Wat te doen tegen vandalisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Maartje

Wat te doen tegen vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 00:45

Vanavond zijn we erachter gekomen dat er weer 2 autospiegels aan gort zijn getrapt, en andere stonden scheef naar binnen. Dit is al minimaal de zevende keer dat dit gebeurt, we hebben al vaak nieuwe spiegels moeten kopen. De auto's staan niet te dicht op de weg, het gebeurt echt doelbewust. Zo zijn er ook wel eens over net gespoten auto's krassen getrokken en zijn er mensen op het dak gaan zitten wat leidde tot flinke deuken. Wij weten niet echt meer wat te doen, we maken een melding/doen aangifte, maar zo komen we geen steek verder omdat er nooit iemand gepakt wordt. We letten zoveel mogelijk op rumoer en langsfietsende jongeren, vandaag waren we gezellig sinterklaas aan het vieren dus onze aandacht was iets verslapt. Wat kunnen wij nu nog doen?

Avelienvd

Re: Wat te doen tegen vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:56

Camera plaatsen. Meer kun je niet denk ik

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:56

Camera's op de auto richten?
Even overleggen met de buren dat wel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:26

Als het ook bij de buren gebeurd kun je natuurlijk gezamelijk een camera plaatsen, dat is wel te doen.
En als je aangifte doet, of melding maakt, zou de politie meer moeten surveilleren, zeker als je ook weet wanneer het ongeveer gebeurd.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 02:27

Bedankt voor jullie antwoorden! :)
Zit je met camera nog iets met privacyschending ofzo?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 03:23

Ik dacht altijd dat je alleen een camera ergens mag plaatsen, als je ook een waarschuwingsbordje ophangt wat zegt dat er een camera is. Zou dat wel ff checken of dat zo is of niet :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:09

Je mag gewoon een camera op je eigen terrein plaatsen, als die maar niet op de weg is gericht, als ik t goed heb! :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:10

Klopt, je mag inderdaad geen camera's richten op openbare weg, dus ik denk niet dat camera's jullie oplossing zijn, aangezien de auto's vast niet op eigen terrein geparkeerd staan? Zo wel: flink hek erom met een klap stroom en een grote hond met scherpe tanden aanschaffen ;)

Maar jeetje, wat vervelend zeg..
Komt de politie ook niet surveilleren ofzo?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:14

Eileen_ schreef:
Ik dacht altijd dat je alleen een camera ergens mag plaatsen, als je ook een waarschuwingsbordje ophangt wat zegt dat er een camera is. Zou dat wel ff checken of dat zo is of niet :)

Dan zou ik alleen dat bordje ophangen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:14

Camera's nah inderdaad niet zomaar. Ligt een beetje aan de situatie, of je hem kan plaatsen gericht op je eigen hek. Maar dat het rand beeld wel de auto en de vandalisme laat zien.

Echter mag je nooit de beelden online plaatsen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:15

Mja, laten de vandalen maar komen klagen over privacyschending :+. Weet je meteen wie je hebben moet. Zolang jij niks op internet zet en andere beelden met onschuldige mensen gewoon wist, zou ik het risico wel durven nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:33

Jildau schreef:
Eileen_ schreef:

Dan zou ik alleen dat bordje ophangen.

Dit inderdaad :) Zal ook flink afschrikken en als het dan toch nog gebeurt kun je altijd nog andere oplossingen bedenken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:42

Lalidan schreef:
Mja, laten de vandalen maar komen klagen over privacyschending :+. Weet je meteen wie je hebben moet. Zolang jij niks op internet zet en andere beelden met onschuldige mensen gewoon wist, zou ik het risico wel durven nemen.

Het is wel zo dat de wet hier anders over denkt. ;) Wat dus betekend dat TS aangeklaagd kan worden. En dus ook helaas door de vandalen. Krom maar waar, helaas.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:24

Plus, de politie mag niks met die beelden doen, dus je hebt er (los van een evt afschrik effect) niets aan

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:10

En als je nou alleen een duidelijk bord ophangt met 'camerabewaking' op een plek waar die niet te missen is (in de buurt van de auto's)? Wie weet schrikt dat iets af.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 15:01

Bedankt voor de informatie/ideeën! :)
Met dat privacygedoe zaten wij ook al te denken, nou hebben de politie-agenten wel tegen ons gezegd dat zij er compleet geen probleem mee zouden hebben, maarja als het dan toch tot een rechtzaak zou komen heb je daar niet veel aan :D
De wijkagent zou ingeschakeld zijn en zou wat meer op letten, we hopen dat dat helpt.
We gaan wel even kijken naar camera's en bordjes, bedankt iedereen! :)

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:05

Helaas gebeurt het ons ook, al lijkt het bij ons bewust naar ons gericht te zijn. Telkens weer iets wat gesloopt is, de laatste x de achterruitenwisser en nu krassen.. Geen idee wat je er tegen kan doen, dus ik volg even!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:07

Wat je wel kan doen, maar dat ligt aan je budget, is een bedrijf in huren. Die mag namelijk de beelden
wel gebruiken om stappen te nemen.

Meer info per pb eventueel