Onterechte boete OV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Onterechte boete OV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:44

Sorry voor het misschien onduidelijke verhaal, maar ik heb net weer een half uur aan de telefoon gezeten en ben onwijs boos _-:(

Op 30 oktober kreeg ik een brief van het DUO omdat ik onterecht gebruik gemaakt had van het studentenreisproduct, die schijnbaar op 24 oktober was stopgezet terwijl ik me op 27 september had uitgeschreven bij de HvA.
Op 10 september heb ik het studentenreisproduct van mijn oude kaart stop gezet, omdat ik door school eind augustus ben uitgeschreven ivm bas procedure (dit wist ik niet, dus over september wel een boete, so be it...). Mijn oude kaart was eind augustud verlopen en ik heb een nieuwe kaart aangevraagd, geen vervangende maar een totaal nieuwe, dus mijn producten zouden niet automatisch worden overgezet op mijn nieuwe kaart. Omdat ik wist dat ik niet meer gratis/met korting mocht reizen heb ik expres niet opnieuw het product aangevraagd en ik dacht dat het hiermee klaar was...
Inmiddels ben ik 20 telefoontjes, 10 mailtjes en een aangetekende brief verder en ik heb nog steeds geen duidelijkheid. Bij de ov-chipkaart word ik naar DUO gestuurd en van DUO hoor ik dat ik bij ov-chipkaart moet zijn, gaat lekker. Beide houden ook vol dat ze niet kunnen zien wat ik gedaan heb met de kaart en wat ik wel en niet heb aangevraagd en er wordt ook maar volgehouden dat echt 24 oktober als stopzetdatum staat, ja dat snap ik, maar ik heb het nóóit aangevraagd voor mijn nieuwe kaart en al helemaal niet op de kaart gezet! Ik heb nooit met korting of gratis gereisd met mijn nieuwe kaart.

Ik word hier echt zo boos van! Steeds wordt beloofd dat ik wordt terug gebeld, maar dan krijg ik een week later een automatisch mailtje dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het stopzetten. Maar wie is er dan verantwoordelijk voor het feit dat dat product onterecht op mijn kaart komt?!? Hoe moet ik weten dat het product op mijn kaart gekomen is als ik het niet heb aangevraagd en hoe moet ik weten dat ik het moet stopzetten als ik niet eens weet dat het op mijn kaart staat...

Het blijft een ja-nee spelletje en ik ben volkomen machteloos als ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt door beide instanties.

Heeft iemand misschien ook dit probleem (gehad) of heeft iemand een tip voor mij? Als het nu om een paar tientjes ging, had ik allang opgegeven en betaald, maar dit gaat om bijna 200 euro -O-

meintje

Re: Onterechte boete OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:42

Wat een lastige situatie. Vraag sowieso als je belt voor- en achternaam van degene die je spreekt. Als je iets beloven kun je bij het volgende contact verwijzen naar die medewerker. Of nog beter, vraag naar dezelfde.
Ook altijd een bevestiging per mail vragen van gemaakte afspraken. Willen ze dit niet doen vraag dan zelf een mailadres om een bevestiging van de gemaakte afspraken naar toe te sturen.
Zo heb je beloftes zwart op wit en sta je ineens een stuk sterker.
Als iemand belooft terug te bellen en ze doen het niet bel dan zelf. Vraag naar de betreffende medewerker en geef aan dat hij je zou bellen. Spreek dus ook altijd een soort deadline af, bv dat ze je die dag voor 3 uur bellen.

Succes, informatie en toezeggingen krijgen uit zo'n logge organisatie.... De voorkant weet nog steeds niet wat de achterkant doet bij DUO

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:47

Kun je de consumentenbond niet bellen? Die hebben altijd iets van stekeligheden ofzo waar ze dat in proberen op te lossen... Ik heb geen idee hoe dat werkt verder.

edit: typo

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:48

Ik heb hetzelfde gehad, en helaas toch moeten betalen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:51

Geen advies, maar wil je wel succes wensen! Het is een heftige strijd met DUO die de meeste mensen uiteindelijk verliezen. Ik hoop voor je dat jij wel aan het kortste eind trekt!

Ik snap één stuk alleen niet: Je schrijf dat je 10 september je product hebt stopgezet. Dan is er toch niets aan de hand? Of bedoel je dat je toen een nieuwe kaart kreeg waar je product niet meer opstond? Had je toen nog een oude kaart met je product ergens liggen?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:59

Szan, mijn oude kaart was verlopen en heb op 10 september het product stop gezet op mijn oude kaart (staat ook op de site van mijn-ov). Maar op de een of andere manier is het na mijn uitschrijving van de HvA toch opnieuw aangevraagd en op mijn nieuwe(en niet vervangende) kaart gekomen, waar ik nooit iets van gezien of gehoord heb...

KimD, dat klinks dus niet erg hoopvol :(

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:00

Ik vind het dan toch erg vreemd dat DUO dan niet de boete intrekt, want ik neem aan dat je dat bewijs dat JIJ het 10 september hebt stopgezet ook aan hun hebt gegeven. Vreemde organisatie, die DUO. Heb er nu al zin in dat ik halverwege 2016 ook mijn product en alle bijkomende zaken mag stopzetten.... ;(

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:07

Dat vind ik ook heel vreemd. Er werd net aan de telefoon verteld dat wanneer je een product stopt op je oude kaart, hij automatisch overgaat naar je nieuwe kaart. Nogal vreemd toch? Wat heeft het dan voor nut om het stop te zetten, aangezien hij dan toch ongevraagd op de nieuwe kaart komt...
Ik heb echt geen idee meer hoe ik mijn probleem bij een van deze instanties kan uitleggen :?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:09

Hebben je ouders een rechtbijstandsverzekering? DUO wint dit soort situatie's vaak omdat mensen het opgeven. Het wordt je op geen enkele manier makkelijk gemaakt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:17

purple schreef:
Dat vind ik ook heel vreemd. Er werd net aan de telefoon verteld dat wanneer je een product stopt op je oude kaart, hij automatisch overgaat naar je nieuwe kaart. Nogal vreemd toch? Wat heeft het dan voor nut om het stop te zetten, aangezien hij dan toch ongevraagd op de nieuwe kaart komt...
Ik heb echt geen idee meer hoe ik mijn probleem bij een van deze instanties kan uitleggen :?

Heb je ze gevraagd waar dit staat? Als ze klanten daar niet over informeren, ligt het risico bij hen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:17

DUO, en de minister, vinden de huidige gang van zaken wel best. Het levert ze meer geld op dan het kost, en de minister heeft het expliciet toegestaan. Ik hoop nog steeds dat iemand dit echt tot de allerhoogste rechtbank uitvecht (als mensen zich zouden verenigen zou het nog beter zijn), maar uiteindelijk geven de meeste mensen inderdaad op.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:23

Sleeper schreef:
Hebben je ouders een rechtbijstandsverzekering? DUO wint dit soort situatie's vaak omdat mensen het opgeven. Het wordt je op geen enkele manier makkelijk gemaakt.

Ik heb geen ouders. Weet niet of het nut heeft om daar nu nog achteraan te gaan?

veerledec, dat ga ik eens uitzoeken, bedankt!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:05

DUO/IBG 1 en al ellende.....in de oude tijd al.....

Ik netjes de OV kaart ingeleverd bij de IBG : inlever bewijs van de IBG ook bewaard! kreeg ik aan het einde van het jaar een boete...want ik had OV niet stop gezet......

Duh ik had de kaart ingeleverd en het bewijs daarvan, dus ik heb ook nooit van de kaart gebruik gemaakt...maar nee dat telde niet je had de kaart op via internet moeten stop zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:08

Iets voor de ombudsman misschien dit?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:09

purple schreef:
Sleeper schreef:

Ik heb geen ouders. Weet niet of het nut heeft om daar nu nog achteraan te gaan?

veerledec, dat ga ik eens uitzoeken, bedankt!

Sorry, dat is dan geen handige opmerking.

Volgens mij neemt een rechtsbijstand geen zaken aan die al lopen (maar daar ben ik niet zeker van) Het juridisch loket is gratis.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:26

Gypsy schreef:
Iets voor de ombudsman misschien dit?

ja de ombudsman...zou inderdaad eens wat aan de DUO excessen moet het doen.

Makkelijk maakt de DUO het echt niet met hun regeltjes...zelfs de belastingdienst is nog 1000 x makkelijker om mee om te gaan.

Ik vind zeker in het geval van TS stopt gezet en daarvan ook een bevestiging...dat dit voldoende had moeten zijn.

Ik zou dus wel zoeken waar ergens dan zogenaamd staat dat een abbo automatisch geactiveerd! blijkbaar over gaat naar een nieuwe kaart, slaat helemaal nergens op als alles in de wereld zo in elkaar zou zitten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:38

De belastingdienst gaat ook nergens over hoor.. Heb al 4 brieven gehad dat ze minder post gaan sturen :? (Ik zou zeggen begin dan bij de mensen die in het buitenland wonen)

En ik toen idd ook een boete gehad, maar ik heb het ook volop gebruikt om op m'n werk te komen. Ik was met de boete uiteindelijk nog goedkoper uit dus mij hoor je niet klagen ;)

(Daarna was zwartrijden ook goedkoper bij gemiddeld 2 boetes per week dus dat motiveert ook niet echt om kaartjes te kopen)