Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Duco

Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 20:42

Ik ben 20 jaar en de laatste tijd voel ik mezelf steeds meer een buitenbeentje. Het overgrote deel van de jongeren van mijn leeftijd rookt, drinkt of gebruikt drugs en ik niet. Ik heb die behoefte nooit gehad. Waar ik eerst vond dat iedereen zelf maar moet weten wat hij doet op dat gebied, voel ik me nu gewoon helemaal niet meer fijn om me onder die mensen te begeven. Het afgelopen jaar heb ik namelijk iets heel naars meegemaakt dat mijn visie op roken, alcohol en drugs heel erg versterkt heeft.

Aan roken heb ik eigenlijk altijd een hekel gehad, gewoon omdat ik het vies vind en omdat ik er zelf last van krijg als ik in de buurt ben van iemand die rookt. Ik word dan verkouden en ga me er niet lekker van voelen. Vroeger had ik er geen moeite mee als iemand rookt, als diegene maar een beetje rekening met mij wil houden. Uit ervaring is het erg lastig als je als vrienden wil omgaan met mensen die roken. Of ik nou binnen of buiten was, er werd overal gerookt waar ik naast stond. Bovendien zie ik roken door mijn ervaring echt als een verslaving, waar door de meeste mensen roken sociaal geaccepteerd wordt. Met gecontroleerd alcoholgebruik heb ik geen problemen. Met drinken bedoel ik overmatig veel drinken. Helaas is het zo dat het grootste deel van de jongeren zich elk weekend helemaal klem zuipt. Ze zijn er zelfs trots op, wat ik al helemaal niet kan begrijpen. Ook dit is sociaal geaccepteerd. Ik vind het echt niet fijn meer om daarbij te zitten. Ik had geen idee dat drugs gebruiken zo 'normaal' gevonden wordt, helaas blijkt dat wel het geval te zijn. Blijkbaar gebruiken veel jongeren drugs (xtc, cocaïne). Ik ben er gewoon van geschrokken hoeveel mensen dit doen. Sommigen doen het alleen tijdens festivals, maar anderen op zeer regelmatige basis.

Helaas is het erg moeilijk om mensen te vinden die dit allemaal niet doen en waar ik mee om zou kunnen gaan en misschien vrienden mee zou kunnen worden. Daarom voel ik me heel erg alleen. Leuke dingen doen wordt ook steeds moeilijker, want het komt meestal neer op met zijn allen uitgaan en zoveel mogelijk drinken, of drinken in een kamer waar ook nog eens gerookt wordt (bijvoorbeeld tijdens een verjaardag). Zijn er mensen die er hetzelfde over denken als ik? Of hebben jullie tips waar ik ze kan vinden?

Anoniem

Re: Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:50

Waar studeer je/woon je? (Hoef je hier niet neer te zetten, meer als aanleiding voor iets wat ik ga zeggen). In studentensteden als bijvoorbeeld Leiden heb je eigenlijk geen sociaal leven als je niet bij een studentenvereniging gaat, helaas is het bij die verenigingen bijna verplicht om te drinken. Niet leuk dus. Dit is in meer studentensteden het geval. Zou je ergens kunnen gaan wonen/studeren waar dat minder zo is?

Of probeer mensen te vinden met dezelfde interesses. Ik ben zelf ook niet van het drinken en roken. Mijn vrienden doen dat ook allemaal niet, wij kijken lekker een film en maken lol met elkaar.

Kan je op een sport gaan? Athletiek of iets dergelijks? Daar kan je misschien ook gelijkgestemden vinden. Er zijn heus mensen te vinden die dezelfde ideeën als jij hebben. :) Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:52

Ik drink zelf wel eens een glaasje maar heb gelukkig wel altijd vrienden gehad die het prima vonden als je niet dronk. Lijkt me heel vervelend als op zulke dingen druk staat.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 20:59

Resistance schreef:
Waar studeer je/woon je? (Hoef je hier niet neer te zetten, meer als aanleiding voor iets wat ik ga zeggen). In studentensteden als bijvoorbeeld Leiden heb je eigenlijk geen sociaal leven als je niet bij een studentenvereniging gaat, helaas is het bij die verenigingen bijna verplicht om te drinken. Niet leuk dus. Dit is in meer studentensteden het geval. Zou je ergens kunnen gaan wonen/studeren waar dat minder zo is?

Of probeer mensen te vinden met dezelfde interesses. Ik ben zelf ook niet van het drinken en roken. Mijn vrienden doen dat ook allemaal niet, wij kijken lekker een film en maken lol met elkaar.

Kan je op een sport gaan? Athletiek of iets dergelijks? Daar kan je misschien ook gelijkgestemden vinden. Er zijn heus mensen te vinden die dezelfde ideeën als jij hebben. :) Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed.

Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan. Uitgaan vind ik leuk, maar zonder drank. Ik ga gewoon voor de muziek en om te dansen, maar met mensen die alleen maar zuipen is het gewoon niet leuk meer.

Ik wil inderdaad gewoon vriendschappen waarin ik gezellige avonden met mensen kan doorbrengen, zonder dat ze alcohol nodig hebben om het leuk te hebben en zonder dat ik uitgerookt word... Maar in mijn omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen. |(

Ik ga drie keer in de week naar mijn pony. Hier staan vooral veel jongere kinderen. Degenen van mijn leeftijd hebben helaas ook die instelling van drinken / roken / blowen en dan heb ik dus eigenlijk meteen al zoiets van: laat maar. Soms ga ik wel met ze naar het bos, maar daar houdt het ook bij op. Een gesprek is ook moeilijk te voeren omdat hun interesses gewoon heel erg daar liggen.

Ik zat wel te denken om me misschien aan te melden bij een sportschool. Niet omdat het me nou zo leuk lijkt of omdat het nodig is, maar omdat daar misschien mensen zitten die met hun gezondheid bezig zijn en dan geen behoefte hebben aan roken, alcohol en drugs.

Azmay schreef:
Ik drink zelf wel eens een glaasje maar heb gelukkig wel altijd vrienden gehad die het prima vonden als je niet dronk. Lijkt me heel vervelend als op zulke dingen druk staat.

Het is niet zozeer dat er druk op staat dat ze willen dat ik het ook ga doen. Sommigen snappen inderdaad niet waarom ik niet drink, maar als ik het uitleg vinden ze het wel best. Het is meer dat ik het niet meer fijn vind om daar tussen te zitten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:04

Ik ben ook 20 en rook niet, drink niet en gebruik zeker geen drugs. Daarnaast studeer ik ook nog in Amsterdam. Ik heb een sociaal leven op een totaal andere manier als de meeste mensen, zo anders dat mijn ouders denken dat ik een of andere loner ben die nooit iets doet met vrienden :+ Gelukkig voel ik mij prettig zoals het nu is en heb ik nergens last van. Mijn vrienden op de universiteit zijn ook niet echt drinkers en roken beiden niet, dus dat scheelt misschien al wel.

Woon je ook in Amsterdam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:05

Sabine_Duco schreef:
Resistance schreef:

Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan. Uitgaan vind ik leuk, maar zonder drank. Ik ga gewoon voor de muziek en om te dansen, maar met mensen die alleen maar zuipen is het gewoon niet leuk meer.

Ik wil inderdaad gewoon vriendschappen waarin ik gezellige avonden met mensen kan doorbrengen, zonder dat ze alcohol nodig hebben om het leuk te hebben en zonder dat ik uitgerookt word... Maar in mijn omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen. |(

Ik ga drie keer in de week naar mijn pony. Hier staan vooral veel jongere kinderen. Degenen van mijn leeftijd hebben helaas ook die instelling van drinken / roken / blowen en dan heb ik dus eigenlijk meteen al zoiets van: laat maar. Soms ga ik wel met ze naar het bos, maar daar houdt het ook bij op. Een gesprek is ook moeilijk te voeren omdat hun interesses gewoon heel erg daar liggen.

Ik zat wel te denken om me misschien aan te melden bij een sportschool. Niet omdat het me nou zo leuk lijkt of omdat het nodig is, maar omdat daar misschien mensen zitten die met hun gezondheid bezig zijn en dan geen behoefte hebben aan roken, alcohol en drugs.

Azmay schreef:

Het is niet zozeer dat er druk op staat dat ze willen dat ik het ook ga doen. Sommigen snappen inderdaad niet waarom ik niet drink, maar als ik het uitleg vinden ze het wel best. Het is meer dat ik het niet meer fijn vind om daar tussen te zitten.

Goed idee van de sportschol! Daar kan je vaak gezellig mensen tegenkomen. Ik hoor van vrienden die daar vaak heen gaan dat je inderdaad een groot deel mensen hebt die ook niet zo van drank enzo houden, en daarom maar gaan sporten. Daar bind je vast wel iemand. :)

Of ga naar een cursus of een club. Hou je van koken? Ga naar een leuke kookcursus oid. Hou je van kunst? Ga daarheen. Daar heb je er vast wel wat van. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:07

Wat vervelend dat je niet "matcht" met de mensen uit je omgeving momenteel. Ik heb dat zelf ook gehad, mijn oude vriendenkring ging ook volop aan de drank & drugs tijdens het uitgaan en voor mij hoeft dat echt niet. Ik ben uiteindelijk afstand gaan nemen van de groep en ben ook ergens anders "vrienden gaan zoeken", om het even stom te zeggen.
Nou heb ik via Bokt echt leuke contacten opgedaan :j toevallig ook bijna allemaal mensen die er ook "niet zo van zijn" (niet perse vies ervan, een drankje enzo gaat er best in.. maar niet elk weekend perse helemaal lam-lazerus). En op mijn huidige stal gelukkig net zo :j

Je moet ze inderdaad wel net treffen, maar als je ervoor open staat en inderdaad naar activiteiten gaat welke jouw interesses hebben dan heb je een grote kans dat je leuke nieuwe vriendschappen op doet :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:09

TS, als je het leuk vind, dan kunnen we misschien een keer samen wat gaan doen? Ik weet niet wat je leuk vind om te doen zoal :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:10

Wat een kul dat dat moet om erbij te horen, ben al weer even afgestudeerd, maar geen van mijn studie (en nu nog vrienden) vrienden rookten, als er al 1 dronk was het een glaasje, drugs werden echt niet gebruikt.

Zoek verder er zijn echt wel mensen die niet roken, zuipen (meer dan fatsoenlijk alcohol gebruik dus) en die geen drugs gebruiken.

We hadden een kook clubje en gingen minimaal 1 x per maand bij 1 van ons eten, lekker nieuw recept testen. (vaak vegetarisch, want zaten 2 vegetariërs tussen, maar dat was juist leuk, al die gekke recepten).

Kortom zoek mensen die bij je levens stijl passen, het willen horen bij een bepaalde crowd klinkt wel leuk, maar heb je op termijn niets aan.

En als we uit gingen, stel burgelijke studenten, was het eten bij goedkoop restaurant op dinsdag met studenten korting en daarna bioscoopje pakken met studenten korting.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:15

Ik denk dat veel mensen er niet eens verder over na denken als jij niet zou drinken hoor. Ik herken dat in ieder geval totaal niet (binnen het studentenleven van Amsterdam). Ja andere drinken en roken vaak wel ja, maar als jij daar geen zin in hebt dan heeft niemand daar last van toch?
Bij mijn vriendinnen variëren de drankjes van bier naar sterk naar thee of warme choco op 1 avond :D
Iedereen doet gewoon waar die zelf zin in heeft!
En dan zijn het ook nog allemaal paardengekken, wat wil je nog meer!
Laatst bijgewerkt door Lioony op 17-12-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:17

Ik woon ook in Amsterdam en drink geen alcohol en neem geen drugs, maar heb gewoon vrienden. Bevind je je wel in de juiste kringen? Niemand van mijn vrienden rookt ook. Sommigen nemen een biertje met uitgaan, maar ze worden nooit aangeschoten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:18

Ik ben wel veel ouder maar rook niet, drink niet gebruik geen drugs of wat ook. Best saai eigenlijk. En nee het is niet leuk om als enige niet drinker in een groep te zijn die zich volledig klem zuipt. En tegenwoordig schijnt het volstrekt normaal te zijn je vol te gieten.

Scheelt dat tegenwoordig uitgaansgelegenheden rookvrij zijn.

Ga eens in je eentje op stap en kijk wie je tegenkomt. Misschien een ander soort gelegenheden opzoeken?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:20

karuna schreef:
Scheelt dat tegenwoordig uitgaansgelegenheden rookvrij zijn.

In Amsterdam lang niet altijd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:21

Dat is best vreemd omdat ze aan heel veel regels moeten voldoen en hoe dan ook een rookvrije ruimte moeten hebben.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:22

Klopt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het niet toch gebeurd natuurlijk ;)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:23

Ghostattack schreef:
Ik ben ook 20 en rook niet, drink niet en gebruik zeker geen drugs. Daarnaast studeer ik ook nog in Amsterdam. Ik heb een sociaal leven op een totaal andere manier als de meeste mensen, zo anders dat mijn ouders denken dat ik een of andere loner ben die nooit iets doet met vrienden :+ Gelukkig voel ik mij prettig zoals het nu is en heb ik nergens last van. Mijn vrienden op de universiteit zijn ook niet echt drinkers en roken beiden niet, dus dat scheelt misschien al wel.

Woon je ook in Amsterdam?

Nee, wel vlakbij! Het lijkt me leuk om een keer af te spreken! Ik zal je een berichtje sturen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:23

Ach.. Als ik vertel dat ik nog geen slok alcohol op heb etc. Gelooft niemand mij 'want dat kan niet'. Hoef het niet en zit ook in de familie. We drinken niet, als ik zou willen mag het, maar ik hoef het niet.. En hoevaak mensen mij dom aankijken, dat verbaasd mij niet meer.. :')
En om dan nog leuker te maken: ik hou ook totaal niet van drukte en herrie.. Dus ik ga ook niet uit. :+

En roken vind ik zelf niet erg, zolang het buiten is.. Ik krijg anders altijd knallende koppijn en ik vind het enorm stinken. :=

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:24

Ik dronk in het begin van mijn studententijd geen alcohol. Rook niet en gebruik geen drugs. Ik zat bij een studentenvereniging en was geen probleem. Ben pas na een jaar een beetje gaan drinken, maar als mensen gingen pushen dan nam ik gewoon fris. Ze hebben het altijd geaccepteerd en volgens mij heb ik door weinig drinken niet minder vrienden.
Gewoon je bij je standpunt houden.
Ik weet niet of het plaats verschillend is maar hier in Utrecht nooit problemen gehad.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:27

Sheran schreef:
Ik woon ook in Amsterdam en drink geen alcohol en neem geen drugs, maar heb gewoon vrienden. Bevind je je wel in de juiste kringen? Niemand van mijn vrienden rookt ook. Sommigen nemen een biertje met uitgaan, maar ze worden nooit aangeschoten.

Dit lijkt me vooral het ding, zulke mensen zijn prima te vinden ook in Amsterdam.
Ik ben ook geen zware drinker, rook niet etc. maar ik trek me misschien wel minder aan van wat anderen doen dan jij. Dan nog ken ik ook zat mensen die niet roken, geen drugs gebruiken weinig (of helemaal niet) drinken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:29

En heb je weleens gekeken naar een studievereniging (geen studentenvereniging)?

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:30

Jeetje.. Wat voor studie doe je vraag ik mij af. Ik volg zelf een HBO opleiding in de gezondheidszorg en volgens mij rookt er níemad uit mijn jaarlaag :+, ook drugs is hier een no-go hoor :n. Ook mijn overige vrienden roken allemaal niet en gebruiken geen drugs.. En dan hebben wij ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik ga in iedergeval nooit in Amsterdam wonen _O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:31

Femke(ll) schreef:
Jeetje.. Wat voor studie doe je vraag ik mij af. Ik volg zelf een HBO opleiding in de gezondheidszorg en volgens mij rookt er níemad uit mijn jaarlaag :+, ook drugs is hier een no-go hoor :n. Ook mijn overige vrienden roken allemaal niet en gebruiken geen drugs.. En dan hebben wij ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik ga in iedergeval nooit in Amsterdam wonen _O-

Ik doe een half medische en half technische opleiding en van de 33 mensen zijn er zeker 7 die roken volgens mij :') Zelfs na alle colleges over longen en gevolgen van roken en allerlei ziektes, etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:37

In welke ghetto zit jij ts? :')

Ik herken dat totaal niet van, ja er zijn studenten die wel aan de pimpel gingen en ook daar was ik bevriend mee. Ik ging alleen niet mee op stap :) je kan ook open staan voor mensen die wel eens een peuk roken of op stap gaan en niet gelijk die deur potdicht gooien. Ik had zelfs rokers onder mijn vrienden zitten en die hielden gewoon met alle liefde rekening met mij(met de jaren is het verstand gekomen en rookt niemand meer overigens :') ) Dus roken hoeft echt niet gelijk een no go voor vriendschap te zijn. T is ook maar hoe je jezelf opstelt natuurlijk. Stel je vooral niet teveel anti op, dat is geen fijne instelling om vrienden te lokken :P

Die mensen worden ook ouder overigens, de fanatiek stappers van toen zijn tegenwoordig ook blij dat ze na een werkweek vrijdag thuis een wijntje drinken met de beentjes omhoog :')

Op de sportschool zou ik kijken naar groepslessen, dan heb je een min of meer vaste club mensen die je kan leren kennen :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-12-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:40

vuurneon schreef:
In welke ghetto zit jij ts? :')

Ik herken dat totaal niet van, ja er zijn studenten die wel aan de pimpel gingen en ook daar was ik bevriend mee. Ik ging alleen niet mee op stap :) je kan ook open staan voor mensen die wel eens een peuk roken of op stap gaan en niet gelijk die deur potdicht gooien. Ik heb zelfs rokers onder mijn vrienden en die houden gewoon met alle liefde rekening met mij. Dus roken hoeft echt niet gelijk een no go voor vriendschap te zijn. T is ook maar hoe je jezelf opstelt natuurlijk.

Die mensen worden ook ouder overigens, de fanatiek stappers van toen zijn tegenwoordig ook blij dat ze na een werkweek vrijdag thuis een wijntje drinken met de beentjes omhoog :')

Helemaal waar!!!

TS Amsterdam heeft echt heel veel te bieden. Er zijn alleen al zoveel verschillende soorten verenigingen en daarbinnen weer zoveel verschillende mensen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:42

Goh herken het totaal niet. Ben zelf 21 en niemand van m'n vrienden rookt, drinkt of doet drugs. (Niet dat ik weet tenminste :+ ) Meeste vrienden gaan ook niet uit, ik ook niet. Heb er niet naar hoeven zoeken. Trouwens, bijna al m'n vriendinnen ken ik van Bokt dus ik zou zeggen, ga Bokkers meeten :D