Ben jij "bescheiden" op de werkvloer of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Ben jij "bescheiden" op de werkvloer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 15:25

Ik wist zo snel geen betere titel… omdat ik nog maar één jaar aan de slag ben, net als mijn vriendinnen, vroeg ik me af hoe mensen die al wat langer op de werkvloer rondlopen ertegen aan kijken.

Mijn situatie: werkzaam met tijdelijk contract in een grote organisatie (+/- 400 werknemers) in een structuur van directeur – onderdirecteur - diensthoofd – celhoofd – werknemer. Organisatie is weliswaar groot maar hangt een informele sfeer, flexibel en gaan uit van vertrouwen (om te schetsen dat het geen groot commercieel bedrijf is, het is een NGO)

Ik werk er nu een jaar, heb vorige maand contractverlenging met nog één jaar gehad. Er is veel ruimte voor eigen initiatief, creativiteit, … Mijn diensthoofd heeft aangegeven “zeer tevreden” te zijn en het volgende project staat klaar om nieuwe ervaring in op te doen +:)+

Ik werk in een bepaalde dienst maar andere diensten (waar ik nauw mee samen werk) spreken me ook heel erg aan. Het is laatst 2 x voorgevallen dat een idee dat ik (deels of volledig) heb aangebracht, opgepikt is door een andere dienst, en dus door een andere dienst wordt uitgevoerd.

Ergens vind ik het jammer dat de heel erg toffe projecten voor anderen gehouden worden. Ik mag echt niet klagen, krijg echt kansen en geloof ook wel dat ze tevreden zijn. Op dit moment schommel ik tussen:

-niet aanstellen: ik werk er nog maar een jaar, logisch dat je “je beurt moet afwachten”. Geduld hebben, netjes je werk doen, die hele toffe kansen komen wel (‘gewone’ kansen krijg ik al)
-durven aangeven dat ik geïnteresseerd ben/wil meewerken aan zo’n project.

Hoe kijken jullie daar tegen aan/wat zijn jullie ervaringen? Hou je je als starter beter wat op de achtergrond? Of is het niet vreemd om al na één jaar werken aan te geven waar je ambities liggen?

loez

Re: Ben jij "bescheiden" op de werkvloer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:29

Aangeven kan geen kwaad lijkt me!
Juist als ze weten dat je gemotiveerd bent. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:30

Absoluut aangeven dat je interesse hebt! Als je niks zegt weten ze het ook niet tenslotte. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:31

Ik denk dat het juist na een jaar, en net contractverlenging een goede tijd is om aan te geven dat je wil groeien in het bedrijf.
Toon je inzet, ideeën en ambities. Laat zien wat je kan, en geef aan wat je wil.
Alleen dan kunnen ze zien wat je in je mars hebt, en kunnen ze je de kansen geven om te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:31

Er is imo totaal niets mis met aangeven waar je ambities en groeiwensen liggen.
Als ik jouw tekst zo lees, denk ik wel dat jij dat op een goede, nette en niet opdringerige manier kunt aangeven. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 15:33

Dus jullie vinden dat dat als starter wel kan?

De projecten waar ik graag aan zou meewerken zijn ambitieuzer dan de projecten die ik nu doe, komt dat niet raar over (hmmm zoek een ander woord, ondankbaar, alsof je niet tevreden bent met je huidige werk ofzo... Ik ben zeker tevreden met mijn huidige werk, maar die andere projecten liggen meer in de lijn van wat ik graag wil doen)

Misschien bedoel ik meer nog "rusteloos", alsof je geen rust kan vinden in je huidige job en té snel wilt doorstromen naar iets anders.

Bedankt voor de snelle reacties trouwens!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:41

Goh, hier zou dat niet werken: eerst ervaring opdoen en dan meer maar ik werk dan ook in een heel andere setting dan jij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:47

Heb jij geen beoordelingsgesprekken?
Dat is een prima moment om door te spreken met jouw leidinggevende wat er goed gaat, wat er verbetering nodig heegt, welke opleiding je nodig hebt om door te groeien, waar jouw ambities liggen etc.
Vraag een gesprek aan en praat samen over hun verwchtingen en jouw ambitie. Succes.
Juist doen!

Bedrijven zoeken juist mensen met ambitie, die willen leren en doorgroeien.
Succes

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:52

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat het juist na een jaar, en net contractverlenging een goede tijd is om aan te geven dat je wil groeien in het bedrijf.
Toon je inzet, ideeën en ambities. Laat zien wat je kan, en geef aan wat je wil.
Alleen dan kunnen ze zien wat je in je mars hebt, en kunnen ze je de kansen geven om te groeien.

Hier ben ik het helemaal mee eens :) (en ik zit in hetzelfde schuitje en bij mij heeft het goed uitgepakt). Je onderscheidt jezelf ook door ambitieus te zijn, zeker belangrijk als je over een jaar een vast contract zou moeten krijgen. Wel hangt het ook wat af van het klimaat van het bedrijf, maar dat kun je zelf het beste aanvoelen. Als er een informele sfeer hangt dan zal dat best wel kunnen, zeker als je het op een positieve manier brengt. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 16:04

janouk: toeval wil dat ik net zo'n gesprek gehad heb, waarbij het volgende project door mijn diensthoofd op tafel werd gegooid met de woorden "we zijn heel tevreden en ik wil je graag deze kans bieden"

:+ Ik heb geloof ik niet heel enthousiast gereageerd want ik dacht eerder aan iets anders. Wel aangenomen hoor, onder het mom "kansen moet je grijpen" en omdat het ook echt wel een leuk project is én ik er heel veel bij leer.

Misschien moet ik toch duidelijker aangeven in welke richting 'k denk voor de toekomst... en dan kijken of zij mij daar ook in zien of niet.

Of ik moet mijn ambities een beetje temmen tot ik meer ervaring heb opgedaan...

Bedankt voor het advies allemaal. Het is me wat zo voor de kerstdagen :P

VogeltjeM: 'k meen ergens gelezen te hebben dat we zelfs in dezelfde soort sector werkzaam zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:01

Zou kunnen, maar ik doe niks met biologie verder hoor :)

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:20

Worden de projecten die je aanspreken nu door meer senior werknemers gedaan? Dan is het misschien op korte termijn niet haalbaar. Als er ook starters aan meewerken, dan zijn je kansen al veel beter. Ik zou beginnen met aangeven dat je 'op termijn' ook graag aan zulke projecten wil werken en de collega's die op die projecten zitten uithoren over hun werk, hoe ze daar gekomen zijn, etc. Een project doen waar je eigenlijk nog te weinig ervaring voor hebt is niet altijd leuk - dat kan natuurlijk ook een heleboel stress veroorzaken.

Mijn eigen strategie is vaak bluffen 'ja, kan ik wel hoor' en dan hopen dat het ook zo is. Maar aangezien dat nogal riskant is, zou ik het anderen niet direct aanraden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:31

Altijd aangeven waar je ambities liggen. Als er anders kansen komen zullen ze eerst denken aan diegene die aangegeven hebben door te willen groeien.

Als het nu niet mogelijk is vanwege te weinig ervaring. Vragen op welke manier je er naar toe kan "groeien".

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:28

Haha ze kunnen bij HR en bij het management niet jouw gedachten lezen.
Juist aangeven wat je wilt en vragen hoe je daar naar toe kan groeien. Zodra er vacature is, zoeken ze eerst intern, dat is namelijk vele malen goedkoper en ze weten wat ze aan jou hebben. Echt, het is niet brutaal om jouw ambities neer te leggen, juist heel verstandig. Voor jou maar ook voor het bedrijf.
Je bent de manager van jouw eigen loopbaan,

Ik werk bij diverse internationale bedrijven. Bij vacatures zoekt HR eerst in de eigen HR systemen op zoek naar medewerkers die geschikt zijn of kunnen worden gemaakt voor een functie, waarbij medewerkers die aangegeven hebben door te willen groeien, een streepje voor hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:34

fleurtjeuh schreef:

Dit en dan nog iets, laat niet iedereen van je goede ideen profiteren. Houd het voor jezelf tot je ze zelf uit kunt voeren. Hoe informeel de sfeer ook is, als de projecten erg goed voor het bedrijf uitpakken zullen diegenen die de pluim krijgen echt niet naar jou gaan wijzen met de opmerkingen, zij heeft het bedacht. Hoe leuk een bedrijf ook is, het is wel ieder voor zich als het er op aan komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 18:50

Dank voor jullie advies, 'k ga na de feestdagen mijn moed bij elkaar rapen en bij mijn diensthoofd aangeven dat mijn interesse meer een bepaalde richting uit ligt, en of ik evt op de hoogte kan gehouden worden over dat ene specifieke project (en wie weet wel mee doen indien daar ruimte voor is)

bigone: dat was ook mijn eerste reflex, maar ik stond helaas niet hoog genoeg op de ladder om het echt uit de starthokken te laten schieten (is een project in samenwerking met de overheid). Dus heb ik het toch maar doorgegeven, dan was er meer kans dat het echt uitgevoerd werd, en dat is het waard :D het is een machtig interessant project.

Lekker vaag zo allemaal met "projecten", maar ik kan echt iets met jullie antwoorden, bedankt!

Eigen ervaringen nog steeds welkom natuurlijk :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:00

Heb je geen planningsgesprek? Wij hebben jaarlijks een fuctionerings, beoordelings en planningsgesprek. Uiteraard bespreek ik ook dingen rechtstreeks dingen met mijn manager maar voor wie dat niet kan/doet is zo'n planningsgesprek een uitkomst

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:04

Bedoel je met planningsgesprek nog iets anders dan functioneringsgesprek? Draait dat om waar je heen wilt met je loopbaan?

Ik heb net een (ultrakort :+ ) functioneringsgesprek gehad, maar ik wist niet zeker of het "done" was mijn ambities op tafel te leggen als mijn diensthoofd me net iets helemaal anders had voorgesteld (waaruit duidelijk bleek dat hij het een echte kans vond voor mij - of zo presenteerde hij het althans)

Las net nog de vraag of het een senior werknemer is die er nu op zit: ja, dat klopt wel. Vandaar dus mijn twijfel of je als starter je niet beter bescheiden kan opstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:17

Je moet natuurlijk niet voor op gaan lopen en de senior af gaan troeven maar daarom zei ik ook dat het handig kan zijn om de door jou bedachte projects even voor je te houden. Is het huidige project goed afgerond door je dan kun je aangeven dat je een nieuw project hebt bedacht maar dat je graag deel van het uitvoerende team wil zijn.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:20

Bij het planningsgesprek bespreken we wat we tot nu toe van de functie/taken vind, wat je doelen voor komend jaar zijn en waar je jezelf ziet binnen x jaar, je ambities.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 23:06

Ok, dat hebben we niet echt denk ik, enkel functioneringsgesprekken. Maar ga het gewoon voorzichtig bij mijn diensthoofd aangeven en zie wel hoe het loopt :) netjes verwoorden en dan zal het wel geen kwaad kunnen.

Bedankt voor het advies allemaal :)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:26

Ik ben juist van gelijk aangeven waar je ambities liggen, niet om de hete brij heendraaien. Natuurlijk kun je daarbij aangeven dat wat je nu doet een goede leerschool is zodat het niet lijkt alsof je het niet waardeert wat je doet en welke 'kans' je nu gekregen hebt, maar dat je uiteindelijk X wil bereiken. Ik ben vorig jaar ook bij een hele grote organisatie binnengekomen op een vrij eenvoudige afdeling. Niet wat ik echt wilde, maar hey dan was ik tenminste maar binnen. Daar werd aangegeven dat wanneer je potentie liet zien, er kansen binnen de hele organisatie lagen. Dit heb ik meteen aangepakt, laten zien wat ik in huis had en ook aangegeven dat ik wel andere ambities had binnen de organisatie. Dit resulteerde dat ik binnen 4 weken al werd gevraagd voor een veel uitdagendendere en gecompliceerdere functie binnen de organisatie. Dus nog voor mijn eerste salaris binnen kwam, zat ik al in een veel leukere functie binnen de organisatie dan waar ik voor aangenomen was. Dit was natuurlijk wel heel erg vlot, maar daarom voor jou zeker na een jaar en contractverlenging zie ik niet in waarom het opdringerig zou zijn als je aangeeft interesse in die andere projecten te hebben. Gaat er natuurlijk wel om hoe je het brengt, nooit je huidige werkzaamheden afkraken, maar je leergierigheid tonen en aangeven dat je verwacht veel bij te kunnen dragen op dat andere vlak. Denk dat zoiets alleen maar gewaardeerd wordt, zeker binnen dergelijke grote organisaties houden ze van jong talent, die ze zelf binnen de organisatie kunnen opleiden en laten doorstromen. Het gaat om jouw toekomst, en dat van de organisatie, daar kun je vast wel iets smeuïgs van maken :D Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:14

Ik loop nog stage maar ben in die zin zeker niet bescheiden.
Stap duidelijk naar voren als ik iets wil en zeg dan bijna letterlijk; "Ik wil dit of dat. Kan/mag dat of wat moet ik ervoor doen om dat te kunnen/mogen?"

Natuurlijk zit er bij mij ook een stuk leren bij waar ik 'recht' op heb maar een deel eigen ik me gewoon toe. Niet dat ik geen ruimte over laat voor andere collega's uiteraard. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 09:33

Opvallend dat iedereen, op één iemand na, aangeeft je ambitie te tonen, of er zelfs zelf goeie ervaringen mee heeft. Geeft te denken :)

Vind één jaar werken toch nog weinig hoor, voel me soms echt een groentje :D (zeker tegenover diegenen die al 20 jaar meedraaien). Maar alles is zo machtig interessant en dan wil je soms misschien te snel te veel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:42

je zou het ook voorzichtig kunnen aangeven, kunnen zeggen dat je je huidige werk ook echt nog reuze interressant vind. Maar dat je in de toekomst andere projecten ook leuk zou vinden. Vraag desnoods na hoeveel tijd je leidinggevende vind dat je aan zoiets toe zou zijn. Wie weet zegt hij wel dat je gelijk mag meewerken.