Ergeren aan scholieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saphire

Ergeren aan scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:12

De titel zegt het eigenlijk al. Echter wil ik al gelijk aangeven dat dit niet om "volwassen" scholieren gaat.
Iedere morgen ga ik op mijn fietsje naar mijn werk, ik hoef gelukkig maar 5 minuutjes te fietsen en dan ben ik ter plaatse.
Nu is het heerlijk vakantie en kan ik lekker doorfietsen, echter als de scholieren ook onderweg zijn op hun fiets is het werkelijk iedere ochtend wel raak. Kinderen die 3 dik naast elkaar blijven fietsen, net voor je langs schieten als je afslaat, op hun telefoontjes bezig zijn waardoor ze je op het laatste moment pas opmerken. En oh wee als je iets van zegt, dan kun je een grote bek terug verwachten.

Ik ben ook jong geweest, maar ik heb dit toch nooit gedaan. Het zijn soms ook gewoon levensgevaarlijke situaties. (nog even voor een optrekkende auto langs enz.)
Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?

Ik weet dat hier niets aan te doen is hoor, wil alleen even mijn ei kwijt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:16

Tja, zulke kinderen zul je altijd blijven houden, toen ik op de middelbare school zat ergerde ik me ook aan die types. Fietste zelf wel altijd netjes. Niet veel aan te doen inderdaad.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:21

He, bokt, paarden, rijzweep meenemen :D O:) ?

Caroline52

Re: Ergeren aan scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:23

Ik ben zelf scholier herken me er wel in met 3 naast elkaar fietsen en inhalen maar dat doe ik en mijn vrienden gewoon netjes wel zit ik ook soms op mijn mobiel maar ik erger me dus weer vooral aan sommige automoblisten

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:24

Caroline52 schreef:
Ik ben zelf scholier herken me er wel in met 3 naast elkaar fietsen en inhalen maar dat doe ik en mijn vrienden gewoon netjes wel zit ik ook soms op mijn mobiel maar ik erger me dus weer vooral aan sommige automoblisten

Haha ja laten we die discussie maar niet starten. Iedereen kan er wel een potje van, wat dat aan gaat.

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:25

Peetstap schreef:
He, bokt, paarden, rijzweep meenemen :D O:) ?

Goed idee! *\o/*

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:25

Caroline52 schreef:

Dit dus :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:26

Ik fiets een andere route als het even kan, verschrikkelijk hoe sommige zich kunnen gedragen op de fiets.
Zelf was ik ook geen engeltje maar sinds je altijd op je telefoon moet kijken is het wel een stuk erger geworden heb ik het idee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:30

Dat is het!
Vroeger zat je met elkaar te dollen en had je het geluk dat er weleens iemand omkeek, tegenwoordig kijkt iedereen naar beneden ;)

Kan me er niet aan storen, rijd er gewoon ruim en heel langzaam omheen.
Beter voor je bloeddruk :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:33

Ik fiets altijd alleen naar school (weinig vrienden) en zie ook jongeren uit ons dorp met soms 5 (!!) naast elkaar fietsen.

Ik herken het dus wel, maar niet van mezelf. En op mijn mobiel... Ik doe dat alleen als ik niemand op het fietspad zie (ook achter me) en ik kijk om de 2 seconden op :+ Ik kijk dan gewoon meestal even snel. Als ik iemand tegenkom doe ik hem weg, maar meestal heb ik hem dan al weggestopt haha :)

Ik zeg ook altijd beleefd 'hoi' of een knikje naar oudere mensen :=

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:46

Yenni schreef:
Caroline52 schreef:

Dit dus :o

Wacht maar tot jullie zelf auto mogen/kunnen/willen rijden ;) Dan pas realiseer je hoe kwetsbaar fietsers zijn en jij als automobilist áltijd fout zit....

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:48

Ik ben scholier, fiets dan wel niet maar kan me daar wel bij inleven.

Zelf steek ik altijd mijn hand uit wanneer ik afsla, fiets ik nooit mast twee anderen en heb ik nog nooit mijn mobiel bekeken op de fiets.

Ik vind mezelf ook wel en brave puber vergeleken met anderen :')

Maar ik denk ook dat het komt omdat de gemiddelde puber gewoon 'stoute' dingen wilt uitproberen en het nergens mee eens is.

Maarja, heb genoeg vrienden die het wel doen en er volgens mij niet iemand mee willen irriteren, maar gewoon lol hebben.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:51

Zeg ook niet dat fietsers niet kwetsbaar zijn ofzo nee ik ga ook echt geen scooter rijden of motor rijden ookal is het wel lekker makkelijk je hebt geen kreukelzone met fiets ook niet maar dan ga je langzamer dus als ke ten val komt vaak minder heftig en langer de tijd om situaties in te schatten

Maar bvb auto's die door rood nog even snel de bocht omgaan etc terwijl er een hele grote groep jongeren groen licht hebben? Dat vindt ik not done...

En waar ik ook echt een hekel aan heb is dat er dan super veel kinderen op hun fietsje in de storm en regen willen oversteken en dat die auto's je dan niet ff voor laten gaan |o

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:53

Maar trouwens ik vindt het ook niet prettig als ik jongere moet inhalen en al helemaal niet rond de leeftijd van 17 van die jongens die zich overal mee gaan bemoeien of langs die super grote groepen jongere dus ook ik erger. Mij dat aan _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:55

Volgens mij helpt het super goed bij van die types die verdiept zitten in hun telefoon (nee je let echt niet ondertussen goed genoeg op het verkeer, echt niet :')) om heel hard pas op te roepen als je er bijna langs fietst. Niet heel vriendelijk, maar vast wel komisch om de reacties te zien...

@Caroline, als je geen voorrang hebt als fietser, heb je die ook niet als het regent. Het is helemaal niet fijn als een automobilist dan aardig wil zijn en degene erachter knalt er bijna op. Want die verwacht niet dat die auto gaat remmen, als de fietsers geen voorrang hebben. En als fietser zelf vind ik het eigenlijk ook maar heel irritant. Als een auto gaat remmen, terwijl ik hoor te remmen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:10

Ik woon precies langs een fietsroute voor de scholieren en moet daar iedere dag doorheen met mijn auto. De eerste hindernis is de wijk uit rijden. Ze vliegen gewoon Kris kras langs je heen zonder ook maar te kijken. En de tweede is een rontonde waarbij de fietsers moeten stoppen maar en blijkbaar vanuit gaan dat ze wel even voorrang krijgen van iedereen. Nou nee dus. En dan moet ik over een 80 kmh weg waarbij er oversteekplaatsen zijn zonder stoplichten. Je houd je hart vast als er weer eentje vlak voor je auto langs schiet. Ze beseffen blijkbaar niet hoe gevaarlijk alles is en dat wij niet van 80 in een seconde stil kunnen staan. Ja ik irriteer me er mateloos aan en vooral om het feit dat ik echt niet wil dat ik er eentje ooit op mijn motorkap krijg. Maar als iedereen zich netjes aan de regels houd wordt dat risico al een stuk kleiner

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:16

Ik loop altijd langs de fietsroute naar mijn school en andere nabije scholen, en hier gaat alles eigenlijk wel rustig. Het is ook een schoolzone dus er moet wel degelijk door automobilisten worden opgepast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:18

Als het op het fietspad is of in een woonwijk (vaak 30 km zone namelijk hier), prima. Ik stoor mij er niet aan, ben zelf ook jong en onbevangen geweest :+
Al was een mobieltje toen net in opkomst bij de jeugd en kon je alleen bellen en sms'en en als je kon kiezen uit 20 ringtones had je een rete hip ding :') dus de aandacht was niet bij filmpjes op internet tijdens fietsen gelukkig.

Keer bellen en ze gaan vaak keurig aan de kant.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:19

Een heel bekende frustratie...
Soms zou ik willen dat je ze zoals in sommige spelletjes zonder consequenties omver kan rijden, dat ze gewoon de baan op stuiteren, hun fiets weer oprapen, en dat iedereen zonder schade verder kan rijden :+
Levensgevaarlijke manoeuvres doen en het oprecht niet doorhebben. En het is ook niet alleen "de jeugd van tegenwoordig", wij deden het vroeger ook, en de generaties voor ons wellicht ook.
Het zou toch echt anders moeten kunnen, maar hoe? Automobilisten zullen altijd hun uiterste best doen om niemand te raken, uiteraard, en de fietsers beseffen dat goed genoeg, dus waarom zelf opletten? Consequent boetes uitschrijven? Zal vast ook weer niet mogen...

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:22

Heel herkenbaar, ik woon tussen 2 middelbare scholen en een winkelcentrum in dus ik denk dat ik niet hoef te zeggen hoeveel scholieren hier wel niet fietsen in de buurt :') Ik zorg ervoor dat ik de pauzes vermijd en de tijden dat de school uit is, maar dat gaat vrij lastig als je naar je werk moet :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:23

Ik betrap mezelf ook wel eens met bezig zijn op mijn telefoon. Althans, toen ik nog op de fiets naar school kon. Persoonlijk zou ik wel even schrikken als een automobilist zou gaan toeteren. Dan ben ik weer alert van auto's. Was alleen op wegen waar weinig verkeer kwam.

Maar dat ze naast elkaar blijven fietsen, lijkt me als automobilist wel erg vervelend.

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:26

Ik ben ook een scholier en ik fiets alleen met 3 naast elkaar op de bredere wegen. Wij kijken regelmatig achterom en als er een auto aankomt gaan we opzij. Het enige probleem is bij ons voor school een rotonde. De meeste gaan via de stoep erlangs, lekker veilig. Maar sommigen schieten de rotonde op, tegen de richting in (anders moeten ze 3 rond). Ik vind dat heel erg gevaarlijk. Helaas is het 3 rond gaan ook niet veilig. Auto's zwaaien uit. Maar soms moet het wel, omdat we soms worden weggestuurd van de stoep.

Ik erger me soms ook aan automobilisten. Ze geven voorrang aan alleen fietsende mensen, maar komt er een groep aan, schieten ze gauw langs (bij haaientanden...). Het meest onveilige is toch nog wel de uitrit. Ik heb altijd geleerd dat mensen vanuit een uitrit moeten wachten. Of mensen die van parkeerplaatsen ineens wegrijden. Die zie ik niet.

Over jouw verhaal, ik kan je wel begrijpen. Hoe vaak ik wel niet schoolgenoten zo gevaarlijk zie inhalen... Toeteren werkt het beste bij ze. En dan hebben ze een grote bek maar als ze op school komen zijn ze zielig :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:30

ook zoiets: spookrijden op rotondes, dat mogen fietsers blijkbaar wel, vooral in het donker, zonder licht en bij voorkeur geheel in het zwart gekleed. Ik schrik me iedere keer weer een ongeluk!

Als ik in het dorp zo'n club-zonder-licht tegemoet kom met de auto doe ik altijd mijn lichten uit, dan beginnen ze te gebaren en te gillen, dan stop ik, en vraag wat er is, dan krijg ik dus te horen dat ik een dom wijf ben omdat ik zonder licht rij en dan dan zeg ik: ooooooo ik dacht dat dat hier verplicht was, want dat doen jullie ook ..... (en ik geef gas en rij weg 8-) )

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:53

Ook bij ons schieten ze nog regelmatig (spookrijdend) de rotonde over terwijl wij eigenlijk voorrang horen te krijgen en had er laatst ook nog bijna een voor de bus op een 80 weg.

Nu kan ik met mijn kleine autotje al niet binnen 10 meter van 80 naar 0 maar voor mijn werk rij ik regelmatig in een Ford Transit bus. Als je daar met 7 of 9 man in zit en ook nog bakken achterin hebt staan dan kan je er vaak al snel nog wel een paar meter bij optellen voor je stil staat.
Dus ik had laatst ook weer een groepje fietsers waarvan er 1 verzon dat hij er nog wel even op het laatste moment voorlangs kon en in eerste instantie leek het erop alsof de rest er ook nog achteraan kwam. Gelukkig gingen die op het laatste moment zelf ook maar op de rem maar die stonden met het voorwiel op de tegels direct naast de weg pas stil (die dingen met ribbeltjes zodat je meer ruimte hebt om elkaar te passeren op een landweggetje en je niet gelijk in de berm beland).
Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg want voor die laatste had ik sowieso nooit meer op tijd kunnen stoppen.

Voor de rest heb ik er gelukkig niet onwijs veel last van, maar ik fiets ook niet zoveel meer en de route van/naar werk en mijn werktijden zijn meestal niet rondom schooltijden :'). Maar ik heb ook niet zoveel behoefte aan jongeren op mn motorkap en daar moet ik imo toch nog te vaak te hard voor op mn rem..

En idd in het donker zonder licht. Niet alleen jongeren overigens, maar levensgevaarlijk...

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:16

lianne125 schreef:
Ik woon precies langs een fietsroute voor de scholieren en moet daar iedere dag doorheen met mijn auto. De eerste hindernis is de wijk uit rijden. Ze vliegen gewoon Kris kras langs je heen zonder ook maar te kijken. En de tweede is een rontonde waarbij de fietsers moeten stoppen maar en blijkbaar vanuit gaan dat ze wel even voorrang krijgen van iedereen. Nou nee dus. En dan moet ik over een 80 kmh weg waarbij er oversteekplaatsen zijn zonder stoplichten. Je houd je hart vast als er weer eentje vlak voor je auto langs schiet. Ze beseffen blijkbaar niet hoe gevaarlijk alles is en dat wij niet van 80 in een seconde stil kunnen staan. Ja ik irriteer me er mateloos aan en vooral om het feit dat ik echt niet wil dat ik er eentje ooit op mijn motorkap krijg. Maar als iedereen zich netjes aan de regels houd wordt dat risico al een stuk kleiner

Precies dit inderdaad. Ik heb ook echt het idee dat het verantwoordingsgevoel steeds minder wordt. Maar dat kan uiteraard ook komen omdat we zelf ouder worden.
Jij, als bestuurder van de auto zit sowieso fout als er iets ergs gebeurd.
Ik heb zelf bijna mijn rijbewijs, en ik woon ook in zo'n straat waar alle scholieren langs komen. Gelukkig hebben ze hier in mijn omgeving veel aparte fietspaden en hebben de fietsers altijd voorrang op rotondes, dus ze nemen in dit geval niet onverwachts voorrang. Maar ik houd m'n hart vast.

Ik zou dat trouwens wel eens willen leren haha, me er niets van aantrekken. Het is idd beter voor je bloeddruk. Maar soms is t lastig.

Dat advies dat je dus vlakbij fietst en iets zegt heb ik idd wel eens geprobeerd. Echter kreeg ik een enorme grote bek terug. Ik hoop ook echt dat het dit jaar niet gaat vriezen, dan gaan de meeste fietsers ook daabs doen. En dan is het wachten tot er iets gebeurd.

Wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben hihi