Vegetarisch kerstmenu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Vegetarisch kerstmenu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:20

Tja, kerst komt er weer aan en dan eten ze hier meestal kalkoen, tong, lamskroon,... Nu ben ik als enige in de familie vegetariër en ik heb geen idee wat ik dit keer weer moet eten tijdens de feestdagen :+

Het moet echt puur een vervanging voor het vlees zijn, dus geen hele menu. Vorig jaar heb ik gepaneerde oesterzwammen gekregen, het jaar daarvoor gevulde tomaten (met cousous, feta en zongedroogde tomaatjes. Beide heel geslaagd maar ik zou weer eens iets anders willen proberen.

Iemand ideetjes?

elenaMM77

Re: Vegetarisch kerstmenu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:23

buffet maken met allemaal kleine hapjes die vega zijn?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:25

Daar zijn zoveel mogelijkheden voor... Leukste als het een beetje bij de rest past denk ik; heb je wat meer info?

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:25

Ik ben niet volledig vegetarisch, maar eet met kerst ook geen vlees of vis.
ik heb vorig jaar van die grote paddenstoelen gevuld met roomkaas gekregen.
en ook van dat bladerdeeg gevuld met groente. erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:26

Wij maken dit jaar gevulde paprika's met vega gehakt, huttenkasen en andere groentes.
Of je neemt gewoon een vleesvervanger en maakt daar een lekker sausje bij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:30

Ik volg :)
Ik maak dit jaar een veganistische gevulde pompoen in de oven, maar wat ideeën voor kleine vleesvervangers zijn ook welkom.
Gevulde portobello's vind ik altijd erg lekker. Bijvoorbeeld gevuld met feta en ui, in de oven op een schaaltje met wat bouillon :9

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:33

Voor de rest eten we meestal kroketten of gratin en boontjes of erwten met worteltjes. Wat het dit jaar juist wordt weet ik nog niet, maar iets in die aard :)

Een vleesvervanger heb ik ook ooit gehad maar dat is zo 'gewoon'. Ik vind iets specialer wel leuk, al moet het ook niet te ingewikkeld zijn. Gevulde paprika of paddenstoelen klinkt goed!

Met wat vul je de pompoen 8nnemiek? Klinkt ook interessant :)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:36

Ik volg, lastig altijd!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:40

Ik lees ook even mee!
Deze kerst zijn we sowieso van plan allemaal verschillende hapjes te doen en aangezien er 3 vega's tussen zitten (waaronder ik) moet dat ook natuurlijk aanwezig zijn. Dus inspiratie is welkom. :D

Vorig jaar maakte wij zelf sushi. Niet echt een kerstsfeer menu, maar wel heel lekker en gezellig!
De meeste met groentes of fruit erin en een paar met vis.
Maar als je het enkel als hapje doet, valt het denk ik algauw uit de boot bij de andere hapjes. :')

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:41

gebakken camembert(of een andere kaassoort)
De kaas paneren en vervolgens frituren :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:03

De pompoen vul ik met pompoenrisotto :9
Erg lekker!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:06

Je kunt ook vrij simpel heel erg lekkere vegetarische lasagne maken! Als je die niet zo groot maakt kun je ook nog andere 'hapjes' maken/eten.

Bijvoorbeeld portobellos met een roomkaasmix, zijn veeeel lekkere recepten voor.

Ook lekker; vega pastasalade, vega 4 kazen saus, vega tortelini etc. Eventueel een soepje vooraf, broccoli bijvoorbeeld is erg lekker.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:11

Wat dacht je van een eenpersoons kaassoufflé of een miniquiche? Kaassoufflé is, in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd, niet moeilijk te maken, als je de oventijd maar lang genoeg neemt. Overigens vermoed ik dat de rest graag van de soufflé wil mee-eten. Het is bij ons altijd een groot succes, ik maak er altijd twee (grote) voor vijf personen en ze gaan schoon op. Erbij serveer ik dan paddenstoelenragout en rijst, rauwkostsalade (fijngeraspte appel, wortel, rode kool en rozijnen), maar andere dingen kunnen er ook prima bij.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:14

Trouwens ook erg lekker; griekse boerentaart voor haloumi gebtuiken wij gewone schapenkaas. Verder gooi ik er altijd nog pittige geraspte kaas en feta bij op. Deeg gebruiken wij bladerdeeg (weet niet meer wat het recept zelf zei, filo of bladerdeeg)

Simpel en super lekker!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:44

Er loopt al een heel uitgebreid topic over het kerstdiner, daarin kun je vast en zeker inspiratie opdoen! :9 Hier plaats ik daarom een slotje.

[VT] Kerstdiner