examen Nederlands, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Mondeling examen Nederlands, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:08

Morgen moet ik er dan voor het eerst in mijn leven aan gaan geloven: een mondeling examen. Ik ben bezig met een versnelde opleiding Juridisch Secretaresse via particulier onderwijs. Het mondeling examen Nederlands bestaat bij mijn opleiding uit twee onderdelen: spreken en gesprekken voeren. Het is bij spreken de bedoeling dat ik 6 à 9 minuten praat over mijn baan/werkplek (ik werk op een advocatenkantoor) waarbij de examinator géén vragen mag stellen. Daarna moet ik voor het onderdeel gesprekken voeren een soort rollenspel houden van ongeveer 10 à 13 minuten. Het onderwerp hiervan is een opendag promoten.

Het klinkt allemaal niet zo heel spannend, ware het niet dat ik vorige week mijn stem kwijt ben geraakt en deze gisteren pas weer heb teruggevonden, waardoor ik nog niet heb kunnen 'oefenen'. :x Het enige wat ik aan de voorbereiding heb kunnen doen, was het schriftelijk voorbereiden.

Gelukkig is mijn stem aardig terug (al hapert hij her en der nog), maar nu is de spanning pas echt toegeslagen! Ik ben vooral bang dat ik dichtsla gedurende het eerste gedeelte, terwijl ik eigenlijk ontzettend veel kan vertellen over mijn baan.

Het tweede onderdeel zie ik ook ontzettend tegen op. Ik moet dus een opendag gaan promoten en moet deze punten daarin verwerken:

Geef je jouw eigen mening over de opleiding. Denk hierbij aan:
• Wat vind je van de opleiding?
• Wat gaat goed, wat kan beter?
• Wat heb je geleerd tot nu toe

Het enige probleem is dat ik de opleiding (eigenlijk het opleidingsinstituut) dus écht niet zou aanraden en ik het dus moeilijk vind om te gaan vertellen wat ik van de opleiding vind. Mag je in zulke gevallen eerlijk zijn en zeggen dat je het niets vind? Het doel van de gespreksvoering was een open dag promoten, maar als ik vertel dat ik de opleiding niets vind, dan promoot ik de opleiding nou niet bepaald. :=

Helaas mag ik geen gebruik maken van powerpoint en mag ik uiteraard niet oplezen (wel aantekeningen meenemen).
Heeft iemand tips of ervaringen met een soortgelijk mondeling examen? Wat zijn de do's & don'ts bij een mondeling examen? En hoe voorkom je dat je dichtslaat?

Destination

Re: Mondeling examen Nederlands, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:36

Als je de opleiding moet promoten op een zogenaamde open dag zou ik zeker niet vertellen dat je de opleiding knudde vindt.
Voor de rest zou ik me er niet teveel zorgen over maken, het zijn zaken waar je als het goed is veel vanaf weet ;)

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:38

Spannend.. Het belangrijkste is vooral dat je rustig blijft uitstraling. Dit doe je door goed te blijven ademhalen.. Weet je even niet meer wat je moet zeggen. haal dan diep adem en ga verder over een volgend onderwerp. Probeer zoveel mogelijk uummh eeehh te vermijden een stilte is namelijk niet erg.

Persoonlijk denk ik dat je de opleiding niet kan afkraken, want dan voldoe je niet aan de opdracht. Wel kan je de persoon duidelijk maken, dat het belangrijk is om goed over zijn of haar studiekeuze na te denken. Want elke opleiding heeft zo zijn minpunten. Wil je toch een minpunt benoemen sluit deze dan positief af.

Hopelijk heb je hier iets aan! Veel succes..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:50

Bedankt voor de tips! De opleiding afkraken is inderdaad niet het meest verstandige. Wellicht kan ik het beter allemaal een beetje verbloemen. :j

Overgaan op een volgend onderwerp is ook een goed idee! Ik heb op zich heel veel te vertellen, maar ik weet nu al dat ik op het moment suprême de helft ben vergeten. := Voor nu heb ik mijn hele presentatie uitgewerkt op papier (zoals ik hem zou presenteren) en probeer dat een beetje globaal er in te stampen.

Voor de presentatie krijg ik 6 tot 9 minuten de tijd, maar stel dat je nou met 5½ minuut uitgepraat bent, maar je hebt wel alle informatie die je moest verwerken in je presentatie verwerkt, zou je daar dan minpunten voor krijgen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:04

Als ze zeggen tussen de 6 en 9 zou ik er zeker niet onder of boven gaan zitten! Heb je het idee dat je nog niet genoeg hebt, verzin er dan nog wat leuks bij.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:12

Probeer je "eenzijdige gesprek" logisch op te bouwen door gebruik te maken van verschillende "kopjes". Als je de kopjes noteert op een papiertje en eventueel wat bijbehorende steekwoorden, kom je er heus goed doorheen! Je zegt makkelijk over je eigen baan te kunnen praten: Probeer dat dan ook te doen. Leer je opgeschreven tekst niet uit je hoofd, maar probeer het echt lekker losjes te houden. Dan is het voor jou ook makkelijker om dingen aan te vullen (misschien schiet je wel ineens iets te binnen) en door de structuur op je spiekbrief heb je wel een houvast. Dat komt vast goed!

En voor het promoten: Probeer echt goede dingen te noemen. Misschien heb je wel een docent die heel goed les geeft ? Geef dit dan aan. Je hoeft echt niet te liegen (mijn studie is géwéldíg!), maar ik denk niet dat ze het kunnen waarderen als je heel je studie zwart maakt :+

Heel veel succes in ieder geval! +:)+

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 08:49

Bedankt destination & pippaa! Ik heb gisteravond geoefend met een timer en het lukte me om 7 minuten vol te praten!

Kopjes en steekwoorden zijn een goed idee! Ik merk vooral dat ik te veel informatie in korte tijd wil vertellen, waardoor ik over mijn eigen woorden en zinnen struikel. Ik ben nu bezig met het maken van een mindmap om alle informatie voor mijzelf duidelijk te krijgen.

Vanmiddag om kwart voor twee is het dan zover. Eerst mijzelf door een schriftelijk examen heen slaan vanmorgen. :=