Pelletkachel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:13

Ik vraag me af of er ook bokkers zijn met een pelletkachel. We hebben al jaren een houtkachel maar denken er over om in de toekomst een pelletkachel te nemen. We zijn na al die jaren kloven en zagen wel eens toe aan iets gemakkelijkers.
Ik weet er weinig van en op internet staan volgens mij een hoop verkooppraatjes. Ik ben bv. benieuwd naar het verbruik van de pellets en hoe de kachels bevallen bij gebruikers.
Ik hoor het graag.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:31

Interessant onderwerp :)

Wat verbruik van een palletkachel betreft:
Citaat:
Hoeveel pellets verbruikt nu een pelletkachel?

Hoe hoger men de stand van de pelletkachel zet, des te meer pellets vallen er in de verbrandingskorf van de kachel. Verbruik ligt dan tussen O,6 KG en max. 2 KG per uur. Evenredig zal ook het verwarmingsvermogen stijgen.

Het verbruik is ook gedeeltelijk afhankelijk van het vermogen van de kachel en de manier waarop de kachel wordt gebruikt.

Als regel mogen we aannemen dat een gemiddeld gezin met 2 kinderen die de kachel gedurende de hele winterperiode (najaar,winter en voorjaar) gebruikt, een 1500 Kg. aan pellets verbruikt. Dit voor het verwarmen onder normale omstandigheden zoals:

Een gemiddelde gezinswoning, woonruimte plus keuken
Een gemiddelde winter
Binnentemperatuur van 21°
Dubbel glas plus normale isolatie

Conclusie: gemiddeld 1,5 ton pellets aan 240 Euro per ton is 360 EURO.
Bron

Wij (2 volwassenen) hebben zelf een speksteenkachel om de woonkamer + open keuken mee te verwarmen en schatten 3kg hout per dag kwijt te zijn.

Inderdaad, klieven, zagen, stapelen kost werk, maar voorlopig hebben we er nog lol aan.
Ik weet dat de gemiddelde prijs per kuub (incl thuisbrengen) gedroogd hout hier in de omgeving rond de €50 ligt, als we het werk zat zijn gaan we daarop over.

Wat voor kachel hebben jullie? Hoeveel verbruiken jullie dagelijks?
Is het geen optie om kant en klaar hout aan te leveren? Ik vermoed dat dat goedkoper blijft dan een nieuwe kachel kopen, want ze blijven prijzig.

Grootste minpunt van een palletkachel vind ik dat er geen geknetter en leuk vlammetje aan te pas komt, zo ontzettend saai lijkt me dat :')

hotchocolat

Re: Pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:33

Pelletkachels worden in Duitsland veel toegepast (iig bij ons in de omgeving, niet overal ligt er gas in de grond)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:41

Wij hebben er naar gekeken toen we zochten naar verwarming voor ons hele huis. De pellets zijn nu nog goedkoop en dus was dat een aardige keuze.

Echter zijn wij zelf bang dat de prijzen over een paar jaar alsnog omhoog gaan omdat tegen die tijd veel mensen zo'n kachel hebben.

Ook was voor het vermogen dat wij nodig hadden, het vak voor de voorraad in het apparaat niet groot genoeg om een hele dag te kunnen draaien en hadden wij dus een silo neer moeten zetten.

Uiteindelijk hebben wij dus gekozen voor aardwarmte. De aanschaf en plaatsen van het systeem is wel duurder maar de "brandstof" blijft gratis. Men zegt dat dit er voor zorgt dat de prijs zich in ongeveer 10 tot 15 jaar terugverdiend tegenover andere verwarmingssystemen die daar veel langer over doen.

Ook hadden we nog mooi belastingvoordeel mee kunnen pakken dus dat maakte het nog interessanter ;)

Via de vloerverwarming komt de temperatuur op ongeveer 18 graden. Daarnaast hebben we een houtfornuis staan op het moment dat de temperatuur naar de 20 graden brengt ongeveer.

Maar ons huis is nog niet echt een referentie omdat 3/4 nog niet af is en veel warmte nog verloren gaat.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:48

Ik weet niet waar je woont, maar als het enkel om het zagen en kloven gaat, zou je (tot die tijd) ook houtbriketten kunnen overwegen;
www.greenfirezuidlaren.nl

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:03

We hebben nu een Noorse houtkachel waar we de hele benedenverdieping mee verwarmen. En een houtkachel blijft altijd het mooiste, maar het werk wordt wat te zwaar. Slijtage in de gewrichten verpest de lol behoorlijk kan ik je vertellen. Maar het kan nog wel even duren voordat we wat anders doen hoor! Het is zo'n lekkere warmte.
We stoken denk ik 8 tot 10 kuub per jaar.
We hebben wel altijd veel ongedierte in onze houtopslag. Er zit nu een familie ratten in... :r
En houtbriketten? Daar ga ik me even over inlezen op de website. Ik woon vlakbij Zuidlaren.
Laatst bijgewerkt door PortRoyal op 27-12-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:05

Mijn vader heeft er al jaren een.
Hij is heel tevreden en vind het kwa kosten ook leuk!

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:17

Nu ben ik heel benieuwd of je dan daarnaast ook gas gebruikt of is die 8 tot 10 kuub echt waar je het hele jaar mee door komt? Wij hebben geen gas en stoken ons huis met houtkachel warm, maar verbruiken helaas veel meer. Wij zijn ook aan het kijken naar een pelletkachel.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:23

PortRoyal schreef:
We hebben nu een Noorse houtkachel waar we de hele benedenverdieping mee verwarmen. En een houtkachel blijft altijd het mooiste, maar het werk wordt wat te zwaar. Slijtage in de gewrichten verpest de lol behoorlijk kan ik je vertellen. Maar het kan nog wel even duren voordat we wat anders doen hoor! Het is zo'n lekkere warmte.
We hebben wel altijd veel ongedierte in onze houtopslag. Er zit nu een familie ratten in... :r
En houtbriketten? Daar ga ik me even over inlezen op de website. Ik woon vlakbij Zuidlaren.

Je mag me wel een privé berichtje sturen als je interesse hebt, ik kan wel zorgen dat je voor een leuke prijs een proef pakketje kan halen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:30

Hier in Oostenrijk gaat iedereen die zijn houtkachel (en dat zijn er veel) moet vervangen over op pallets. Schijnt een heel stuk te schelen in verbruik en veel minder gedoe uiteraard dan hout slepen.
Ik heb nog niets anders gehoord dan tevreden mensen. Ik denk dat zo'n 75% van de mensen hier op hout/pellets stookt de rest op olie.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:43

We stoken bijna helemaal op hout. Maar we hebben niet zo'n groot huis.. maar af en toe staat de cv wel aan. Vaak slaat de cv niet eens aan trouwens.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:49

Wij hebben thuis een pelletkachel van 12 kw, en hij verwarmd met gemak ons huis!
Toevallig kwam ik net een stukje tegen op de Rijksoverheid, vanaf 4 januari kan je namelijk subsidie krijgen voor een pelletkachel

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ie-in-huis

Edit:
Mocht je een pelletkachel willen aanschaffen zou ik wel gaan kijken naar Italiaanse merken, mijn tante heeft namelijk een Chinese, en die is niet goed af te stellen waardoor het binnen notime 24 graden is, en ik kan je vertellen dat dat niet erg fijn is haha
Laatst bijgewerkt door prii_boy op 27-12-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:53

Wij lenen vaak de vakantiewoning van mijn vriendin en di eheeft daar een pelletkachel in staan die ze uit haar eigen huis daar heen heeft verplaatst.het grootste nadeel vinde wij zelf en zei ook is dat de warmte niet laag komt dus je krijgt koude voeten en benen zeg maar .De warmte voel je pas van bank hoogte en hij maakt best wel lawaai want er zitten fans in om de warmte te verspreiden dus die hoor je zoemen.nu kan je die wel uitzetten maar je hebt die best nodig voor het verspreiden van de warmte.Zelf hebben we een speksteen kachel daar zijn we meer tevreden van.
En idd je bent heel afhankelijk aan pellets je kan er geen andere brandstof in doen.Onze speksteen kachel kan op houtbriketten /hout/steenkool.

Het grote voordeel van de pelletkachel is wel dat je hem op een app op je telf kan laten onsteken dus het huis kan je warm laten zijn als je thuiskomt,dat mis ik op onze houtkachel wel :-)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:59

Wij willen een Fins houten huis gaan bouwen en kijken nu naar een Tulikivi spekkachel. Die kan op hout én op pellets.
Het leuke van dit merk is dat ze niet alleen maar die oubollige kachels hebben.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:24

estja schreef:
Wij willen een Fins houten huis gaan bouwen en kijken nu naar een Tulikivi spekkachel. Die kan op hout én op pellets.

Weet wel dat je bij Tulikivi inderdaad pallets kán stoken (als je er een extra rooster bij aankoopt), maar dat het eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
Het hele idee van pallets is dat het heel geleidelijk opgebrand word, bij een speksteenkachel moet je gewoon een hoop in je brandkamer leggen en opbranden (van boven naar onder).
Ja, het werkt, maar niet optimaal en ik vraag me af of er dan wel afdoende warmte vanaf komt.

Wij hebben hebben het rooster maar nog niet uitgeprobeerd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:29

Nee hoor droomy wij hebben ook een speksteen maar bij ons kan je er een trechter in zetten en die brand van onder naar boven,alleen is dat ook maat een los ding en is hij minder goed te regelen als die van een pelletkachel.

Wat houtbriketten betreft wij kopen die in grote bgbags bij schrijnwerkers en dan betaal je ongv.50 euro voor een bigbag dat is zo'n 500 kilo als wij continu stoken doen we met zo'n bigbag iets meer als een maand.Maar je moet wel even zoeken voor je een goede vind want de kwaliteit is nogal verschillend bij schrijnwerker.Ik vind het zelf wel schoon stoken.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:43

Mijn zus woont op een boot en zij hebben daar ook een pelletkachel. Zij zijn er erg tevreden over.
Ik ervaar zelf wat beatje ook al zegt, dat de warmte niet laag komt, maar je het eigenlijk pas voelt als je opstaat. Misschien heeft het er ook mee te maken dat zij hem niet heel de dag aan hebben, dus de warmte dan niet goed door de hele ruimte verspreidt.
Je schijnt wel een omloopje te kunnen maken, waardoor de warmte ook naar onder wordt geblazen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:45

Wij hebben sinds een dikke week een pelletkachel en zijn er erg tevreden over. (Stond nog geen 24 uur toen de berichtgeving over de subsidie kwam, dus dat is wel balen)

Op het moment ben ik, vanwege zwangerschapsverlof, de hele dag thuis en branden wij zo'n 2,5 dag met een zak pellets van 14/15 kilo. De kachel gaat in de ochtend rond 7.30 uur aan en 's avonds rond 20.30-21.00 uur uit. Als ik even het huis uit ga in de middag, dan zet ik 'm wel uit, maar dat is dan niet langer dan 1 a 2 uurtjes. Voor het gemak ga ik er wel vanuit dat het verbruik iets op loopt als het buiten flink koud is. Nu brandt de kachel eigenlijk alleen maar op de eco-stand. Maar eerlijk is eerlijk... het wordt soms ook echt flink warm. 23 graden haalt ie met gemak en dat is voor mij net iets teveel van het goede.

Het "probleem" van het niet goed verspreiden van de warmte herken ik bij onze kachel niet. De ruimte wordt mooi gelijkmatig warm. We hebben de kachel in de woonkamer staan, met een doorvoer naar de keuken en als de benedenverdieping te warm wordt, dan zet ik de deur naar de gang open trekt de warmte ook naar boven. De bovenverdieping wordt daarmee uiteraard geen 23 graden, maar gewoon lekker aangenaam.

De kachel brengt iets meer werk met zich mee dan stoken met een cv. Op advies van het bedrijf dat bij ons heeft geplaatst maak ik iedere avond de kachel schoon met een asstofzuiger en poets ik even over het ruitje. Dat is een werkje van 5 minuutjes, dus mag eigenlijk geen naam hebben.

Ik ben met jullie eens dat een houtkachel meer charme heeft, maar het gemak van de pelletkachel (weinig werk, CO2-neutraal stoken, gewoon op een knopje duwen en het ding gaat aan, heel gerichte stralingswarmte) en het toch echt wel gezellige vlammetje, maken voor mij heel veel goed.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:34

Bij ons bestel je een vrachtwagen en worden de pellets in Tanks/silo gepompt (net zoals olie) Niks dus met zakken

In de kelder heb je dan de hoofdkachel staan met een heel systeem erom en worden de pellets dan naar de kachel getransporteerd.

Kostenplaatje ca €15000.

Onze oliekachel is van 1985 en aan vervanging toe (hij lekt op 2 plaatsen water) De keuze is dan een nieuwe olie installatie, gasaansluiting laten aanleggen, Pellets of zonnepanelen.

Omdat ik graag wat meer ruimte wilde hebben in de kelder hebben wij voor gas gekozen (gasaansluiting ligt in de straat)
Met een nieuwe pellet oven ben ik ook mijn halve kelder kwijt.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:58

droomy schreef:
estja schreef:

Weet wel dat je bij Tulikivi inderdaad pallets kán stoken (als je er een extra rooster bij aankoopt), maar dat het eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
Het hele idee van pallets is dat het heel geleidelijk opgebrand word, bij een speksteenkachel moet je gewoon een hoop in je brandkamer leggen en opbranden (van boven naar onder).
Ja, het werkt, maar niet optimaal en ik vraag me af of er dan wel afdoende warmte vanaf komt.

Wij hebben hebben het rooster maar nog niet uitgeprobeerd.

Goed om te weten. Wij zijn ons pas aan het oriënteren dus alle info is welkom.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:00

Ik neem ook dankbaar alle info in me op. Dit was een nuttig topic tot nu toe!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:12

Toevallig hebben wij er sinds vandaag een, kan je er nog niet veel over vertellen, maar hij heeft heerlijke warmte _/-\o_

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:17

Ik zag trouwens laatst een digitale pelletkachel bij een zorgboerderij. Die kon je programmeren zodat het s' morgens warm was als de cliënten kwamen. De eigenaars waren er erg tevreden over.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:41

__inge__ schreef:
PortRoyal schreef:

Je mag me wel een privé berichtje sturen als je interesse hebt, ik kan wel zorgen dat je voor een leuke prijs een proef pakketje kan halen!

Houtbriketten en ook pellets. Je moet weten waar ze vandaan komen |(
Vaak is het naaldhout met berken of naaldhout alleen (snelle verbranding) afkomstig uit de Baltische staten en Oekraine en die hebben geen boodschap wat ze er extra bij stoppen, waaronder stro, paraffine (brandversnellers) Bij pellets en houtbriketten dien je toch te kijken of het werkelijk gecertificeerd is, anders is je kachel niets meer dan een vuilverbrandingsoven met een flinke uitstoot voor je allergische omgeving.
Hier staat er meer over.
http://www.ruf-houtbriketten.nl

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:13

Ja, dat is een punt van aandacht. Ook hier zal mee gesjoemeld worden. Koppie erbij dus.