Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:07

Hallo bokkkers,

misschien een raar topic, maar dat is dan even pech gehad. Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik zit in Barneveld op school en ik woon in omgeving Zwolle. Ik ben op een dag 2,5 uur tot 3 uur onderweg om op school te komen. Soms buiten de spits en dan is er niks aan de hand, maar soms ook in de spits. Ik vind het niet erg als ik niet kan zitten, maar mijn lichaam vind dit wel behoorlijk verveld.

Ik ben hypermobiel en heb daardoor ernstige gewrichtsklachten. Als ik moet staan, krijg ik erg veel pijn en wordt ik sneller moe. Als ik dan een zit plek heb, ga ik niet staan voor zwangere mensen of oudere. Dit levert mij veel boze blikken op, maar dat neem ik maar voor lief. Ook als ik moet staan, ga ik meestal zitten op de grond of op de trap, ook jammer dan.

Maar soms is het zoo druk dat zelfs zitten op de grond niet meer kan. Iedereen baalt hiervan, dat weet ik, maar de eerste klas is vaak bijna leeg!!! Hier wordt ik erg chagerijnig van, wij betalen alles al zelf (krijg geen vergoeding) en de eerste klas maakt het alleen maar duurder. Zou ik, met een verklaring van een erkende arts, toch in de eerste klas mogen gaan zitten als het druk is? Zijn hier regels voor? Ik ben verder niemand tot last, ik maak wat huiswerk, lees een boek, teken wat of luister muziek met oordopjes in.

Moet ik hiervoor de NS bellen of heeft een van jullie hier verstand van? Groetjes Bente

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:08

Gewoon voor betalen en opgelost :)

De zwangere dame en oudere man met stok met tweedeklas kaartje moeten ook tweede klas reizen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-12-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:09

Natuurlijk mag dat niet. Als jij de consequenties van in de spits in de tweede klas reizen fysiek niet aan kan, moet je een eerste klas kaartje kopen. Anders zouden alle zwangeren, ouderen en andere fysiek beperkten ook allemaal in de eerste klas mogen gaan zitten.

eclair98

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:11

Maar dan zou er voor die mensen toch ook een uitzondering kunnen worden gemaakt? :D

Ik snap wat jullie bedoelen, maar het is echt een duur grapje, dus als het niet anders kan, dan doe ik dat, maar misschien is er een andere oplossing?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:12

Met de auto gaan :P

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:12

Ik dacht dat je sowieso in de eerste klas mocht zitten als dat nergens anders meer kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:13

Lottexxx schreef:
Ik dacht dat je sowieso in de eerste klas mocht zitten als dat nergens anders meer kan.

Dan moet de trein wel echt zo vol zijn dat staan ook niet mogelijk is. Niet omdat er iemand perse wil zitten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:14

Dat mag nooit Lotte, ik heb het één keer meegemaakt in de tijd, en dan was het nog druk :P

Vuurneon, ik ben 17, ik mag nog niet alleen rijden :(

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:14

Nee dat kan niet. Ik ken het probleem. Geen last meer van sinds mijn eigen autootje!

Edit; op kamers gaan?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:15

NM -> LZP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:15

eclair98 schreef:
Maar dan zou er voor die mensen toch ook een uitzondering kunnen worden gemaakt? :D

Ik snap wat jullie bedoelen, maar het is echt een duur grapje, dus als het niet anders kan, dan doe ik dat, maar misschien is er een andere oplossing?

Als er dan voor iedereen een uitzondering gemaakt wordt, dan is de eerste klas ook binnen no time vol, dus dat lost je probleem alsnog niet op.

Eersteklas reizen is duur ja maar meerdere smaken zijn er niet denk ik zo. Een artsenverklaring is leuk maar moet de NS dan kunnen ruiken welke artsenverklaring 'echt' is en welke nep? Overigens is hypermobiliteit een breed begrip, de ene hypermobiele is de andere niet dus dan zou iedereen die hypermobiel is, zo'n verklaring kunnen krijgen om 1e klas te kunnen reizen. Het idee is leuk, maar dan is binnen no time iedereen hypermobiel :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:17

Je mag tijd eerste klas gaan zitten, druk of niet. En de controlerende conducteur mag altijd bij controle eenmalig een extra reisproduct op je kaart zetten.

Ik doe het ook vaak, zitten in de eerste klas wanneer de trein vol zit. Soms word ik niet gecontroleerd, soms wel en dan wordt er eenmalig een eerste klas reisproduct afgeschreven van mijn kaart.

Maar er bestaat geen medische verklaring waarom jij dit niet zou hoeven.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:19

Op kamers gaan heb ik over na gedacht, maar dat is geen optie, de reden stuur ik wel in PB!

Paisano, dankje wel, ik twijfelde erg :o

Gast3289, een verklaring die ondertekend is door een revalidatie arts van een erkend revalidatie centrum lijkt mij echt genoeg, maar ik begrijp je punt. Ik heb er ook daadwerkelijk last van, dat heeft ook lang niet elke hypermobieler (ff kort door de bocht he), dan zou een arts geen verklaring mogen geven in mijn ogen.

Maar dan heb je eigenlijk ook met dyslexie.

Ik heb antwoord op mijn vraag, bedankt :D

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:20

Ik snap überhaupt niet waarom er nog zoveel eerste klas coupees zijn. Ik zou vinden dat je met een beperking/ziekte? je recht hebt om te zitten en daarvoor niet extra zou hoeven te betalen, maarja weet niet hoe de ns hier over denkt..
Laatst bijgewerkt door Melissaaxo op 10-12-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:21

Misschien kun je kijken of jouw zorgverzekeraar dit vergoedt?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:21

Achja ik reis nu met m'n krukken ook braaf 2e klas :+ je kan toch ook iemand vragen of je mag zitten? Gewoon netjes vragen en uitleggen. Staat ook in de trein op die displays he. "Niet elke handicap is zichtbaar". Toen ik nog gewoon kon staan de hele reis ben ik ook wel eens voor iemand opgestaan die netjes uitlegde waarom ze niet kon staan. En helemaal voor- of achterin de trein gaan zitten doet ook nog wel eens wonderen :+ hoe vaak ik al niet in een zowat lege coupe gezeten heb en dat er dan omgeroepen wordt "dames en heren het is zo vol in de trein, schuif door naar de gangpaden anders kan niet iedereen mee" :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:22

Eclair; dát snap ik (zelf ook hms verklaring van klinisch geneticus!) maar is voor een conducteur van de NS niet te controleren bij wie het 'echt' is en bij wie niet.

Daarbij moet ik zeggen dat ik het dan wel weer vrij aso vind om te blijven zitten als er een (hoog)zwangere of een oudere moet blijven staan maar goed. Dan zou je dus voor zóveel aandoeningen een uitzondering moeten maken. Dat wordt dan toch sparen voor een abo op de eerste klas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:23

Denk als al de mensen met een beperking eerste klas gaan reizen gratis, is het exclusiviteit van de eerste klas ook weg. Dan komt wel een kwart van Nederland in aanmerking lijkt mij := al die jeugd van vroeger, zwangeren, mensen met slijtage aan de knieen, gebroken been, krukken, rollators, rolstoelen, noem maar op. 4 tot 7 procent van de bevolking is hypermobiel dus telt ook lekker aan :P

Ik als toen hoogzwangere hypermobiele vrouw mét bekkeninstabiliteit erbij had gewoon in een gouden klasse mogen rijden dan :') :P

Nee ze blijven dan bezig, dan wordt reizen voor iedereen weer duurder :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:28

Warboel, dat heb ik wel eens gedaan, maar toen geloofde mensen me niet en werden boos :o Maar met krukken gaan mensen al snel staan. Ik zit ook altijd voor of achterin, dat is makkelijker met het uitstappen (hoef ik minder ver te lopen :') ). Maar dat is wel raar als het wordt omgeroepen....

Jetske, goede tip, daar gaan we thuis naar kijken :D

Gast3289, het lijkt mij dat je als conducteur of ns personeel snapt dat een erkende arts geen random verklaringen gaat strooien naar mensen. Dan ben ik maar lekker aso als ik blijf zitten, maar anders lig ik savonds te janken van de pijn. Ik vind het ook aso als andere blijven zitten, mij maak je niet wijs dat iedereen dan pijn klachten heeft.

Het gaat bij mij ook alleen als het echt druk is in de trein, anders ga ik ook liever 2e klas zitten.

Maar voor de duidelijkheid, 4 tot 7% is hypermobiel, maar niet iedereen ondervind er pijnklachten aan. Ik ken ook mensen die hypermobiel zijn, maar er verder geen pijn aan ondervinden als ze staan en lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:34

Dat snap ik eclair, maar je kan het zo uitmelken natuurlijk :) een arts kan zo bevestigen dat je hypermobiel bent immers. En er zijn echt veel mensen die door een blessure of slijtage of ziekte ook graag willen zitten. Helemaal als je gratis daarmee eerste klas kunt reizen :)

Ik kan nog geen 10 seconden stil staan, letterlijk. Maar ik vind dat geen reden om gratis eerste klas te reizen moet ik zeggen. Dan moet ik zelf maar een kaartje kopen :) het is niet het probleem van de ns immers dat ik niet kan staan of lopen.
Dan vraag ik wel aan iemand of ze op willen staan, omdat ik beperkt ben.

Enne met krukken en (blauw!) gips (had een korte broek aan) is het ook leuk hoor, ik zat op de gehandicapten plek en kreeg een preek van een oudere vrouw dat ze het aso vond dat ik niet op wou staan voor haar :')

Kun je niet zeggen dat je een vorm van reuma hebt? Klinkt gek, maar dat is voor mensen begrijpelijker :)
Hypermobiel is verwant aan reuma namelijk. Dus je liegt niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:42

Echt vuurneon! Jeetje wat brutaal. Ik kan best een klein stukje staan in de metro ofzo. Stapte vorige week in Amsterdam in een propvolle metro met m'n vriend. Prima, kan die 5 minuten best staan en kon me aan m'n vriend vasthouden. De hele metro keek gelijk benauwd en er stonden echt wel 10 mensen op ofzo :')

Maar een niet zichtbare handicap is altijd lastig. Is op kamers idd geen optie? Of dat je als je in de spits terug moet reizen nog even op school blijft om wat huiswerk te maken ofzo? En anders toch inderdaad sparen voor een 1e klas abo. Of lenen van DUO ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:44

Eclair; dan mis je dus nog steeds het punt. Het is voor een conducteur niet te controleren of iemand zelf een verklaring heeft geschreven of daadwerkelijk naar een arts is gegaan. En dan nog de vraag; wie mogen er allemaal dan bevoegd zijn om die verklaring uit te schrijven; ik zou dan met mijn verklaring van de klinisch geneticus bijv. Niet mogen zitten omdat ik niet naar een revalidatie arts ben gegaan, of jij niet omdat je niet naar de klinisch geneticus bent geweest? Daar kan je geen lijn in trekken.. De NS kan er niks aan doen dat je voor een opleiding hebt gekozen die een stuk verder weg is natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:45

Maar hoe moet een conducteur nagaan of een arts op papier een erkende arts is?

Ik heb zelf EDS, kan ook niet (lang) staan in de trein. Daarom koop ik voor de keren dat ik met de trein ga wel een kaartje voor eerste klas, zeker wanneer ik drukte verwacht in de trein.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:45

Doe je ook oefeningen om je spieren sterker te maken zodat je gewrichten ontlast worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:48

Overigens herken ik de pijnklachten echt wel, ik kan ook niet te lang achter elkaar staan, dan nokken m'n knietjes, enkels, heupen en m'n rug ermee. Maar dan is het dus een kwestie van buiten de spits reizen, meer betalen óf een alternatief zoeken qua reismethode..