Ik wil graag iets nuttigs doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Ik wil graag iets nuttigs doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 23:27

Ik twijfelde of dit bij School, Studie & Werk of hier hoort, dus als ik dit verkeerd heb neergezet, mijn excuses.

Eigenlijk heb ik nog nooit ergens voor hoeven vechten in mijn leven. Ik kan makkelijk leren, doe een universitaire studie, heb veel vrienden en een leuke bijbaan.

Maar de laatste tijd voelt het allemaal een beetje nutteloos aan. Een paar weken geleden moest ik vijftig pagina's tekst uit mijn hoofd leren en kreeg ik letterlijk vragen als 'Beschrijf wat Persoon X beweert op pagina twee' en dat is niet de eerste keer. Ik wil heel graag leren en mezelf ontwikkelen, maar ik heb het gevoel dat ik daar steeds minder kansen voor krijg. Eigenlijk zou ik iets écht nuttigs willen doen, iets waaruit ik voldoening kan halen en iets wat ervoor zorgt dat ik me kan ontwikkelen, al is het maar een hobby. Het probleem is alleen: wat dan?

Sporten doe ik al en ik ben aan het kijken naar vrijwilligerswerk, maar bij mijn vorige vrijwilligerswerk (met ouderen) was ik alleen maar koffie aan het zetten en hoewel dat natuurlijk een heel nuttige vaardigheid is, is dat niet helemaal wat ik zoek. :+

Hebben jullie toevallig tips of ervaringen die jullie willen delen? :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:32

Ga bij jezelf na wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent of je verder in wil ontwikkelen. Er zijn waarschijnlijk wel opties in het vrijwilligerswerk waar je terecht kan en bij je wens aansluiten. Er zijn veel kwetsbare groepen waarbij je kan helpen. Wat ideeën: vuchtelingen, dieren, ouderen, mensen die een maatje nodig hebben, voor de natuur zorgen, actie voeren voor een belang. Heel veel succes!

Sjolvir

Re: Ik wil graag iets nuttigs doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:35

vrijwilligerswerk bij vluchtelingen?
Die die al een status hebben gekregen en hulp kunnen gebruiken bij hun papierwinkel?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:41

Wat bij mij opkomt is niet echt nuttig, maar er zullen vast wel nuttige hobby's zijn. Heb je geen opa's of oma's of andere kennissen die wat gezelschap of hulp kunnen gebruiken?
Of cursussen die je kunt volgen? Dat lijkt mij altijd wel leuk. Een taal leren, een instrument bespelen, of iets heel anders? Of natuurlijk ander vrijwilligerswerk, op enorm veel plekken kunnen ze leuke vrijwilligers gebruiken!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:42

Wat studeer je? Past deze studie wel goed bij je?

Voor wat moet het nuttig zijn? Voor je persoonlijke ontwikkeling? Voor de maatschappij? Voor je CV?

Er zijn zoveel opties, maar je zult zelf iets moeten vinden dat bij je past. Kijk eerst eens binnen je studie, denk bijvoorbeeld aan een honoursprogramma, extra vakken bij een andere opleiding,bestuurswerk, medezeggenschap, een semester naar het buitenland. Bestuurswerk kan bijvoorbeeld voor een studievereniging, maar ook vooral een studentengroep van het Rode Kruis, Amnesty, et cetera.

Een bijbaantje of vrijwilligerswerk kan natuurlijk ook heel nuttig zijn. Ik heb naast mijn studie gewerkt als receptioniste in een verzorgingstehuis en ik voelde me daar zeker wel nuttig. Het werk op zich was ook niet zo veeleisend, maar als ik tijd had om een praatje met iemand te maken en hun dag daarmee opfleurde, voelde ik me pas echt nuttig. :) Ook qua vrijwilligerswerk zijn er ontzettend veel opties. Ik werk zelf al een tijdje bij een organisatie die asielzoekers hebt, misschien is zoiets wel wat voor je? Dan kun je bijvoorbeeld bij Vluchtelingenwerk of het Rode Kruis kijken.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:19

Sjolvir schreef:
vrijwilligerswerk bij vluchtelingen?
Die die al een status hebben gekregen en hulp kunnen gebruiken bij hun papierwinkel?

Veel vluchtelingen willen zo snel mogelijk Nederlands leren. ;)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 01:45

Vluchtelingen zijn een heel goed idee! Ik ga eens uitzoeken bij welke organisatie ik dan moet zijn. :)

Meer ideeën zijn nog steeds welkom, een organisatie moet mij natuurlijk ook maar willen. Wat voor studie ik precies doe zeg ik liever niet in het openbaar, omdat ik weet dat bekenden van mij ook op Bokt zitten en ik liever redelijk anoniem blijf. :) Via een privébericht wil ik het wel melden. Over wisselen denk ik al jaren na, maar ik kan eigenlijk vooral bedenken welke studies ik niet zou willen volgen en niet welke wel.

Op dit moment volg ik al extra vakken bij een andere opleiding, die ik eigenlijk leuker vind dan mijn eigen studie. :') Ik wil iets wat in de eerste plaats nuttig is voor mijn ontwikkeling en ik denk dat ik dan automatisch uitkom bij iets wat nuttig is voor de maatschappij. Mijn CV maakt me niets uit, daarom mag het ook best een hobby zijn.
Laatst bijgewerkt door Littera op 31-12-15 02:06, in het totaal 2 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:53

aha, het waarom. Hoe herkenbaar.
"waarom doe ik dit? Wat is het nut hiervan?". gedachten die je dagelijks in mijn hoofd kan vinden.
Vind je de opleiding verder wel leuk? Misschien geeft de opleiding je gewoon niet genoeg uitdaging.
Voor vluchtelingen werk heeft onze school (Hanze) een programma opgesteld en kan je er uren in steken voor je vrije keuze punten. Weet niet of je uni ook zoiets heeft?
Zelf haal ik genoeg voldoening uit mijn opleiding. Ja er zijn een paar vakken waarvan ik denk dit ga ik later niet nodig hebben maar er zijn heel veel vakken waarvan ik weet dat het handig is om te weten voor later.
Vond het persoonlijk ook belangrijk een opleiding te zoeken met aansluitend werk dat waardering geeft en nut heeft om te doen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:58

Vrijwilligerswerk in het buitenland! Ergens een paar weken (of maanden) heen. Kindertehuis of engelse les ergens?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 02:29

Kun je geen stage doen? Dan heb je kans dat je een beetje werk op niveau kunt doen. Vrijwilligerswerk is volgens mij toch meestal werk wat (bijna) iedereen zou kunnen doen. Uit je verhaal maak ik op dat je je hersens wil gebruiken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 02:59

je zou, als je daar de tijd voor hebt weeshuizen in bijvoorbeeld roemenië op kunnen knappen.. mijn vader deed dat een aantal jaren geleden ook.. was heel mooi om te zien hoe ontzettend blij, dankbaar en gelukkig die kinderen daar zijn!

je zou ook eens kunnen kijken bij een stichting die kindbruidjes verzorgd en helpt (ik dacht in mali?)

iets heel anders, maar volgensmij is dit vrijwilligers werk echt werk, wat gewaardeerd word.. misschien mooie kansen om je engels bij te leren, nieuwe mensen te ontmoeten en mensen te helpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 03:42

Wel, de mestkelder onder onze schapenstal moet geleegd worden, en dit moet met de hand gebeuren. Je bent welkom.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:49

Er zijn zoveel manieren waarop je je nuttig kan maken. Het leren aan de universiteit is niet altijd even nuttig, dat klopt. Ik heb ook vele dingen moeten instuderen die er wat mij betreft echt niet te doen en ik inmiddels ook niet meer weet. Echter, uiteindelijk als je aan het werk bent, voel je je wellicht wel nuttig omdat je dan iets kan doen met de kennis die je hebt opgedaan tijdens je studie.
Ook met hobby's kan je je nuttig voelen, net zoals met vrijwilligerswerk. Ga op zoek naar vrijwilligerswerk dat je echt aanspreekt. Er zijn zoveel dingen die je als vrijwilliger kan doen. Waar jij je nuttig bij voelt, kan natuurlijk alleen jij bepalen... Denk eerst en vooral eens na wat jij verstaat onder je nuttig maken en ga dan op zoek naar dingen die daarbij aansluiten. Je zal heus wel iets vinden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:54

Kuggur schreef:
Wel, de mestkelder onder onze schapenstal moet geleegd worden, en dit moet met de hand gebeuren. Je bent welkom.

In ruil voor een vakantie in IJsland? :D

TS, ik herken wel wat je zegt, alleen heb ik wel altijd genoten van mijn opleiding. Maar ik hield ook altijd zeeën van tijd over. Ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan voor een organisatie die dieren helpt. Verder ben ik altijd wel bezig met dingen bijleren, momenteel bijvoorbeeld gitaar spelen, Spaans leren, en programmeren in Java.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:22

Catnip schreef:
Kuggur schreef:

In ruil voor een vakantie in IJsland? :D

TS, ik herken wel wat je zegt, alleen heb ik wel altijd genoten van mijn opleiding. Maar ik hield ook altijd zeeën van tijd over. Ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan voor een organisatie die dieren helpt. Verder ben ik altijd wel bezig met dingen bijleren, momenteel bijvoorbeeld gitaar spelen, Spaans leren, en programmeren in Java.

Zo zo, jij bent een bezige bij, Catnip!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:55

Bij een politieke partij gaan? En evt. daar penningmeester o.i.d. worden? Ik denk alleen wel dat je eerst een tijdje bij de partij moet zitten voordat ze je als penningmeester 'willen'.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:50

Littera schreef:
Vluchtelingen zijn een heel goed idee! Ik ga eens uitzoeken bij welke organisatie ik dan moet zijn. :)

Meer ideeën zijn nog steeds welkom, een organisatie moet mij natuurlijk ook maar willen. Wat voor studie ik precies doe zeg ik liever niet in het openbaar, omdat ik weet dat bekenden van mij ook op Bokt zitten en ik liever redelijk anoniem blijf. :) Via een privébericht wil ik het wel melden. Over wisselen denk ik al jaren na, maar ik kan eigenlijk vooral bedenken welke studies ik niet zou willen volgen en niet welke wel.

Op dit moment volg ik al extra vakken bij een andere opleiding, die ik eigenlijk leuker vind dan mijn eigen studie. :') Ik wil iets wat in de eerste plaats nuttig is voor mijn ontwikkeling en ik denk dat ik dan automatisch uitkom bij iets wat nuttig is voor de maatschappij. Mijn CV maakt me niets uit, daarom mag het ook best een hobby zijn.

Tja, op zich hoeft wat nuttig is voor je eigen ontwikkeling niet per se ook nuttig te zijn voor de maatschappij. Een nieuwe taal leren kan bijvoorbeeld een leuke uitdaging zijn voor jezelf, maar daar heeft de maatschappij niet direct iets aan.

Ik studeer zelf religiewetenschappen en bij ons op de faculteit, dat is filosofie, theologie en religiewetenschappen, komen vaak mensen die wat meer diepgang zoeken. Misschien vind je zoiets interessant?

De dingen die ik in mijn vorige post noemde, zijn dingen die ik naast mijn studie heb gedaan. Maar wat ik leuk of nuttig vind, kan natuurlijk voor jou niks zijn. Eigenlijk zijn al mijn vrienden altijd heel actief geweest naast hun studie, maar wel op heel verschillende manieren. Er zijn als student zoveel leuke opties, er moet haast wel iets zijn wat bij je past!