Help! IBG groep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:42

DeesDeBest schreef:
Voor onz blijkbaar wel
ik zal die brief eens op zoeken..


Ja want dat ik nog bij mijn ouders woonde kreeg ik gewoon studiefinanciering terwijl mijn zusje het ook kreeg hoor... Een vriendin van mij heeft nog 2 zussen die ook studeren en die krijgen dus alle 3 studiefinanciering zonder dat er problemen zijn...

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 20:47

Gossie, ik knijp hem wel! Heb dus niet mijn prop. gehaald. Toen was gezegd dat alles goed was, alleen wat ik nu zo hoor zou ik alles terug moeten betalen! En dat geld heb ik niet eens! Dat is toch echt opgegaan aan mijn studie!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:54

Je hoeft je P niet gehaald te hebben, maar wel die 21 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:55

DeesDeBest schreef:
Je hoeft je P niet gehaald te hebben, maar wel die 21 punten.

Je P moet je wel binnen 2 jaar halen...

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:57

ja, maar de vraag is of je bij het behalen van die eis in het 1e jaar ook nog eens geacht wordt om je studie binnen tien jaar af te ronden. Als dat zo is moet er anderhalf jaar terug betaald worden. Als dat niet zo is een half jaar. Enigzins ter geruststelling kan ik nog opmerken dat de IB terugbetaling echt niet in 1 keer dient te geschieden maar er wel rekening wordt gehouden met de draagkracht van desbetreffende persoon

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:00

Sonja schreef:
Rustig aan, je kunt nu toch niets doen. Bel ze eerst maar eens maandag, want er gaat wel "eens" wat fout bij de IBG.... Haha!


wel eens, vaak eerder gezegt

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:03

Wat ik altijd begreep van de IB-groep is dat je als je je studie (HBO) niet afmaakt of je studiepunten niet haalt je je studiefinanciering terug moet betalen. Bij het MBO hoef je het niet terug te betalen.
Ik ben na 3 jaar gestopt met mijn 4 jarige MBO opleiding en hoefde niks terug te betalen.
Hoop voor je dat je niks hoef terug te betalen want het is wel erg veel Geld, geld! Wow!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:38

Bij het horen van IBG gaan bij mij mijn haren al overeind staan en gaan er alarmbellen rinkelen, wat een prutsers zitten daar zeg....

Ik ben al meer dan 2 jaar aan het knokken met ze....
Bij mij gaat het over een studieschuld (onterecht ontvangen studiefinanciering) en onterecht OV-kaart bezit.

Dat van die stu-fi klopt, ik heb ze toen gemeld dat ik stopte met mijn opleiding, was oké, maar drong blijkbaar niet tot ze door. Ik kreeg het dus nog steeds. Na een aantal keer bellen werd het wel stopgezet, en kreeg ik een rekening... Netjes terugbetaald (in 1x), want dat klopte.
Toen kreeg ik nog even een gepeperde rekening van 1,5 jaar onterecht OV-kaart bezit!!! Waar ik nu dus al 2 jaar mee bezig ben...

Mijn portemonnee (met OV) was gejat in Frankrijk, ik netjes proces verbaal naar de IBG toe, en formuliertje ingevuld. Ik zou dus een nieuwe krijgen.
Dit was dus allemaal vóór ik met mijn studie stopte.
Duurde erg lang, zo lang dat de OV voor het volgende jaar er al weer aankwam. En in die tijd had ik ook al aangegeven dat ik zou stoppen met mijn studie. Weer IBG gebeld dus wat ik moest doen. Hun antwoord; gewoon niet ophalen. Zo gezegd zo gedaan, ik dacht dus dat het daarmee klaar was, niet dus
De rekening kreeg ik een jaar daarna....
Voor het halfjaar waarin ik mijn OV was kwijtgeraakt en het jaar erna.
Ik heb toen een aangetekend pakketje opgestuurd, met daarin kopieën van bus abonnementen, proces-verbaal en de afhaalkaart die ik dus nog steeds heb. Daarmee was het accoord.

Na een hele tijd kreeg ik weer een rekening, ik dus weer boos bellen, omdat ik dacht dat het afgehandeld was, niet dus.
Krijg ik als antwoord dat ik zolang niets had gehoord omdat mijn adres onbetrouwbaar was Verward Ik zou verhuisd zijn... Niet dus.
Waar het nu dus op uitdraait, ik krijg binnenkort een deurwaarder aan mijn deur, die een schuld van een paar duizend euro op komt eisen, voor iets wat ik nooit heb gehad....... En die moet ik maar gewoon betalen, omdat het feit dat ik ertegenin ga, niet betekend dat ik niet hoef te betalen. Zou ik gelijk krijgen, krijg ik het terug, maar dat was volgens hun (IBG) een kleine kans.
Ammehoela dus.

Soory voor het hele verhaal, maar ik heb mijn hart weer gelucht Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:46

Sorane"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Je hoeft je P niet gehaald te hebben, maar wel die 21 punten.

Je P moet je wel binnen 2 jaar halen...
[/quote]
Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 03:05

Of je genoeg studiepunten hebt gehaald en je P had moeten halen, durf ik zo niets over te zeggen. Volgens mij moet ik ook m'n P binnen twee jaar halen (en in het eerste jaar wel een min. aantal studiepunten) om de prestatiebeurs omgezet te krijgen in een gift. Dus dan zou het kunnen kloppen dat je het terug moet betalen. Maar zoals eerder gezegd, heb je daar ruim de tijd voor.
Maar over hat algemeen zou ik me niet zo ruk maken, volgens mij gaat er meer fout dan goed bij de IBG Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:56

DeesDeBest"]
[quote="Sorane"][quote="DeesDeBest schreef:
Je hoeft je P niet gehaald te hebben, maar wel die 21 punten.

Je P moet je wel binnen 2 jaar halen...
[/quote]
Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!
[/quote]

Voor school maakt het misschien niet uit nee, maar de IB-Groep denkt er helaas anders over...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:07

Ik heb ook een studieschuld van een paar duizend euro, na drie jaar begin je met terugbetalen (als je niet inmiddels een andere studie bent begonnen) en dan betaal je een maandbedrag van ca 45 euro. Kan je dit niet betalen, dan mag je minder of niets betalen (de rente loopt wel door dan) Je moet binnen een bepaalde termijn betalen (volgens mij 10 jaar) als dit niet lukt wordt de rest kwijtgescholden.
Een studieschuld is dus echt geen drama..

Nog een tipje: mail de IBG ipv te bellen.. Ze antwoorden doorgaans binnen 24 uur en je hebt wat op papier, zodat je het later nog eens door kan lezen. Bovendien heb ik nu al tig keer ruzie gehad over de telefoon met ze en zijn ze via mail een stuk duidelijker en vriendelijker.

Ik heb jaren in de knoop gezeten met de IBG.. Op mijn geboortacte staat geen vader, en nu wilden ze een overlijdensbericht van mijn op papier niet bestaande vader, of een brief van hem dat ik zijn dochter niet ben Verward

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 14:29

Pff kom net met de IBG van de lijn af!

Ik heb idd een schuld omdat dit mijn tweede studie is. Maar als ik binnen 10 jaar afstudeer van deze studie hoef ik niets terug te betalen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:36

Sorane"]
[quote="DeesDeBest"]Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!
[/quote]
Voor school maakt het misschien niet uit nee, maar de IB-Groep denkt er helaas anders over...
[/quote]
Ik krijg nog steeds alles, hoor. Geen mindering, geen brief of wat dan ook thuis gekregen.

[quote="irish_lady schreef:
Ik heb idd een schuld omdat dit mijn tweede studie is. Maar als ik binnen 10 jaar afstudeer van deze studie hoef ik niets terug te betalen

En ga je dat doen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:41

Lonneke: als je nu al veel eerder naar anderen had geluisterd en actie had ondernomen, was je niet zo geschrokken... Je bent al meer dan een jaar weg uit het studentenhuis waar ik nu verblijf en nog komt er post van de IB-groep voor je. We sturen het tot nu toe nog elke keer retour, aangezien we van jou geen adres hebben. En in elk geval Maya heeft jou al meerdere malen doorgegeven dat wij jouw post van de IBG ontvangen.

Ik hoop dat je nu ook met de IBG je adres etc hebt doorgenomen, want wij blijven niet bezig voor je... De andere huisgenoten, die jou in die tijd hebben meegemaakt, hadden allang de post weggegooid en je niets laten weten!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:47

Had dat niet via pb gekund. Wat heeft de rest aan deze info?

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 14:56

Dat snap ik ook niet Leon? Verder heb ik al 300 keer mijn adres doorgegeven. Retour sturen hoeft van mij echt niet hoor! En je had best mijn adres even per pb kunnen vragen als je zo graag iets met die post wilde doen! Ik verwachtte geen post van de IBG, dus had ook geen reden om mijn adres door te geven. Op het moment dat Maya mij daar op attendeerde heb ik ze meteen weer gebeld!

En Ja Deesdebest. Ik wil idd met deze studie doorgaan!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:02

DeesDeBest schreef:
Had dat niet via pb gekund. Wat heeft de rest aan deze info?


Via pb komt dit soort info kennelijk niet tot haar door...

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 15:06

Leon, dit soort berichten zeggen denk ik meer over jouw als over mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:04

Bij het IBG krijg je (is mijn en mijn moeders ervaring) via de telefoon niets geregeld, dat moet je per brief of per internet doen. En idd, een paar weken terug kwam er weer een prachtige brief voor je van t IBG... stuur gewoon eens een brief, dat je je adres gewijzigd is, want via telefoon kunnen ze dat niet invoeren blijkbaar, aangezien je dat al verschillende keren hebt geprobeerd, of niet? Aangezien ik je al 2 keer gepbt hebt, dat er hier belangrijke post voor je lag... En ik blijf het niet doen, en waarom ik het hier zet? Omdat je een beetje schijnheilig doet dat je er niets van snapt, terwijl je gewoon te lui was om het fatsoenlijk te regelen. En waarom heb je toen niet teruggepbt dat ik die post niet hoefde te retourneren? Maar dan zal ik het onthouden en t voortaan bij het oud papier gooien.
Veel succes met alles te regelen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:49

DeesDeBest"]
[quote="Sorane"][quote="DeesDeBest"]
Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!
[/quote]
Voor school maakt het misschien niet uit nee, maar de IB-Groep denkt er helaas anders over...
[/quote]
Ik krijg nog steeds alles, hoor. Geen mindering, geen brief of wat dan ook thuis gekregen.

[quote="irish_lady schreef:
Ik heb idd een schuld omdat dit mijn tweede studie is. Maar als ik binnen 10 jaar afstudeer van deze studie hoef ik niets terug te betalen

En ga je dat doen?
[/quote]


Die komen wel als je stopt met je studie of het binnen 10 jaar niet haalt...

Maya,
Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt met de IB-Groep. Er is bij mij ooit 1 keer iets fout gegaan, gewoon even de telefoon gepakt en het is opgelost...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:24

Sorane"]
[quote="DeesDeBest"][quote="Sorane"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!

Voor school maakt het misschien niet uit nee, maar de IB-Groep denkt er helaas anders over...
[/quote]
Ik krijg nog steeds alles, hoor. Geen mindering, geen brief of wat dan ook thuis gekregen.
[/quote]

Die komen wel als je stopt met je studie of het binnen 10 jaar niet haalt...
[/quote]

Maar daar is bij mij geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:26

DeesDeBest"]
[quote="Sorane"][quote="DeesDeBest"]
[quote="Sorane"][quote="DeesDeBest schreef:
Dat verschilt per school. Op mijn school hoeft dat dus niet, je kunt alleen niet op stage in 't 3de jaar. Ik zit nl. in de 3de en ik heb m'n P nog niet. Bloos!

Voor school maakt het misschien niet uit nee, maar de IB-Groep denkt er helaas anders over...
[/quote]
Ik krijg nog steeds alles, hoor. Geen mindering, geen brief of wat dan ook thuis gekregen.
[/quote]

Die komen wel als je stopt met je studie of het binnen 10 jaar niet haalt...
[/quote]

Maar daar is bij mij geen sprake van.
[/quote]
Ik hoop het van harte voor je meis!!

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:26

Pff ik ben in elk geval blij dat het met een sisser afgelopen is! Ik slaap weer een stuk beter!