Mijn eerste vaste job valt enorm tegen :-(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Mijn eerste vaste job valt enorm tegen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:21

Ik weet het allemaal niet meer...

Ik heb hele leuke opleidingen gedaan in de dieren sector. Ik heb een hogeschool diploma dierenartsassistent. Ik heb nog een opleiding met paarden succesvol afgerond.

Oorspronkelijk was ik op zoek naar een job die aansluit bij mijn studies, maar deze jobs liggen niet voor het rapen. Ik heb 1 sollicitatie gedaan voor dierenartsassistente, een job die ik heel graag wou doen. Maar helaas afgewimpeld wegens te weinig ervaring (ik kom net van school af dus behalve studentenjobs nog geen werkervaring).

Ik heb lang met het idee gespeeld om als zelfstandige te beginnen (paarden sector), maar omdat ik nog geen startkapitaal heb, en toch wat investeringen wil doen, toch besloten om eerst gewoon een vaste job te zoeken om geld te sparen.

Na vele sollicitaties kon ik aan de slag als magazijnier in een groot internationaal bedrijf, op 8 km van mijn huis.
Systeem met shiften (vroege en late) en geen weekendwerk. En het loon viel ook goed mee voor iemand die net van school komt vond ik.
Het is de bedoeling dat ik in januari opstart als zelfstandige in bijberoep, en dit stilletjes aan ga uitbreiden. Ik ben ook van plan om op termijn (binnen 6 maanden of 1 jaar of afhankelijk hoe mijn bedrijfje draait) halftijds te gaan werken om mijn zelfstandige activiteit in bijberoep uit te breiden. Maar voorlopig wil ik vooral financiële zekerheid: een voltijdse vaste baan.

Dus maandag ben ik op dit bedrijf beginnen werken. Ik had er onwijs veel zin in en keek er echt naar uit. Ik zag het helemaal zitten!
Maar nu, 3 dagen later, valt het mij eigenlijk enorm tegen.
Het werk valt op zich wel mee denk ik (is natuurlijk moeilijk in het begin en moet ik gewoon oefenen). Hoewel ik mijzelf hier niet jaren zie werken.
Maar het is vooral de sfeer en de collega's die mij enorm tegen valt.
Ze zijn wel vriendelijk als ik iets vraag ofzo, maar ze zijn niet echt sociaal en doen weinig moeite om mij bijvoorbeeld op te nemen in de groep of voor te stellen ofzo.
en ik merk veel rivaliteit en concurrentie en geroddel tussen mijn collega's.
De sfeer is niet optimaal en er zijn duidelijk 'groepjes'. Ik voel mij daar eigenlijk helemaal niet op mijn plaats.

Ik ben altijd kleine bedrijven gewoon van op mijn vakantiejobs en stages, en een heel losse, open familiale sfeer.
En dit is een enorm groot bedrijf met een 'fabrieksgevoel' en iedereen is een nummer.

Dus nu zit ik een beetje te denken of ik hier aan gewoon moet geraken, of ik hier misschien toch niet thuis hoor en best naar iets anders uitkijk...
Ik weet dat dit pas de 3de dag is, en het is maar mijn eerste echte job.

Het is iets totaal anders dan waar ik al die jaren mee bezig ben geweest en ik weet niet of dit de juiste keuze was qua job. Maar ik had eigenlijk weinig keuze, want dit was het enige waar ik vrij snel kon beginnen...
Dus nu ben ik eigenlijk heel erg teleurgesteld dat het niet is wat het leek...

dus ik vroeg mij af of nog mensen met deze situatie zaten vroeger.
Of tips en advies zijn zeker ook altijd welkom!

Alvast voor het lezen van mijn (misschien niet zo overzichtelijk) verhaal.
Ik wou het vooral even kwijt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn eerste vaste job valt enorm tegen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:27

Joh, je werkt er nog maar pas. Ik zou het nog even een paar weken aankijken.
Het is voor iedereen aftasten wanneer er een nieuwe collega bij komt. Sta je zelf wel open voor het contact met je collega's? Zoek je toenadering?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:27

Hier hetzelfde probleem. Afgestudeerd, niet aan het werk geraken vanwege mijn jonge leeftijd en beperkte werkervaring. Dus ja dan zoek ik ook andere jobs. Ik werkte ergens waar ik het totaal niet naar mijn zin had. Zowel het werk vond ik niet leuk als de instelling waar ik voor werkte. Collega's waren te doen, maar omdat ik overal op dat terrein moest werken had ik altijd andere collega's. Ik ging niet met plezier naar het werk en dat is best lastig, maar ik deed het puur vanuit het perspectief "ik doe wat en er komt ooit wel iets beters op mijn pad".
Dus wat zal ik zeggen? Je hebt werk, wees daar dankbaar voor. En in de toekomst komt er heus wel een ander alternatief.
Laatst bijgewerkt door Daniellejody op 16-12-15 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:29

Even doorbijten... 3 dagen is nog niks.. en ja heel vervelend dat de sfeer niet leuk is... maar je kent vast nog niet iedereen... misschien dat er in de komende weken wel wat mensen tussen blijken te zitten waar je wel even een praatje mee kan houden.
Voor de rest... je verdient nu geld waarmee je straks je eigen bedrijf mee op poten kan zetten... hou je doel voor ogen... je zit daar niet om gezellig thee te drinken of met iedereen vriendjes te worden.... je hebt startkapitaal nodig voor je droom.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:31

Ik heb al heel wat banen gehad en vind het eigenlijk nooit leuk in het begin. Geef het een paar weken de kans en maak er het beste van. Vaak leer je wel iemand kennen waar het mee klikt en waar je lol mee hebt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:32

Ik weet dat ik nog moet afwachten.
Mijn collega's zijn een heel stuk ouder dan mij. De meesten toch.
Ik probeer wel wat contact te zoeken, maar ik heb de indruk dat ik weinig terug krijg.

Ik ben wel blij dat ik werk heb en geld kan verdienen, maar ik doe het gewoon niet graag en het is helemaal anders dan ik mij voorgesteld heb.

Ik wil iets doen wat ik graag doe, niet iets waarbij ik de hele dag de uren en dagen moet aftellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:33

Bedenk waarom je dit bent gaan doen!! Geld verdienen om je eigen bedrijfje op te starten. Dus je werk doen, blik op oneindig en doorbijten.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:38

Even de kiezen op elkaar en doorbijten. Misschien denk je er over een week of 2 heel anders over. Het zou zomaar kunnen dat er zoveel verloop is qua personeel dat het vaste team eerst de kat uit de boom kijkt, voordat ze hun hele hebben en houwen openstellen.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:38

Toen ik deze zin las : ' bijvoorbeeld op te nemen in de groep of voor te stellen ofzo' dacht ik als eerste : Oei, mensen moeten jou niet voorstellen. Dit moet je echt zelf doen!
Stap op ze af, maak een praatje. Doet diegene niet leuk terug? Hup, volgende. Er bestaat volgens mij geen enkel bedrijf waar niet 1 leuke collega is :)).

Even doorzetten, met een beetje mazzel heb je binnen nu en een aantal maanden een leuk bedrijfje waar je iets kan doen wat je echt leuk vind!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:40

Gewoon naar wat anders gaan uitkijken. Je hebt vast niet binnen een dag een nieuwe baan, daar gaat wel wat tijd overheen. Blijkt gedurende die tijd dat je huidige baan toch wel leuk is dan blijf je gewoon. Zou niet te moeilijk doen. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:44

Geef je nieuwe collega's even de tijd om te wennen :j Zij zijn een vast team en krijgen en ineens een nieuwe bij, dat is voor hen ook wennen.

Ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt en ik persoonlijk had meestal pas na een week of 2/3 een beetje mijn draai gevonden. Het is een beetje aftasten, je maakt eens een praatje, je mengt je eens (rustig) in een gesprek tijdens de lunchpauze...

Geduld hebben dus, en ja soms is werk niet leuk en wordt het ook nooit leuk. Maarrrr werk is geld en het betaald de rekeningen :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:48

3 dagen is best kort dan weet je nog niets dat leer je in de loop der tijd.
Zelf spontaan zijn en niet denken o ze moeten me niet.

Ik denk dat half Nederland wel werk doet wat niet echt leuk is maar een baan is een baan en salaris is ook wel fijn maar dan ga je vanuit deze baan toch op zoek naar een andere baan als je dat wilt.

Even doorbijten komt het best wel goed.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:01

Aan iedereen al heel erg bedankt voor de reacties!
Ik probeer vaak een gesprek te beginnen of interesse te tonen in mijn collega's, maar het is eerder ik stel vragen en zij antwoorden kort. Het is niet echt een spontaan leuk gesprek.
Het is een heel groot bedrijf en er komen constant nieuwe collega's bij.
Ik praat wel vaak met de jongen die samen met mij begonnen is.
Maar ik heb vandaag gehoord dat er heel veel rivaliteit is onder de collega's en veel geroddel enzo, dus misschien daarom ook dat ze niet echt contact willen leggen.

Ik ga hier zeker niet direct vertrekken ofzo hoor, maar ik vraag me een beetje af of ik mij er gewoon bij moet neerleggen dat gaan werken niet leuk is en een opgave is, of dat ik na verloop van tijd toch beter kan uitkijken naar iets anders want dat werk ook leuk kan zijn.
Ik wil iets vinden wat ik echt graag wil doen. Ik wil met plezier naar mijn werk gaan!
Maar eigenlijk, buiten de paarden, wat ik niet echt wat ik wil. Ik dacht dat dit iets voor mij zou zijn en dat ik dit werk leuk zou vinden, maar dat is niet het geval.

Ik doe het nu gewoon om geld te verdienen en om kapitaal op te bouwen om mijn bedrijfje te starten.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:11

Je schrijft zelf al dat het een groot bedrijf is waar veel nieuwe mensen bijkomen, hoeveel vallen hier al snel weer vanaf(doordat ze stoppen, geen contracts-verlenging krijgen of noem maar op) dan kan ik mij voorstellen dat het personeel wat wel een vast contract heeft de kat uit de boom kijkt , want voor hetzelfde geld ben je over een week weer weg en hebben ze voor niets "moeite" in je gestoken.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:13

zigranta schreef:
Je schrijft zelf al dat het een groot bedrijf is waar veel nieuwe mensen bijkomen, hoeveel vallen hier al snel weer vanaf(doordat ze stoppen, geen contracts-verlenging krijgen of noem maar op) dan kan ik mij voorstellen dat het personeel wat wel een vast contract heeft de kat uit de boom kijkt , want voor hetzelfde geld ben je over een week weer weg en hebben ze voor niets "moeite" in je gestoken.

Daar heb je zeker gelijk in!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 00:31

even een update...
Ik werk hier nu bijna 3 maanden en het is echt niks voor mij...
Ik mis het werk met de paarden enorm.
Nu weet ik niet goed wat te doen: gewoon blijven en doorbijten (en elke dag de uren aftellen)
of op zoek gaan naar iets anders wat ik graag zou doen.
Ik heb al een tijdje de voor- en nadelen proberen af te wegen, maar ik weet het niet zo goed...
+: het is dichtbij huis (en stal)
+: de uren komen mij goed uit ivm de paarden (wisselend vroege en late shift, late shift is wel moeilijker met de paarden)
+: de verloning is niet zo slecht(maar kan misschien ook beter)

-: ik doe het werk echt niet graag: het is fysiek vrij zwaar, het is heel eentonig, ik zit echt elke dag de uren af te tellen
-: het bedrijf ligt mij echt niet: groot bedrijf, heel onpersoonlijk: iedereen is een nummer ipv een persoon, je moet werkkledij van het bedrijf dragen (geeft mij een beetje gevangenis gevoel)
- : werkomgeving valt tegen: veel lawaai, 8 uur lang geen zonlicht
- ik voel mij niet goed in de groep, er zijn wel enkele vriendelijke collega's, maar het klikt niet echt
Ik zie mij hier echt geen jaren, laat staan 1 jaar werken...

Iemand die mij tips kan geven? Of mijn situatie misschien van een andere kant ziet?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:37

Blijven werken, en tegelijkertijd blijven solliciteren en zodra je iets gevonden hebt wat beter bij je past deze baan opzeggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:40

Het klinkt bijna als het bedrijf waar ik 2 jaar gewerkt heb.
Was eigenlijk blij dat ik niet vast werd aangenomen.
Werd niet goed van de manier waarop er met mensen werd omgegaan, door collega's onderling maar ook door de ploegleider.
Heb het volgehouden omdat het inderdaad goed betaalde maar verder :r

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:43

Heel snel opzoek naar een andere baan, ik heb ook zo'n baantje gehad via het uitzendbureau, en ben heel snel verder gaan zoeken.
Zoals je zelf al schreef er zit veel verloop in het personeel dat zal niet voor niks zijn.

Misschien een eye opener voor alle mensen die graag een paarden- / dierenopleiding willen gaan doen, dit is helaas voor veel mensen hun bestemming.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:19

Vanuit deze baan een andere baan gaan zoeken als het niets voor je is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:36

Doorwerken voor het geld en buiten je werk om je cv online zetten.
Ga open sollicitaties versturen waar je graag zou willen werken.
Monsterboard.nl, indeed.nl, nationale vacaturebank.nl enz enz.
Hou de kranten in je omgeving in de gaten.

Ga uitzendbureaus langs.
En hou bij wat ze aan vacatures hebben.
Uit ervaring moet je echt zelf overal achteraan.
Doe je dat niet werk je hier volgend jaar nog.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:49

Ik weet niet precies wat je als zelfstandige in de paarden zou willen doen. Maar als je niet genoeg start kapitaal hebt kun je een goed bedrijfsplan schrijven en met de bank gaan praten.
Echter is het werken met paarden ook zwaar.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:53

Gewoon inderdaad beginnen solliciteren en uitkijken naar iets anders dan. Als je de job niet graag doet, moet je ook niet tegen je zin bezig blijven, je zal nog lang genoeg moeten werken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:23

Mando schreef:
Vanuit deze baan een andere baan gaan zoeken als het niets voor je is.

Dit dus. je eerste baan die kies je meestal niet, die pak je gewoon omdat ie er is (en je verder niks te kiezen hebt). Van daaruit ga je dan gericht zoeken en heb je in elk geval de keuze uit 2 (oude baan of nieuwe baan)..........

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

Ik heb dat ook gehad in een drukkerij. Kwam daar binnen via m'n oom, en m'n collega's waren een heel stuk ouder en een deel sprak ook slecht Nederlands. Omdat ik in de andere ploeg geplaatst was als m'n oom kende ik ook niemand. Vond het werk moeilijk en had weinig aansluiting met collega's aan het begin, maar uiteindelijk is het echt het leukste baantje geweest dat ik gehad heb! Die collega's bleken allemaal enorme droge humor te hebben en stuk voor stuk heel aardig te zijn toen ik ze wat beter leerde kennen.

Zou proberen om nog even door te bijten, en als het echt niks voor je is vanuit hier een andere baan zoeken inderdaad. Succes, vervelend hoor! Maar komt vast goed :j