Harde schijf vol, soms wel soms niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Harde schijf vol, soms wel soms niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:42

Sinds afgelopen zaterdag zit de C schijf van 450 gb vol. Er zit nog een schijf (D) in mijn pc maar die is zo goed als leeg. Heb alle overbodige dingen er al af gegooid en muziek en foto's op de D schijf gezet, helaas leverde dat maar 12 gb op dus nogal weinig. Ook schijfopruiming gedaan, dit leverde 60 mb op, te verwaarlozen dus.

Zaterdag kreeg ik een update om de drivers van mijn pc te updaten en sindsdien is het gezeur begonnen. Ik kan niet eens fatsoenlijk de sims spelen want er is gewoonweg geen ruimte op de harde schijf. Het gekke is ook, de ene keer dat ik kijk staat er nog 10/11/12 gb beschikbaar en de andere keer staat dat er 0 bytes beschikbaar is. Het liefste zou ik dan ook die update eraf gooien maar kan er niks over terug vinden... iets met AMD Catalyst...

Ik heb al geprobeerd de sims naar de andere harde schijf te zetten maar dat weigert ie...

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen, ik heb nu niks aan de computer, internetten doe ik wel op mijn telefoon.

Maureen95

Re: Harde schijf vol, soms wel soms niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:44

Heb je toevallig norton als virusbescherming? En anders even Ccleaner doen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:47

Nee heb AVG erop staan. Het probleem is, ik kan geen programmaatje downloaden omdat de harde schijf vol zit, ik kan helemaal niks...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:47

En als je bij je vonfiguratie instellingen eens bij programmas kijkt. Kijken wat je er allemaal op hebt staan. Misschien zit er rare troep op die veel ruimte inneemt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:50

Ik heb dit probleem ook..
Maar blijkbaar moet je je D aan je C schijf kunnen koppelen zodat hij verder gaat met dat geheugen.
Ik heb namelijke 2 TB op mijn D schijf op mijn pc... Die is nagenoeg leeg..

Maar een paar deuren verder woont een man die mij gaat helpen.. Want ik ben echt een muts wat betreft computers..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:52

Ook nagekeken, staan geen gekke dingen tussen die veel ruimte innemen. Grootste programmaatje bij mij is de sims 4 van 14,7 gb.

Bij dat AMD kan ik het wel terug zetten naar fabrieksinstellingen, geen idee of dat kwaad kan maar dan ben ik misschien er wel vanaf.

Ja idd Fem dat bedoel ik, ik heb werkelijk geen idee hoe je dat doet, heb al wel een computer expert geAppt maar nog geen antwoord van gehad. Tot die tijd zit ik met een pc waar ik niks mee kan.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:54

Eenvoudige oplossing om terug te gaan naar voor de update is om systeemherstel te doen naar een punt van voor zaterdag. Een ander ding is dat ongeveer 10gb vrije ruimte echt heel weinig is om nog soepel te runen voor een systeem van tegenwoordig... Zeker als je een performance systeem wilt om bijvoorbeeld spellen op te spelen heb je het liefst nog wat meer vrij. De vuistregel hiervoor is om ongeveer 10% van de schijf op z'n minst vrij te houden, dit betekent 45GB bij jouw schijf.

De D-schijf is enkel een partitie van de schijf, waarop geen Windows besturingssysteem staat geinstalleerd. Als de computer vooraf goed zijn werk deed zou ik echt eerst dat systeemherstel doen voordat je nog meer aan je systeem en bestanden gaat knutselen. De AMD (Catalyst) is de driver update voor je grafische kaart.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:56

En waar kan ik dat herstelpunt vinden, ik weet niet zo heel veel van pc's.

Laat maar, al gevonden. Er is geen herstelpunt zegt de pc... Kan dus niet terug naar een eerder punt...

Misschien dan toch de D schijf koppelen aan de C schijf?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:00

Swapgeheugen moet naar de D schijf, zijn instellingen voor, maar als leek daar mee rommelen is niet zo handig.

Andere optie is je Sims 4 er af gooien en opnieuw installeren op je D schijf, dan is er op C genoeg ruimte. Rest van je data kan je dan beter ook op je D schijf zetten.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:01

fjordjes schreef:
En waar kan ik dat herstelpunt vinden, ik weet niet zo heel veel van pc's.

Afhankelijk van je systeem, maar over het algemeen is het vrij makkelijk te vinden via het configuratiescherm, zoeken op 'systeemherstel'. het selecteren van bijv. op w8.1 van 'Een herstelpunt aanmaken', waarna een scherm opent waarop je met een knop systeemherstel kan starten.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:04

Sims installeren op je D schijf? Je kan met de meeste spellen niet simpelweg kopieren en plakken. Je zal de sims moeten verwijderen en opnieuw op je D:/ moeten zetten.

Welke versie van Windows heb je? Sommige versies (bijv windows 7) maken vaak elke keer als je een nieuw programma installeert een nieuw herstelpunt aan. Die dingen nemen bijzonder veel ruimte in beslag. Met Ccleaner kan je herstelpunten verwijderen.

Ook kan je hibernation een behoorlijke ruimtevreter zijn.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/920730

fjordjes schreef:
Het liefste zou ik dan ook die update eraf gooien maar kan er niks over terug vinden... iets met AMD Catalyst...

Dit is naar alle waarschijnlijkheid de driver van je GPU (videokaart). Doe maar niet eraf gooien ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:08

Dat van de sims installeren op de D schijf heb ik geprobeerd. Daarvoor moet je in Origin de locatie veranderen, als ik die wil (handmatig) veranderen krijg ik de melding dat dat niet kan.

Maar maakt het dan uit dat er geen besturingsprogramma staat op de D schijf?

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:11

fjordjes schreef:
Dat van de sims installeren op de D schijf heb ik geprobeerd. Daarvoor moet je in Origin de locatie veranderen, als ik die wil (handmatig) veranderen krijg ik de melding dat dat niet kan.

Maar maakt het dan uit dat er geen besturingsprogramma staat op de D schijf?

Dat maakt in principe niets uit, het is letterlijk een 'opslag' punt voor al je bestanden, en het OS zal het simpel gezegd als alles correct is geinstalleerd vanzelf herkennen. Het is hetzelfde idee dat een USB stickje ook 'gewoon' werkt, deze hebben ook geen besturingssysteem. Met Origin heb ik helaas vrij weinig ervaring, daar kan ik je niet mee helpen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:13

Heb je bij Origin gekeken onder ORIGIN > APPLICATION SETTINGS > ADVANCED ? Daar zou de installatie locatie vermeld moeten staan.
Kan even niet op mijn eigen Origin kijken nu, zit niet achter mijn eigen pc :')

Nee dat maakt niet uit, net als dat het niet uit maakt dat er geen windows op staat. Je kan gewoon spelen, de C: is je 'hoofd' schijf en daar draait hij ook windows vanaf en ook je videokaart.

Ik heb zelf ook twee schijven. Mijn C: schijf is een SSD en daar staan alle besturingsprogramma's op en toevallig 1 spel dat profijt haalt uit de SSD. Op mijn tweede schijf staan al mijn andere spellen. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:15

Ja op die manier heb ik het idd gedaan maar als ik dan de locatie naar D wil zetten krijg ik de melding dat het een ongeldige installatiemap is. Maar dan heb ik de sims er nog niet afgegooit, dat durfde ik nog niet want was bang dat ik mijn saves kwijt ben. Maarja nu kan ik ook niet spelen met mijn opgeslagen spellen dus het maakt niks uit. Ik ga ff kijken of ik een back up kan maken van de saves want anders heb ik niks meer om mee te spelen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:20

Het gaat om sims 4 denk ik? Je kan je Savegames bewaren door naar C:\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\saves te gaan (tenminste dit is de standaard opslag plaats) en een kopietje te maken van die saves map en even ergens anders neer te zetten.
Dan kan je Sims verwijderen, Origin eventueel ook en dan alles weer op je D: zetten. Ik 'denk' dat je 1 x sims 4 dan moet laden om dat mapje automatisch aan te maken in je documenten en dan kan je daar je savegames terug zetten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:22

Ik weet niet hoeveel ruimte je nog hebt, maar als je deze download kan je precies zien welk programma het meeste plek in beslag neemt..
Ik zou hem dan wel als 'administrator' laten draaien, om echt alles mee te scannen.
https://www.jam-software.com/treesize_free/

Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad, en bij mij bleek Norton Backup het probleem.
Zo heb ik het probleem op kunnen lossen..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:40

Om te beginnen is het handig als je weet wat er nou precies zoveel ruimte inneemt op je c partitie.
Daarvoor zou je een programmatje kunnen gebruiken zoals treesize.
https://www.jam-software.com/treesize_free/

Kijk eens in de download map daar kan ongemertk zich ook aardig wat in verzamelen.
Verder kunnen je spellen altijd het beste installeren op je d partitie en daar ook alle bestanden/foto's/video's die je hebt opslaan.

Ook kan je internet browser aardig wat tijdelijke bestanden verzamelen op de c partitie. In je browser een keer bij de instellingen het cache geheugen leeg maken wil ook nog wel eens helpen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:43

Inmiddels heb ik de sims verwijderd en ben ik aan het overzetten op de D schijf. Sims is nu aan het downloaden.