Slaapproblemen, baby 11 mnd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Slaapproblemen, baby 11 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 11:46

Hallo,

Ik heb een hele lieve zoon, nu ruim 11 maanden. Tot een maand of 4 was hij de makkelijkste slaper ooit; overal sliep hij, we hoefden er geen moeite voor te doen, hij lag in zijn bedje en zat gelijk heerlijk in dromenland.

Vanaf 4 maanden werd het moeilijker, hij begon soms een beetje te jammeren maar viel vaak met 5 minuutjes in slaap. Later werd het 10 minuutjes, op een gegeven moment een kwartier.

Probleem is, dat als je naar hem toegaat om hem gerust te stellen, hij alleen maar harder gaat huilen en eruit gehaald wil worden. Al hoort hij je alleen maar op de gang, dan gaat het al helemaal mis.

Een maandje of 2 geleden hebben we ervoor gekozen om overdag ook de gordijnen dicht te doen met slapen, slaapzakje aan en slaapmuziekje. Heeft even geholpen, maar momenteel is het weer vol raak.

Ik zie echt op tegen bedtijd en weet niet meer wat te doen.

Even op een rijtje;

- ik leg hem op bed als hij zelf aangeeft dat hij moe is. Bij het eerste signaaltje (oogjes wrijven/hangerig) gaan we naar boven. Ik heb ook een tijdje geprobeerd om hem al eerder op bed te leggen, maar dat werkt echt niet want dan valt ie echt niet in slaap, en huilt wel heel veel. Nu valt ie met max 20 minuten huilen in slaap (meestal korter)
- van troosten/aanwezig zijn in de kamer wordt ie nog gefrustreerder
- oppakken en weer terugleggen heeft ook totaal geen zin
- slaapmuziekje en duidelijkheid wanneer hij gaat slapen zijn aanwezig
- nog ter extra info; hij heeft al 3 oorontstekingen gehad, wij krijgen een dezer dagen een verwijsbriefje vd kno aarts, wellicht dat het daarmee te maken kan hebben? Bedje staat al ietsjes schuin dmv boeken.

Ik kan me voorstellen dat het wellicht lastig is om vanachter een computer dit in te kunnen schatten, maar ik moet het iig even kwijt. Het huilen gaat me door merg en been en het wordt dus ook niet beter.

Heeft iemand tips of een idee waar je hiermee naar toe kan? Bij t CB zeggen ze, gewoon laten liggen. Maar ik ben het zat om elke keer met een megastress gevoel af te wachten tot hij in slaap valt. En de hele dag wakker houden is uiteraard ook geen optie...
Laatst bijgewerkt door Barroco op 15-12-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Re: Slaapproblemen, baby 11 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:53

Nachtlampje, tandjes, dorst?
Ik denk dat het toch ook wel een beetje bij de ontwikkeling kan horen, hij gaat meer doorkrijgen van de wereld.
Vaak gaat dit met periodes en dan slapen ze moeilijker, zou er niet direct iets ernstigs achter zoeken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:58

Wat moeilijk.... je wordt echt wanhopig als je kindje veel huilt ;(

Je hebt al heel veel geprobeerd, ik kan alleen aangeven hoe ik er zelf in sta (moeder van 3 kinderen).

11 maanden is nog heel erg jong, groot genoeg om te begrijpen dat als je huilt, mama komt, en te jong om te snappen dat je toch echt moet slapen omdat je anders morgen te moe bent voor leuke dingen.

Oorontsteking werkt dan ook nog niet mee, want daardoor kwam mama elke keer als je huilde ;)

Zelf ga ik erbij liggen tot ze slapen, meestal 'kost' me dat een half uur / 3 kwartier (tenzij ik zelf ook in slaap val), ze voelen de geborgenheid.

Maar..... als ze ziek waren geweest en daardoor niet wilde slapen (of standaard snachts om 03:00uur wakker werden), dan liet ik ze toch echt een keer huilen om het ritme weer te doorbreken ;)

Of nu ik erover nadenk, ze door iemand anders naar bed laten brengen, ook dan doorbreek je het ritme.

Waarom ben je zelf gestresst als je kindje huilt? Om de buren? Ook dat voelt je kindje ;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:01

In eerste plaats uitzoeken of medisch alles in orde is. Wanneer kan hij naar KNO arts?

Onze zoon van 16 maanden is altijd een moeilijke slaper geweest, heb hem nooit laten huilen maar gewoon bij me genomen. Meestal valt hij uiteindelijk wel zonder huilen in slaap en kan ik hem wegleggen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:04

Gilibo, misschien maak ik er idd wel te veel van, vindt het zo lastig..

Santos_05, gelukkig niet om de buren. Meer het gevoel dat ik het niet goed genoeg doe, ik twijfel er ook heel veel over: heeft ie pijn, is er nou echt wat aan de hand.. Thanks voor je antwoord!

Ukkiepuk, ik hoop snel, vrijdag zaten we weer bij de ha en we zouden thuis en verwijsbriefje krijgen, dus wacht met spanning af. Dat werkt helaas echt niet bij onze zoon, dan valt ie gewoon niet in slaap. Wel als ie ziek is hoor, dan valt ie vaak bij je in slaap, maar normaal gesproken lukt dat echt niet. En als hij ziek is en dan in slaap valt kan je hem ook niet terugleggen in bed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:06

Heeft hij het ook als hij beneden kan blijven slapen of bij jullie in bed? Als het alleen in zijn eigen bedje is, dan is het wellicht de omgeving of misschien staat zijn bedje op minder fijne plek? Of is het een optie om niet te wachten tot hij moe is, maar hem al wat eerder in bed te leggen en een verhaaltje voor te lezen?
Oorpijn is echt verschrikkelijk, maar dan zou hij daar de rest van de dag ook duidelijk last van moeten hebben. Met spelen bijvoorbeeld, als het hoofd naar beneden gaat. Je zou een beetje rooibosthee door de melk kunnen doen voordat hij gaat slapen. Veel kinderen worden daar ook rustiger van.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:06

nachtlampje was hier niet voldoende, lamp met dimmer aan hielp wel en tandjes kunnen echt heel naar zijn.
Weleens eens paracetamol geprobeerd?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:07

Ik heb zelf nog geen kinderen, maar wel diverse neefjes en nichtjes.
Heb mijn schoonzussen er wel over gehoord dat hun kindjes savonds en snachts niet konden slapen omdat ze smiddags nog sliepen.
Nadat ze de slaaptijd smiddags hebben verkort of weggehaald ging het snachts goed.

Ik weet niet op welke leeftijd dit doorgaans is..

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:09

Hoi Barroco

Ik kan me helemaal terugvinden in jouw verhaal, buiten dat het de eerste 4 maanden goed ging, want zelfs toen was mijn dochtertje een slechte slaper. Zelfs als pasgeborene was ze veel meer wakker dan 'in de boekjes' stond. Ze is altijd erg alert geweest. Vaak duurde het een half uur voor ze in slaap viel met huilen en zeuren om vervolgens een half uurtje te slapen en weer wakker te zijn.

Op vergelijkbare leeftijd als van jouw kindje duurde het soms zelfs 3 kwartier. We zijn pas uit de cirkel geraakt toen we het advies van het CB volgden. Laten liggen en laten huilen. Ik legde ze slapen, nam afscheid. Ik wachtte 3 minuten en ging weer binnen om te troosten. Zonder oppakken, enkel even rustig toespreken en weer toedekken maximum 1 minuut binnen. Dan weer wachten maar nu 5 minuten, weer binnen kort, zacht maar kordaat en zo telkens de periode voor je naar binnen gaat weer langer maken.

Uiteindelijk is ze goed beginnen slapen en sliep ze zelfs helemaal door. Onze meid is eigenlijk pas 'gelukkig' geworden op het ogenblik dat ze zichzelf kon voortbewegen. Gelukkig liep ze al op 10,5 maanden :-D

Sterkte, het is moeilijk, maar je moet er even door. Als je nu doorbijt pluk je later de vruchten!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:14

Bij ons in bed heeft hij het ook helaas, hij wil dan ook echt niet blijven liggen. Het niet wachten tot hij moe is heb ik in t begin ook geprobeerd, werkte toen niet. Misschien kan ik idd wel wat proberen met zijn slaapkamer, wellicht zijn bedje verplaatsen. Ga het hier eens bespreken, thanks!

Gilibo, met licht slaapt ie hier moeilijker. Het is vn overdag drama.

Milo, het is met name tijdens het slaapje/slaapjes overdag. Hij zit momenteel ook tussen 1 en 2 slaapjes in wat het ook lastiger maakt, denk ik.

Davlin, ah ben dus echt niet de enige mama die hierover piekert! Fijn om te horen dat ze nu echt doorslaapt. Mijn zoon was idd ook erg gefrustereerd toen hij nog niet kon bewegen, gelukkig ging hij op tijd kruipen met 6 mnd dus dat was snel voorbij. Hij is ook erg druk overdag en sjeest t hele huis door. Des te meer heeft ie zn slaap hard nodig voor mijn gevoel. Misschien is het idd even doorzetten. Kan voor mijn gevoel ook zo weinig nog doen, afgezien van naar d kno arts gaan.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:27

Dat zijn inderdaad altijd lastige problemen, die slaapproblemen. Vooral omdat je niet goed weet waar het vandaan komt. Probeer niet te veel gestressed te raken, dit komt gewoon heel vaak voor en heeft niks te maken met het wel of niet goed doen als ouders. Ondanks dat is het voor moeders natuurlijk verschrikkelijk om je kindje zo te horen huilen en hem niet kunnen troosten.

Probeer inderdaad uit te zoeken waar het vandaan komt en probeer een vast ritme aan te houden. Regelmaat is voor jonge kinderen heel erg belangrijk. Dus vaste routine maken voor het slapen gaan en op een vast tijdstip op bed. In het begin zal dit nog niet meteen werken maar je zult zien dat als je volhoud het al beter zal gaan.

Als je een oorontsteking of andere pijn uit kunt sluiten, dan zou ik toch het advies van het consultatiebureau opvolgen en hem inderdaad gewoon laten huilen. Dit zal vooral in het begin heel heftig wezen maar je kindje zal later begrijpen dat er niemand zal komen om hem er uit te halen en zich erbij neer leggen.

Heel veel succes en hoop dat het snel beter zal gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:31

20/ 25 minuten is de toegestane tijd om te huilen is mij destijds geleerd (mijn dochtertje is nu 4 en slaapt nog niet direct (soms uren niet) maar het huilen is gestopt omdat ze daar nu ''overheen'' gegroeid is). Het huilen kan ook de dag verwerken zijn, of een teken van toch oververmoeid. Heb je al eens geprobeerd of hij met een pijnstiller sneller slaapt? Dan zouden zijn oortjes zomaar de reden kunnen zijn van het moeilijk in slaap komen. Met spelen is hij natuurlijk te afgeleid om de pijn te voelen maar in bed merkt hij het door de rust misschien wel op.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:36

laten huilen is voor mij altijd een no-go geweest, zeker het gecontroleerd laten huilen zoals hier beschreven staat door een andere bokker.
Je zal zelf maar verdrietig zijn, om welke reden dan ook. Dan moet je huilen en niemand die je troost. Iedereen die je maar laat liggen en het je zelf op laat lossen...

Bij huilen en dus stress komt er enorm veel stresshormoon vrij, wat schadelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Je wilt dat dus ten allen tijden voorkomen, zonder er zelf compleet aan onderdoor te gaan.
Ik zou echt eerst al het medische uitzoeken en tot die tijd toch bij hem blijven. Mijn zoon kroop wel eens 3 kwartier lang het hele bed door, ook over mij heen, maar ik zei niets en maakte geen oogcontact. Ik was er gewoon, ik zorgde dat ik hem aanraakte. De eerste paar keer zal het je misschien 3 uur kosten, die tijd wordt vanzelf korter.

Mijn dochter heeft van 11 tot 23 maanden onafgebroken gehuild in de nachten. Zij bleek, na zeer veel onderzoek door heel veel disciplines, een verborgen allergie te hebben. Wat ben ik blij dat wij haar nooit hebben laten huilen; ze barste gewoon van de buikpijn!
En ja, daar ga je zelf ook stuk; ik sliep maximaal 3 uur op een nacht want papa kreeg haar helemaal niet getroost.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:37

Shanna schreef:
20/ 25 minuten is de toegestane tijd om te huilen is mij destijds geleerd (mijn dochtertje is nu 4 en slaapt nog niet direct (soms uren niet) maar het huilen is gestopt omdat ze daar nu ''overheen'' gegroeid is). Het huilen kan ook de dag verwerken zijn, of een teken van toch oververmoeid. Heb je al eens geprobeerd of hij met een pijnstiller sneller slaapt? Dan zouden zijn oortjes zomaar de reden kunnen zijn van het moeilijk in slaap komen. Met spelen is hij natuurlijk te afgeleid om de pijn te voelen maar in bed merkt hij het door de rust misschien wel op.

of ze heeft geleerd dat er dan toch niemand komt...

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:39

Twintig minuten is niet heel gek, hoewel het natuurlijk verschrikkelijk lang kan aanvoelen. Vaak hebben kindjes het nodig om even te huilen voordat ze in slaap vallen, ze huilen zichzelf in een soort 'flow'. Als je dan tussendoor binnenkomt en ze oppakt, verstoor je dat proces en moeten ze weer opnieuw beginnen. Deze informatie was voor mij wel een eye opener, ik merkte ook echt hoe ze 'afzakten' in die 20 minuten. Natuurlijk is het ene huilen het andere niet, als mama ken jij je kindje natuurlijk het beste.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:41

dat is echt achterhaalde informatie. huilen heeft niet met verwerking te maken, maar met de hunkering naar aandacht, om wat voor reden dan ook. Als jij lang huilt, val je ook in slaap, volledig uitgeput.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:42

Ik denk aan 2 dingen; Ben je misschien niet te laat met in bed leggen en is hij dan al te moe en huilt daarom?
Of het nog verder doorvoeren en een heel strak systeem gaan maken; elke dag vaste tijden eten, vaste tijden slapen (of hij nu wel of niet moe is) vaste tijden spelen enz. Ik zou zelf die laatste adviseren, als je kindje eenmaal went aan dat ritme zal dat ook veel rust geven. En als hij niet moe is als hij in bed ligt, gaat hij dan wel liggen kletsen of spelen. Maar dan weet hij dat hij er niet uit gehaald wordt tot tijd x.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:44

Misschien heb je wat aan de site voor onvoorwaardelijk ouderschap: http://kroost.org/

Voor andere opties dan laten huilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:46

benangelique schreef:
Shanna schreef:

of ze heeft geleerd dat er dan toch niemand komt...

Nee ze is er echt overheen gegroeid, tegenwoordig zingt ze gewoon om de dag te verwerken haha!
Laten huilen ben ik ook niet van, maar ik kon heel goed de verschillende huiltjes van mn dochtertje herkennen. Als ze pijn had o.i.d. dan klonk ze heel anders dan wanneer ze gewoon moe of boos was. Nu nog zit er verschil in de huiltjes, en de boosheidhuiltjes worden niet getroost, als ze pijn heeft of gewoon even verdrietig is uiteraard wel.

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:06

Volgens mij kun je vanaf 7 maand naar een slaapcoach..
Ik ken iemand die daar veel aan heeft gehad bij hun zoontje met slaapproblemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:12

Eerste advies: verplaats zijn bed
Tweede advies: strak regime aanhouden, dus half zeven naar bed is half zeven. Niet pas wanneer het oogjeswrijven is.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:14

Heb je al geprobeerd hoe het gaat als hij maar 1 slaapje doet overdag?

Mijn dochter had toen ze ong 8 maanden was, had ook problemen met overdag slapen, ik liet haar toen ook nog 2 keer slapen. Ik kreeg toen de tip haar alleen nog maar 's middags te laten slapen. En in het begin hield ze het niet vol. Maar na een paar dagen was het om ongeveer half 12 een broodje en dan naar bed. Ze is nu net een jaar en soms houd ze het een keer niet vol, en dan krijgt ze haar broodje eerder en dan leg ik haar ook eerder in haar bed.
Maar sinds ze minder slaapt overdag, is ze ook rustiger gaan slapen. Het is twee keer snikken en ze is vertrokken.
En wat sammie zegt, hou je zoveel mogelijk aan een vast ritme

Wbt de verwijsbrief, ik zou er anders gewoon achteraan bellen. Want het in het geval van jou zoontje kan het idd ook aan zijn oortjes liggen.

Maar het piekeren over wat er nou is, dan ken ik ook maar al te goed.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:21

benangelique schreef:
laten huilen is voor mij altijd een no-go geweest, zeker het gecontroleerd laten huilen zoals hier beschreven staat door een andere bokker.
Je zal zelf maar verdrietig zijn, om welke reden dan ook. Dan moet je huilen en niemand die je troost. Iedereen die je maar laat liggen en het je zelf op laat lossen...

Ik ben het met je eens dat baby's de geborgenheid van hun ouders nodig hebben. En dat het heel belangrijk is dat je een kind op die leeftijd troost en niet zomaar laat zitten.

Maar ik weet niet of ik het huilen van een baby zou vergelijken met het huilen van een volwassene. De taal van een baby is namelijk enkel huilen. De baby kan om heel veel verschillende redenen huilen. En zoals hier eerder werd gezegd, hoor je als moeder vaak ook het verschil tussen jammeren ( bijvoorbeeld om aandacht ) of het huilen door bijv. pijn. Stel een baby jammert, omdat hij eigenlijk moe is. Hij voelt zich moe, kan dat niet goed plaatsen, en gaat daardoor huilen. Dan help je zo'n kind het meest door het op bed te leggen. Misschien is hij/zij het er even niet mee eens, maar het is op dat moment wel het beste voor het kind. Dat moet een kind, naar mijn mening, leren. Je laatje kind dus niet zomaar stikken, maar je voed het wel op een eerlijke manier op. Ik heb respect voor de manier waarop jij het hebt aangepakt, maar ik denk dat je je kind het ook op een andere manier kan leren. Als je baby een paar keer een paar minuten huilt, hoeft het naar mijn idee niet perse een trauma op te lopen .Het heeft alles te maken met de liefde die je je kind geeft, de manier waarop je een band opbouwt met je kind ook als hij/zij ouder wordt.

@ TS, ik heb verder geen praktische tips, maar wil je wel bemoedigen! Ik kan me voorstellen dat het heel vermoeiend is, maar hou de moed erin! Het is heel vervelend om je kind te moeten horen huilen, maar onthou dat de liefde die je je kind geeft zal overwinnen :)

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:26

Herkenbaar herkenbaar !!!

Mijn kleine meid is nu ook 11 maanden en heeft soms nachten dat ik ieder uur speen kan komen aangeven en soms ook onbedaarlijk huilen en niet te troosten.

Wij hebben nu een paar goede nachten gehad. Sinds vorige week een dimlampje want aangaat bij echt heel hard huilen, en eens een paar nachten met een zetpil naar bed gedaan. Is misschien heel slecht, maar leek haar wel even te helpen. Tevens is er een middel voor haar tandjes dat haar ook echt helpt als we dat opsmeren, dus of daar iets rustgevends in zit...

Kleine meid heeft ook vanaf haar geboorte niet veel geslapen. Slaapt nu gemiddeld van 20.15 uur tot 09.15 uur en 's middags van 13.00 uur tot 15.30 uur. 2 slaapjes op een dag is al heeeeel lang geleden. Wij gaan ook niet af op seintjes van haar kant maar houden vast aan dit ritme. Wij doen alleen nooit haar uit bed halen maar laten haar altijd zelf wakker worden en wachten dan ook even met naar haar toe gaan omdat ze anders een verschrikkelijk humeur heeft ;-)

Als ze huilt ga ik naar haar toe, troost haar en leg haar toe. Als ze dan weer gaat huilen met een bepaalde blik spreek ik haar toch even streng toe omdat dat echt een ondeugend zijn blik is (volle bak lachen als je haar oppakt enz.) en laat ik haar doen.

Moet wel eerlijkheidshalve zeggen dat ze nog nooit ziek is geweest, dus kan niet oordelen hoe het zou zijn als ze vaak last van haar oortjes zou hebben.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:34

Het enige dat me opvalt in je beschrijving is dat je zoontje min of meer zelf bepaalt wanneer hij gaat slapen. Als hij aangeeft dat hij moe is, dan ga je beginnen met hem naar bed brengen. Misschien helpt het door meer op uur en tijd te gaan werken, dat er een echt ritme komt waarin hij zich kan schikken. Vaak is het zoals hierboven ook al door iemand werd geschreven al "te laat" als ze tekenen van vermoeidheid gaan vertonen. Enige tip die ik na al de dingen die je al hebt geprobeerd kan verzinnen is dus (nog meer) duidelijkheid, een vast ritueel. Als hij het fijn vindt wellicht even badderen, even samen boekje kijken en dan lekker slapen.

Ook de pijn van oorontsteking komt trouwens vaak opzetten als ze gaan liggen, dus goed dat de KNO arts ook snel eens gaat kijken.

Maar het kan natuurlijk ook één van de vele fases zijn, waar je "gewoon" doorheen moet. Hoop dat het snel beter gaat, want niet fijn als ze zo verdrietig zijn. Veel sterkte en een knuffel voor je zoontje.