Cursus medische terminologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Cursus medische terminologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:04

Na weer eens een afwijzing voor een baan, zit ik erover te denken om een cursus medische terminologie te gaan doen. Ik ben een HBO'er zonder medische achtergrond. Wel ben ik humaan sportmasseur en heb dus al wat basis medische kennis in huis.

Ik vroeg me af wie deze cursus heeft gedaan en hoe heb je die ervaren? En waar kun je die cursus het beste doen, of is dat minder relevant? Oftewel, welke instelling staat het beste op je CV? Ik heb de voorkeur voor een thuisstudie.

orkaan

Re: Cursus medische terminologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:07

Wat denk jij dat deze cursus jou gaat bieden bij het solliciteren naar een baan?

(of waarom wil je deze cursus gaan doen en op wat voor een soort banen solliciteer jij waarvoor je word afgewezen?)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:14

Nou eigenlijk omdat ik het net niet ben geworden bij een baan waarop ik had gesolliciteerd omdat ik deze cursus niet heb gedaan en mijn 'concurrent' wel. :Y)

Ik solliciteerde op een secretariële / administratieve functie bij een tandartsenpraktjik.

Maar basically word ik het steeds net niet bij alle sollicitaties omdat ik te breed ben opgeleid. Ik heb namelijk hippische bedrijfskunde gestudeerd en daar kun je net niks mee. Ik heb vooral ervaring binnen het bankwezen maar daar wil ik niet in verder. Na deze afwijzing werd het me duidelijk dat ik me op een of andere manier meer moet onderscheiden van anderen. Ik ben op zoek naar een administratieve functie. In welke tak is voor mij niet zo van belang.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:59

dorientjuh schreef:
Nou eigenlijk omdat ik het net niet ben geworden bij een baan waarop ik had gesolliciteerd omdat ik deze cursus niet heb gedaan en mijn 'concurrent' wel. :Y)

Ik solliciteerde op een secretariële / administratieve functie bij een tandartsenpraktjik.

Maar basically word ik het steeds net niet bij alle sollicitaties omdat ik te breed ben opgeleid. Ik heb namelijk hippische bedrijfskunde gestudeerd en daar kun je net niks mee. Ik heb vooral ervaring binnen het bankwezen maar daar wil ik niet in verder. Na deze afwijzing werd het me duidelijk dat ik me op een of andere manier meer moet onderscheiden van anderen. Ik ben op zoek naar een administratieve functie. In welke tak is voor mij niet zo van belang.

Heel eerlijk kan ik mij niet voorstellen dat je door die cursus dan ineens wel aangenomen gaat worden. Daarnaast denk ik dat een tandartsenpraktijk ook wel weet dat jij je hele leven niet daar wilt werken (immers je zit daar heel cru gezegd onder je niveau te werken). Dus waarom iemand aannemen waarvan ze met 100% zekerheid kunnen zeggen dat die persoon nooit zal blijven ook omdat het op den duur echt niet uitdagend genoeg voor je zal zijn.

Daarnaast de markt is over vol met mensen die zoeken naar een administratieve MBO functie dus werkgevers hebben keuze te over

Is het niet een optie om nog iets te gaan studeren bv een goede master?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:17

Misschien heb je wel gelijk hoor. Ik probeer iets te bedenken waardoor ik er wel meer tussenuit zal springen. Een hele studie / master te gaan doen zie ik niet zitten. :) Dus ik probeer wat 'kleins' te zoeken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:59

dorientjuh schreef:
Misschien heb je wel gelijk hoor. Ik probeer iets te bedenken waardoor ik er wel meer tussenuit zal springen. Een hele studie / master te gaan doen zie ik niet zitten. :) Dus ik probeer wat 'kleins' te zoeken.

maar ik denk dat dit echt te klein is..als je snapt wat ik bedoel.

(denk eerder dat het in je nadeel werkt dat je HBO hebt en op deze functie's solliciteert in een totaal andere omgeving).

Wellicht is iets van de NIMA tak wat voor je (zijn cursussen op MBO en HBO niveau)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:05

Waarom meld je je niet aan voor een werving en selectie bureau?

Dan lukt het makkelijker om een baan op HBO niveau te krijgen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:29

Ik heb ook naar deze cursus gekeken, maar ben uiteindelijk medische kennis bij de NHA gaan doen. Dat is een cursus op hbo-niveau.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:35

Waarom heb je daarvoor gekozen Ruby? In plaats van de medische terminologie?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:36

Omdat het wat meer diepgang heeft wat ik toen las. Ik doe het puur om mijn hersenen een beetje aan de gang te houden, heb het verder niet nodig als diploma, en vind het wel leuk als het wat moeilijker is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:39

Toen ik nog voor medisch secretaresse ging, moest je 3 cursussen volgen. De eerste was de medische terminologie en ik vond het een grandioze cursus. Zwaar, want je moet in korte tijd veel leren, maar we hadden een leuke groep van erg uiteenlopende leeftijden en hebben elkaar geholpen. Lijsten maken met woordjes en daarachter de betekenis.. Ik vond het een erg leuke cursus en heb hem denk ik met een 8 afgesloten. Pittig, maar zeker zinvol. De andere 2 cursussen heb ik toen niet gedaan (weet niet meer wat dat was) omdat ik toch geen medisch secretaresse wilde worden. Maar des te meer baat heb ik gehad bij mijn opleiding tot paraveterinair. Ik ben er heel blij mee!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:39

Ik heb hem gedaan bij NHA. Meer ter overbrugging van mijn tussenjaar. Ik wist dat ik de medische wereld in wilde maar was te laat met maken van een weloverwogen keuze(ik wilde niet overhaast inschrijven voor HBO studie).. Er staat 7 maanden geloof ik voor die studie, maar heb na 4 maanden examen gedaan en gehaald. Weet je, het is leuk, interessant en je krijgt begeleiding (die ik niet nodig heb gehad) .. maar het voegt echt helemaal niks toe op je CV. Je kunt er helemaal niks mee.. medisch secretaresse willen ze liever een doktersassistent voor oid. Je komt er niet met alleen die cursus.
Ik merk dat ik er een voordeel aan had in mijn HBO studie (Ergotherapie) waarbij we in het eerste jaar die termen allemaal moesten leren, die ik natuurlijk allemaal al kende.. Maar verder is het geen hoogstaand iets op mijn CV:p

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:49

7 maand? Volgens mij hadden wij er 10 weken voor :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:21

Leffroi schreef:
7 maand? Volgens mij hadden wij er 10 weken voor :')

ja, moet ook makkelijk lukken. Maar NHA had 2 tentamenmomenten in het jaar.