Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:41

Hoi Bokkers!

De laatste jaren ben ik niet meer zo actief geweest op Mens en Maatschappij. Ik heb gemerkt dat er in het verleden regelmatig topics waren die betrekken hadden op de Islam in het algemeen of moslima's (en hun kleding) en er ook altijd veel vragen over waren.

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik 1 van de moslim-bokkers.

Ik ben mezelf wat minder gaan focussen op 'discussiëren' (wat vaak een strijd werd, welles nietes, niet gezellig) en meer op het verbinden van mensen.
Daarom heb ik een facebookpagina gestart over de 'equestrian muslima' en daaruit is ook een privégroep voort gekomen speciaal voor 'equestrian muslima's'. Daar kletsen wij over allerlei zaken, zoals kleding, paarden, geloof, hoe te combineren en wat we allemaal meemaken. Ook organiseren we wel eens activiteiten en we hebben inmiddels een leuke groep met moslima's verzameld met allerlei verschillende etnische achtergronden.

Daarnaast is Youtube een hobby van mij. Ik vind het gewoon leuk om video's te maken, in 1e instantie voor mezelf, maar ik ben steeds meer gaan delen op Youtube.
Ik maak nu vooral video's over paarden, ik heb het bewust niet vaak over mijn geloof. Aan de ene kant omdat ik het geen 'issue' wil maken, het is gewoon normaal en ik voel niet de behoefte om het te benoemen en aan de andere kant omdat het ook een heel persoonlijk onderwerp is, dus ik maak daarmee een stukje 'persoonlijkheid' openbaar en dat is best een spannend idee.

Toch wil ik voor dit kanaal een video gaan opnemen waarin in vragen beantwoord over mijn moslima zijn in combinatie met de paardensport. Ik merk dat er wel vragen over zijn en ik wil die kans grijpen om er iets over te vertellen. Algemene paardenvideo's maken kan iedereen, maar niet iedereen is moslima + amazone, dus de kans om er iets over te vertellen wil ik niet aan me voorbij laten gaan.
Misschien dat ik later nog eens een video opneem waarin ik ook meer algemene vragen over het moslim zijn kan beantwoorden en ook 'social-experiments' lijken mij leuk om op te nemen, maar dat is nog toekomstmuziek.

Ik zou heel graag wat input van jullie krijgen!

willen jullie hier vragen stellen, zodat ik deze in een video kan beantwoorden?
Overigens ga ik ook input vragen vanuit andere moslims, dus niet alleen vanuit 'paardenmensen'. Want zoals de paardenmensen vaak vragen hebben over mijn identiteit, zo hebben moslims vaak weer vragen over het paardrijden. Dus het lijkt me mooi om beiden te verbinden.

Ik kan niet beloven dat ik alle vragen in behandeling neem, maar ik probeer de selectie zo gevarieerd mogelijk te maken.

Alvast hartelijk dank!
Groetjes Romy
Laatst bijgewerkt door Murthul op 23-12-15 02:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links verwijderd

kwita

Re: Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:45

Laatst stelde mijn dochter een vraag, ik weet hem nu even niet meer maar ik kom er zeker op terug!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:45

Waarom zou het voor een moslim anders zijn dan voor een christelijk persoon om paard te rijden? Wat maakt jou nou anders? Paard rijden is paard rijden of er nou een hoofddoekje onder een Cap zit of niet en paarden hebben naar mijn idee niks met geloof te maksn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:52

Hele praktische vraag;
Ik zie dat je rijd met een hoofddoekje onder je cap. Zou je zo eigenlijk mogen starten? De regels van de KNHS omtrent kleding zijn immers best streng, en even afgezien van dat het er een beetje anders uitziet, je zou vrij makkelijk stiekem onder je hoofddoekje stiekem een 'oortje' kunnen dragen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:53

Wat is het verschil? Paardrijden is toch paardrijden :) mens = een mens en een paard= een paard.....

Ik zie het nut niet zo in van dit topic...waarom je "anders" maken dan de rest van het paardrijdend volk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:59

Ik snap je bedoelingen, maar ik zou het niet doen. Je bent als het ware zelf aan het discrimineren. Het zou juist mooi zijn als er geen verschil wordt gezien. Door de nadruk te leggen op dat het 'anders' is, maak je juist dat mwnsen discrimineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:03

Tuurlijk is een mens een mens, maar ik kan me wel voorstellen dat vragen zijn :) Bijvoorbeeld met kleding, hoe doe je dat handig/veilig icm cap. TS draagt een vrij 'strak' hoofddoekje geloof ik, maar de wat lossere kleding is misschien lastig.
Ik kan me ook voorstellen dat de KNHS er qua wedstrijdkleding niet helemaal raad mee weet.
En bijvoorbeeld; Veel moslims vinden varkens onrein, waarom paarden niet? En mag je dan bijvoorbeeld wel een smerig paard poetsen of een stal uitmesten? Paardenpoep lijkt me ook onrein.

Is toch prima om nieuwsgierig te zijn naar elkaar en te leren van elkaar :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:04

Nu maak je me eigenlijk wel heel benieuwd naar de verschillen die er dus klaarblijkelijk zijn. Ik heb vroeger wel met moslima meiden gereden maar behalve dat hoofddoekje (en af en toe een broertje dat mee moest om op de meiden te 'passen') was er nul verschil had ik het idee.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:04

listiglistje schreef:
Wat is het verschil? Paardrijden is toch paardrijden :) mens = een mens en een paard= een paard.....

Ik zie het nut niet zo in van dit topic...waarom je "anders" maken dan de rest van het paardrijdend volk.

er zijn volgens mij nog erg veel mensen met vragen over het moslima en het paardrijden.

weet zelf niet veel van geloven af maar zijn er dan ook moslimas die rijden met een boerka zo ja hoe?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:10

listiglistje schreef:

Dat is ook mijn idee :j

Wel leuk van je TS dat je open staat om eventuele vragen te beantwoorden.
Maar als persoon zie ik echt geen verschil.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:17

ik vind het ook alsof je jezelf heel anders vindt.. 'bijna speciaal'. Ben je tijdens het paardrijden dan ook met het geloof bezig? Als christen zijnde ben ik ter paard en met het paard vooral bezig met het paard. wellicht is dat het verschil?

Maar dat je een hoofddoek draagt onder je cap is voor mij niet 'anders' oid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:20

Is paardrijden voor een moslima anders dan? :+
Wat onderscheid jij je toch graag v andere. Viel me vroeger als je reageerde ook al op hoe graag je de aandacht hebt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:21

Het gaat er niet over dat ze zichzelf speciaal vind, ik denk dat het juist goed is voor andere meiden/vrouwen die moslim zijn en eigenlijk graag willen paardrijden, maar niet zo goed weten wat gepast is en hoe het paardrijden te combineren met geloof.

Ik vind het dus een goed initiatief en vind het vreemd dat mensen hier meteen zo aanvallend reageren.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:22

Is het de bedoeling dat jij specialer bent met jouw geloof dan een ander? Dit komt allemaal vreemd op mij over. Jullie als moslims willen graag geaccepteerd worden en opgenomen in de groep. Maar waarom dan jezelf zo profileren? Ik zou jou op stal niet anders begroeten of behandelen als een ander. Maar als jij jezelf beter voelt of een bepaalde elite status toekent dan plaats je jezelf erbuiten vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:26

Ik vind het belangrijkste dat een ruiter góed en paardvriendelijk rijdt. Welk geloof hem of haar daarbij helpt vind ik niet zo interessant.

Je maakt het jezelf en Bokkers ook makkelijker als je mensen niet vanuit het niets vraagt of ze vragen hebben over een geloof, maar als je in plaats daarvan gewoon bv een topic met rijfoto's opent. In jouw geval kun je eronder zetten dat als mensen vragen hebben over jouw hoofddoekje, ze die gewoon kunnen stellen. De mensen die dat interessant vinden komen dan makkelijker op zo'n vraag dan wanneer je het zo uit het niets vraagt, en de rest gaat gewoon verder met tips als hakken omlaag en handen hoger. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-15 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:35

xyzutu2 schreef:
Ik vind het belangrijkste dat een ruiter góed en paardvriendelijk rijdt. Welk geloof hem of haar daarbij helpt vind ik niet zo interessant. :)

Dit inderdaad. Wat zou mij het uitmaken of er een hoofddoek wordt gedragen of niet. Is toch hetzelfde met gewoon op straat lopen? Hoofddoek of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:41

Ik erger me nu eigenlijk groen en geel dat je je zo graag wilt onderscheiden. Je lokt hiermee juist discriminatie uit.

Toch heb ik wel een vraag. Je hoort altijd dat je maagdenvlies eerder "kapot" is als je paard rijd. Nu denk ik zelf niet dat dit echt zo is. Maar stel het is wel zo, krijg jij hier geen problemen mee dan?

Verder hoop ik oprecht dat je je niet meer probeert te onderscheiden van de rest van alle ruiters. Donker, licht, groot, klein, we blijven allemaal ruiters.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:42

Het werd al eerder vernoemd hier, maar jij mag dus alleen paardrijden zonder dat er een man bij is? Naast mij wonen ook moslims en die vrouwen komen nooit buiten. Tegen vrouwen word er ook niet gesproken, als ik hallo zeg draaien ze zich om zonder iets terug te zeggen. Tot ze mijn hulp nodig hebben maar als ik ze dan niet kan helpen word er geroepen dat ik een nutteloze vrouw ben...

Dus kortom, hoe staat jouw familie hier tegen over?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:09

ik snap het niet zo...paardrijden is toch paardrijden?of je nu chriselijk,orthodox,boedistisch of niks bent?
kan je mij dat uitleggen?
kijk,dat er bepaalde FB paginas bestaan van bareback,bitloos of weet ik wat voor stroming,begrijp ik.Maar wat geloof nu met paardrijden te maken heeft vat ik niet zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:14

Het verbaasd mij eerlijk gezegd wel door mijn jeugd.
Ik ben in mijn jeugd altijd gepest geweest door moslims en Turken omdat paardrijden mijn hobby was.

Vind het dus fijn om het tegenovergestelde te zien

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:17

Ik heb een vraag: waarom moeten moslims altijd hun geloof zo benadrukken (ik ben me bewust van het veralgemenen maar for the sake of argument...)? Als ze zichzelf omschrijven gaat het van moslim-functie/ benaming etc... Mij maakt het eigenlijk geen ruk uit welk geloof iemand heeft en ik ga mezelf ook niet voorstellen als atheïst-ruiter... Ik denk daar gewoon niet aan...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:19

Ik heb nog nooit een moslima op een paard gezien :o

De meeste moslims die ik ken gaan behoorlijk aan de kant als ik met hond of paard langskom

Maar goed, als ze rijden, neem aan dat je dan gewoon een cap over de hoofddoek doet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:22

wel grappig....in de jaren ''50 had je ook aparte sportclubjes,geloof gerelateerd.....ik krijg met dit een beetje het idee dat we een stap terug in de tijd doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:25

Wat een raar topic.

Men wil gelijkheid voor de geloven en nu is er ineens een speciale pagina voor?
Dus toch liever apart beoordeeld worden?

En ik denk dat ik geen moslima op een paard ken.
Of zou het zijn dat die zich niet aanstelt in apart te willen zijn?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:29

Ik heb wel een vraag. Een oprechte vraag, omdat ik waarschijnlijk het topic niet helemaal snap.

Wat is er anders aan een moslima die paardrijd dan elk ander geloof? (of mensen zonder geloof) Is er een verschil?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 22-12-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt