Klaar met over één kam scherende mensen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nerina_97

Klaar met over één kam scherende mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:40

Hoi Bokkers!

Zoals de titel al zegt, ben ik helemaal klaar met mensen die alles over één kam scheren. (Nu doe ik het zelf misschien ook wel haha)
Ik ben sowieso al iemand die situaties vaak van verschillende kanten probeert te bekijken, voordat ik mijn mening geef. En dat sommige mensen soms zo kort door de bocht reageren, is dan ook voor mij niet te begrijpen.

Mijn grootste irritatie is dit:
China is vaak in het nieuws door hoe zij dieren behandelen. En de reacties die dan verschijnen op sociale media over "de chinezen" zijn dan erg haatdragend vind ik. Dan heb ik het voornamelijk over dit soort opmerkingen:"Chinezen zijn geboren dierenbeulen" , "Chineesvolk heeft totaal geen gevoel"
(Op Facebook: Piep vandaag - 10.000 konijnen per dag gevild in Chinees slachthuis)
Persoonlijk steekt dit mij omdat geadopteerd ben uit China. Ik heb dus een Chinees uiterlijk, maar van binnen ben ik erg Nederlands. Sowieso ben ik erg gevoelig en is dat de andere reden waarom dit erg hoog ligt bij mij.

Nu wil ik in dit topic het niet alleen aan mijn eigen irritatie hebben, maar ruimte geven voor andere ergernissen. Ook voor die van anderen als je die wilt delen.

Laatst waren er ook twee pitbulls die hun baas hadden aangevallen.
( http://www.metronieuws.nl/binnenland/ro ... eigenaar-0 ) Dan krijg je ook meteen reacties dat alle pitbulls en staffordachtigen verboden moeten worden. En dat alleen maar een "bepaald soort volk" dat soort honden koopt.

IS bestaat uit moslims, maar niet iedere moslim is terrorist.
Zo zijn er vast nog wel een paar punten te bedenken.

Hoe ga jij om met "over een kam scherende mensen/reacties"?
Zijn er nog meer dingen/mensen/dieren/situaties die over één kam geschoren worden volgens jou?

AlwaysH

Re: Klaar met over één kam scherende mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:46

Ik ben het helemaal met je eens, irritatie loopt soms hoog op.

Ik heb dit vooral als mensen in discussie gaan over vegetariërs en dan zeggen dat vegetariërs alle dieren willen redden }>

Ze willen dan niet naar mij luisteren, ik ben vegetariër, omdat het volgens hun toch zo is.

Ik eet overigens geen vlees omdat ik het gewoon een raar idee vind niet om de wereld te verbeteren.

En dat over moslims en Chinezen is gewoon hartstikke racistisch.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:49

Als je zelf toegeeft dat je het zelf ook doet, moet je dus niet zo (ehum, sorry voor de woordkeuze) zeiken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:57

geen idee of dat over een kam scheren is...er zijn bepaalde landen die over het algemeen apart met dieren omgaan.En dan zal er misschien een enkeling tussen zitten die de uitzondering maakt.
En inderdaad niet alle moslims zijn terroristen...op het moment zijn wel veel terroristen moslim.Dat zijn feiten,heeft niet veel met over een kam scheren te maken.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:45

@ eenitra M: Ja ik geef toe dat ik NU alle mensen over één kam scheer die dat doen in die reacties die ik in de openingspost heb beschreven.
Mocht ik mezelf erop betrappen dat ik hetzelfde doe, dan houd ik dat voor mezelf.

@ AlwaysH. Dat is inderdaad ook waar... De reden van vegetariër worden, ligt soms erg uiteen. Ik vraag ook altijd waarom mensen vegetariër zijn. Dat is dan uit nieuwsgierigheid en niet als een aanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:50

Ik heb hier ook zo'n ongelofelijke hekel aan. Ook aan leraren die dan les geven aan havo en vwo (ik zit zelf op vwo, ik kom van havo), en dan beginnen over dat mensen op het VMBO bij wijze van spreke het zwarte schaap van de Nederlandse bevolking zijn of iets in die trand. Dan mag je van mij gelijk je muil houden. :+

Of hoe er vaak door VWWo'ers wordt gezegd dat als ze het jaar niet halen ze wel naar havo gaan omdat dat "makkelijker" is. Of dat havisten dom zijn. Ik word daar zo gek van...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:52

Havo is toch ook makkelijker dan vwo? Of zeg ik nu iets geks?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:53

Ik houd me hier aan vast " rasicten worden gemaakt, niet geboren"

Zo worden zij net zo gecreerd als de mensen in de situatie die jij beschrijft. IS, en enkele CHINEZEN..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:45

LadyMadonna schreef:

Havo is helemaal niet makkelijker dan VWO ;) havo is anders dan VWO, maar makkelijker zeker niet. Havo is veel meer onthouden en toepassen. Je moet met dingen kunnen werken. Op het VWO hoef je veel minder te onthouden, maar wordt er veel meer met inzicht gewerkt. Het verschil zit hem dus in dat je op havo dus echt moet aanpakken en vanuit je geheugen de kleinste dingetjes moet toepassen en daarmee moet rekenen of denken om zo je antwoord te bereiken, en op VWO je meer moet nadenken. Beiden vragen dus iets heel anders van de leerling, maar ze zijn zeker niet makkelijker of moeilijker. :) Dat havo makkelijker is, is iets wat door arrogante VWO'ers de wereld in is geroepen die zichzelf tot "de elite" vinden behoren (gelukkig zijn er ook een heleboel aardige VWO'ers).

VWO'ers en WO'ers denken iets uit, en Havisten en HBO'ers voeren datgene uit. Beiden even moeilijk, maar het is maar net wat je ligt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:44

Resistance schreef:
LadyMadonna schreef:

Havo is helemaal niet makkelijker dan VWO ;) havo is anders dan VWO, maar makkelijker zeker niet. Havo is veel meer onthouden en toepassen. Je moet met dingen kunnen werken. Op het VWO hoef je veel minder te onthouden, maar wordt er veel meer met inzicht gewerkt. Het verschil zit hem dus in dat je op havo dus echt moet aanpakken en vanuit je geheugen de kleinste dingetjes moet toepassen en daarmee moet rekenen of denken om zo je antwoord te bereiken, en op VWO je meer moet nadenken. Beiden vragen dus iets heel anders van de leerling, maar ze zijn zeker niet makkelijker of moeilijker. :) Dat havo makkelijker is, is iets wat door arrogante VWO'ers de wereld in is geroepen die zichzelf tot "de elite" vinden behoren (gelukkig zijn er ook een heleboel aardige VWO'ers).

VWO'ers en WO'ers denken iets uit, en Havisten en HBO'ers voeren datgene uit. Beiden even moeilijk, maar het is maar net wat je ligt.

Ik ben het hier deels mee eens, en deels mee oneens:
Je hebt absoluut gelijk wat betreft de verschillen kwa manier van onderwijs en toetsing. Maar dat hoeft niet te beteken dat HAVO en VWO gelijk zitten op niveau. Dáár zit wel degelijk verschil in. En absoluut op HBO en WO, alsof WO'ers alleen maar inzichtelijke toetsing krijgen. De stof die WO'ers moeten behappen is niet te vergelijken met HBO.

En nee, ik vind havisten niet ondergeschikt aan vwo'ers, maar het is een andere denkwijze die wel degelijk meer van je intelligentie vraagt. VWO krijgt hetzelfde als HAVO, alleen dan moeten zij het kunnen toepassen, HAVO wordt getoetst op de directe stof

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:52

als havo en vwo echt hetzelfde zouden zijn qua niveau dan zou ook een havo diploma voldoende zijn om een opleiding aan een universiteit te gaan volgen, maar volgens mij kan dat vooralsnog alleen met een vwo diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:11

Dan vind ik het toch bijzonder dat VWO mij (en een heleboel andere die VWO na hun havo zijn gaan doen) makkelijker af gaat dan havo. :) Ik merk echt helemaal geen verschil in niveau.

Wat ik vooral vervelend vind is dat havisten vaak als "dommer dan VWO'ers" worden afgeschreven. Dat is weer waar het hier in het topic om gaat.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:25

Resistance schreef:
Dan vind ik het toch bijzonder dat VWO mij (en een heleboel andere die VWO na hun havo zijn gaan doen) makkelijker af gaat dan havo. :) Ik merk echt helemaal geen verschil in niveau.

Wat ik vooral vervelend vind is dat havisten vaak als "dommer dan VWO'ers" worden afgeschreven. Dat is weer waar het hier in het topic om gaat.

Misschien gaat het (voor een deel) makkelijker af dan de havo omdat je een hoop kennis al hebt opgedaan op de havo? En omdat je waarschijnlijk een goed ruimtelijk inzicht hebt! :D

Het enige wat ik met mijn vorige post wilde zeggen is dat er een verschil in de niveaus's zit. Zo is het voor ''sommige mensen'' die havo doen, niet weggelegd om vwo te doen. Net zoals het voor sommige vmbo-t'ers niet weggelegd is om havo te doen.

Maar daarmee scheer ik niemand over een kam. Ik ken genoeg mensen die vanuit vbmo-t/havo uiteindelijke een vwo diploma hebben gehaald en nu een universitaire studie doen :)
Maar andersom ook, op vwo begonnen (hoge cito-score) en uiteindelijk vmbo-t diploma gehaald hebben.