Draagmuur met hoek verwijderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Draagmuur met hoek verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 13:54

In mijn huis steekt de muur van de keuken een eind m'n woonkamer in, waardoor ik woonruimte in moet leveren, nu had ik het briljante idee om de deur van de keuken weg te halen, daar een muur te bouwen en de muur tussen de keuken en woonkamer weg te halen zodat de woonkamer groter is en de keuken bereikbaar, is ook wel handig :Y)
Nu heeft mijn vader er al bijna slapeloze nachten van, want heel die muur, incl hoek is een draagmuur, wat kan een oplossing wezen om toch de keuken bij de woonkamer te kunnen trekken?

Situatie:
Afbeelding

Ik zit ook nog te bedenken wat ik wil met de deur van de woonkamer, want die zou op deze manier haast de keuken in klappen...

karuna
Drukke kabouter

Re: Draagmuur met hoek verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:37

Het kan wel maar dat is een flinke verbouwing. Eerst zal de bovenverdieping gestut moeten worden. Dan kan de muur weggebroken worden. Moet er een nieuwe draagconstructie in ook. Een klus die ik zelf alleen aan een heel betrouwbare bouwer zou overlaten. Risico op instorten, scheurende muren of andere ellende zijn mij te groot.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:47

Is het niet handiger om het gewoon te vragen bij een bouwbedrijf? Neem aan dat zij je wel een goed advies kunnen geven. :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:56

Vroeger is bij m'n vaders huis een flinke draagmuur weggehaald. Hier is een staalconstructie in het plafond en de muren gekomen om de functie van de weggehaalde muur over te nemen. Zonder deze constructie was het huis volledig ingestort.
Ik zou me dus als ik jou was goed laten inlichten door een betrouwbaar bouwbedrijf. Het is wel degelijk mogelijk maar niet zonder de nodige aanpassingen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:59

Ik zou het gewoon zo laten. Gaat een hoop geld inzitten en risico dat het misgaat. Daarbij wist je dit toen je het kocht en vond je het eerder blijkbaar niet zo'n probleem

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:02

Er zal dan waarschijnlijk een stalen draagbalk komen op de plaats waar nu de muur staat.
Ik denk dat je het stukje waar de deur nu tegenaan komt laat staan?
Dan komt er een balk te liggen tussen die muur en de buitenmuur.

Als je de hele hoek weg wilt halen heeft dat iets meer gevolgen. Er zal dan het eea berekend moeten worden hoe dit op te lossen (een draagmuur is meestal niet voor de sier ;) ).
De simpelste oplossing is een L balk met een steunpaal op de hoek (waar je denk ik niet op zit te wachten) of de lange dragende muur doortrekken met een balk, maar dan is het de vraag of dat kan.

Ik zou idd een paar aannemers laten komen om even te laten kijken en eventueel meteen een offerte te laten maken, dan heb je ook een idee van de prijs.

Of je moet verhuizen ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 14:28

Juist het stuk muur waar de deur zit, is het stuk wat ik er het liefst uit wil, het stuk richting het raam zou ik minder storend vinden als er een deel blijft zitten, een boog is evt ook een optie, maar dan niet te smal :)

Ene, het hoeft niet, maar je kan toch ideeën hebben, is dat zo vreemd? Blijven de meeste mensen jaar in, jaar uit tegen het zelfde aan kijken?

Verhuizen is geen sinds een optie, iets met een huis in 2008 te hebben gekocht :Y) Ik wil trouwens absoluut niet weg, dit is mijn paleisje :)

Als er al iets gaat gebeuren, wordt het natuurlijk door een pro gedaan, maar gezien bokt een forum vol experts is, al dan niet ervaringsdeskundigen. Vandaar mijn vraag :Y)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:38

huisgenoot wou dat destijds ook doen met een draagmuur, we zijn er toen uitgekomen het niet te doen. veelste veel risico als je het niet goed doet, en teveel werk om het zelf te doen als ""hobbyist""

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:55

Is jouw huis een rijtjes huis?

Veel van die huizen hebben vrijdragende vloeren (van muur tot muur) met een gevelbreedte tot ongeveer 6 meter. Als je woonkamer verderop wat niet op de foto staat veel breder is dan denk ik niet dat het een dragende muur is. Waarschijnlijk kan je de informatie bij de gemeente opvragen. Het is verstandig zoals de anderen hebben aangegeven je daar goed van te verzekeren voordat je iets doet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:02

Voor het veranderen van dragende constructie onderdelen heb je een vergunning nodig. Vraag een constucteur om advies.
Wat jullie willen is mogelijk, maar dat gaat niet zomaar. Investeer hier in en doe niet zomaar wat!!!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:04

BMHP schreef:

Veel van die huizen hebben vrijdragende vloeren (van muur tot muur) met een gevelbreedte tot ongeveer 6 meter. Als je woonkamer verderop wat niet op de foto staat veel breder is dan denk ik niet dat het een dragende muur is. Waarschijnlijk kan je de informatie bij de gemeente opvragen. Het is verstandig zoals de anderen hebben aangegeven je daar goed van te verzekeren voordat je iets doet.

Bouwkunde gestudeerd? Nou vind ik erg kort door de bocht! Onbezonnen wat slopen en dan vooraf de verzekering opschroeven? Dit kan zo een ton aan schade opleveren. Oeps.... Geen papier, vergunning of Iets, geen ervaring of deskundige erbij...en dan verwachten dat de verzekering wel uitkeert.

Nou succes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:07

Het is inderdaad een rijtjeshuis (hoekwoning). Als ik op de vliering kijk, als leek, loopt de muur naar het raam toe, door tot op de vliering, maar de muur naar de deur tot de 1e verdieping :) Ik weet dat ze een paar huizen verder op een boog hebben, of een hoek er uit, dat kan ook, maar in ieder geval een doorgang naar de keuken hebben vanuit de woonkamer :)

Het zijn wel houten vloeren, kan het dan ook een vrijdragende vloer wezen?

Thanks voor de tips :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:07

Knert schreef:
BMHP schreef:

Bouwkunde gestudeerd? Nou vind ik erg kort door de bocht! Onbezonnen wat slopen en dan vooraf de verzekering opschroeven? Dit kan zo een ton aan schade opleveren. Oeps.... Geen papier, vergunning of Iets, geen ervaring of deskundige erbij...en dan verwachten dat de verzekering wel uitkeert.

Nou succes!

Volgens mij lees je verkeerd. Ze moet zich er van verzekeren dat de muur wel of niet dragend is dmv de tekeningen. Niet extra verzekeren bij de opstalverzekering. Althans zo lees ik het

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:26

Letizia schreef:
Het is inderdaad een rijtjeshuis (hoekwoning). Als ik op de vliering kijk, als leek, loopt de muur naar het raam toe, door tot op de vliering, maar de muur naar de deur tot de 1e verdieping :) Ik weet dat ze een paar huizen verder op een boog hebben, of een hoek er uit, dat kan ook, maar in ieder geval een doorgang naar de keuken hebben vanuit de woonkamer :)

Het zijn wel houten vloeren, kan het dan ook een vrijdragende vloer wezen?

Thanks voor de tips :)

Dan zou je onder de vloer moeten duiken.
Hier kun je a) zien of de vloer ook op houten balken ligt en B) of de muren tot de "fundatie" doorlopen.
Is het een vloer gebouwd op houten balken en loopt de "dragende muur" niet door tot iets dat ook daadwerkelijk bijdraagt aan het dragende vermogen van de muur, is het dus geen dragende muur ;)

Hoe oud is het huis als ik vragen mag?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:40

Dat is een optie om te doen :j

Jaren 60 woning :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:45

En een doorkijk maken van de woonkamer naar de keuken is niets? Dus dat je een soort van venster maakt?
Ik weet niet hoe dat zit qua draagkracht van de muur, maar misschien zou zoiets vrij eenvoudig lukken?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:10

Pippaa schreef:
En een doorkijk maken van de woonkamer naar de keuken is niets? Dus dat je een soort van venster maakt?
Ik weet niet hoe dat zit qua draagkracht van de muur, maar misschien zou zoiets vrij eenvoudig lukken?

Dat kan wel maar maar ook dan zal je een latei moeten plaatsen om het gewicht te verdelen en naar onderen te geleiden als het inderdaad een dragende muur is.
En uiteraard alles stutten voordat je gaat slopen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:12

In mijn vorige huis heb ik de muur naar de keuken (zelfde idee, ook draagmuur) ook doorbroken. Maarrrr... Mijn huis was al totaal gestript dus het was toch al een zooitje en de hoek is blijven staan. Verder is er een ijzeren draagbalk in geplaatst. De hoek weg halen was dusdanig ingewikkeld en vooral enorm kostbaar dat dat geen haalbaar iets werd. Het resultaat was trouwens wel mooi (vind ik)

Afbeelding

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:27

Knert schreef:
BMHP schreef:

Nou succes!

ik herken niets van wat ik geschreven heb in jouw kommentaar, ook jouw methode om vooraf de verzekering op te schroeven is laakbaar. met zo een opmerking help je de Ts niet

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:34

met een houtenvloer is het geen zelfdragende systeemvloer. Het beste is info op de afdelingbouwkunde in jouw gemeente opvragen. Met houten vloeren is het gewicht minder en kan het ook met houtenbalken en een kolom worden opgelost. Staat op de vliering een stenen muur of hout met gipsplaat?
loopt de muur van begane grond tot aan de zolder?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 16:44

Dat is een stenen muur, de muur die op de foto tot het raam loopt wel, die andere niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:54

Grappig, wat jij wilt, heb ik, en ik wil het juist weer terug naar de oude situatie.

Ik heb een flinke boog erin, dus een grote open verbinding van de keuken naar de kamer. Precies op die plek. Waar jij nu de keukendeur hebt, is bij mij dicht gemaakt. (daar hangt nu die foto)

Besef wel: je mist in de keuken een muur en in de kamer een muur, en persoonlijk vind ik dat lastig. Ik heb een stuk minder plek om een kast oid tegen te kunnen zetten. Plus ik moet de keuken altijd min of meer opgeruimd hebben want je kijkt er altijd in/tegenaan.

Hier in de buurt zie ik veel open verbindingen (allemaal met een boog erin). Kan me niet voorstellen dat het zo'n probleem is om te maken eigenlijk.... die huizen zijn toch allemaal zo'n beetje hetzelfde?

Dit dus:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amaris op 03-01-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:55

[/quote][/quote]

Wanneer je je ergens goed van verzekerd, betekent niet dat je je er goed voor verzekerd, maar gewoon dat je het heel erg zeker weet. Van bouwen weet ik dat als je een dragende muur sloopt, t huis in zou kunnen storten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:24

@Amaris, ik zou dan inderdaad een muur weghalen, maar ook een nieuwe creeën doordat de deur uit de keuken weggehaald zou worden, ik zou graag een L-vormige keuken er in willen :)

Waar jij de boog hebt, zou in mijn situatie onhandig wezen, omdat dan de tafel er precies voor staat, ik zou hem dan liever wat meer richting de hoek willen. Het is echt een vrij smal stukje, zo uit m'n hoofd iets van 3,5 meter breed :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:57

Even snel een schetsje gemaakt...

Afbeelding

Bovenste is zoals je het nu hebt..
Wat je, naast de geopperde ideeën, ook nog kunt doen eventueel is de deur van hal(?) naar woonkamer als het ware omklappen de hal in. Je hal word dan wel wat korter en ik weet niet in hoeverre die betreffende muur een draagmuur is. Dan haal je de muur van de keuken waar nu de deur in zit eruit, de andere muur laat je staan. Zo kun je met een stalen balk de draagfunctie relatief eenvoudig opvangen, denk ik.

Je kan ook de deur van hal naar woonkamer in dezelfde muur laten, maar dan een stukje opschuiven. De hal verklein je wel even maar waar ik nu de deur heb getekend laat je dan gewoon dicht (daar kun je dan de deur van de gok ik kast naar toe laten open draaien.). Is ook een goede mogelijkheid. Zo dus:

Afbeelding

Zo creëer je wel de openheid van woonkamer naar keuken wat je graag wilt, hoef je niet een hele hoek eruit te slopen en zal het relatief eenvoudig op te lossen zijn. Misschien zou je de deur van de kast(??) wel andersom moeten plaatsen.

Ik raad je aan om je in elk geval goed te laten informeren door een bouwkundige over de mogelijkheden en laat de verbouwing doen door een gerenommeerd aannemingsbedrijf. ;)