Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:29

Hallo!

Excuus voor deze vraag, maar helaas heb ik vandaag een crematie van de vader van een goede vriend van ons. Nu ben ik zelf nog nooit bij een crematie geweest, en was ik te jong om mij wat te herinneren van de etiquette bij een begrafenis..

Ik lees overal verschillende verhalen betreffende het meenemen van bloemen. Er is verder niks op het rouwkaartje gezet. Is het dan toch netjes om bijvoorbeeld een witte roos of aronskelk mee te nemen?

Alvast heel erg bedankt!

suus_pepper

Re: Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:31

Ik zou meenemen wat jezelf prettig vind. Bij de crematie van mijn schoonvader had lang niet iedereen wat mee. En dat is ook prima.
Heb je zijn vader goed gekend? Dan zou ik wat meenemen. Anders gewoon gaan om je vriend te steunen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:32

Ook bij een crematie kun je gewoon bloemen neerleggen, vaak worden deze dan door de familie meegenomen. Zo ging het bij mijn opa en de oma van mijn man in elk geval wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:32

Als er niets op de kaart staat neem ik ook niet wat mee.

Soms heb je een zinnetje: hij/zij hield van witte bloemen of bv geen bloemen maar een gift voor xxx doel wordt gewaardeerd. Dan weet je waar je aan toe bent.

Dat je komt is al fijn en mooi.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:33

Je kunt bloemen meenemen, maar als ze niet worden meegenomen door de familie worden ze verbrand.
Mijn ervaring is dat ondanks dat je op de kaart zet dat bloemen niet gewenst zijn(zoals wij hadden gedaan), mensen toch met bloemen komen aanzetten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:34

Er zijn geen regels, lekker doen wat je zelf wilt en waar jij je goed bij voelt. Wil je iets meenemen, dan kan je dat vaak bij binnenkomst van het crematorium afgeven aan een medewerker die er voor zorgt dat het bij de kist gelegd wordt. Bloemen worden na crematie door de familie meegenomen of er is een strooiveld waar ze neergelegd worden. Laatst ook meegemaakt dat ze een aantal dagen blijven liggen op een daarvoor bestemde plaats, daarna gaan ze de kliko in.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 08-12-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:35

Bloemen meenemen is niet verplicht, hoor :) Dat hebben wij iig nooit gedaan (behalve bij familie). Je kan een bloemstuk afleveren, maar aangezien het hier om een vader van een goede vriend gaat zou dat eigenlijk ook niet mijn keuze zijn.

Denk dat je aanwezigheid meer gewaardeerd wordt dan het feit of je wel of geen bloemen mee heb genomen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:35

Dat is elke uitvaart verschillend, als er specifieke wensen zijn staat dat op het kaartje vermeld.

Je hoeft geen bloemen mee te nemen, mag wel. Je kan ook wat laten bezorgen. Hangt ook een beetje van de relatie af die je met de overledene had.

Ik zou alleen bloemen meenemen als dit expliciet op het kaartje stond of het echt een naaste van me was (maar die zou ik dan weer laten bezorgen). Maar dat is mijn idee, als jij graag iets meebrengt moet je dat vooral ook doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:36

Als jij het graag wilt kun je iets meenemen maar zonder iets gaan is ook prima(kende je hem goed?) Je zou het ook aan je vriend kunnen vragen of misschien iemand anders die gaat. Ik zou het dan wel eenvoudig houden.
Er kan van alles op een kaartje staan maar als er niets staat, mag je dus zelf je invulling eraan geven.

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:37

de bloemen en kransen worden doorgaans tentoongesteld net buiten de ingang, ieder kan op zijn gemak na de uitvaart deze dan nog bewonderen en bekijken, over het algemeen blijven ze liggen of gaan ze naar een speciaal stukje afgezet tot ze verwelkt zijn. Familie kan bij het vertrek beslissen of de linten en kaartjes die er aan zaten bewaard moeten blijven, die worden dan na gestuurd samen met het condoleance boek.

dus bloemen meenemen is een gebaar dat wel opgemerkt wordt.

de bloemen worden niet mee verbrand daar in de ovens strikte regels zijn wat er in verbrand mag worden

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:42

Voor mij was hij meer een kennis en ik ben er dan ook meer om onze vriend (laten we hem even D noemen) te steunen. Zijn échte vader is op jonge leeftijd al overleden, het gaat hier eigenlijk om zijn stiefvader. Vanwege het feit dat D in hem weer een soort échte vader had gevonden, en zijn moeder een nieuwe man, maakt dit het natuurlijk extra hard. Hij heeft slechts 51 jaar mogen worden.

Ik ga samen met mijn vriend om D te steunen met dit verlies. Mijn vriend en D zijn sinds de eerste klas beste vrienden, en op die manier ken ik D dus ook (en zijn stiefvader van zijn verjaardagen). Ik dacht aan één bloem, voor het gebaar. Of staat dat met deze kennis dan een beetje raar?

In ieder geval hartstikke bedankt allemaal! Redders in nood!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:43

Dat verschilt echt per crematiecentrum speurneusc. Bij de een staan ze om de kist, bij de ander daarna bij de uitgang. Een aantal liggen op de kist (en die gaan er idd vanaf voor de boel de oven in gaat).

Als je nog naar langs de kist mag kun je idd 1 bloem meenemen. Deze kun je dan evt. op de kist leggen :) Als er geen gelegenheid tot 'passeren' is wordt het wat lastig, maar als dit is wat je wil doen dan gewoon doen. Er is haast geen 'verkeerds' iets om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:46

Als er niets op het kaartje staat ben je volledig vrij in je keuze.
Ik vind het gebaar van 1 mooie bloem meenemen en neer (laten) leggen erg mooi.
Ik vond het een lief en indrukwekkend iets dat een aantal mensen bij mijn moeder bij het verlaten van de aula een enkele witte roos neerlegden.
Als je er een kaartje aan doet wordt dat er af gehaald en aan de familie mee gegeven later.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:47

Gewoon doen als jij dat een gebaar vind waar je achter staat en een goed gevoel bij hebt, je kan altijd daar nog kijken wat daar op het moment goed voelt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:47

Nee hoor is niets raars, doen wat jij prettig vind. Je kunt het eigenlijk niet fout doen in zo'n geval.
Met deze wetenschap kun je niets meenemen, één bloem of een klein bloemstuk.
Vraag eens aan je vriend wat die ervan denkt? Kan die inschatten wat de familie wil, of misschien herinnert hij zich de begrafenis van de echte vader van D?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:52

Mijn vriend vind het ook heel lastig. De echte vader van D is al voor hun vriendschap overleden. We lezen ook overal iets anders. Aan de andere kant vraag ik me af wat het nou eigenlijk kwaad kan; er staat niets over bloemen op de kaart. Ik denk (hoop) dat als we met een bloem aankomen, iedereen wel de intentie snapt, toch? Wie neemt er immers nou een bloem mee uit kwade of respectloze bedoelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:55

Tijdens het gesprek met iemand van de begrafenisonderneming wordt eigenlijk elk detail wel uitgebreid besproken. Als dan naar voren komt dat er bepaalde (in ons geval alleen witte rozen) of juist geen bloemen gewenst zijn, wordt dat meestal op de kaart gezet.
Geen vermelding = geen voorkeur, dus vrije keuze.
En eigenlijk kan weinig tot niets echt kwaad.
(tenzij je net als iemand bij ons deed, met opzet tegen de specifiek geuitte wens in gaat)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:56

Dan moet je het gewoon doen. Als jullie een bloem mee willen nemen uit respect voor hem en zijn vader dan is er echt niemand die je daar scheef om aan zal kijken!

Volg je gevoel, dan zit je altijd goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:56

He, nee joh! Niemand zal dat kwaad of respectloos interpreteren!
Er staat immers niets over bloemen, dus dan mag je ze meenemen als je dat wilt.
En zelfs als er wel staat de bloemen niet gewenst zijn en je neemt ze toch mee, dan zal niemand dat verkeerd opvatten.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:59

Ik ben bloemist, bloemen worden over het algemeen altijd gewaardeerd. Tenzij de persoon duidelijk heeft aangegeven niet van bloemen te houden of ze liever levend te krijgen. Bij de zwaar gelovigen staat er vaak op de kaart "geen bloemen". Zolang dit niet op de kaart staat kan je ze gewoon meenemen.

Als je zelf een crematie mee maakt van dichtbij, ik zou de bloemen mee naar huis nemen als familie zijnde. Anders komen ze zodra de dienst is afgelopen in de container terecht..

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:05

speurneusc schreef:
de bloemen en kransen worden doorgaans tentoongesteld net buiten de ingang, ieder kan op zijn gemak na de uitvaart deze dan nog bewonderen en bekijken, over het algemeen blijven ze liggen of gaan ze naar een speciaal stukje afgezet tot ze verwelkt zijn. Familie kan bij het vertrek beslissen of de linten en kaartjes die er aan zaten bewaard moeten blijven, die worden dan na gestuurd samen met het condoleance boek.

dus bloemen meenemen is een gebaar dat wel opgemerkt wordt.

de bloemen worden niet mee verbrand daar in de ovens strikte regels zijn wat er in verbrand mag worden

Doorgaans worden de bloemen inderdaad niet mee verbrand, soms gaat er wel een roos oid mee de oven in. Bij de oma van mijn man hadden we drie rozen laten samen binden, die we zelf na afloop eigenlijk hadden willen meegeven aan mijn schoonouders. Maar deze zijn meegegaan de oven in. Achteraf vonden wij dat erg mooi, want oma hield enorm van bloemen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:11

Mijn ervaring is dat je gewoon iets kunt meenemen, of dat nou een bloem is of iets anders. Als jij daar een goed gevoel bij hebt en het is wen uiting van respect/liefde/of een goede bedoeling.
Ik heb al meerdere uitvaarten meegemaakt, waarbij het iedere keer anders was, maar eigenlijk heeft altijd wel iemand (buiten de naaste familie) iets bij om op/bij de kist te leggen of op een daarvoor aangewezen plaats (ook bloemstukken van mensen buiten de naaste familie zijn geen uitzondering). Ik heb ook al een keer meegemaakt dat bij het eind van de dienst mensen langs de kist liepen waar bloemen klaar stonden die je dan op/naast de kist kon leggen.
Om een lang verhaal kort te maken: Als jij iets mee wil brengen, moet je dat zeker doen :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:14

bij de begrafenis van mijn papa hebben mensen die hem goed kende (familie, collega's, buren) samengelegd in groepjes voor bloemstukken zo waren er 2 bloemstukken van collega's, 2 van de buren, en per gezin van de familie 1. Maar niemand kwam met losse bloemen aan, wel met kaartjes. Daar vond ik veel meer steun in dan dat iemand et een domme bloem zou aankomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:23

Zoe_97 schreef:
Daar vond ik veel meer steun in dan dat iemand et een domme bloem zou aankomen.

Lekker aardig zeg...

ts vindt het al lastig om het juiste te kunnen doen, boor jij het weer lekker de grond in door het dom te noemen. Niet iedereen is hetzelfde.. Gelukkig maar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:25

bah, wat een rotopmerking Zoe....

TS, ik denk dat de meeste mensen het WEL zouden waarderen, ook 1 bloem. Het gaat om het gebaar en zolang dat goed is, zal niemand je daar op aankijken.