hoi, ik ben een dierenfysio met de gelukkige bijkomstigheid dat ik sinds kort de beschikking heb over een drukmeetsysteem (een dunne pad die onder het zadel kan of op het zadel om alleen de ruiter te meten, met bijbehorende software op de laptop). Ik ben nu bezig met scholing om ermee te werken, zodat ik ook weet wat ik aan het meten ben en dat het ook daadwerkelijk iets zegt. (combinatie van wetenschappelijk onderzoek en de praktijk)
Wanneer zou je graag zo'n meting willen hebben? en wat mag dat kosten? ik zit te denken aan een jaarlijkse meting (APK) in combinatie met een screening van de paardenrug (op beweeglijkheid, pijnlijkheid en spierspanning) zodat de meting met het systeem al wat meer praktisch ingezet wordt en niet alleen afgegaan wordt op de meting. Tevens kan ik de ruiter meten, zit deze in balans (zwaartepunt in het midden?) met de mogelijkheid om dit als fysio verder te trainen.
Heb je wel eens zo'n meting laten uitvoeren en waarom?
Heb je een leuk idee om iets te meten?? ik sta open voor interessante leuke voorstellen/samenwerking (liefst regio brabant)
Lijkt me erg prettig om wetenschappelijk te kunnen onderbouwen of je zadel goed ligt. Het lijkt me daarnaast ook fijn hierbij een zadelmaker te hebben die evt direct het zadel aan kan passen. Als fysio is het fijn dit te kunnen meten en misschien enige rijtechnische problemen op te lossen. Maar als druk niet goed is zou jij dit dan kunnen oplossen??? (Heel benieuwd en geïnteresseerd in de ervaring maar ik woon in het mooie Twente land)
Ik zou je aanraden om dan ook echt het zadelpassen zelf te leren. Meten is leuk, maar juist bij afwijkingen wil je ook echt begrijpen wat het probleem is en hoe je het op kan lossen. Daar waar de druk zit is niet altijd waar de oorzaak van het probleem zit.
Voor zadelmeten is dit denk ik inderdaad alleen interessant om te weten of t zadel goed ligt. Veranderen kun je niets, dus daar zou dan nog apart een zadelmaker naar moeten kijken.
Echter vind ik het wel reuze interessant om een meting van de ruiter te doen. Ik heb zelf vaak het idee dat doordat ik iets scheef zit, paard linksom het buigen bijvoorbeeld moeilijker vind en de neiging heeft om naar binnen te vallen. Alleen weet ik niet zeker in hoeverre de drukverdeling scheef is en wanneer nu gelijk. Zou dit wel een erg handig hulpmiddel vinden voor een dergelijk probleem. Ook om daar zelf wat meer bewust van te worden.