Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed. Resistance schreef:Waar studeer je/woon je? (Hoef je hier niet neer te zetten, meer als aanleiding voor iets wat ik ga zeggen). In studentensteden als bijvoorbeeld Leiden heb je eigenlijk geen sociaal leven als je niet bij een studentenvereniging gaat, helaas is het bij die verenigingen bijna verplicht om te drinken. Niet leuk dus. Dit is in meer studentensteden het geval. Zou je ergens kunnen gaan wonen/studeren waar dat minder zo is?
Of probeer mensen te vinden met dezelfde interesses. Ik ben zelf ook niet van het drinken en roken. Mijn vrienden doen dat ook allemaal niet, wij kijken lekker een film en maken lol met elkaar.
Kan je op een sport gaan? Athletiek of iets dergelijks? Daar kan je misschien ook gelijkgestemden vinden. Er zijn heus mensen te vinden die dezelfde ideeën als jij hebben.Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed.
Azmay schreef:Ik drink zelf wel eens een glaasje maar heb gelukkig wel altijd vrienden gehad die het prima vonden als je niet dronk. Lijkt me heel vervelend als op zulke dingen druk staat.
Gelukkig voel ik mij prettig zoals het nu is en heb ik nergens last van. Mijn vrienden op de universiteit zijn ook niet echt drinkers en roken beiden niet, dus dat scheelt misschien al wel.Sabine_Duco schreef:Resistance schreef:Waar studeer je/woon je? (Hoef je hier niet neer te zetten, meer als aanleiding voor iets wat ik ga zeggen). In studentensteden als bijvoorbeeld Leiden heb je eigenlijk geen sociaal leven als je niet bij een studentenvereniging gaat, helaas is het bij die verenigingen bijna verplicht om te drinken. Niet leuk dus. Dit is in meer studentensteden het geval. Zou je ergens kunnen gaan wonen/studeren waar dat minder zo is?
Of probeer mensen te vinden met dezelfde interesses. Ik ben zelf ook niet van het drinken en roken. Mijn vrienden doen dat ook allemaal niet, wij kijken lekker een film en maken lol met elkaar.
Kan je op een sport gaan? Athletiek of iets dergelijks? Daar kan je misschien ook gelijkgestemden vinden. Er zijn heus mensen te vinden die dezelfde ideeën als jij hebben.Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed.
Ik studeer in Amsterdam. Helaas kom ik hier ook heel erg tegen dat het bij iedereen grotendeels draait om drinken en uitgaan. Uitgaan vind ik leuk, maar zonder drank. Ik ga gewoon voor de muziek en om te dansen, maar met mensen die alleen maar zuipen is het gewoon niet leuk meer.
Ik wil inderdaad gewoon vriendschappen waarin ik gezellige avonden met mensen kan doorbrengen, zonder dat ze alcohol nodig hebben om het leuk te hebben en zonder dat ik uitgerookt word... Maar in mijn omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen.![]()
Ik ga drie keer in de week naar mijn pony. Hier staan vooral veel jongere kinderen. Degenen van mijn leeftijd hebben helaas ook die instelling van drinken / roken / blowen en dan heb ik dus eigenlijk meteen al zoiets van: laat maar. Soms ga ik wel met ze naar het bos, maar daar houdt het ook bij op. Een gesprek is ook moeilijk te voeren omdat hun interesses gewoon heel erg daar liggen.
Ik zat wel te denken om me misschien aan te melden bij een sportschool. Niet omdat het me nou zo leuk lijkt of omdat het nodig is, maar omdat daar misschien mensen zitten die met hun gezondheid bezig zijn en dan geen behoefte hebben aan roken, alcohol en drugs.Azmay schreef:Ik drink zelf wel eens een glaasje maar heb gelukkig wel altijd vrienden gehad die het prima vonden als je niet dronk. Lijkt me heel vervelend als op zulke dingen druk staat.
Het is niet zozeer dat er druk op staat dat ze willen dat ik het ook ga doen. Sommigen snappen inderdaad niet waarom ik niet drink, maar als ik het uitleg vinden ze het wel best. Het is meer dat ik het niet meer fijn vind om daar tussen te zitten.

toevallig ook bijna allemaal mensen die er ook "niet zo van zijn" (niet perse vies ervan, een drankje enzo gaat er best in.. maar niet elk weekend perse helemaal lam-lazerus). En op mijn huidige stal gelukkig net zo
Ghostattack schreef:Ik ben ook 20 en rook niet, drink niet en gebruik zeker geen drugs. Daarnaast studeer ik ook nog in Amsterdam. Ik heb een sociaal leven op een totaal andere manier als de meeste mensen, zo anders dat mijn ouders denken dat ik een of andere loner ben die nooit iets doet met vriendenGelukkig voel ik mij prettig zoals het nu is en heb ik nergens last van. Mijn vrienden op de universiteit zijn ook niet echt drinkers en roken beiden niet, dus dat scheelt misschien al wel.
Woon je ook in Amsterdam?

Sheran schreef:Ik woon ook in Amsterdam en drink geen alcohol en neem geen drugs, maar heb gewoon vrienden. Bevind je je wel in de juiste kringen? Niemand van mijn vrienden rookt ook. Sommigen nemen een biertje met uitgaan, maar ze worden nooit aangeschoten.
, ook drugs is hier een no-go hoor
. Ook mijn overige vrienden roken allemaal niet en gebruiken geen drugs.. En dan hebben wij ongeveer dezelfde leeftijd.
Femke(ll) schreef:Jeetje.. Wat voor studie doe je vraag ik mij af. Ik volg zelf een HBO opleiding in de gezondheidszorg en volgens mij rookt er níemad uit mijn jaarlaag, ook drugs is hier een no-go hoor
. Ook mijn overige vrienden roken allemaal niet en gebruiken geen drugs.. En dan hebben wij ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik ga in iedergeval nooit in Amsterdam wonen
Zelfs na alle colleges over longen en gevolgen van roken en allerlei ziektes, etc.
je kan ook open staan voor mensen die wel eens een peuk roken of op stap gaan en niet gelijk die deur potdicht gooien. Ik had zelfs rokers onder mijn vrienden zitten en die hielden gewoon met alle liefde rekening met mij(met de jaren is het verstand gekomen en rookt niemand meer overigens
) Dus roken hoeft echt niet gelijk een no go voor vriendschap te zijn. T is ook maar hoe je jezelf opstelt natuurlijk. Stel je vooral niet teveel anti op, dat is geen fijne instelling om vrienden te lokken
vuurneon schreef:In welke ghetto zit jij ts?![]()
Ik herken dat totaal niet van, ja er zijn studenten die wel aan de pimpel gingen en ook daar was ik bevriend mee. Ik ging alleen niet mee op stapje kan ook open staan voor mensen die wel eens een peuk roken of op stap gaan en niet gelijk die deur potdicht gooien. Ik heb zelfs rokers onder mijn vrienden en die houden gewoon met alle liefde rekening met mij. Dus roken hoeft echt niet gelijk een no go voor vriendschap te zijn. T is ook maar hoe je jezelf opstelt natuurlijk.
Die mensen worden ook ouder overigens, de fanatiek stappers van toen zijn tegenwoordig ook blij dat ze na een werkweek vrijdag thuis een wijntje drinken met de beentjes omhoog