'Me' gekozen als irritantste woord van het jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:08

Citaat:

http://www.nu.nl/binnenland/4178729/me- ... -jaar.html

"Me" is het irritantste woord van het jaar. Nederlanders kunnen het woord niet meer aanhoren als het gebruikt wordt in plaats van 'mijn'.
Dat maakt het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) dinsdag bekend.

"Me" kreeg 30 procent van de stemmen. "Diervriendelijk vlees" (20 procent) eindigde op de tweede plaats. De genomineerde woorden "chillen" en "selfie" (beide 4 procent) werden als minst gekozen.

Het INL riep Nederlanders en Vlamingen op een woord te nomineren dat ze niet meer willen horen in 2016.

In 2014 werd het woord "oudjes" gekozen als woord dat mensen niet meer willen horen. Het jaar daarvoor won het woord "kids" de titel.

Ik erger me niet snel aan dingen, maar 'me' zit toch heel erg in mijn allergiezone. Als iemand dingen zegt of typt als 'me paard' 'me huis' 'me ouders', dan krijg ik meteen de kriebels. Ik heb dan het nare vooroordeel dat de persoon die dat typt of 12 is... Of heel dom... Of 12 en dom :+ . Ik snap gewoon niet dat mensen op die manier me gebruiken.

Ik vrees de dag dat het zal worden geaccepteerd omdat steeds meer mensen het gebruiken, steeds meer kinderen en jongeren. Het is nu al normale spreektaal... De Nederlandse taal is zich altijd aan het ontwikkelen en nieuwe gewoontes, nieuwe woorden en nieuwe uitdrukkingen worden aan de taal toegevoegd.. Ik hoop dat me niet die 'eer' krijgt en een stille dood sterft.

Dreamy

Re: 'Me' gekozen als irritantste woord van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:09

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:09

Wat heerlijk dat dit word gedaan :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:13

Inderdaad loopt hier al een topic over, dit is dus een dubbeltopic; ik plaats een slotje.