Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:13

rainbow8 schreef:
xxCYNNxx schreef:
maar ouder dan hij lijkt; hij was daar toch al 20, al lijkt hij veel jonger, als ik me niet vergis was dat ook de reden waarom er altijd zijn geboortejaar onder in beeld stond in het begin van het spotje.

Hij had een nierziekte waardoor hij niet groeide of een echt ouder uiterlijk kreeg.. Die ziekte is uiteindelijk z'n dood geworden.. Geloof dat hij toch nog ergens in de 40 is geworden.. Hij is begonnen bij veronica met het programma BOOS (Bart omroep organisatie stichting ofzoiets dergelijks in die richting).. Wat uiteindelijk BNN (Bart's nieuws netwerk geloof ik) is geworden..


Weet ik :) Was groot fan van hem, vond hem geweldig :)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:55

IK ben een keer mijn balkon opgelopen want er woonde al maanden niemand en niemand kon me zien dat was ik dus gewend. dus er woonde ineens weer iemand en ik loop bloot dat balkon op topless en maar niet begrijpen in eerste instantie waarom hij zo raar keek. En toen F>U>C.K moment zo terug en mij verontschuldigd waarom ik dat zonet niet doorhad

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:35

Hahaha ook hallo nieuwe buurman! := :evaw:

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:28

ik dacht dat sprookjes eigenlijk altijd wel afliepen met 'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

ergens wist ik wel dat het hervertellingen waren van originele sprookjes..

maar vandaag toch mijn kinderlijke onschuld verloren wat betreft het einde van het sprookje van pinokkio. Misschien moet ik toch het origineel maar eens lezen

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:59

elenaMM77 schreef:
ik dacht dat sprookjes eigenlijk altijd wel afliepen met 'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

ergens wist ik wel dat het hervertellingen waren van originele sprookjes..

maar vandaag toch mijn kinderlijke onschuld verloren wat betreft het einde van het sprookje van pinokkio. Misschien moet ik toch het origineel maar eens lezen

Eh... Pinokkio loopt in het origineel ook goed af hoor. Alleen onderweg is het verhaal veel zwarter en sinisterder dan de Disneyverfilming. In de tekenfilm is Pinokkio, nieuw als hij is in de wereld, naïef en wordt hij door anderen op het verkeerde spoor gebracht. In het boek is hij vanaf het begin ondeugend.
Spoiler:
Hij is nog niet af of hij trekt Gepetto aan de snor, en de krekel die hem aanspreekt, krijgt een hamer naar zijn kop.
Ik kreeg het oorspronkelijke verhaal op mijn vierde voor de kiezen. Dat heb ik geweten! De grootste ellende duurt altijd maar even. Daardoor is het nog redelijk kindvriendelijk.)

Sprookjes zijn (in principe) voor kinderen bedoeld en lopen daarom altijd wel goed af. Maar ook de klassieke sprookjes (Pinokkio is veel jonger en komt niet uit de volksmond) hadden oorspronkelijk hun duistere kantjes. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje moet zich bij Grimm op de bruiloft van haar stiefdochter dooddansen. En trouwens: ook in de versies die wij kennen sneuvelen er wolven, heksen, reuzen en andere slechteriken op gruwelijke wijze - niet echt verenigbaar met moderne ideeën over de kinderziel.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:10

sprookjes waren dan ook oorspronkelijk bedoeld om kinderen bang te maken! Ik meen zelfs dat de sprookjes zelf in eerste instantie voor de volwassenen waren bedoeld. Hans en Grietje bevat enorm veel symboliek, waar je zo op het eerste oog echt niet eens bij stil staat.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:12

Oorspronkelijk waren sprookjes helemaal niet voor kinderen bedoeld. Maar werden onder volwassenen doorverteld.

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:18

Om maar niet te spreken over roodkapje (=dat rode kapje staat voor ongesteld en dus vruchtbaar worden), de boze wolf die haar van het rechte pad verleid (=stoute man die dus sex met haar heeft) waarna die oma 'doet' en roodkapjes vader de verleider vermoord (zo hoort dat met stoute ongetrouwd sexende mannen immers :P ). Das niet zo bijster aardig en kindvriendelijk allemaal

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:24

troi schreef:
Om maar niet te spreken over roodkapje (=dat rode kapje staat voor ongesteld en dus vruchtbaar worden), de boze wolf die haar van het rechte pad verleid (=stoute man die dus sex met haar heeft) waarna die oma 'doet' en roodkapjes vader de verleider vermoord (zo hoort dat met stoute ongetrouwd sexende mannen immers :P ). Das niet zo bijster aardig en kindvriendelijk allemaal


:wow: :wow:

Dat had ik er echt totaaaal niet achter gezocht!

leintje_

Berichten: 4209
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:27

troi schreef:
Om maar niet te spreken over roodkapje (=dat rode kapje staat voor ongesteld en dus vruchtbaar worden), de boze wolf die haar van het rechte pad verleid (=stoute man die dus sex met haar heeft) waarna die oma 'doet' en roodkapjes vader de verleider vermoord (zo hoort dat met stoute ongetrouwd sexende mannen immers :P ). Das niet zo bijster aardig en kindvriendelijk allemaal

Er gaat een hele wereld voor mij open :oo

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:28

Indy_Mouse_9 schreef:
troi schreef:
Om maar niet te spreken over roodkapje (=dat rode kapje staat voor ongesteld en dus vruchtbaar worden), de boze wolf die haar van het rechte pad verleid (=stoute man die dus sex met haar heeft) waarna die oma 'doet' en roodkapjes vader de verleider vermoord (zo hoort dat met stoute ongetrouwd sexende mannen immers :P ). Das niet zo bijster aardig en kindvriendelijk allemaal


:wow: :wow:

Dat had ik er echt totaaaal niet achter gezocht!

Dat hoef je er ook niet achter te zoeken. Dat is de freudiaanse interpretatie en zoals je hopelijk weet zijn de stellingen van Freud de afgelopen decennia overtuigend weerlegd. Dat die wolf voor een verkrachter staat, is niet omstreden, maar dat rode kapje is pure Hineininterpretation.

Maartje1990

Berichten: 22286
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:28

DN wil ik geloof ik de diepere betekenis van sneeuwwitje en de 7 dwergen niet weten geloof ik :')

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:38

Wauw, alle sprookjes van vroeger zijn gewoon *poef* verdwenen door deze verhalen. :')

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:38

Maartje1990 schreef:
DN wil ik geloof ik de diepere betekenis van sneeuwwitje en de 7 dwergen niet weten geloof ik :')


Om nog maar niet te spreken over 1 van de 7 geitjes die niet uit de (klok)kast durfde te komen. :=

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:40

Wees maar niet bang :+ Het getal zeven staat symbool voor iets goeds. De dwergen (met allen hun eigen specifieke karaktereigenschappen en goed samenwerken) zijn dus niet slecht. Daar moet je het echt zoeken in het bos, het wegsturen en de boze stiefmoeder (ja alweer :P ) . Al was het oorspronkelijk wel haar eigen moeder :oo

musiqolog
Berichten: 3358
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:44

Sammie schreef:
Al was het oorspronkelijk wel haar eigen moeder :oo

O ja? Bij de gebroeders Grimm was het gewoon een stiefmoeder hoor.

Citaat:
Und wie das Kind geboren war, starb die Königin. Über ein Jahr nahm sich der König eine andere Gemahlin. Es war eine schöne Frau, aber sie war stolz und übermütig und konnte nicht leiden, daß sie an Schönheit von jemand sollte übertroffen werden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:59

Ja, maar Grimm hebben oudere en diverse varianten samengevoegd tot een verhaal en in een variant uit 1810 of daarergens in de buurt was het haar eigen moeder en geen stiefmoeder. Grimm worden vaak gezien als de vader van de sprookjes, maar het waren wel vaak al reeds bestaande verhalen die aangepast werden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:11

musiqolog schreef:
elenaMM77 schreef:
ik dacht dat sprookjes eigenlijk altijd wel afliepen met 'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

ergens wist ik wel dat het hervertellingen waren van originele sprookjes..

maar vandaag toch mijn kinderlijke onschuld verloren wat betreft het einde van het sprookje van pinokkio. Misschien moet ik toch het origineel maar eens lezen

Eh... Pinokkio loopt in het origineel ook goed af hoor. Alleen onderweg is het verhaal veel zwarter en sinisterder dan de Disneyverfilming. In de tekenfilm is Pinokkio, nieuw als hij is in de wereld, naïef en wordt hij door anderen op het verkeerde spoor gebracht. In het boek is hij vanaf het begin ondeugend.
Spoiler:
Hij is nog niet af of hij trekt Gepetto aan de snor, en de krekel die hem aanspreekt, krijgt een hamer naar zijn kop.
Ik kreeg het oorspronkelijke verhaal op mijn vierde voor de kiezen. Dat heb ik geweten! De grootste ellende duurt altijd maar even. Daardoor is het nog redelijk kindvriendelijk.)

Sprookjes zijn (in principe) voor kinderen bedoeld en lopen daarom altijd wel goed af. Maar ook de klassieke sprookjes (Pinokkio is veel jonger en komt niet uit de volksmond) hadden oorspronkelijk hun duistere kantjes. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje moet zich bij Grimm op de bruiloft van haar stiefdochter dooddansen. En trouwens: ook in de versies die wij kennen sneuvelen er wolven, heksen, reuzen en andere slechteriken op gruwelijke wijze - niet echt verenigbaar met moderne ideeën over de kinderziel.


Ik moet je teleurstellen, in het originele verhaal wordt pinokkio wanneer hij een gewone jongen is geworden, opgehangen :')

Sprookjes waren juist vrij duister vol moraal, meer voor volwassenen.. daarna zijn ze vriendelijker gemaakt om ze voor kinderen geschikt te maken. Disney is ook niet het originele verhaal van pinokkio
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinokkio_(boek)

Spoiler:
Afbeelding

en daar vloog het happy end het raam uit :\
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-03-16 11:16, in het totaal 4 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:13

troi schreef:
Om maar niet te spreken over roodkapje (=dat rode kapje staat voor ongesteld en dus vruchtbaar worden), de boze wolf die haar van het rechte pad verleid (=stoute man die dus sex met haar heeft) waarna die oma 'doet' en roodkapjes vader de verleider vermoord (zo hoort dat met stoute ongetrouwd sexende mannen immers :P ). Das niet zo bijster aardig en kindvriendelijk allemaal


ik begreep vandaag ook dat de wolf in het origineel oma aan stukken snijdt, kookt en roodkapje dwingt mee te eten, voor hij haar ook opeet..
(so far de reddende houthakker en de wolf met een pens vol stenen, oma en roodkapje leefden nog lang en gelukkig.. ;( )

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:43

En alle prinsessen die door een "kus" wakker gemaakt werden is ook niet zo onschuldig als je zou denken. Ik geloof dat het doornroosje was die in één van de originele verhalen in haar slaap door de prins gejeweetwel werd en zwanger wakker werd...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:46

ja klopt, het wakker maken met een kus faalde..
dus maakte hij daar handig gebruik van

ze werd wakker omdat ze beviel van een tweeling..
toen de prins dat hoorde heeft hij haar laten overkomen,
maar hij was inmiddels al getrouwd,
zijn nieuwe vrouw probeerde haar en de kinderen te vermoorden..
prins kreeg er lucht van en vermoorde zijn vrouw..

doornroosje trouwde met haar verkr*** en ze leefden nog lang en gelukkig pfff
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-03-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:46

Riddershow schreef:
En alle prinsessen die door een "kus" wakker gemaakt werden is ook niet zo onschuldig als je zou denken. Ik geloof dat het doornroosje was die in één van de originele verhalen in haar slaap door de prins gejeweetwel werd en zwanger wakker werd...

Als het dan maar wel gejeweetwel uit ware liefde was :j :D

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:53

Nou niet echt :') Voor de volwassenen zat hier gewoon duidelijk een moraal achter :))

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:54

Zeg mensen, zo zijn sprookjes niet leuk meer :oo

Wat een verschrikkelijke verhalen waren het ooit ;(

Rocamor

Berichten: 10946
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:59

Er kwam een klacht van een college die hier tegenover zit. Vroeg zich af wat het voor gerinkel was. Er vallen zoveel kwartjes nu, oorverdovend.

Hmmmm, ik vind de sprookjes zo ook niet leuk meer....