Problemen in de familiaire kringen.. wat eraan te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maximus91

Problemen in de familiaire kringen.. wat eraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 01:42

Hallo allemaal!

Uhm... ik heb veel problemen in de familie, wat wellicht aan mijzelf ligt, maar als ik mijzelf niet kan zijn dan zijn ze toch niet goed voor me right? Als ik me in alle bochten moet wurmen om de rest tevreden te stellen en daar zelf aan onder door ga?!?

Ik wil niet te diep de details in gaan... maar dit is waar ik meezit:

Mijn broer heeft na een relatie, waaruit 2 kids zijn ontstaan, na de scheiding nu een nieuwe relatie. Op zich een heel toffe dame (als je haar aan je kant hebt, mag ze je niet, dan heb je oorlog om niks). laat ik zeggen dat ik haar (door mezelf te zijn op FB) op dr teentjes heb getrapt met iets kleins... sindsdien word ik doodgezwegen, vuil aangekeken en genegeerd, ruzie met mn broer als ik m al zie (werk 5 lange dagen) en ook met mn moeder (ja we wonen met zn allen in 1 grote boerderij)... nu ben ik 10 jaar jonger dan haar en 13 jaar jonger dan mn broer, en mn moeder zegt dat ik ''normaal'' moet doen tegen hun. Maar waarom moet ik mij in allerlei bochten wringen om hun weer tevreden te stellen? Zij hebben toch een probleem met mij, kunnen ze dan niet gewoon naar mij toe komen? en er 'NORMAAL' over praten??? ipv me vals aan te kijken enzo? maargoed, het zal wel allemaal aan mij liggen, ik ben de gek.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Zeker met oog op aankomende kerstshizzle.
Als er niet op een toffe manier (je mag best kritiek op mij hebben, maar val me niet persoonlijk aan, je kent me immers niet) gereageerd kan worden, verwijder ik dit topic weer en modder ik gewoon wat aan...

bij voorbaat dank voor de moeite!

Groetjes Maxime

Sem_

Re: Problemen in de familiaire kringen.. wat eraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 01:47

Heb je dit al weleens tegen ze gezegd? :)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 01:50

Het probleem bespreekbaar maken? Op een rustige manier je gevoelens uiten en kijken of jullie samen het probleem kunnen oplossen? Misschien realiseren je moeder en broer zich helemaal niet hoe jij je op dit moment voelt.
En probeer bij jezelf te blijven en niet in de aanval te gaan als je het bespreekbaar maakt.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 01:50

Tja lastig, het ligt er aan waarmee jij haar op haar teentjes getrapt hebt en hoe jullie nu tegen elkaar doen. Zowel jij tegen je familie als andersom. Zonder dat we weten waar het precies om gaat is t moeilijk een advies te geven. Maar zoals je wel zelf zegt heb jij haar op haar teentjes getrapt. Dus is het misschien ook aan jou om de eerste stap tot een goed gesprek te zetten. Als je echt iets banketstaaf hebt gezegd op Facebook dan begrijp ik dat ze net zo lang boos blijven tot dat jij je excuus aan bied.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 01:55

Ligt er idd aan wat er gezegd is.. Vind niet dat je alles kan zeggen onder mom van jezelf zijn...

Even met kopje koffie met haar om de tafel zitten en ook naar haar kant van verhaal luisteren..

Vind de toon die je zet met de laatste alinea nou niet bepaald vriendelijk klinken..maar kan aan mij liggen

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 02:12

Gianti schreef:
Ligt er idd aan wat er gezegd is.. Vind niet dat je alles kan zeggen onder mom van jezelf zijn...

Even met kopje koffie met haar om de tafel zitten en ook naar haar kant van verhaal luisteren..

Vind de toon die je zet met de laatste alinea nou niet bepaald vriendelijk klinken..maar kan aan mij liggen

Snap ik maar dit komt omdat ik heel slechte ervaringen heb met hoe mensen online tegen mij doen, en dus zet ik het er zo bij dat ik dat niet waardeer.

en by the way, luister altijd naar haar verhaal, maar zij nooit naar mij... en dat vind ik niet tof, en dan kom ik dus weer uit op waarom moet ik me dan weer zo opstellen? Ik heb niks raars gezegd, vind ik, en sta er nog steeds achter...

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 02:17

Awwijk24 schreef:
Tja lastig, het ligt er aan waarmee jij haar op haar teentjes getrapt hebt en hoe jullie nu tegen elkaar doen. Zowel jij tegen je familie als andersom. Zonder dat we weten waar het precies om gaat is t moeilijk een advies te geven. Maar zoals je wel zelf zegt heb jij haar op haar teentjes getrapt. Dus is het misschien ook aan jou om de eerste stap tot een goed gesprek te zetten. Als je echt iets banketstaaf hebt gezegd op Facebook dan begrijp ik dat ze net zo lang boos blijven tot dat jij je excuus aan bied.

Alleen heb ik (in mijn ogen) niks raars gezegd, en sta er nog steeds achter en dus geen spijt ervan, waarom moet ik mijn excuus aanbieden? dat komt dan zoiezo toch helemaal niet gemeend over???

en ja, ik zal haar op haar teentjes hebben getrapt, maar dan is het toch aan haar om te zeggen: "he meid, dat en dat zit mij niet lekker, waarom heb je dat zo gezegd?'' zodat ik kan reageren met een gewone uitleg ipv me aangevallen te voelen en mezelf te moeten verdedigen omdat er vuil gekeken wordt.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 02:18

Sem_ schreef:

Ze zijn oost indisch doof... ze horen alleen wat ze willen horen...2 Rammen.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 02:21

Ouwe schreef:
Het probleem bespreekbaar maken? Op een rustige manier je gevoelens uiten en kijken of jullie samen het probleem kunnen oplossen? Misschien realiseren je moeder en broer zich helemaal niet hoe jij je op dit moment voelt.
En probeer bij jezelf te blijven en niet in de aanval te gaan als je het bespreekbaar maakt.

Geprobeerd, maar elk woord wordt aangevallen... ik weet het echt even niet meer hoe...

ik heb het de afgelopen week proberen los te laten (moest immers ook gewoon werken) maar heb er nu toch wel last van... het verpest de sfeer behoorlijk thuis

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:27

Ik denk dat een van de problemen is dat je vooral zelf ook heel erg veel verwijten maakt. In iedere post in dit topic staat er wel een.

Begin bij jezelf en ga het gesprek aan zonder verwijten. Op deze manier een gesprek aangaan heeft sowieso heel erg weinig zin. Begin bij jezelf, dan reageren ze vast anders. Als 3 mensen het tegen je zeggen zal er vast een kern van waarheid in zitten :)

Met het zo op de anderen af te schuiven en zoveel verwijten te maken ga je het zeker niet oplossen :)

Oh en offtopic maar je kan niet zelf je topic verwijderen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:28

Als ik heel eerlijk ben vind ik de houding die je hier aanneemt meer die van een puber dan van een volwassen vrouw. Verlies dus die attitude en stel je volwassen op.

Uiteindelijk is het heel simpel: waar twee vechten hebben twee schuld.
Dus ga met z'n tweeën om tafel zitten. Vertel haar dat je het idee hebt dat iets wat je geschreven hebt op fb haar pijn gedaan heeft en vraag of en waarom dit zo is. Leg vervolgens jou gedachtegang hier achter uit en maak haar ook duidelijk dat het zeker niet jouw bedoeling was haar ermee pijn te doen. En dat je hoopt dat jullie hier samen uit kunnen komen en op een fijne manier samen kunnen leven.

In de volwassen wereld kan je nu eenmaal niet alles maar zeggen en dien je rekening te houden met anderen zeker als je met diegenen onder een dak leeft. Wil je dat niet dan moet je ergens anders gaan wonen en niet gaan lopen mokken als een klein kind.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:34

Ik vind je heel onvolwassen overkomen in dit topic en ik heb geen idee hoe oud je bent..

Ik zou als ik jou was eens rustig worden en gewoon proberen normaal een gesprek aan gaan :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:36

Als je deze houding tegen haar ook hebt kan ik er ook redelijk inkomen dat ze genoeg ervan heeft. Je zegt zelf dat je vaker aanvaringen gehad te hebben via internet.. Misschien ook beetje je eigen houding?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:37

Ik heb even in je profiel gespiekt en zie dat je tien jaar ouder bent dan ik je schatte nav je eerst bericht. Je wijst enkel en alleen naar anderen maar je hebt er hoogstwaarschijnlijk zelf ook een aandeel in.

Ga rond de tafel zitten en ga een gesprek aan zonder meteen met verwijten te komen. Vertel op een nette manier hoe jij dit ervaart, vraag hoe zij het ziet en kom samen met een oplossing.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:05

TS, zoals hierboven al is gezegd maak je vooral zelf heel veel verwijten en spring je heel erg in de slachtoffer/sielugh rol. Als je op die manier met mensen communiceert, zowel online als in het dagelijks leven, kun je verwachten dat mensen daar niet bijzonder positief op reageren.
En uiteraard moet je jezelf kunnen zijn, maar niet ten koste van een ander. Ik denk dat je vooral ook naar je eigen gedrag moet kijken in plaats van met een vingertje wijzen. Ga eens als volwassen mensen met elkaar om de tafel zitten en luister ook eens naar elkaar. Wees zelf niet Oost-Indisch doof voor het gevoel van andere mensen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-12-15 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:20

Maximus91 schreef:
Sem_ schreef:

Ze zijn oost indisch doof... ze horen alleen wat ze willen horen...2 Rammen.

Misschien een beetje dimmen jij? Ik ben ook een ram. Pas een beetje op wat je in een topic zegt voordat je andere mensen onbedoeld ook beledigd.

Anyway iets wat jij misschien gewoon jezelf zijn vind en normaal om te zeggen kan bij een ander makkelijk in t verkeerde keelgat schieten. Dan hoeft zij niet naar jou te komen met "hej meid het zit mij niet lekker bla bla" want blijkbaar is ze er nogal boos over. In dit topic kom je niet bepaald vriendelijk over, dat en het feit dat je niet precies verteld wat je gezegd hebt en hoe t gegaan is laten mij twijfelen aan of jij wel werkelijk zo onschuldig bent als je doet lijken hier. Dus nogmaals praat, stap over je ego heen en zorg dat je met je starre houding kerst voor de rest van de familie niet verpest. Je komt hier idd over met een additute om u tegen te zeggen, een beetje minder mag best wel je bent immers 24 en geen 13 meer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:08

Je opent een topic, wilt geen kritiek want dan verwijder je het weer? Ik heb nieuws voor je; je kunt het topic niet meer verwijderen :-)

Je komt erg onvolwassen over geen idee wat je leeftijd is. Oud genoeg? Lekker het huis uit gaan dan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:13

Citaat:
Zij hebben toch een probleem met mij, kunnen ze dan niet gewoon naar mij toe komen? en er 'NORMAAL' over praten??? ipv me vals aan te kijken enzo?

Waarom moeten zij naar jou toekomen?

Jij heb blijkbaar iets op fb gezegd wat hun niet bevalt.
Dat weet je dus ik zou zeggen... ga niet in die onvolwassen slachtofferrol zitten maar wees een grote meid en ga om de tafel zitten met ze om dit op een normale manier op te lossen.

Werkt dit niet, dan het of negeren of een leuk eigen huisje zoeken,

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:26

Als je dit goed wilt maken. Zul je idd bij jezelf moeten beginnen. Het is niet duidelijk wat je geroepen hebt op facebook en andersom. Als je met elkaar in 1 huis woont is het beter om zo iets in real te bespreken dus als ze vreemd heeft gedaan op facebook dat dus met haar bespreken, lukt dat niet dan is er altijd de mogelijkheid om je profiel aan te passen dan kan ze niks van jou lezen. Dan is het taak om een duidelijk standpunt te hebben, leeftijd maakt niks uit. Je kunt je grenzen aan geven en daar hebben ze maar mee te dealen. Maar dat zul je echt zelf duidelijk aan moeten geven.

Ik ben zelf blij dat ik al jaren niet meer thuis woon, want mijn familie kan er ook wat van.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:49

Het is lastig om advies te geven als je niet vertelt wat er is gebeurd. Groot gelijk als je het niet zegt, maar wie weet was het erg onredelijk wat je hebt gezegd? Hier staat maar 1 kant van het verhaal.
En ik ben ook een ram... Is mn post dan niet van belang?
Oja en t topic verwijderen kan niet :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:58

Naar aanleiding van je tekst dacht ik dat je een puber was, die d'r kont tegen de krib gooide. Maar je bent een volwassen vrouw :x . Come on, loop de woonkamer in, zeg dat jullie even moeten praten, want dat het zo niet lekker loopt in huis. Geef aan dat je nooit iemand heb willen beledigen, maar dat je allen op facebook heb gezet wat je voelde. En dat je het heel vervelend vindt dat het hier allemaal toe leidt.

Of iets anders, maar doe iets, en blijf niet oeverloos om elkaar heen draaien in huis. Je bent dus duidelijk geen 15 meer. Los het op!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:03

Maximus91 schreef:
Gianti schreef:

Snap ik maar dit komt omdat ik heel slechte ervaringen heb met hoe mensen online tegen mij doen, en dus zet ik het er zo bij dat ik dat niet waardeer.

Heb je er weleens over nagedacht hoe dit kan? Heel eerlijk gezegd vind ik je niet overkomen als iemand van 24. Je gaat bij voorbaat al op je achterste benen, terwijl je het beter met hun kunt bespreken. Dat is de volwassen manier van oplossen. Klink heel hard, maar als je iets tegen iemand hebt gezegd waarmee je diegene hebt gekwetst dan moet je daar je verantwoordelijkheid voor nemen. Ongeacht of het wel of niet verkeerd was bedoeld tegen diegene.
En als ik het zo lees zullen jij en je schoonzus nooit echt dikke vriendinnen worden maar je kunt elkaar wel in je waarde laten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:04

Je bent volgens je profiel 24, toen ik op het topic klikte en het las dacht ik serieus dat je 13/14 Was.

Ik ga mee met mijn voorgangers. Stop met verwijten maken en begin bij jezelf.
Jij hebt in hun ogen iets fout gedaan dan Is het wel zo fair dat jij de eerste stap zet. Haal een taart zet koffie ga om de tafel en probeer een gesprek te voeren.
Werkt dit niet dan kan je altijd nog uit huis gaan. Als je echt de leeftijd in je profiel bent.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:10

Ik weet helemaal wat je bedoeld. Ik heb ook zo iemand in de familie. Bij mij maakt het niet uit wat ik wel of niet doe, ik doe het toch niet goed. Probeer er over te praten wat nu precies het probleem is, wat jullie er aan kunnen doen om het weer leefbaar te krijgen en anders lekker laten varen. Zegt misschien ook wat over haar als ze zo doet.

Ennuh... awwijk... dimmen???? sorry hoor, beetje jammer!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:19

Ik heb in de familie ook ooms en tantes waar het absoluut niet mee botert. Dan kan ik onder het mom van mezelf zijn van alles op facebook zetten... toch kies ik er liever voor om de eer aan mezelf te houden en helemaal niks over ze te zeggen.

Krijg het gevoel dat je schoonzusje zich echt gekwetst voelt door je bericht en jij je als rasechte puber met rare argumenten probeert te verdedigen (terwijl je stiekem misschien best weet dat je haar met dat bericht gekwetst hebt en dat niet nodig was)