Woning kopen; huis of appartement?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Woning kopen; huis of appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 13:46

Om te beginnen, een kleine situatieschets; ik ben 26, single en woon nu in een huurappartement met 2 slaapkamers in het centrum van Tilburg. Ik ben er inmiddels zeker van dat ik in Tilburg wil blijven en mijn financiele situatie is stabiel, dus ik ben voorzichtig begonnen met het afspeuren van Funda op zoek naar een woning. Mijn grootste ‘issue’ op dit moment is dat ik niet goed weet of ik voor een huis of een appartement moet gaan.

Rationeel gezien neig ik meer naar een huis, met het oog op de toekomst (wat meer ruimte, evt voor kids) en vooral ook omdat ik om me heen hoor dat een huis de betere optie is mocht ik het nog willen verkopen (is dat wel zo?).

Het probleem is niet dat ik nu niet in een appartement wil wonen (liever wel zelfs), maar ik wil er niet voor de rest van mijn leven aan vast zitten op het moment dat ik het wil verkopen.. Nou kan ik natuurlijk niet in de toekomst kijken en wie weet blijf ik wel de rest van m’n leven single en krijg ik nooit kinderen en woon ik dan in m’n eentje in m’n op de groei gekochte huis..

Ik ben vast niet de enige die met dit dilemma zit (of heeft gezeten), dus alle input die jullie hebben uit eigen ervaring, voors, tegens etc. zijn meer dan welkom, ik weet even niet meer wat wijsheid is nu -O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:59

Het is natuurlijk altijd goed om vooruit te denken maar volgens mij loop je wel erg ver op de zaken vooruit als je nu vast een huis op de groei koopt. Je moet eerst die vent zien te vinden en dan hopen dat hij in jouw huis wil wonen en daarna moet je nog zwanger zien te raken en eigenlijk heb je pas echt dat grote huis nodig bij kind nummer twee. Voor je het weet ben je jaren verder.

Als je dan bedenkt dat mensen gemiddeld elke tien jaar verhuizen maar dat dat aantal jaren voor jongeren lager ligt dan hoef je dus volgens mij niets op de groei te kopen nu.

Waarom wil je weg uit je huidige appartement?

Anoniem

Re: Woning kopen; huis of appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:01

Om eerlijk te zijn is de verkoopmarkt voor appartementen een stuk moeilijker dan voor woonhuizen. Dus op het moment dat jij een appartement koopt en over 5 jaar misschien in verwachting bent en een hond hebt lopen (en dus groter wilt gaan wonen) raak je het aan de straatstenen niet kwijt.
Dus op de groei kopen vind ik helemaal niet zo'n gek idee. Plus dat je dan de komende tig jaar op dezelfde plek kunt blijven wonen.
Zo gaan wij het ook doen hoor, ik ga niet een klein starterswoninkje kopen als ik ook een wat groter huis met groter perceel kan kopen, in het kader van 'ik zie wel weer over een paar jaar'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:05

Woning kun je uitbreiden vaak, wordt met appartement lastig

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:06

In jouw geval zou ik dan denk ik voor een appartement gaan wat ruim genoeg is voor eventuele gezinsuitbreiding. Drie slaapkamers kun je nu prima inrichten als bijvoorbeeld werkkamer en inloopkast, maar daar kan je desnoods twee kids kwijt als je om wat voor reden dan ook er wat langer in blijft dan gepland :)

Een huis op de groei is leuk, maar toch jammer als blijkt dat die man en kids toch even op zich laten wachten, of als de man in kwestie helemaal niet in jouw mooie huis wil wonen. Maar misschien kun je voor de zekerheid wel even checken hoe het met de verkoop van appartementen vs. huizen staat in jouw regio. Het is zonde als je nu een huis koopt voor veel geld waarin je 5 jaar alleen gaat wonen (en dan moet verkopen omdat je partner er niet in wil wonen) maar nog veel meer zonde als je een appartement koopt waar je niet meer vanaf komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:07

Je bent nu nog single, geen idee wanneer je dat grote huis voor de toekomst nodig hebt. Als je nu graag in een appartement wil wonen zou ik een appartement kopen en geen heel woonhuis. Niemand weet hoe de markt is tegen de tijd dat je wel groter zou willen wonen. Als je het dan niet kwijt kan zou je het altijd nog kunnen verhuren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:07

Ik zou zeker geen huis op de groei kopen zeg maar. Wie weet krijg je een relatie met iemand die een groot eigen huis hebt.
Wel een huis met voldoende ruimte en minimaal een kamer extra. maar ik zou bij aankoop zeker kijken naar de mogelijkheden en ook dat het interessant kan zijn voor een ander. Maar niet meer dan dat. Jij gaat er wonen en misschien blijf je daar wel wonen tot je dood.

Je kunt niet in de toekomst kijken, koop je een huis in een kindvriendelijke wijk is misschien de buurt verloederd op het moment dat je ervan af zou willen. En andersom nu in een minder goede wijk en dan wordt alles opgeknapt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:08

Ik heb de keuze gemaakt naar een huis.
Bij een appartement zit je toch altijd met medebewoners, gemeenschappelijke lasten enz

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:13

Mijn zus had een appartement gekocht in een nog gunstige tijd. Maar inderdaad: binnen een paar jaar getrouwd, kindje gekregen en het appartement werd te klein (het zou nog kunnen, maar erg fijn woonde ze er niet meer). Ze heeft het met een grote restschuld verkocht en woont nu in een huis...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:21

Ik zou voor een huisje gaan, maar wel een huisje met goede ligging. Denk (ook al heb je geen kinderen) aan speeltuin, geen doorgaande weg, parkeermogelijkheden e.d.

Waarom een huisje, appartementen zijn doorgaans minder snel door te verkopen dan een huis.
En mocht je het niet lukken om te verkopen, bied een huis sneller de ruimte om te verbouwen of/om te blijven zitten dan een appartement.
Mocht je over 5 tot 10 jaar willen verhuizen van appartement naar een huis, ben je weer kosten koper kwijt, wat toch snel duizenden euro's is. Iets wat veelal met 5 jaar nog niet terug te vinden is in overwaarde.
Een huis (tussenwoning) heb je meestal maar 2 buren, bij een appartement heb je ze naast, boven en onder je, dus meer kans dat je geluidsoverlast hebt. Het lijkt of ze veelal gehorige zijn. Nu kan het wel voordeliger zijn in stookkosten.
Een huis lijkt meestal meer te kosten, maar bedenk dat bij een appartement vaak weer verenging van eigenaren heeft, waar je aan betaald voor onderhoud trappen e.d. en dan hopen dat ze je geld goed gebruiken en geen slechte rode cijfers hebben. Ik heb ook wel gehoord dat ze de hand op houden, maar niks of weinig uitvoeren aan onderhoud. Vaak als je dat geld er bij op telt is het verschil dan maar een klein beetje met die van een huisje.

Ik wist het wel....:)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:25

Ik heb in mn eentje een tussenwoning, en ik zou eigenlijk niet weten hoe ik het moest doen op een appartement.

1 slaapkamer voor mijzelf
1 slaapkamer met muurkasten als een soort mega inloop-kamer-kast (daar ligt dus al mn kledingspul en staat de droger)
1 slaapkamer waar de kattenbakken staan + rommeltjes + boekenkast met ordners enzo.

Heb dus voor mij alleen al 3 slaapkamers nodig, hahaha! Ik vraag me altijd af hoe die gezinnen dat om me heen doen. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:27

Je hebt bij een appartement altijd (extra) servicekosten en je zit met de VVE.
Dat weerhoud veel mensen ervan een appartement te kopen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:29

Mijn appartement was op een week weg. :+ Verkocht als een tierelier. Achteraf gezien had ik beter een huis op de groei kunnen kopen, want ik heb er maar 3 jaar gewoond. Toen we verhuisden was ik 14 weken zwanger. (Dat was overigens op het moment van het huis in de verkoop zetten nog niet bekend, dit was september en in december gingen we over naar ons tijdelijke huurhuis in afwachting van het vinden van een geschikt koophuis.)

Stel je voor dat het appartement niet verkocht raakte, ik moet er niet aan denken daar met een baby te wonen. Inmiddels wonende in een nieuwbouwwoning en spruit 2 is onderweg. En eventueel plek voor meer. ;)

Dus mijn advies, koop een huis op de groei. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:31

Ik zou eerst voor een appartement gaan. Misschien huren als je er snel vanaf wil als dat nodig is?
Er is geen garantie op een relatie en een gezin. Starten met een appartement is dan leuker. Minder ruimte om schoont te houden, financieel ruimte over om te sparen (als je niet een heel duur appartement koopt/huurt).

Kies vooral wat jijzelf wil.
Ikzelf heb 10 jaar in een flatje gewoond met het idee: het is toch maar tijdelijk, straks ontmoet ik iemand en woon ik toch samen. Dat duurde langer dan gepland, sterker nog, ik ben nog steeds single :+
Ik had wel een huurflat overigens, maar ik heb wel eens een huis laten schieten omdat ik toen een relatie had en ons wel zag samenwonen. Een huis waar ik nu echt spijt van heb dat ik het toen niet gekocht heb. Relatie ging over en huis was verkocht.

Inmiddels heb ik het idee van een relatie losgelaten en wel een huis gekocht. Overigens wel een huis, geen appartement, maar niet geschikt voor een gezin. Ik wilde een huis voor mijzelf, naar mijn smaak en dit kwam voorbij. Ik kan volgende week iemand tegenkomen met wie ik op termijn wil hokken en dan heb ik een huis, maar misschien kom ik ook wel niemand tegen en dan heb ik wel een huisje naar mijn smaak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:34

Ik zou ook niks kopen op de groei, je weet helemaal niet hoe de toekomst eruit gaat zien namelijk.
Koop gewoon wat jij nu wil.

Ik heb zelf gekozen voor een huis, puur omdat ik een tuin wilde.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:34

met name als je rekening wilt houden met kinderen, moet je je dit afvragen:

hoe wil ik dat mijn kinderen opgroeien?

Je bent namelijk zeer afhankelijk van parkjes en speelplaatsen en dan ook nog eens van de tieners van dat moment, of je kinderen zorgeloos buiten kunnen spelen.

een huisje met, al is het maar klein, een eigen tuintje is helemaal van jezelf.. je hebt meer zicht op je kinderen en kunt het zelf inrichten.

persoonlijk zou ik daarom altijd kiezen voor een huisje als je kinderwens nog open staat.
gelijk met eventuele huisdieren.. met een tuin kan een dier rustig in en uit scharrelen, met een appartement moet je toch weer naar beneden, vast rondje en weer terug als hij ook maar even een frisse neus wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:35

Maar TS heeft geen kinderen, sterker nog, niet eens een partner :+ dan ga je toch niet serieus al rekening houden met kinderen??
Je kan altijd weer verkopen als je wel kids krijgt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-12-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:36

verootjoo schreef:
Maar TS heeft geen kinderen, sterker nog, niet eens een partner :+ dan ga je toch niet serieus al rekening houden met kinderen??

Nou, dat lijkt me ook :+

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:40

Ik vind een belangrijke overweging voor een appartement toch wel de VVE. Enerzijds kan het gezamenlijk onderhoud super zijn geregeld via de VVE. Als dat je ding niet is dan is het een groot voordeel dat je er niet alleen aan hoeft te denken. Anderzijds heb je wel altijd met de VVE te maken. Ik heb te maken met superfanatieke buren waar ik tureluurs van wordt. Voor mij nooit geen VVE meer.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:44

Ik zou persoonlijk voor een huis gaan, maar dat komt omdat ik een tuin zou willen hebben.
Als jij liever een appartement wilt, en denkt dat je dat de komende jaren nog steeds wilt, zou ik dat gewoon kopen. Misschien wel iets waar eventueel iemand anders bij zou kúnnen wonen.
Wellicht dat je bij een (goede) makelaar kunt navragen welke appartementen populair zijn en de afgelopen jaren 'makkelijk' verkocht werden. Natuurlijk moet je dan nog steeds geluk hebben, maar dat maakt de kans op verkoopbaarheid wel groter. Ik weet bijvoorbeeld van de appartementen waar ik nu woon (ik huur het particulier) dat deze, mits goed onderhouden/opgeknapt, vrij goed verkopen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:45

verootjoo schreef:

Klinkt makkelijk je kunt altijd weer verkopen....maar bedenk wel dat je weer kosten koper krijgt, vaak hebben we het dan al over € 10000 euro. Hoeveel mensen zijn er wel niet die hun appartement verkochten wegens de komst van kinderen en hun nieuwe huis met een restschuld begonnen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:46

verootjoo schreef:

Als je een huis wil om tijdelijk te wonen kan je beter huren. Verkopen is lang niet altijd de oplossing en van te voren is het niet te zeggen wat de huizenmarkt gaat doen. Plus dat kinderen vaak minder werk, dus minder inkomen en minder hypotheek betekenen. Koop iets wat je past nu en later en gebruik je tijd nu om zo veel mogelijk af te lossen. Dan heb je ademruimte zowel bij kinderen krijgen als bij moeten verhuizen/verkopen door veranderingen in financiën etc.

Appartementen = VVE en daarmee voor mij de belangrijkste reden om nee te zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:51

bridgetF schreef:
verootjoo schreef:

Klinkt makkelijk je kunt altijd weer verkopen....maar bedenk wel dat je weer kosten koper krijgt, vaak hebben we het dan al over € 10000 euro. Hoeveel mensen zijn er wel niet die hun appartement verkochten wegens de komst van kinderen en hun nieuwe huis met een restschuld begonnen?

Tenzij TS van plan is alleenstaande moeder te worden zijn die er de komende jaren niet. En ja, het kan snel gaan, maar het kan ook veel langer duren. De toekomstige partner kan ook al een huis hebben, kan niet in het huis van TS willen wonen etc. De toekomst is echt te onzeker om nu al rekening mee te gaan houden. Dus gewoon gaan wonen waar je wil wonen imo.
Overigens; verkopen met restschuld is niet altijd nodig. Vaak is verhuren ook een prima optie. Doen wij nu ook met een huis wat niet verkocht wordt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:02

Als jij de lasten van een woonhuis t.o.v. een appartement kunt betalen en daarnaast nog voldoende ruimte over hebt om te leven dan zou ik altijd voor een woonhuis gaan, ook al ben je single.

Ik heb gemerkt dat een woonhuis zoveel extra wooncomfort oplevert vanwege o.a. de volgende dingen:

- Tuin
- Aparte leefverdieping en slaapverdieping
- Makkelijker verkoopbaar
- Vaak ruimte op zolder voor wasmachine / droger / wasrek
- Boodschappen hoeven niet de trap op/lift in

Ik merk dat ik in mijn drukke leven het gewoon niet netjes kon houden in mijn appartement omdat je leef en slaapgedeelte toch veel meer door elkaar lopen. Ik dacht altijd dat een groot huis veel meer werk was, maar ik vind een klein huis veeeeel meer werk. Je bent continue spullen aan het verplaatsen terwijl het in een groter huis gewoon een plek heeft.

Denk aan je wasrekje in de badkamer of woonkamer. Staat altijd in de weg. Je etensgeur in de slaapkamer als je een keer geurig hebt gekookt. Je toilet in de badkamer waar al je vrienden op een verjaardag met een drankje teveel op een zooitje van hebben gemaakt. Sta jij om 04u snachts je badkamer te boenen omdat je zelf nog even wil douchen voor het slapen. (Een apart toilet beneden kan wel even wachten tot morgen. ) Je boodschappen 3 trappen op sjouwen (ik had geen lift) en tot 4x toe naar die trappen op en af. Je auto niet voor de deur kunnen parkeren. Je administratie in de woonkamer opbergen etc etc etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind een woonhuis dus gewoon veel praktischer en comfortabeler.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:04

verootjoo schreef:
Overigens; verkopen met restschuld is niet altijd nodig. Vaak is verhuren ook een prima optie. Doen wij nu ook met een huis wat niet verkocht wordt.

Verhuren kan natuurlijk, maar bedenk wel dat huurders ontzettend veel rechten hebben en hier makkelijk misbruik van kunnen maken. Natuurlijk kan je ook met gewoon nette huurders te maken krijgen, maar het is wel een risico.