Leuke recepten voor de feestdagen, maar light

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Leuke recepten voor de feestdagen, maar light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:46

op oudejaarsavond heb ik mijn broer op visite. Helaas heeft hij een mentale beperking in combinatie met een eetstoornis (de prikkel wanneer hij genoeg heeft blijft uit, waardoor hij altijd honger heeft, daarnaast mogen ze maar 800- 1200 kalorieën per dag eten en worden ze dus heel erg vlug zwaarlijvig)

Als voorgerecht doe ik een soepje
Hoofdgerecht is normaal zalm op de zoutsteen, maar zoek ik nog iets voor ernaast erbij
en ik zoek nog een lekker speciaal dessert, maar die toch wat light is

Als ik normaal kook gebruik ik vaak echte boter, room, en andere vette dingen, dus dat is voor mij moeilijk om een goed recept te bedenken

We eten absoluut geen paprika en witloof

Lielle

Re: Leuke recepten voor de feestdagen, maar light

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:20

wat vindt hij lekker?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:26

Zou die ene avond uit maken? Zalm is lekker maar echt vullen doet het niet. Ik heb pas een boerenkooltaart gemaakt . Dat is zwaar eten .
Als toetje zou ik iets van fruit met een bolletje ijs doen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:29

Als dessert hangop maken van magere yoghurt, evt met wat vanille(extract) erdoor en daar iets van (rood) fruit bij. Eventueel fruit uit de vriezer met een klein beetje suiker/zoetstof even in een pannetje koken en er zo iets sausachtigs van maken. Bij zoetstof even kijken of je die mag verhitten, anders eerst fruit even koken na het ontdooien en daarna zoetstof erbij.

Bij de zalm iets van krieltjes uit de oven. Krieltjes, desnoods in de schil en evt kort voorgekookt, mengen met een klein beetje olie, knoflook, kruiden naar keuze in de oven roosteren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:34

Wat groenten wokken in olie, of geroosterde aardappels met groenten uit de oven een idee? De diverse groenten (naar keuze) kun je ook kort wokken in wat olie...

Ik let niet op de calorieën, maar omdat ik niet goed tegen dierlijke vetten kan, maak ik gebruik van olijfolie om in te bakken en in plaats van room pak ik de light versie.
Volle melk? Ik probeer het met kokosmelk of magere. Kwark of yoghurt neem ik ook de magere variant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:02

kohtje schreef:
Zou die ene avond uit maken? Zalm is lekker maar echt vullen doet het niet. Ik heb pas een boerenkooltaart gemaakt . Dat is zwaar eten .
Als toetje zou ik iets van fruit met een bolletje ijs doen.

Die ene avond maakt idd uit. De feestperiode zijn zowiezo al 2 welen dat er veel gegeten wordt, als ze niet opletten komt hij zo 10 kilo bij in twee weken tijd.

Hij vindt alles lekker. Door het syndroom heeft hij dus geen prikkel dat hij genoeg heeft. In principe heeft hij altijd heel erge honger. Geef je 5 borden spaghetti en drie taarten dan eet hij dat simpelweg allemaal op. Moest je hem laten doen zou hij bv ook de schalen van de scampi's opeten.

Kwa voedingsmiddelen hoeft het geen eten te zijn dat goed vult, die prikkel blijft uit dus dat helpt bij hem niet. Daarnaast zijn vullende dingen vaak rijk aan calorieeen.( de oude boerenkost is dus net niet goed)
Ik zoek dus vooral dingen die veel zijn in hoeveelheid, zo laag mogelijk in calorieen, maar toch lekker.
Zowiezo wordt er een grote kom sla voorzien met een beetje olie en azijn, maar omdat het ook een feestdag is wil ik toch iets "speciaals" klaarmaken :)

Fruit als dessert is idd goed, het bolletje ijs is er eigenlijk al teveel aan. Maat,puur fruit vind ik ook ergens zo zielig.

Magere yoghort mag wel een beetje, dus daarme is iets te maken. Zoetstof hoeft niet perse. Hij eet een citroen puur op zonder vertrekken.
Hangop ken ik niet, ik zoek dat even op :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:07

Hangop kun je heel simpel maken door een zeef in een kom te hangen, daar een schone theedoek in en daar laat je een pak yoghurt in leeglopen. Dat zet je minimaal 12 uur in de koelkast. Een deel van het vocht loopt dan uit de yoghurt, waardoor je hangop overhoudt. Je hangt de yoghurt dus als het ware op. Als je dat serveert met wat vanille erdoor en lekker fruit erop in een mooi glas ziet het er toch feestelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:11

In plaats van (of samen met) een kom sla zou je ook iets feestelijks kunnen maken van bijvoorbeeld komkommer of wortel.

Bijvoorbeeld een komkommer kerstboompje
Afbeelding

Of een bakje van paprika, en opvullen met groente/rijst
Afbeelding

Op die manier ziet het er al snel een stuk leuker en lekkerder uit, zonder dat je calorieën toevoegt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:16

De kerstboom en hetpaprika dingetje zien er inderdaad meuk uit, dat is wel een idee :D

De hangop,heb ik opgezocht, zou dat bv mascarpone kunnen vervangen?
Receptje gevonden voor hangop met gebakken appeltjes, en eentje met,aardbeieen, ziet er beide lekker uit en kan ik mooi in glaasjes maken zodat het niet opvalt dat het "maar" yoghurt is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:17

Misschien in plaats van ijs zelf frozen yoghurt maken, kun je van magere/griekse yoghurt maken, doe het zelf in de blender met vers fruit, in de vriezer en smullen maar :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:17

Ik hoop toch leuk en niet als meuk, haha :')

Als je zoekt op 'fancy cut vegetables' eventueel met 'how to' erbij vind je nog wel meer :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:28

Ohjee, Leuk inderdaad :')
Dankjewel, ik zoek het even op. :)

Frozen yoghurt is ook leuk, als je er geen ijsmachine voor nodig hebt :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:39

Yoghurt is wat frisser/zuriger van smaak dan mascarpone, dus of je het in recepten kunt vervangen door hangop zou ik niet zomaar durven gokken. Met gebakken appeltjes klinkt ook lekker. Als je bij de supermarkt vanilliestokjes haalt en het merg door de hangop roert een paar uur voor het serveren, dan heb je ook een extra smaakje aan de hangop zelf. Vanille extract of essence kan ook, maar merg geeft van die leuke zwarte spikkeltje. Ziet er feestelijk uit en is toch light.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:52

Super! Dat klinkt heel goed voor het dessert. Mooie glaasjes, vers fruit erbij. Njam :)
Hapjes ga ik wat groenten met een light dipsausje doen, in leuke vormpjes gemaakt
Voorgerecht doe ik dan courgettesoep
Hoofdgerecht een gegrilde zalm, grote kom sla, en idd dan mss gegrilde of gewokte groentjes. Iemand tips kwa kruiden?( ik ben zelf niet zo aan grone kruiden zoals peterselie enzo, dus gebruik dat normaal nooit)
En dessertje dan hangop met vanille en vers fruit

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:03

Onderstaande reactie is een beetje mosterd, maar misschien heb je er toch nog iets aan :)

Qua kruiden kun je denken aan bijv. verse basilicum, peterselie, bieslook, dille (maar ik vind alles lekker).

Leuk dat je broer komt eten! Heeft hij Prader Willi? Gelukkig zijn er veel mensen die willen dieten maar toch af en toe toetjes willen eten, daar moet wat voor te vinden zijn. Je zou iets kunnen doen met sorbetijs, dat bevat relatief weinig calorieën. Ook voor suiker zijn 'magere' alternatieven, bijv. stevia (ik ben geen expert, dus weet niet hoe gezond die alternatieven zijn. Als je iets van aardappel/rijst/pasta wil maken, denk dan eens aan zoete aardappel uit de oven. Ook kan je, door het kookvocht van aardappels in combinatie met veel kruiden te gebruiken, een best lekkere aardappelsalade maken zónder mayonaise. Het zetmeel in het water zorgt voor een wat romige textuur.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:08

Gevulde eitjes misschien?

Iets met zoete aardappel ipv gewone aardappels? Ik heb ooit een soort frittata achtig ding gemaakt van zoete aardappel met ui, eieren, peterselie en feta kaas. Vulde echt ontzettend.
Even het linkje gezocht http://chickslovefood.com/5-or-less-zoe ... -met-feta/

Qua toetje, ik weet dat er sauzen zijn die geen kalorien bevatten, walden farm heet dat merk. Chocolade en karamel saus zijn prima te doen!
Laatst bijgewerkt door Neroo op 22-12-15 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:08

Uit nieuwsgierigheid, heeft je broer Prader-Willi? Zelfgemaakte hummus is trouwens lekker bij rauwe groentenknabbels!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:11

Gegrilde groene asperges door de sla. Lekker, een beetje luxe.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:12

Walden farm zoek ik eens op, dank je!

De fritatta zal helaas minder geschikt zijn, ei, feta en aardappel zijn net dingen die vermeden moeten worden, (gevulde eitjes dus ook niet)
Pasta en rijst zijn ook minder goed, net als brood, hoe bruiner en volkorener hoe beter weliswaar, dus ik kan wel iets met bruine rijst maken.
Hummus kan ik ook eens bekijken. Tzatziki is ook een succes, maar de griekse yoghurt is wel vrij vet. Kan dat mss ook wel vervzngen door gewone yoghurt...
Jep, prader willi inderdaad. Het verbaast me dat iemand het kent eigenlijk. Het is gelukkig vrij zeldzaam.
Het was een moeilijke aanpassing, zeker omdat mijn vader (en ik dus ook) een bourgondier is. Daar mijn ouders uit elkaar zijn heb ik er niet veel last van gehad en de keren dat ze komen eten zorgen we dat sauzen apart zijn en er wat groenten zijn. Het is de eerste maal dat hij alleen komt vieren dus het is leuk om toch iets speciaals tr maken dat we allemaal gezellig hetzelfde eten (en niet dat wij met een rijke taart zitten en hij een potje fruit krijgt zeg maar.)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:25

Ik dacht "jeetje, wat weinig Kcal per dag". Toen ff ge googled snap dat nu. Behoorlijk heftig syndroom.
Een salade bomvol met groente, roerbak groente, tartaartje etc.... (Ik ben aan aan de lijn, ik eer niet anders op t moment :) )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:26

Dessert: bevroren meloenballetjes met .... Yoghurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:41

Je hebt ook Griekse yoghurt met 0% vet, die toch dezelfde dikte heeft :j

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:20

Duhelo schreef:
Voorgerecht doe ik dan courgettesoep
Hoofdgerecht een gegrilde zalm, grote kom sla, en idd dan mss gegrilde of gewokte groentjes. Iemand tips kwa kruiden?( ik ben zelf niet zo aan grone kruiden zoals peterselie enzo, dus gebruik dat normaal nooit)

Als ik wok, gebruik ik wokolie met gember en knoflook. Uit de oven zou je er ook knoflook tussen kunnen leggen, rozemarijn kunnen gebruiken en/of paprikapoeder. Kruiden geven smaak en dat is heel persoonlijk, maar ik houd wel van oosters en mediterraans. ;)
De combinatie dille met citroen/limoen past juist weer bij zalm, maar zou ik niet snel over de groenten gooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 13:43

zalmpje die ik inderdaad met citroen (zoutsteen,zalm erop, citroenschijfjes erboven, lekker fris-zoutig visje), maar geen dille, dat lusten wij niet.
Groentjes blijven dus wss het best wat neutraalder denk ik ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:58

Ik zit eindeloos op syndromen te googlen, noem het een rare hobby. Hummus moet je wel zelf maken want als je het uit de winkel haalt is het vetter.

http://chickslovefood.com/ dit is trouwens een hele fijne ubergezonde foodiesite.