"Gered" dankzij je mobieltje, wie heeft het mee gemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

"Gered" dankzij je mobieltje, wie heeft het mee gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:36

Wij zijn 'gered' dankzij mijn mobiel.
We gingen varen met onze boot vanuit de haven in Zeewolde naar Spakenburg.Het was prachtig weer en we zouden weer op tijd terug varen,voor het donker zou zijn.
Toen we later vertrokken vanuit Spakenburg terug naar de haven in Zeewolde,zag ik de zon al aardig lager staan.Ik dacht dat we nét voor het donker binnen zouden varen. :o?
Verkeerd gedacht dus,toen we er bijna waren was het opeens pikkedonker.En natuurlijk deden de lichten het opeens niet meer,we hadden álle verlichting laten nakijken en repareren van tevoren.
Ik met me nachtblinde ogen goed de Rode en Groene boeien in de gaten houden,ik zag dat we het Dolfinarium al voorbij waren,tot de boeien er opeens niet weer waren.Ik zag ze nergens meer! en wat later,je raad het al,we liepen vast met de boot.Gelukkig kwamen we los en voeren heel langzaam verder.Maar toen weer Vast met de boot en dit keer muurvast.
Wat nu? geen mens te bekennen op het water,pikdonker was het,en wie moet je bellen?
Ik heb de landelijke Politie maar gebeld.Die wisten eigenlijk ook niet wat ze ermee aan moesten. :)
Die gingen verder informeren wat ze moesten doen,ik zou terug gebeld worden. Krijg ik de Regio politie aan de tel. uhm waar zitten jullie? Ja vlakbij de haven,we liggen voor Harderwijk,zijn net voorbij het Dolfinarium.Hoeveel personen aan boord,hoeveel batterij nog op de mobiel en meer vragen werden gesteld.Batterij was gelukkig iets minder dan halfvol,genoeg nog.
Toen zei de politie,we gaan de KNRM bellen,houd je mobiel vrij,niet bellen of gebruiken,zodat de batterij niet leeg raakt.
Na alles bij elkaar een uur werden we gebeld door de KNRM,waar we precies lagen.Geen idee,ik zie helemaal niks.Hebben jullie de verlichting aan? uhm ja alleen in de kajuit en ik heb een schijnwerper,daar zal ik aan dek mee seinen. Oke was prima,ze kwamen er aan.Maar na zowat een uur zoeken,vonden ze ons nog niet en belde ze me weer.Of ik miss. iets zag wat verderop,hun zwaailichten? nee ik zie niks zei ik.
Pfff uiteindelijk na nog een half uur vonden ze ons.Wat bleek nu? we lagen helemaal niet vlakbij de haven van Harderwijk,we lagen voor Zeewolde.Ik dacht echt dat we voor Harderwijk lagen. 8)7
We zijn los getrokken en ze brachten ons helemaal tot in de haven! Petje af voor de KNRM,ben gelijk Donateur geworden.

Hier een filmpje dat de KNRM ons aan het zoeken is,en ze vlakbij zijn.
View My Video

Het filmpje toen we los getrokken werden door de KNRM.Is wel erg donker helaas.
View My Video

Hier een verslagje van de KNRM zelf.
Jeetje wat voelde ik me blond toen. :o?
https://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddi ... 64a4b3adae

Zonder mobiel hadden we daar midden op het water,in het pikkedonker moeten wachten tot het weer licht werd en er boten voorbij zouden komen.

imd

Re: "Gered" dankzij je mobieltje, wie heeft het mee gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:40

Aii lastige situatie inderdaad! Gelukkig maar dat ze je via je mobiel zo goed konden helpen!

Ik heb zelf weleens opgesloten gezeten in mn eigen badkamer :o Doordat ik m'n telefoon bij me had kon ik een vriendin bellen die me is komen bevrijden. Had ik de telefoon niet gehad, dan had ik er bij wijze van nog 3 dagen kunnen zitten, ik woonde toen alleen namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:43

Wat een situatie!
Collega vertelde me toevallig gisteren dat ze wel eens opgesloten heeft gezeten op het werk. Kamers met dopsloten en de deur viel in het slot toen ze nog als enige stond :=

Toen heeft ze haar oude groep gebeld waar ze toevallig het nummer van had en die hebben de groep naast de hare gebeld. Collega's zijn haar toen komen redden maar niet voordat ze haar door het raam vierkant hadden uitgelachen :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:44

imd dat had zeker gekunt,dat je daar langer vast had kunnen zitten. Ik vind een mobiel daarom toch wel een geweldige uitvinding.
Je kan dan altijd iemand bellen met een mobiel.Ook al zou je geen beltegoed hebben,je kan alsnog 112 bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:46

Leuk avontuur! :D

Wat ik alleen niet begrijp; waarom zo groot alarm slaan en alle hulpdiensten aan het werk zetten als je ook gewoon een nachtje zou kunnen wachten? Het vriest niet en als je een kajuit hebt zit je droog en uit de wind, en aangezien je vastgelopen bent zit je niet op open water en ben je geen gevaar voor andere boten. Misschien was het wel noodzakelijk hoor, bijvoorbeeld omdat het voor een van de passagiers noodzakelijk is om snel thuis te komen ivm medicatie, maar zoals je het beschrijft klinkt het alsof er veel mensen en alarmdiensten ook behoorlijk lang aan het werk zijn gezet voor een niet zo heel erg groot probleem (maar zolals gezegd kan ik dat verkeerd geinterpreteerd hebben).

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:47

Oeps, lijkt mij een heel onprettig gevoel zo in het donker op het water zitten zonder al teveel licht.

Ik ben een keer met pony en kar een greppel in gegleden. Het was een lichte sulky maar omdat mijn pony in plaats van vechten rustig op zijn zij ging liggen ging hij op het lamoen liggen. Daardoor kon ik heb wel van de kar af klikken door mijn panieksluitingen maar kreeg ik de kar met geen mogelijkheid onder hem weg en bleef hij liggen en dan is zo'n shetlander toch best wel zwaar. Gelukkig had ik mijn mobiel bij mij en heb ik mijn broertjes kunnen bellen die met mij mee waren, maar nog om de bocht waren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:49

xyzutu2 schreef:
Leuk avontuur! :D

Wat ik alleen niet begrijp; waarom zo groot alarm slaan en alle hulpdiensten aan het werk zetten als je ook gewoon een nachtje zou kunnen wachten? Het vriest niet en als je een kajuit hebt zit je droog en uit de wind, en aangezien je vastgelopen bent zit je niet op open water en ben je geen gevaar voor andere boten. Misschien was het wel noodzakelijk hoor, bijvoorbeeld omdat het voor een van de passagiers noodzakelijk is om snel thuis te komen ivm medicatie, maar zoals je het beschrijft klinkt het alsof er veel mensen en alarmdiensten ook behoorlijk lang aan het werk zijn gezet voor een niet zo heel erg groot probleem (maar zolals gezegd kan ik dat verkeerd geinterpreteerd hebben).

Er was iemand aan boord die zijn medicijnen op tijd moet hebben,heeft Diabetes,Longemfyseem en nog veel meer kwalen. ;) Maar vooral de puffertjes moet die hebben voor de benauwdheid.
Daarbij we hadden ook ons hondje bij ons,die moet toch echt uit gelaten worden,en we hadden geen eten meer bij ons.
Dus ja,was echt wel nood.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:52

Een les om dergelijke medicijnen altijd op zak te hebben. :)
Ik heb eigenlijk nog nooit in een situatie gezeten waarbij mobiel me moest redden. Heb hem desalniettemin wel altijd (opgeladen) bij me.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:53

Haha, wat een verhaal!
Lang leve de mobiele telefoon!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:54

We hebben er wel van geleerd dat we ook voedsel aan boord moeten hebben en lichtpijlen.

RiannaB ik voelde me echt dom toen zeg.
Maar je bent zó gedesoriënteerd op het water in het donker.Heb ik nooit geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:56

gohya schreef:
Er was iemand aan boord die zijn medicijnen op tijd moet hebben,heeft Diabetes,Longemfyseem en nog veel meer kwalen. ;) Maar vooral de puffertjes moet die hebben voor de benauwdheid.
Daarbij we hadden ook ons hondje bij ons,die moet toch echt uit gelaten worden,en we hadden geen eten meer bij ons.
Dus ja,was echt wel nood.

Die laatste twee redenen (als mens een paar uur niet eten en de hond poept een nachtje in de boot) zou ik niet als noodsituatie aanmerken, maar medicatie voor diabetes en longemfyseem zijn natuurlijk wel van levensbelang. Dan snap ik ook beter waarom je gebeld hebt en waarom dat zo serieus genomen werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:56

Dan ben je wel blij met je mobiel ja!

Ik heb mezelf ook wel eens opgesloten :')
We hadden net twee nieuwe (verwilderde) katten, en dus een paardenbox helemaal met fijn gaas afgezet zodat ze daar de eerste paar weken konden wennen. De eerste week ging het prima, in week 2 viel de deur achter me dicht, en door het gaas overal kon ik er ook niet meer uit. Het was zo'n boxsluiting waarbij je een buis omhoog moest schuiven zegmaar, en dat kon dus niet meer.
Na een tijdje proberen heb ik familie gebeld, en die hebben weer en buurman gebeld die me helemaal dubbel van het lachen kwam bevrijden :')

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:58

Niet zelf in een lastige situatie gezeten, wel eens geholpen. Was een dame met haar paard op buitenrit in het bos. Paard geschrokken, ruiter gevallen en paard is naar stal gerend. Meisje lag in het bos met pijn aan d'r enkel (kon niet meer lopen). Ze wist niet waar ze was. Via via hebben wij d'r nummer gekregen. Aan de hand van haar beschrijving en een maps kaartje van de satelliet van haar telefoon zijn we richting het bos gegaan en hebben d'r snel gevonden. Begon daarna al best snel te schemeren. Uiteindelijk met haar naar het ziekenhuis gegaan en daar bleek d'r enkel bijhoorlijk verzwikt. Zonder mobiel had ze echt een probleem gehad. Dan is het bos best groot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:58

Vorig jaar had je toch ook iets dergelijks meegemaakt? [LZP] Een lekker dagje varen eindigd in hulp v.d. KNRM.

Ik denk dat het dan op zich wel een goed idee is om beter voor te bereiden. We hebben jaren gevaren en hoewel er best een paar dingen mis kunnen gaan (en dat gebeurt ook wel), zijn we toch nooit overvallen door het donker, en hadden we altijd wel een paar extra mogelijkheden om het weer op te lossen.

Sindsdien is het leven alleen maar stukken makkelijker geworden, met led-verlichting, mobieltjes en GPS.
Ik zou dan ook zeker investeren in nieuwe uitrusting: een goeie sterke zaklamp op batterijen en een paar die je op kunt winden. Een powerbank zodat je je mobiel op kunt laden en een paar uren extra hebt. Leren hoe je GPS op je telefoon kunt gebruiken (ik heb het laatst aangehad bij het varen en het is echt waanzinnig om precies te kunnen zien waar je bent) en goed leren kaartlezen.

En niet te vergeten voldoende voorbereiden, dus echt weten hoelang je onderweg bent, hoe laat de zon ondergaat etc.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:01

Ik ben gelukkig niet de enige die gered word dankzij de mobiel. :D

Shadow0 we hebben besloten de boot te verkopen,mijn vriend is té 'ziek' en gehandicapt voor een boot.Ik moet er niet aan denken als die overboord zou vallen,of als die onwel zou worden en ik die boot moet besturen.Ik kan wel redelijk varen,maar ik vind zelf dat ik te weinig ervaring heb.
We hadden ondertussen een groot zoeklicht laten plaatsen,een scheepshoorn en meerdere dingen,voor als zoiets weer zou gebeuren.
Dat is idd. het verhaal van toen.
Gelukkig zijn er meerdere die dankzij hun mobiel 'gered' zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door gohya op 14-12-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:03

Dit verhaal stond toch al eens op bokt?

Ik kan mezelf moeilijk in die situatie voorstellen.. hebben altijd waterkaarten mee, controleren licht en weerbericht voor we weg gaan

Maar gelukkig goed gekomen. Misschien idee om je vaarbewijs te halen dat je zelf ook wat meer kennis hebt en kan varen als je wil blijven doen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:04

Gianti we stoppen met varen,ik vind het te link allemaal.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:06

Typisch, praktisch hetzelfde verhaal.. Neem de post van Shadow ten harte, bespaard je heel wat zorgen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:10

Exact het zelfde verhaal inderdaad en de link naar het verhaal van de KNRM is ook van vorig jaar... Heb je dit keer exact het zelfde meegemaakt of is het puur een Intro voor de vraag of iemand wel eens gered is door een mobiel?

Ook ik heb mijn telefoon wel meerdere malen nodig gehad maar niet zulke grote nood gelukkig. Vast zitten op de wc etc gebeurt me echter helaas vaak genoeg }:0. Of verdwalen, ook zo'n kwaliteit van mij..
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 14-12-15 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:10

Wanneer is dit eigenlijk gebeurd?

Gelukkig weer veilig thuis :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:11

Kyrseltje schreef:
Exact het zelfde verhaal inderdaad en de link naar het verhaal van de KNRM is ook van vorig jaar... Heb je dit keer exact het zelfde meegemaakt of is het puur een Intro voor de vraag of iemand wel eens gered is door een mobiel?

Ook ik heb mijn telefoon wel meerdere malen nodig gehad maar niet zulke grote nood gelukkig. Vast zitten op de wc etc gebeurt me echter helaas vaak genoeg }:0

Nogmaals,het IS hetzelfde verhaal,het is een intro. Ik vraag wie nog meer dankzij hun Mobiel is gered.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:17

Gelukkig nog nooit m'n telefoon hoeven gebruiken voor zo iets

Maar wat een naar iets
Gaan jullie helemaal niet meer met de bood weg?
Anders is n cursus marifoon enz echt geen overbodige luxe evenals lichtpijlen
Zeker de marifoon is echt n aanwinst en heel erg handig in dit soort gevallen :j
En helemaal zo duur nog niet had je in dit geval veel ellende bespaard waarschijnlijk
Daarbij vind ik het wel een beetje dom om zo laat nog te gaan varen zonder degelijk apparatuur gps enz aan boord

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:19

gohya schreef:
Kyrseltje schreef:

Ook ik heb mijn telefoon wel meerdere malen nodig gehad maar niet zulke grote nood gelukkig. Vast zitten op de wc etc gebeurt me echter helaas vaak genoeg }:0

Nogmaals,het IS hetzelfde verhaal,het is een intro. Ik vraag wie nog meer dankzij hun Mobiel is gered.

Oh dacht al! Beetje verwarrend. Maar fijn dat het jullie iig zo geholpen heeft toen. Gelukkig zelf nog nooit een extreme situatie meegemaakt waarin mijn telefoon een reddende rol gespeeld heeft :).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:29

Ik ben op saaie feestjes en slechte dates al een aantal keer gered door m'n telefoon :+ . Een sms naar m'n favoriete taxi-chauffeur en wederom gered *\o/*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:35

Gentlegiant Nee we gaan niet meer met de boot weg,hij staat te koop.
Ik vind sowieso na een aantal keren varen,dat we veel te weinig ervaring hebben.
En daarom vind ik het verstandig om de boot te verkopen.
We waren niet laat gaan varen,we zijn s'morgens vroeg al vertrokken.