(Wonen) Vaste lasten verdelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

(Wonen) Vaste lasten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:06

Mijn man en ik delen de vaste lasten mbt ons samen zijn 50/50. We verdiende ook even veel.

Hobbys en dergelijke bekostigde we beide zelf.

Nu ga ik fors minder werken om voor ons kind te zorgen en willen we de verdeling van de lasten ook aanpassen. Maar wat is nu een eerlijke manier om lasten te delen naar draagkracht?

Ik had bedacht

1. alles op 1 hoop gooien en onszelf "zakgeld" geven om je eigen dingen van te doen (zoals mijn paard)

2. 1 salaris is voldoende voor alle lasten. Dat dan op de en/of storten en het lagere salaris 50/50 verdelen voor onze eigen dingen.

3. Alles wat hij meer verdiend dan ik van de lasten aftrekken en het bedrag wat dan overblijft ieder 50/50 betalen.

Hoe doen jullie het? Ik heb een paard en mijn man heeft niets met mijn hobby. Daar in tegen rookt hij sigaretten voor bijna een soortgelijke bedrag op elke maand. Ieder zn ding.

Ik ben erg benieuwd hoe anderen dit doen.

Liselot

Re: (Wonen) Vaste lasten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:13

Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.

Dus bijvoorbeeld beide de helft van het salaris storten en dan hou je de andere helft van je eigen salaris over als "zakgeld"

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:14

ik vind mein und dein in een huwelijk een beetje raar..

immers, wat doe je dan als de vrouw een huisvrouw/huismoeder is?

In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.
De vaste lasten moeten betaald worden.
En wat er overblijft, daarvan wordt in overleg al het aanvullende betaald..

de sigaretten in mijn ogen, vallen onder de boodschappen..
stalling en voer, valt onder vaste lasten.

is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..

Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.

als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..

Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?

----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..

wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-01-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:15

Liselot schreef:
Wat ik de meest eerlijke manier vind is dat je beide eenzelfde deel van je salaris op een gezamenlijke rekening stort en dat daarvan de vaste lasten worden betaald.

Dus bijvoorbeeld beide de helft van het salaris storten en dan hou je de andere helft van je eigen salaris over als "zakgeld"

Zo hebben wij het ook gedaan toen ik tijdelijk halftijds werkte. Mijn vriend hield dan wel een pak meer over dan ik, maar ik hield nog genoeg van mijn eigen salaris over om de paarden te betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:16

Als jouw salaris alleen maar vermindert omdat je minder gaat werken vanwege JULLIE kind, zou ik zeggen dat je kijkt naar wat je nu allebei als zakgeld overhoudt per maand.

Stel dat dat nu 500 euro is die jullie maandelijks voor jezelf hebben, en je gaat totaal 400 euro minder verdienen, dan zou ik zeggen dat dat 200 euro de man kost en je dus allebei nog 300 euro zakgeld in de maand over houdt.

En dan maar hopen dat het met jullie bedragen uit komt dat je allebei nog je hobbies kan betalen :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:16

Wij doen het ook 50/50 ivm gelijke inkomsten en geen kinderen.

Maar ik zou in jullie geval naar ratio betalen. Dus het totale salaris is 100% en jouw aandeel is daarvan 35% dan betaal je ook 35% van de vaste lasten.
BV totaal 1000 euro pm inkomsten, 350 jij, 650 partner.
Vaste lasten zijn 800 euro
Dan draag jij 35% van 800= 280 euro bij
En je partner 65% van 800= 520 euro bij

Betekend in de praktijk wel dat jij ook minder over houdt als de lasten er af zijn. Misschien kan je afspreken dat hij daarnaast een deel van zijn loon op een gezamelijke spaarrekening stort?

In principe is alles op 1 berg en ieder bv 250 euro pm vrij te besteden hetzelfde principe, maar net in welke vorm je het wilt gieten.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 04-01-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:17

Liselot schreef:

Dus jij zegt (voorbeeld)

Man 3000 netto
Vrouw 2500 netto

Man stort 1500 af
Vrouw stort 1250 af

2750 om alle lasten van te doen. De rest voor jezelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:17

elenaMM77 schreef:

In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.

is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..

Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.

als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..

Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?

----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..

wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.

Eens... Hier ook alles op den grooten hoop. Alles wat er in komt is van ons samen :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:19

Abercrombie schreef:
Liselot schreef:

Dus jij zegt (voorbeeld)

Man 3000 netto
Vrouw 2500 netto

Man stort 1500 af
Vrouw stort 1250 af

Jup :j

Het is dan nog wel even handig om samen te overleggen wat je onder vaste lasten vindt vallen en wat je allemaal van de gezamenlijke wilt betalen.
Als mijn ex en ik samen uit eten gingen pinden we dat van de gezamenlijke rekening
Laatst bijgewerkt door Liselot op 04-01-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:19

Wij gooiden alles op 1 hoop maar in de praktijk is gebleken dat als we zijn salaris voor de vaste lasten en mijn inkomen voor de leuke dingen/extra houden we meer per maand overhouden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:20

Abercrombie schreef:
Liselot schreef:

Dus jij zegt (voorbeeld)

Man 3000 netto
Vrouw 2500 netto

Man stort 1500 af
Vrouw stort 1250 af

Dan schiet je als degene die het minste verdient er altijd bij in, hoe groter het verschil hoe minder je als minst verdienende partner overhoudt.

Ik zou in bovenstaande gaan voor:
Man stort 2000
Vrouw stort 1500

Zo houdt je beide 1000 over voor eigen zaken.

Mocht 1 van beide meer of minder gaan verdienen zou ik die 1000 vasthouden en de rest overmaken. Dit wel mits je voldoende draagkracht hebt voor de vaste lasten op deze manier.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:23

@ElenaMM77 ik ben het met je eens. Ik hou ook niet van mein und dein.

Echter met paarden vind ik dat mijn man daar niet over kan beslissen. Hij heeft er niets mee en vindt het hoe dan ook veel te duur. Dus ik wil hem ook niet lastig vallen met de soms hoge kosten om daar over te overleggen. Ik spaar zelf voor die kosten en dat wil ik zo houden. Zelf betalen zelf beslissen.

En wat je omschrijft met de kapotte broek enzovoort dat zal nooit gebeuren. We hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.

pmarena

Re: (Wonen) Vaste lasten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:25

Juist als je geen scheve gezichten wilt over uitgaven van de ander is het i-de-aal om lekker ieder een eigen rekening aan te houden naast de gezamelijk goed gevulde huishoud-rekening :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:26

verootjoo schreef:
elenaMM77 schreef:

----

Eens... Hier ook alles op den grooten hoop. Alles wat er in komt is van ons samen :j

Ook eens, vind het echt absurd dat dit berekend en gedeeld moet worden. Daar denken mijn vriend en ik niet eens overna. Als komt op één hoop en daar worden alle rekenen van betaald, mijn paarden, zijn fiets etc.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:29

Youknowme schreef:
Wij gooiden alles op 1 hoop maar in de praktijk is gebleken dat als we zijn salaris voor de vaste lasten en mijn inkomen voor de leuke dingen/extra houden we meer per maand overhouden.

Mijn gevoel zegt ook dat je dan per saldo meer overhoudt maar weet niet waarom.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:30

pmarena schreef:
Juist als je geen scheve gezichten wilt over uitgaven van de ander is het i-de-aal om lekker ieder een eigen rekening aan te houden naast de gezamelijk goed gevulde huishoud-rekening :j

Dit inderdaad :j

Dan hoef ik me niet te verantwoorden als ik tijdens het shoppen toch die veeeeeeel te dure schoenen heb gekocht :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:32

Hier is vanaf het begin alles op 1 hoop gegaan.
Van mijn mans salaris gingen de vaste lasten en van de mijne leefde wij.

Nu leven we (bijna) volledig van zijn salaris, en verdien ik er een klein beetje bij, maar dat gaat eigenlijk allemaal naar de extra kosten van de kinderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:33

Youknowme schreef:

:? Ingekomen bedrag is t zelfde dus hoe kan dit dan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:35

Abercrombie schreef:
@ElenaMM77 ik ben het met je eens. Ik hou ook niet van mein und dein.

Echter met paarden vind ik dat mijn man daar niet over kan beslissen. Hij heeft er niets mee en vindt het hoe dan ook veel te duur. Dus ik wil hem ook niet lastig vallen met de soms hoge kosten om daar over te overleggen. Ik spaar zelf voor die kosten en dat wil ik zo houden. Zelf betalen zelf beslissen.

En wat je omschrijft met de kapotte broek enzovoort dat zal nooit gebeuren. We hoeven niet elk dubbeltje om te draaien.

dat zou je uit wat je op zak hebt gewoon kunnen betalen..
De meeste zaken vallen onder kleine uitgaven en daar hoeft toch echt niet over overlegd te worden..
al verschijnt er '20 euro afschrift hoefsmid' zou dat geen issue moeten zijn..

Hij hoeft niet mee te beslissen over je paarden..
net zo min als jij hoeft mee te beslissen als zijn broek op is en hij een nieuwe wil halen..

zolang jij geen gouden hoefijzers wilt gaan zetten.. en hij geen broek van 2500 euro aan zijn kont wil trekken..

maar op het moment dat er even niets te besteden is.. dan vind ik dat je wel overlegd over de zaken die geen vaste lasten zijn.. want dan is er niet voor 1 van beide ruimte om extra dingen te doen terwijl de ander misschien wat nodig heeft.. dan ga je even om tafel om te kijken wat er naast de echte vaste lasten op dat moment het belangrijkst is..

Stel je voor dat er iets gebeurd waardoor je helemaal geen inkomen hebt? En je partner werpt je dan eigenlijk dit principe terug... Dan zit je mooi aan, want dan is alles 'sein' en dan zou je je paarden helemaal niet kunnen bekostigen.. dan ga je toch ook om tafel om te kijken wat nog haalbaar is?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:35

Brainless schreef:

Nu leven we (bijna) volledig van zijn salaris, en verdien ik er een klein beetje bij, maar dat gaat eigenlijk allemaal naar de extra kosten van de kinderen.

Is vaste laste dan ook boodschappen geld? Of bedoel je met leven boodschappen doen en kleding kopen van jouw salaris.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:37

Wij gooien ook alles op een hoop. Mijn salaris werd altijd gebruikt voor shoppen, uitjes en dat soort dingen. Nu werk ik niet meer maar ga ik alsnog shoppen en koop ik alsnog die dure schoenen/broek/jas :+

Snap niet zo goed waarom alles apart moet als je samen leeft. Mijn man heeft ook niks met paarden maar betaald het wel als we er een hebben staan. Ook met mijn kat heeft hij niks maar die betaald hij ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:39

Elena, dat staat toch gewoon helemaal los van elkaar :)

Als je allebei je eigen rekening nog naast de huishoudpot-rekening hebt dan kan je nog steeds alle kanten op hoor als de zaken veranderen.

Een eigen rekening geeft gewoon een fijn gevoel, dat je nog een stukje eigen geld hebt waar je gewoon lekker mee kan doen wat je wilt zonder dat je het gevoel hoeft te hebben dat je partner mee betaalt.

En als je partner iets koopt dat hij heel graag wil en jij vindt het maar zonde-geld....nouja het is zijn eigen geld dus dan hoef je ook niet het gevoel te hebben dat hij "jullie" geld verbrast aan onzin :)

Wij doen nog zat van onze eigen rekeningen betalen dat eigenlijk wel onder de huishoudpot valt. Gewoon omdat we dat zelf prima vinden, en de huishoudpot dan wat meer "spek" krijgt :j

Ik vind het bovendien veel leuker aanvoelen om bvb. iets voor mijn man te kopen van mijn geld, dan van ons geld :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:40

Abercrombie schreef:
Brainless schreef:

Is vaste laste dan ook boodschappen geld? Of bedoel je met leven boodschappen doen en kleding kopen van jouw salaris.

Toen ik nog verdiende betaalde ik (en manlief) de boodschappen/benzine/kleding ed van mijn rekening.
Van zijn rekening gingen de vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, GWL, telefoon, abonnementen ed).
Nu gaat alles van zijn salaris.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:41

Sammie schreef:
Youknowme schreef:

:? Ingekomen bedrag is t zelfde dus hoe kan dit dan?

dat kan..

het kan zijn dat als het op 1 hoop ligt het schoon opgaat..
terwijl als zijn inkomen hoger is dan de vaste lasten, er dus op zijn rekening overblijft wat pertinent niet voor leuke dingen is bestempeld maar voor het geval dat..

daarnaast maak je een bedrag voor leuke dingen vaak niet schoon op, en schuift ook daarvan een deel door naar volgende maand..

simpel:
- als ik je 2 euro geef om in de supermarkt wat lekker van te kopen..
grote kans dat je iets vind dat 1.99 euro kost.. over 1 cent
- als ik je op twee verschillende dagen 1 euro geef om uit te geven in de supermarkt en je mag ze niet bij elkaar optellen.. Dan is de kans groot dat je 2x iets van 0.99 koopt.. over 2 cent.

schoon opmaken is lastiger dan het lijkt..

-----

maar dan hebben we het niet over 'mein' und 'dein', maar meer over een vaste lasten en huishoudpot en een rekening voor leuke dingen.

Dat in beide een compleet loon gaat, dat maakt geen verschil. van beide rekeningen wordt door beiden gebruik gemaakt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:44

Ik sluit mij bij pmarena aan. Het voelt voor mij prettiger dat ik mij niet rot hoef te voelen als ik een DA rekening van 1200 euro afreken van mijn eigen geld ipv ons geld.

Overigens zijn wij echt niet zo zwart wit als dat hier geschetst wordt. Maar ik was gewoon benieuwd hoe anderen dit doen en of er een "eerlijke" manier is van verdelen naar draagkracht.