Stofzuiger of toch een simpele bezem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stofzuiger of toch een simpele bezem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:58

Ik kwam op internet dit artikel tegen en dat zette me eigenlijk wel aan het denken;
http://wordpress.bespaarenergie.com/bez ... zuiger-weg

Op dit moment hebben wij zowel een stofzuiger als een bezem als een zwiffer als een dweil.
Het meest gebruik ik de bezem en stoffer&blik, en de dweil. Dit omdat het veel sneller is, makkelijker te pakken (stofzuiger staat op zolder, bezem in de trapkast), en geen herrie maakt.

Ik trek namelijk vaak voor het slapen gaan nog even een bezem door de benedenverdieping, zodat ik sochtends geen zand aan mn sokken heb. En met 2 poezen, een harige hond die ook mee gaat naar buiten en naar de paarden, een dochter die dagelijks meermaals in de zandbak te vinden is, en een vriend die in het zand werkt heb ik dagelijks toch best wel veel zand (en haren) door het gehele huis liggen. En om nou dagelijks te gaan stofzuigen (dus dagelijks dat zware ding van zolder naar beneden tillen en weer terug) dat is in de praktijk gebleken dat dat niet werkt bij mij.
Een robot-stofzuiger hebben we ook, maar die komt vaak vast te zitten onder de bank o.i.d. dat ik er alsnog met een bezem achteraan kan.
Ook vind ik met de bezem dat ik veel sneller en efficiënter werk dan met de stofzuiger, de bezem kan toch makkelijker onder de meubels door en in kiertjes waar de stofzuiger niet komt, en ook de trap is met een stoffer en blik zo van het zand ontdaan, zelfs op de trap-matjes. Eventueel nog een vochtig doekje voor het neerdwarrelende stof, en ik vind het goed.
Ik heb nog zitten twijfelen om dan maar zo'n draadloze stofzuiger aan te schaffen, maar ik denk dat mijn voorkeur toch de bezem blijft houden.. Enkel bij de echt grote schoonmaak pak ik de stofzuiger nog, maar anders blijft het toch echt bij de bezem gevolgd door de dweil..

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat gebruiken jullie het meest en hoe denken jullie over huishoudens zonder stofzuiger of waarbij de stofzuiger vrijwel niet gebruikt wordt?

luuca

Re: Stofzuiger of toch een simpele bezem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:02

Ik gebruik voornamelijk de stofzuiger, omdat met vloerkleden een bezem simpelweg niet werkt. Door de keuken trek ik soms gauw een bezem, maar toch vindt ik de stofzuiger handiger. (stofzuiger staat hier gewoon op dezelfde verdieping)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:06

Vind het met een bezem toch echt niet schoon genoeg hoor... Bezem en dweil kan dan weer wel wat mij betreft, maar ik vind de stofzuiger juist handiger als een bezem...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:07

Ik heb drie katten en overal laminaat. Ik pak inderdaad ook sneller de bezem, in ieder geval 1x per dag veeg ik de benedenverdieping (katten komen niet boven). Lekker makkelijk en stil inderdaad. Stofzuigen doe ik dan nog 1 of 2x per week.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:08

Ik vind een bezem ronduit onhandig. Ik heb in mijn woonkamer een groot kleed, mijn bovenverdieping heeft vaste vloerbedekking. Als ik bezig ben met de stofzuiger pak ik ook de stoel van de kat en de bank eventjes mee, haal nog snel even die spin uit de hoek etc. Dat werkt met n bezem allemaal niet.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:09

ik ga ook voor de stofzuiger.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:09

Wij gebruiken hier de stofzuiger. Wel hebben wij een serieuze alleszuiger. (nilfisk) Dit omdat we gewoon alles op kunnen zuigen wat we tegen komen.. Geen gekloot met zakken die vol zitten en hij zuigt toch net wat makkelijker dan de andere zuigers die we gehad hebben. Hij maakt wel meer geluid dan die van mijn schoonouders. Maar dat ding is nog geen jaar oud en mankeert van alles.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:11

Ik heb op het moment geen stofzuiger en wat mis ik dat ding.. Gewoon ff snel de stoffen bank meezuigen, spinnenwebben uit de hoekjes en dingetjes onder de verwarming vandaan gaat nl niet met een bezem..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:13

Grappig, ik bedacht me laatst dat ik maar eens een bezem moest kopen zodat ik makkelijker even tussendoor de vloer kan schoonhouden. De stofzuiger helemaal pakken heb ik nooit zin in tussendoor...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:36

ik heb een robot, tussendoor pak ik de stofzuiger, maar die staat dan makkelijk gebruiksklaar in de gangkast.
Boven heeft een eigen stofzuiger. Ik heb een klein huis en heb binnen 5 minuten de hele benedenverdieping gedaan.

Ik heb een hekel aan slepen met dat soort dingen en zoek dan ook een opbergplek waar ik er makkelijk en snel bij kan.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:40

Hier gebruik ik allebei.
Ik fok kleurmuizen en heb 11 ratten als huisdier, dus ik veeg eerst alle bodembedekking bij elkaar en ga daarna stofzuigen. Anders heb ik na een halve kamer m'n stofzuiger al vol zitten. :')

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:42

Misschien leuk om een poll in je openingspost te zetten? :D Hier gaat om de dag een stofzuiger door huis, we wonen erg klein en dagelijks zou niet misstaan maar wat heb ik een hekel aan dat geluid. Toch heb ook ik het idee dat het met slechts een bezem niet even schoon wordt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:47

absoluut een voorkeur voor de stofzuiger. wij hebben door het hele huis harde vloeren en vegen zou dus prima kunnen, ware het niet dat dat stoft en de vloer wellicht schoner wordt maar de rest van je woning niet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:47

Mijn man prefereert de bezem, maar ik zie toch dat je daarmee niet alles meeneemt en soms alleen maar verplaatst. Ik heb dan dus toch liever de stofzuiger. Die zuigt het op en dan is het ook weg.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:50

Hier de bezem voor het 'even snel' en de stofzuiger voor de hoekjes ;)

Met twee honden en 3 kinderen... en geen zin om elke dag te zuigen, is de bezem wel een heeeeele handige uitvinding :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:56

Wij hebben op elke etage een stofzuiger staan.
Stofzuiger is zo gepakt en makkelijk in gebruik.
Met een stofzuiger kunnen we gelijk de bank ontdoen van kattenharen.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:01

Wij hebben een robotstofzuiger. Sinds ik dat ding heb aangezet vlak nadat ik goed had gestofzuigd ben ik helemaal voorstander van de robotstofzuiger. Hij haalt zoveel meer weg dan een normale stofzuiger, laat staan een bezem. Wij hebben ons huis simpelweg robotproof gemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:04

Hier wordt vrijwel alleen maar gestofzuigd. Een veger gebruiken we enkel wanneer er glas is gevallen of de kattenbak erg rommelig is. Verder niet...
Ondanks dat we nergens vloerkleed hebben liggen.
Er komt binnenkort wel een waterstofzuiger, of hoe dat ook mag heten. Zo'n stofzuiger waarbij je de vloer eerst nat maakt. Hebben we afgelopen zomer mogen proberen van een kennis en wauw... Wat een resultaat! Met name op een grindvloer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:06

Toch de robotstofzuiger. Daarvoor overigens de bezem, omdat ik echt een hekel aan stofzuigen heb. Maar vorige maand geïnvesteerd in een goede robotstofzuiger en wat is dat heerlijk!!! Maar die van mij blijft dan ook zelden of nooit ergens steken (behalve toen ik helemaal in het begin net alle kabels weggeborgen had dan).
Daarvoor dus inderdaad de bezem, dat gezeul met een stofuiger en al die herrie, nee, dank je. Alleen met stofzuigen word het wel schoner dan met de bezem, wat je vooral merkt als je gaat dweilen. Dus ik ben uitermate blij met 'Robbie', die doet echt niet voor mijn handwerk onder!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:53

Voor mij absoluut een stofzuiger! Heb twee katten, dus ik vind het wel zo fijn om alle haren en het grit wat ze uit de kattenbak lopen echt goed weg te krijgen. Vooral met de bank en kattenmandjes is een bezem ook niet echt handig. Vind het zelf ook niet echt écht schoon worden net alleen een bezem, al gebruik ik om de dag wel m'n swiffer. :+ De andere dag stofzuig ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:55

Ik veeg hoe dan ook iedere dag en vaak meer. Heb overal gladde vloer en rondwapperende haren. Heb uiteraard een goede stofzuiger maar heb gemerkt dat vegen de boel over het algemeen net zo schoon maakt. Stofzuiger twee tot drie keer per week voor de matten ed.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:12

Grinnik, zag eerst de titel, daarna pas het onderdeel waar het geplaatst werd. Dacht dus eerst dat het over "stofzuigeren" bij paarden ging ;)

Maar als het over het huishouden gaat...
Ik veeg elke dag (soms zelfs vaker), stofzuig om de dag, mop en stof om de dag. Dat houdt het schoon genoeg naar mijn zin met 2 honden en een kat in huis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:24

Ik veeg liever, maar soms moet de stofzuiger toch echt.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:33

Wat voor bezem gebruiken jullie dan? Ik stofzuig iedere dag. Ik heb ook wel zo'n zwifferding maar dat vind ik helemaal niks.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:43

Klasien schreef:
Wat voor bezem gebruiken jullie dan? Ik stofzuig iedere dag. Ik heb ook wel zo'n zwifferding maar dat vind ik helemaal niks.

Zo'n echte met een borstel van zachte haren. Soms in gebruik samen met stofzuiger om bij elkaar geveegde hoopje op te zuigen. Stofzuiger maakt mij teveel herrie. Bezem is sneller, lichter en kan ook 's avonds laat.