Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:32

Hoi allemaal,

Ik heb gezocht op Google maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Ik heb een leaseauto en betaal bijtelling. Wat is een normaal maximum kilometers wat je dan zelf mag rijden?

Ik weet dat sommigen een onbeperkt aantal hebben, maar sommigen ook niet. Bij ons was het altijd onbeperkt maar sinds kort is het aan banden gelegd.

Ben benieuwd hoeveel eigen km jullie mogen maken, bij mij is het namelijk erg beperkt in mijn ogen (5000 km op jaarbasis). Ik hoop zo wat meer meningen te krijgen om eens met mijn werkgever te overleggen dat 5000 km erg weinig is.
Ik werk 24 uur en betaal even veel bijtelling als mijn collega's die 40 uur werken. Zij mogen 8000 km eigen km maken. Ook dat vind ik niet eerlijk.

Bedankt voor de antwoorden.

_karin_

Re: Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:38

Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ik wil toch even zeggen dat ik 10.000 km per jaar rijd met mijn auto en dat is ontzettend weinig. Ik zit ook altijd in de laagste categorie qua verzekering. Zo moet je er bijna een auto naast nemen om bijvoorbeeld 4 keer per week naar je paard te gaan als die 20km van huis staat (is 160 km per week x 52 = 8320).

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:40

mijn vermoeden is zelfde als belastingdienst hanteert bij bijtelling auto van de zaak.. maar dat kan per leasemaatschappij anders zijn, zou daar na vragen wat voor regels ze hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:42

Mijn man mag 15000 per jaar voor eigen gebruik rijden, daarboven betaald hij 50 cent per km.
Hij heeft een polo en betaald daarvoor net zoveel als iemand met een dure audi.

Je kan ook beslissen dat je geen bijtelling wilt. (mag je zo uit mijn hoofd max 500 km per jaar rijden).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-12-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:50

Bedankt.
Ik weet dat ik ook kan kiezen om geen bijtelling te betalen, maar ik wil juist wel eigen km hebben.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:54

Je mag dus van de baas 416 kilometer per maand rijden?
Wat betaal je dan aan bijtelling?

Zou zomaar kunnen zijn dat geen prive rijden met deze auto en zelf een autootje aanschaffen voor prive goedkoper is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:58

Er is wettelijk niets voor geregeld.
Mijn man mocht bij zijn vorige werkgever onbeperkt zelf rijden en zelfs de tolwegen in het buitenland konden we betalen met de tankpas.

Ook gehad dat hij helemaal niet privé mocht rijden (dus geen bijtelling, maar ook niets voor jezelf rijden).
Was ook geen keuze mogelijkheid, had waarschijnlijk te maken met de max aantal km's die de auto per jaar mocht rijden van de leasemaatschappij.

Je moet het zien als "gratis" vervoer.
Je mag dus kiezen voor geen bijtelling en de luxe hebben dat je niet met het openbaar vervoer hoeft.
Of wel bijtelling en een max per jaar daarvoor mogen rijden.
Het is aan jou om te bepalen wat bij jou past.

Je kan natuurlijk altijd in overleg gaan; maar "rechten" heb je niet.

Bij mijn man gaat eind volgend jaar de auto eruit en krijgt hij max 220 E per maand vergoeding... daar kan hij 2 weken van naar zijn werk rijden.
We moeten de andere kosten (auto, brandstof, verzekering) gewoon zelf op gaan hoesten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:14

Lolacabana schreef:
Je mag dus van de baas 416 kilometer per maand rijden?
Wat betaal je dan aan bijtelling?

Zou zomaar kunnen zijn dat geen prive rijden met deze auto en zelf een autootje aanschaffen voor prive goedkoper is.

Dat klinkt inderdaad wel heel weinig ineens.
Het is niet erg als ik er wat overheen ga zei mijn werkgever maar ik wil graag eens wat vergelijkingen hebben wat anderen mogen rijden.

En we hebben ook een 2e auto van mijn man, maar dat is een kleintje. Daarmee op vakantie gaan (kamperen in Frankrijk met onze 2 kinderen) is eigenlijk geen optie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:17

Zelf rijd ik een eigen auto maar mijn vriend mag onbeperkt privé rijden met zijn auto.

Waarom betaal je anders die bijtelling?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:22

Vroeger kocht het bedrijf waarvoor ik werk zelf de auto's waar de vertegenwoordigers in rijden. Nu, sinds een maandje, rijden we auto's van een leasebedrijf. In de overeenkomst staat dat die auto's maar een bepaald aantal km per jaar mogen rijden (50.000). Komen we daarboven, moeten we dus bijbetalen. Daarom heeft het bedrijf waarvoor ik werk een beperking van de eigen km opgelegd, zodat we niet boven de km uitkomen. Erg jammer maar in deze tijd let iedereen natuurlijk op de centen. Zo ook mijn werkgever.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:27

Storm schreef:
Ik werk 24 uur en betaal even veel bijtelling als mijn collega's die 40 uur werken. Zij mogen 8000 km eigen km maken. Ook dat vind ik niet eerlijk.

Dit vind ik zelf ook oneerlijk. Als je beide hetzelfde bedrag betaald aan bijtelling, dan horen daar ook dezelfde eigen KM bij vind ik.
Wat standaard is weet ik niet, maar ik heb al 11000 km gereden sinds februari (eigen auto, gekocht in feb). Dus 5000 km vind ik wel erg weinig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:28

Maar in dat geval zou het niets uit moeten maken hoeveel uur je werkt.
Dan snap ik alsnog niet waarom de fulltimers meer mogen rijden dan jij.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:28

Zowel mijn vriend als ik rijden allebei een auto van de zaak en we mogen beiden onbeperkt rijden.

Bij mij is onbeperkt wel enigszins beperkt, want ik heb een tankpas van bepaalde tankstations in de regio en zodra ik zakelijk bij een ander station (in het buitenland) tank, dan kan ik dit declareren. Maar is het privé, dan niet. Vakanties e.d. zijn dus op eigen kosten.

Mijn vriend kan alles declareren, ook privé en zelfs tolwegen privé.

Je snapt wel welke auto we gebruiken voor verre tripjes. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:31

Ik mag onbeperkt rijden met mijn auto. Officieel 15000 per jaar prive maar niemand die dat controleerd.
Ja als je heel erg ver boven de andere uitschiet qua jaarlijkse kilometers.

Mijn leasecontract staat op 40000 per jaar en dan voor 4 jaar lang.
Denk dat ik dit jaar op net geen 40000 uitkom. Maar bij 50000 zou ik ook niemand er over horen.

Edit: in het buitenland gemaakte tankkosten kan ik declareren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-12-15 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:31

Als je bijtelling betaald mag je belasting technisch onbeperkt privé rijden. Door het betalen van bijtelling mag een leaseauto van de fiscus onbeperkt ingezet worden voor privé ritjes.

Maar er zijn werkgevers die willen besparen en die willen daarom de privékilometers willen beperken.
Dat kunnen zij doen door een speciaal lease-contract aan te bieden waarin opgenomen staat dat er een limiet is aan de vergoeding.
Kijk eens goed naar je lease-contract. Als daar geen beperkingen in zijn opgenomen dan zou je in principe zoveel privé-kilometers mogen maken als jij wilt.
Het kan natuurlijk wel zijn dat dat dan een verstoorde relatie met je werkgever oplevert en dat is onwenselijk.

Overigens vind ik het wel vreemd van die werkgever. Het is een secundaire arbeidsvoorwaarde die je is gegund. Daar voorwaarden aanstellen is net zoiets als een taart cadeau doen en dan eisen dat je de helft niet opeet.

Als je aan je werkgever een vergoeding voor privé gebruik moet betalen mag je dit van de bijtelling voor de belasting aftrekken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:32

Ik betaal alle gereden privékilometers aan mijn werkgever, te weten 22 ct/km.
Er wordt maandelijks een voorschot ingehouden op mijn salaris en in januari wordt uitgerekend wat ik daadwerkelijk gereden heb in het afgelopen jaar en dat wordt dan verrekend.

De kosten voor prive gereden km worden van de bijtelling afgetrokken.
In mijn geval betaal ik daardoor geen bijtelling meer, ik rijd meer km dan de bijtelling is. Ik zit momenteel geloof ik op een dikke 16.000 km prive.
Mijn auto is de enige auto in ons huishouden en we doen hier verder alles mee.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 14-12-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:34

Selka schreef:
Zelf rijd ik een eigen auto maar mijn vriend mag onbeperkt privé rijden met zijn auto.

Waarom betaal je anders die bijtelling?

Die is voor de belastingdienst...en gaat niet naar de werkgever.
Veel auto's worden een stuk duurder bij de leasemaatschappij als je meer rijdt dan een X aantal km per jaar.
De baas betaald al het leasebedrag, brandstof ed over de auto.
En als de werknemer onbeperkt mag rijden, en dus meer gaat kosten qua leasebedrag en brandstof, stellen veel werkgevers daar een max aan.

Mijn man mag dus ook een max rijden, juist omdat er heel veel mensen te veel km's gingen rijden (op vakantie, elke weekend een roadtrip enz) dat de kosten echt de pan uitrezen en ze nu 10.000E per jaar besparen door er een max aan te zetten.
Dat geldt ook voor het gebruik van de mobiele telefoon.
Zit over een bepaald gebruik, dan moet je zelf bij betalen.
Dit omdat mensen gewoon lekker onbeperkt er gebruik van maakten.
Ook als ze in het buitenland op vakantie waren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:36

Nogmaals bedankt.

Er is een soort contractje gemaakt, enkele jaren geleden. Daarin stond dat ik 5000 mag rijden maar omdat er geen controle op was, keek niemand hiernaar. Nu we de nieuwe auto's zijn gaan rijden moeten we iedere dag de kmstand opschrijven en doorgeven wat we privé rijden.
Hoe en wat als je boven de km uitkomt, staat nergens beschreven. En de persoon die de contracten gemaakt heeft, 3 jaar geleden, werkt niet meer bij ons bedrijf.
Klinkt erg onprofessioneel, ik weet het...

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:37

Mijn vriend betaald 70€ bijtelling, en mag zijn auto niet privé rijden.
Met een marge van 500km ivm weg omleidingen enz.

Collega's die wel privé mogen rijden mogen tot 10.000km privé rijden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:37

Brainless dat snap ik :)

Maar omdat TS nog maar zo vreselijk weinig km mag rijden vind ik in haar geval de bijtelling zinloos en zou dan of een privé auto gaan rijden of geen bijtelling meer betalen en met de andere auto rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:38

Onbeperkt aantal km, waarbij alle Diesel betaald wordt, ook privé
behalve buiten NL, dan betaal ik de diesel zelf van m'n bruto salaris ( alleen privé, werktrips worden vergoed uiteraard)

Heeft id niets met bijtelling te maken, die betaal je al bij heel weinig prive km's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:39

Selka schreef:

Maar omdat TS nog maar zo vreselijk weinig km mag rijden vind ik in haar geval de bijtelling zinloos en zou dan of een privé auto gaan rijden of geen bijtelling meer betalen en met de andere auto rijden.

idd, dan zou ik hem ook buiten de bijtelling houden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:40

Selka schreef:

Mijn man heeft een Seat Ibiza, te klein voor een fijne gezinsauto. En geld om een grotere te kopen (en mijn auto uit de bijtelling te halen), hebben we nu niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:41

Mijn man is daarom juist naar een kleine auto voor de zaak gegaan (polo, 89E bijtelling per maand).
En ik een grotere gezinsauto.
Dat was voor makkelijker en voordeliger.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:42

Dat is dan inderdaad een lastige situatie. Zou sowieso wel aankaarten dat het niet in verhouding staat dat de fulltimers voor hetzelfde geld meer mogen rijden.