Tussen wal en schip, geen ZW én geen WW....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Tussen wal en schip, geen ZW én geen WW....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:12

Van het najaar liep mijn tijdelijke contract bij mijn werkgever af. Ik kreeg wel een verlenging, maar voor de helft van het aantal uren. Dat gebeurt elk jaar, omdat een deel van het werk wat ik doe seizoenswerk is, in de winter is er gewoon minder werk.
Normaal gesproken heb ik voor de uren die wegvallen recht op WW. Echter, twee weken voor het einde van mijn contract kwam ik ziek thuis te zitten. Tot twee weken na mijn nieuwe contract heb ik volledig thuis gezeten, daarna ben ik, in overleg met de bedrijfsarts, weer aan het werk gegaan. Wél met specifiek van de bedrijfsarts de afspraak niet meer te werken dan de uren van mijn contract, omdat fulltime werken niet zou lukken.

Wat werkgever betreft geen probleem, die heeft mij enkel voor de uren van mijn contract ingepland, hoewel ik normaal gesproken de eerste maand/2 maanden vaak nog wat extra uren draai.
Voor de WW wel een probleem: Ik zit gedeeltelijk ziek thuis en kom, volgens het UWV, dus niet in aanmerking voor de WW. Volgens het UWV moest mijn werkgever mij voor de uren die ik minder werk ziek uit dienst melden zodat ik een ziektewetuitkering kon krijgen voor die uren.

Mijn werkgever heeft mij niet ziek uit dienst gemeld, zodat ik het uiteindelijk zelf gedaan heb, in overleg met UWV (ditmaal in overleg met afdeling ziektewet, die het met me eens waren dat ik dan een ziektewetuitkering moest aanvragen). Zo gezegd, zo gedaan. Alleen..... de ziektewetuitkering is afgewezen. Omdat ik nog een contract met mijn werkgever heb. Dat dat contract voor de helft van het aantal uren is en dat ik dus specifiek een uitkering aangevraagd heb voor de uren waarvoor ik géén contract heb, schijnt er niet toe te doen.

Oftewel, ik val tussen wal en schip. Ik had er echt op gerekend dat mijn inkomen gedeeltelijk zou worden aangevuld, ik heb immers ook mijn vaste lasten om te betalen. Alsnog een WW aanvragen kan volgens het UWV ook niet, omdat mijn contract inmiddels al dik twee maanden geleden afliep en WW moet je binnen een week aanvragen. Bovendien ben ik momenteel nog steeds niet beschikbaar voor werk voor die uren, omdat ik nog steeds niet volledig hersteld ben.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft het nog zin de beslissing aan te vechten? Of kan ik mijn energie beter gebruiken om beter te worden?
Is er alsnog een mogelijkheid om mijn inkomen aangevuld te krijgen? Het UWV verwijst mij door naar de bijstand, maar dat is dus exact het niveau waar ik nu op zit.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, maar nou net niet voor arbeidsrecht helaas.....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:37

niet specefiek met jou situatie, maar bij aanvechten bekijk wat het oplevert en wat het je oplevert/ brengt.( bekijk ook of je rechtsbijstand krijgt, anders kost het je nog meer -O- ) Want zoiets kost echt heel veel energie!

Prrrr

Re: Tussen wal en schip, geen ZW én geen WW....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:50

Bezwaar maken tegen het weigeren van de ZW... De vermindering van uren was al bekend, en je hebt in overleg met uwv een zw-uitkering aangevraagd in plaats van een ww.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:31

Beetje laat, maar wou toch nog even een update-tje geven. Wat jij aangeeft was ook mijn twijfel kwita, ik heb de hele zomer al tegen de bierkaai gevochten op een ander gebied, hoeveel was het me waard om dat nog een keer te doen...

Maar dankzij het berichtje van Prrrr en een aantal pb'tjes van anderen toch al mijn moed bij elkaar geraapt en geprotesteerd. Het kostte wat moeite, tot een van de telefonische medewerkers zich liet ontvallen "maar u kunt geen uitkering krijgen, want u hebt een vast dienstverband". En ineens viel het kwartje: Ik ben met mijn vijfde tijdelijke contract bezig. Volgens de wet zou mijn vierde een vast dienstverband moeten zijn, en dan was ik dus fulltime vast in dienst geweest. Echter, ik heb een afwijkend CAO, waardoor ik wettelijk gezien meer tijdelijke contracten mag krijgen. Toen ik ze dát kon aantonen, was het wonderlijk genoeg zomaar rond! *\o/*
Verzekeringsarts stond er ook helemaal achter, dus ik kreeg zonet bericht dat ik tóch een uitkering krijg. pfieuw *mist 'wist-zweet-van-het-voorhoofd'smiley*

Jullie twee in elk geval bedankt, en uiteraard ook de pb'ers. Soms heb je het gewoon even nodig alles van je af te schrijven en wat feedback te krijgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:33

Held! En mooi dat het nu toch geregeld is :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:36

Gefeliciteerd! Heel moedig dat je hebt doorgezet een wat fijn dat het wat opgeleverd heeft!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:42

Top! Dat is toch vrij snel goed nieuws zeg!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:06

Dank jullie wel. Ik zit hier een klein beetje te stuiteren geloof ik, zo blij ben ik :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:47

wat een goed nieuws wat fijn voor je!