Als goed katholiek gezin begonnen wij met de nachtmis op 24/12 ..... donker, mooi, sfeervol. Daarna thuis altijd een kersttulband met vruchtjes en warme choco (later werd dat glühwein). De kerstboom werd altijd pas op 22/12 opgezet: mijn broertje was jarig op 21/12 en de boom is in de beginjaren nogal eens omgegaan met alle neefjes, nichtjes en buurkinderen in huis. Mijn moeder vond dat de boom van en voor iedereen was, dus het was een bont geheel met alle kleuren ballen, lampjes en knutselwerkjes.
Eerste kerstdag: mijn vader was kerk-organist en meestal deed hij de Herdertjesmis voor de basisscholieren. Wij gingen óf naar de Herdertjesmis of naar de Hoogmis, maar dan was de kerk zo stampvol dat daar meestal niet veel te zien was. Dan was het kerstontbijt en stond de tafel vol met álles dat we normaal nooit kregen
. Steevast begonnen we met een beschuitje met geboortemuisjes (want er was een kindje geboren).
'sMiddags gingen we naar opa en oma's (en dus alle tantes en ooms) om kerstwensen over te brengen. 'sAvonds meestal gourmetten en stond er een zelfgemaakte huzarensalade. Mijn vader hield niet van gourmetten ("dat getrut met zo'n klein pannetje") en wachtte tot de kleintjes hun buik vol hadden en nam dan een stuk of 4 pannetjes tegelijk, dan kon hij daarna tenminste "lepelen" ipv prikken
.
Tweede Kerstdag: soms nog een kerkbezoek, maar 'smiddags gingen we meestal naar het bos om te wandelen, of als het niet te koud was even naar zee. En de restjes eten van Eerste Kerstdag