over/inval werk doe jij het of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

werk jij over of val jij voor iemand in

Ja ik stop als mijn werk klaar is (ondanks dat je tijd er al op zat)
64 (41%)
Nee ik ga naar huis als mijn werktijd erop zit
11 (7%)
Ja ik val in wanneer mijn leidinggevende of collega dit vraagt
80 (51%)
Nee ik val niet in voor een collega
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 156

moyra

over/inval werk doe jij het of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 16:56

Ik ben wel benieuwd hoeveel bokkers er wel of juist niet overwerken of op hun vrije dag toch gaan werken wanneer dit gevraagd word.

Ieder bedrijf kent ze wel.
De mensen die altijd of nooit overwerken of invallen.
Waarom doe jij het wel en waarom doe jij het niet?

MarlindeRooz

Re: over/inval werk doe jij het of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:58

Eerlijk? Ligt er aan hoe hard ik het geld nodig heb en hoe veel ik het bedrijf gun. :o

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:59

Haha al wil ik soms echt niet overwerken... Heb ik geen keuze daarin :P
Overwerk is hier verplicht

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:00

Toevallig vroeg een collega of ik 29 december voor haar wou werken. ( ik werk in de bediening )
Ik val gewoon voor haar in.
Bij mijn vorige werk deed ik dat niet. Waarom? Omdat ik overuren niet kreeg uitbetaald! En dat is misschien banketstaaf voor mijn collega''s maar ik ga niet overwerken voor niks. Ik werkte trouwens bij de jumbo

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:00

Ik werk in de horeca, dus in eindtijd sowieso al heel flexibel. Ik blijf tot mijn werk af is en zo lang als nodig is, als de eetzaal nog mega druk is loop ik niet weg om half 10(als dat toevallig mijn 'eindtijd' is).
Daar tegenover staat wel dat ik in de wintermaanden vaak eerder vrij ben.
Invallen voor collega's of een dag extra werken als dit gevraagd wordt, vind ik geen enkel probleem. Dit gaat op mijn werk vaak in overleg en als het kan, krijg ik die dag op een ander moment wel weer terug. Mijn ervaring is dat er dan andersom ook vaak sneller iets mogelijk is.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:01

Ik val vaak in, heb soms ook beetje moeite om nee te zeggen :P
Maar overwerk hoeft meestal niet op het werk, zodra de tijd erop zit moet ik weg anders kost het ze meer :P behalve op vracht dagen, dan komt het vaak voor dat ik langer moet en ik hou er niet van maar moet op zulke momenten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:06

Ja dat doe ik wel eens. Invallen doe ik niet, want ik ben de enige op mijn bedrijf die mijn werk doet. Dat geeft dan ook direct aan waarom ik wel eens langer werk, als ik het niet afwerk ligt die stapel 's anderendaags gewoon weer wat groter voor mij te blinken :D .
Maar in de goede verstandhouding die ik met mijn werkgever heb is de keerzijde dan weer dat er helemaal niet moeilijk wordt gedaan als ik eens vroeger stop.
Ik heb ook wel eens van thuis uit instructies gegeven aan de rest op mijn vrije dag, omdat er plots iets dringend was en ze hadden gezegd "jaja, geen probleem we snappen wat we moeten doen als dat gebeurd", welja niet dus :+ .

Maar dat ook omdat de verstandhouding heel goed is.
Mijn vorige werk was echt werken tot 6 uur = 6 uur bam alles neer en trek je plan maar, ik werk hier geen minuut langer dan nodig :o .

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:07

Hier hoeft het nooit. Iedereen krijgt z'n werk op tijd af en we hebben onze eigen verantwoordelijkheden. Ben blij dat ik er niet mee te maken krijg.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:09

Het ligt er een beetje aan.. Vorig jaar werd er op mijn ene werk een soort van verplicht om 5,5 week voor 2 collega's in te vallen, ofte wel 11 weken in totaal. En op mijn andere werk heb ik maar een contract van 10 uur per week, dus dat gaat nie twerken. Ben ik over 10 jaar nog vakantiedagen aan het afkopen :'). Ze bleven volhouden ,ik ook. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik 3 weken kom, zij zelf in mogen vullen hoe en wanneer maar dat ik het daarbij hield. Uiteindelijk zijn de akkoord gegaan en heb ik ook nog een vast contract in mn handen dus goed geregeld :j.

Verder, als rond einde van mijn werktijd de balie nog volstaat, zorg ik echt wel dat ik mijn werk af maak voordat ik weg ga. Als ik de computer al af heb gesloten en het dan nog volloopt, vraag ik een collega het over te nemen maar dat heeft ook te maken dat de pc er 20 minuten over doet om weer opnieuw op te starten.

Zomaar een dagje in vallen gaat niet omdat ik gewoon nog met mijn andere werk zit. Een dagje ruilen is geen probleem, mijn andere werkgever is wat dat betreft heel flexibel gelukkig.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:09

Ik heb een eigen bedrijf, dus overwerk bestaat voor mij niet. Dat betekent niet dat ik nooit tot laat zit te werken...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:10

Ja ik werk over als mijn werkzaamheden dit verlangen.
En bij mij is overwerk onbetaald.

Ik heb nu twee weken vrij, maar de verantwoordelijkheid over de planten in de kas. Dus minimaal 2x per week toch controleren. Gelukkig staat mijn paard vlakbij dus kan in 1 moeite door

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:11

Bij mijn vorige bijbaantje in de buursuper heel vaak ingevallen. Nu werk ik als oproeper in de zorg en zeg ik bijna op alles ja (mits ik niet naar stage/school moet) tenzij ik 10 dagen achter elkaar non-stop werk. Op mijn stage blijf ik ook vaak langer, maar dat compenseer ik weer op andere dagen omdat ik het niet zo leuk vindt :'). Vorige stage heb ik elke week minstens een uur overgewerkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:13

Ligt eraan hoe het me uitkomt. De ene keer vind ik het prima om van een korte dienst (a 4 uurtjes) een lange dienst (8/10 uur) te maken. Maar de andere keer kom ik écht niet mijn huis uit als iemand anders ziek is.
Het is eigenlijk totaal afhankelijk van wáár ik werk, waarom ik werk en hoe belangrijk het werk is. En hoeveel zin ik op dat moment heb...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:14

Bij mij is het een beetje lastig, ik ben binnen het bedrijf de enige die deze functie vervult. Ben ik er niet, blijft mijn werk liggen. Dus ben ik er niet, heb ik mezelf ermee. Moet ik bijzondere uren werken wordt dit wel altijd gecompenseerd of verruil ik een dagdeel.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:15

Als ik op die dag niks belangrijks te doen heb/afspraken heb staan dan werk ik een dag extra als de planner mij nodig heeft.
Overwerk kan ook zijn als ik in de file sta of met pech en dan is er geen keus uiteraard. Overwerk mogen we pas schrijven vanaf 11 minuten te laat binnen.
Ik ben trouwens buschauffeur van beroep.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 23-12-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:16

Een vrije dag, wat is dat ;-)?
Ik doe nu 3 of 4 24u shiften per week plus nog 3 nachtdiensten van 15u per stuk. Invallen of dienst wisselen voor een collega is geen probleem. Overwerk is meer regel dan uitzondering want als er net voor de wissel een nieuwe interventie binnen komt en de nieuwe ploeg is er nog niet...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:17

Ja hoor, ik werk regelmatig over als het druk is of als er collega's ziek zijn.
Geen problemen mee.. maar ik vind het werk ook leuk en het is voor mij momenteel heel veel afleiding. Dus misschien ligt dat anders. :)

chamionJarig
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:17

Ik werk eigenlijk altijd over als dit mij wordt gevraagd, en ben altijd bereid langer te werken. Ongeacht de baan. Ik vind dat je soepel moet staan. Natuurlijk zeg ik een keertje nee, maar meestal kan ik wel. En dit zorgt ervoor dat ik wat ruimer in mijn geld zit.

Zeker november en januari draai ik extra uren (goh, waarom toch) en ook in april en mei (veel verjaardagen dus veel cadeaus nodig) Mijn collega's weten die en komen daarom eerst naar mij toe voordat ze het aan een ander vragen. En zeg ik nee, dan weten ze dat ik een goede reden heb en zeuren ze er verder niet om.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:18

Ik heb drie baantjes en val regelmatig in. Ik wordt vaak gebeld om extra te werken of gevraagd om langer te blijven. Ik werk in een winkel en in de zorg . flexibiliteit is nodig voor beide baantjes waar ik werk. In die winkel heb ik zelfs mijn vaste contract gekregen, dus als ik af en toe extra "moet" werken, neem ik dat voor lief. Tenzij ik natuurlijk echt niet kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:21

Ik doe geregeld overwerk of invalwerk. Ik kan vanuit huis werken, dus geen probleem. Ook maak ik altijd meer uren dan in mijn contract staat en begin ik al om 5:30 uur. Die extra uren worden niet betaald. Er is niemand die dit van mij vraagt, maar ik ben gewoon ontzettend gek op mijn werk. Bovendien is het geen 9 tot 5 baan en komt het ook geregeld voor dat ik tot 23:00 uur of nog later werk.

Zaterdagen en zondagen werk ik ook altijd. In plaats daarvan ben ik op dinsdag en woensdag vrij. Dit betekent wel dat ik en mijn man heel weinig vrije tijd samen hebben, maar dat heb ik er voor over :) Daar tegenover staat wel dat ik dus geen reistijd heb en door de dag heen ook af en toe een moment voor mezelf kan pakken (hoewel ik dat erg moeilijk vind omdat ik nogal snel op hete kolen zit :+ )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-12-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:25

Overwerken doe ik nooit, maar ik val wel regelmatig in voor andere mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:26

Ik heb niet veel keuze :P Ik werk meestal meer dan mijn normale uren, eigenlijk elke dag wel met af en toe uitschieters. Dit krijg ik trouwens niet betaald, alleen als ik in het weekend moet werken krijg ik er extra vakantiedagen voor terug (dat doe ik dus eigenlijk best graag :P ).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:27

Als het moet dan werk ik zeker over of val ik in, maar alleen als het mij uitkomt. Als ik al een belangrijke andere afspraak heb staan dan doe ik het niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:28

hangt er echt vanaf wat ik ervan vind en hoe het mij prive uitkomt.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:30

Ja hoor als ik kan dan wil ik best invallen/overwerken, echter schrijf ik deze uren dan ook gewoon (0-uren contract) :)