Deel certificaten Vwo ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Deel certificaten Vwo ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:54

Wie heeft er ervaringen met het halen van deelcertificaten? Ik wil na mijn hbo studie nog een universitaire studie doen alleen denk ik dat ik bepaald vakken niet op voldoen de niveau heb. Nu wil ik voor deze vakken deelcertificaten halen zodat ik zeker ben dat ik ze op voldoende niveau heb

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:55

Wat voor vwo vakken zou je willen halen?
En gaat het om een universitaire studie die volgt op je hbo diploma of gaat het een compleet
andere richting op?

Edit: ik heb zelf voor 2 vwo vakken deelcertificaten gehaald.

davinci2412

Re: Deel certificaten Vwo ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:57

Ik zit erover te denken om te proberen of ik diergeneeskunde kan gaan doen in antwerpen. Ik heb alleen geen eindexamen gedaan in bijvoorbeeld bio en scheikunde. Ik studeer nu bedrijfskunde

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:01

Ah, in dat geval is het denk ik wel noodzakelijk om daar nog examen in te doen ja.
Let wel op dat het tempo voor deelcertificaten enorm hoog ligt, helemaal als je
bijna geen voorkennis hebt van de vakken.
Er zijn vast mensen hier die hier meer ervaring mee hebben,
ik heb enkel Engels en Nederlands gedaan. Niet echt vakken waar je veel voor moet leren :+ .

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:02

poeh en natuurkunde heb je dat ook niet nodig? (wiskunde B).

(en hoe gingen je de vakken af op het VWO? ) let wel het belgische systeem moet je wel echt liggen....verkijken zich toch erg veel mensen op

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:29

studiemiep schreef:
poeh en natuurkunde heb je dat ook niet nodig? (wiskunde B).

(en hoe gingen je de vakken af op het VWO? ) let wel het belgische systeem moet je wel echt liggen....verkijken zich toch erg veel mensen op

Ja geloof het wel. Heb wel wiskunde B afgerond op het hbo dus dat is niet zo het probleem. Ik heb geen VWO gedaan, heb mijn propedeuse op het HBO en wil dus wat vakken op VWO niveau halen. Ik moet eerlijk zeggen dat het hbo me erg makkelijk afgaat.

Ik snap dat het systeem anders is dan het Nederlandse systeem maar ik wordt waarschijnlijk niet aangenomen in Utrecht dus blijft eigenlijk alleen België over als optie. Maar heb nog twee jaar de tijd, ben me nu alleen even aan het oriënteren :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:46

Mijn vriend heeft voor zijn vervolgopleiding (Geneeskunde) ook deelcertificaten moeten behalen. Dit waren ook de vakken Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Hij deed dat via het NHA (vergelijkbaar met LOI) en daarbij krijg je een lessenpakket thuisgestuurd met leerstof en opdrachten. Vervolgens had hij zich (voor 15 januari) ingeschreven bij DUO voor de staatsexamens die gelijktijdig met de middelbare scholen worden afgenomen. Je moet daarbij alleen wel een verplichte mondeling (naast het schriftelijke examen) doen.

Kwa niveau is het redelijk te doen, alleen vereist het veel discipline door de zelfstudie ;). Zou alleen wel goed kijken hoe deelcertificaten en diploma's behandeld worden in België die behaald zijn in Nederland.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:57

Ik heb een gymnasium diploma in een alfa profiel en wilde uiteindelijk geneeskunde doen dus ik doe nu op het volwassenen onderwijs biologie scheikunde en natuurkunde. Het is denk ik wel te doen maar je moet onwijs hard werken want het gaat heeel snel. Ik heb nu bijvoorbeeld 2,5 maand ongeveer les en ben bij alle vakken al door leerjaar 4 van de boeken heen..

Overigens zitten in mijn klas veel studenten die van het hbo afkomen en zelfs al het hbo hebben afgerond. Dus je zult (als je voor VAVO kiest) niet de enige zijn! :)

Ik vind de VAVO persoonlijk heel fijn omdat ik merk dat ik echt heel veel heb aan de uitleg in de lessen (zijn een soort van hoorcolleges), dat zou ik enorm missen als ik voor zelfstudie had gekozen. Bovendien heb ik maar 9 uur les in de week (elk vak 2x 1,5 uur) dus je kunt ernaast prima nog werken bijvoorbeeld.

Als je nog meer vragen hebt PB gerust!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:14

Ik wil ook mijn VWO deelcertificaten halen. Ik heb HAVO en HBO gedaan, en wil nu diergeneeskunde in Utrecht gaan doen.
Vooral Natuurkunde zit ik erg tegenop, heb het laten vallen in de 3e klas en ben er helemaaaal niet goed in.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:15

Voor Antwerpen heb je ze (voor de toelating) overigens niet nodig, daar mag je met een HBO (propedeuse) al naar binnen. Voor Utrecht heb je ze wel nodig.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:16

Mawrr schreef:
Voor Antwerpen heb je ze (voor de toelating) overigens niet nodig, daar mag je met een HBO (propedeuse) al naar binnen. Voor Utrecht heb je ze wel nodig.

Klopt idd! Maar ik denk wel dat je er verstandig aan doet om wiskunde, natuurkunde, biologie en scheikunde op vwo niveau af te leggen. Anders is diergeneeskunde best wel gedoemd te mislukken ;)

Zelfs met gewoon netjes het vwo diploma met bijbehorende vakken is het stevig aanpoten

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:20

Heey
Ik wil zelf ook diergeneeskunde gaan doen, maar ben dit jaar helaas niet door de loting gekomen in utrecht.

Ik hen havo gedaan en vervolgens vwo, maar zonder de vakken bio, natuurkunde en scheikunde.

Dit kwam voornamelijk omdat ik uit een opwelling destijds een andere richting op ben gegaan (waar ik nog van baal)

Ik heb vanaf begin januari tot eind juli de 3 missende vakken ingehaald en t was wel degelijk pittig.

Daarbij heb ik het gedaan met voorbereidende cursussen, dus echt respect aan degene die het helemaal met zelfstudie doen.

Succes alvast :) (weet niet in welk tijdsbestek je de vakken wil gaan halen, maar mocht je t voor volgend jaar doen en ik word niet ingeloot dan kom je mij misschien nog wel tegen)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:19

Ik doe ook deelvakken om diergeneeskunde te gaan doen. Biologie en Wiskunde heb ik al gehaald maar Natuurkunde en Scheikunde heb ik niet gehaald. Dit jaar weer een nieuwe poging. Nu kiezen tussen oud of nieuw programma. Ik twijfel heel erg, mijn stof is de oude stof maar de vakinformatie voor het nieuwe programma ziet er begrijpelijker uit.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:54

Ik wil ook de 4 deelcertificaten halen om toegelaten te worden op Diergeneeskunde.
Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat? Je wordt wel meegenomen in de selectie (vanaf 2017 vervalt de loting) en moet je dan later je certificaten opsturen als je ze hebt gehaald ofzo?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:55

Je deelcertificaten kun je registreren bij het DUO, op die manier zien ze of je over de juiste diploma's beschikt bij de loting.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:42

Ik ben bezig met het halen van testimonia van de ccvx. Heb wiskunde afgelopen december gehaald, nu aan het blokken voor natuurkunde. En dan nog bio en scheikunde..

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:02

Bandaloe schreef:
Ik ben bezig met het halen van testimonia van de ccvx. Heb wiskunde afgelopen december gehaald, nu aan het blokken voor natuurkunde. En dan nog bio en scheikunde..

Ik ben ook bezig voor natuurkunde (en bio, en scheikunde, en wiskunde....). Maar het gaat me opzich best goed af tot nu toe

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:55

Zijn er meer mensen die in april CCVX tentamens gaan doen? (Ik zelf biologie en scheikunde)