Bindingsangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna_94

Bindingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 00:42

Hoi bokkers,

Ik wil graag hier even mijn verhaal kwijt, in de hoop mensen tegen te komen die zich kunnen herkennen in dit verhaal of simpelweg tips hebben.

Even wat voorgeschiedenis: 4 jaar geleden leerde ik mijn ex kennen, ik was toen net 17. Hij was een gast in het restaurant waar ik werkte en heeft mijn naam opgevangen. Hij heeft me toegevoegd op facebook en na wat heen en weer praten hebben we eens afgesproken: We zijn samen met de honden gaan wandelen.

Hier beginnen eigenlijk al wat de "problemen", ik durfde zelf nooit de eerste stap te nemen. Na wat "gepush" van mijn familieleden (omdat ze zagen dat wij beide wel gek waren van elkaar maar beiden niet echt de eerste stap durfden te nemen), zijn we een koppel geworden.
Maar eigenlijk al van in het begin maakte ik mezelf helemaal gek door constant te denken aan het negatieve dat meekomt met de jongen en de relatie.
Maar goed, uiteindelijk heb ik mezelf hier overheen kunnen plaatsen en zijn we een gelukkig jaar samen geweest.

Daarna was het over voor mij, hij was heel aanhankelijk en opeisend. Had verder ook geen sociaal leven eigenlijk.
De breuk liep niet echt van een leien dakje, ik heb hierbij doodsverwensingen ontvangen, nadien weer "sorry"-berichten,... Soit, uiteindelijk zijn we alsnog in ruzie uiteen gegaan. Nadien nog wel een keer samengekomen om toch als vrienden uiteen te kunnen gaan, maar ook dat is niet goed gekomen. Hij stuurt nu ieder jaar/half jaar nog wel eens een mail/sms/facebook-bericht om nog eens af te spreken, maar ik houdt de boot nu af. Ik ben klaar met hem.

Nu zijn we alweer dikke 3 jaar verder, en nog steeds heb ik geen nieuwe vriend.
Het lijkt alsof ik "bang" heb van jongens, ik durf ze zelf nooit aan te spreken bij bijvoorbeeld een avondje stappen.
Ik weet helemaal niet hoe ik daar mee om moet gaan, wat zeg je dan?

Vriendinnen begrijpen me niet, ik krijg reacties als "Waarom stap je niet zelf op een jongen af?" Tja, omdat ik het niet durf.
Iemand zelf aanspreken, dat gaat het niet worden dus.
Maar ook als iemand mij nu aanspreekt op bijvoorbeeld mijn werk (restaurant) om samen eens iets te gaan doen, wijs ik dit altijd af. Ook al vind ik de jongen dan misschien aantrekkelijk/vriendelijk, alsnog zal ik het afwijzen. Waarom? Geen idee, pure angst/schrik (voor het onbekende?)
Zo heeft iemand ooit zijn nummer voor mij nagelaten, ik heb deze meegenomen naar huis en hij heeft dagen op mijn nachtkastje gelegen, klaar om iets te sturen. Maar nope, uiteindelijk beland de nummer in de vuilbak. Waarom? Ik weet niet wat ik moet sturen en ik durf eigenlijk ook helemaal niet.

Omdat ik dus blijkbaar echt geen contacten kan leggen in het echte leven, heb ik ook Tinder geprobeerd. Maar ook hierbij durf ik niet zelf een gesprek te beginnen, ik wacht tot de jongen begint.
En de enkele keren dat dit gebeurd is, loopt het gesprek eigenlijk al heel gauw vast. Voornamelijk omdat ik zo ontzettend voorzichtig ben met mijn berichten.

Nu heeft onlangs iemand mij toegevoegd op facebook, net als mijn ex een gast van het restaurant. We hebben even gepraat en (jawel hoor :+ ) hij vroeg om samen met de honden te gaan wandelen.
Ik kreeg direct weer stress en spanning. Uiteindelijk heb ik toch ja gezegd, maar zelfs tot 10 minuten voor de afspraak had ik steeds de neiging om af te zeggen. De jongen lijkt me echt wel leuk, maar schijn kan bedriegen, toch?
De afspraak ging goed, maar toen de jongen na een uur wandelen vroeg om nog samen iets te gaan drinken klapte ik weeral dicht en heb dit eigenlijk met wat smoezen afgewezen.
Net zoals bij mijn ex ben ik weer volop bezig met mijn hoofd op hol te brengen door al het negatieve dat er kan gebeuren en mogelijks negatieve eigenschappen van de jongen te bedenken.

Wat moet ik hier nu mee? Dit kan echt wel een leuke, potentiële partner zijn, maar ik durf gewoon helemaal niet. Ik dwing mezelf nu om het toch een kans te geven, maar vind dit érg moeilijk.
Ik weet ook zeker dat moest het iets worden tussen ons, de kans groot is dat ik de eerste paar maanden hele tijd aan negatieve dingen ga denken binnen de relatie. Want dat doe ik nu eenmaal.

Ik ben nu echt wel gefrustreerd aan het raken hierdoor, omdat het mijn sociale leven ook in de weg staat.
Mannelijke collega's is geen enkel probleem, daar ga ik even vrolijk mee om als met vrouwelijke collega's. Maar deze zijn dan ook allemaal geen potentiële partners, en dat is het grote verschil.
Vriendinnen en omgeving begrijpen me niet, ze snappen niet waarom ik nog steeds geen vriend heb.
Ik snap het wel, ik durf niet. Waarom ik eigenlijk niet durf, dat is me ook wel een raadsel. Maar dat ik niet durf, dat is wel duidelijk.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, en hoop dat er hier mensen zijn die zich hierin herkennen of dergelijke.

Schuur_

Re: Bindingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:35

De eerste stap heb je al gezet door te beseffen dat je zelf de boot afhoudt.
Je hebt iemand nodig die begrip kan opbrengen en je tijd en ruimte kan geven.
Dit kunnen ze alleen als ze weten dat je dat nodig hebt.
Wees dus eerlijk, zeg tegen die jongen dat je hem wel aardig vindt maar dat je het even wilt aankijken, dat het allemaal niet zo snel moet. Dat wordt geapprecieerd. Doet hij moeilijk of begint hij meteen te dwingen? Dan is daar de deur!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:53

Ik ken dat , ik ben ook voorzichtig met mannen,wat mij helpt is de positieve dingen belichten.
Niet alle mannen zijn hetzelfde dat zeg ik ook altijd tegen mezelf

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:06

Mannen zijn niet eng TS ;)
Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Dat je geen leuke date hebt? of juist wel?

Daten is leuk, nieuwe mensen leren kennen is leuk. Ga gewoon lekker vrijblijvend op pad. Ga wat drinken en kletsen. Je leert er alleen maar van.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:38

Waarom moet elke man die je tegenkomt en een praatje mee zou kunnen maken een potentiële partner zijn. Wat Goof hierboven zegt, iemand nieuw leren kennen kan je een hele leuke middag/ avond opleveren :)

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:56

En ben je weleens verliefd? ...je hoeft niet met willekeurige mannen te daten en een relatie is alleen een toevoeging als er liefde in het spel is ...

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:59

Je bent 21 jaar ! Nog genoeg tijd ;)

Ik heb ook 2 en een half jaar een relatie gehad met iemand, is helemaal verkeerd afgelopen (politie en alles er bij ..). Ben daarna 2 jaar single geweest met alle angsten erbij die jij ook noemt.

Je moet jezelf gewoon de tijd gunnen .. Bij mij kwam de omslag toen ik ineens dacht ik hoef niks ! Als je single bent kun je gewoon doen wat je zelf wil ! Ik ben nu alweer 5 maand met mijn huidige vriend, we gaan eind deze maand samen wonen, maar vooraf zijn wij een jaar gewoon de beste vrienden geweest zonder meer, we deden veel samen (hij was wel vanaf het begin gek op mij maar hield de boot af en hij respecteerde dat), uiteindelijk toch samen gekomen omdat ik gewoon niet meer zonder hem kan ! :D

Dus het enige wat ik kan zeggen, neem de tijd, je hoeft niks, geniet gewoon van het single zijn, de juiste man komt uiteindelijk wel op je pad ;)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:06

Zie het meer als een leuk uitje, niet iedere date blijkt relatiemateriaal. Probeer los laten dat je een vriend wil/moet en ga er lekker van genieten. Probeer het wat vrijblijvend te zien en is hij echt leuk, dan komt alles vanzelf goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:42

Als je wilt weten of je bindingsangst heb, is het handig om terug te kijken naar je jeugd. Heb je moeilijke dingen meegemaakt? Problemen met je ouders? Iemand op jonge leeftijd verloren?
Als je vaak de oorzaak kan vinden, kun je begrijpen waarom je zo bent en dat maakt het makkelijker om jezelf weer op de rit te krijgen. Wat overigens niet in je eentje hoeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:45

TS; trouwens een leuke boekentip: liefdesbang.
Gaat over het proces van aantrekken en afstoten van 2 mensen (al dan niet in een relatie) en over indingsangst, hoe dat werkt en waar het vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:51

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:01

Joolien schreef:
Als je wilt weten of je bindingsangst heb, is het handig om terug te kijken naar je jeugd. Heb je moeilijke dingen meegemaakt? Problemen met je ouders? Iemand op jonge leeftijd verloren?
Als je vaak de oorzaak kan vinden, kun je begrijpen waarom je zo bent en dat maakt het makkelijker om jezelf weer op de rit te krijgen. Wat overigens niet in je eentje hoeft.

Het lijkt me wel mogelijk dat ze die bindingsangst heeft gekregen na haar ex.

Ik heb net hetzelfde verhaal: toen ik 18 was, één jaar samen geweest met mijn eerste ex. Uit elkaar gegaan, heel slechte break-up, de ene dag doodsbedreigingen en dronken voicemails, de volgende dag miste hij me. Is zo een jaar lang doorgegaan, hij dook steeds op heel onverwachte plaatsen op, eiste met me te spreken, tot op het punt dat ik zelfs niet meer buiten durfde te komen. Daarna heb ik ook jarenlang niks serieus gehad met mannen, net omdat ik zo bang was. Mijn eerste ex leek op het eerste zicht lief en leuk, maar hij bleek een asshole te zijn die me een jaar lang heeft voorgelogen. Dan blijf je wel met bindingsangst zitten, want ik dacht iedere keer: "ja, deze kerel lijkt wel leuk, maar dat leek mijn ex op het eerste zicht ook..." Je wordt bang om je te binden aan iemand omdat je bang bent dat hij ook weer een eikel zal blijken te zijn.

Met mijn huidige vriend ben ik nu bijna 2 jaar samen maar in het begin heb ik er ook heel erge last van gehad. Hoe ik erover ben gekomen, is eigenlijk vooral door er heel veel over te praten met hem. Uitleggen hoe ik me voelde en waarom, en door er open over te kunnen spreken met hem kon hij me ook geruststellen wanneer en hoe dat moest. Maar er komt inderdaad eerst wel een moment waarop je die angst moet overwinnen en de stap in het diepe moet zetten, het moment waarop je jezelf een beetje moet verplichten om buiten je comfort zone te stappen.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:05

Bedankt iedereen voor de antwoorden en het delen van ervaringen en tips!
Ik ga gewoon even algemeen antwoorden.

Ik probeer inderdaad zo vaak mogelijk de positieve dingen te belichten, maar al gauw gaan mijn gedachten dan al weer naar wat er allemaal mogelijks kan mislopen.
En wat kan er dan mislopen? Tja, de jongen kan uiteindelijk helemaal anders zijn dan hij nu lijkt, ik kan er een stalker aan over houden, ik laat me misschien meeslepen, ... Goh ja, allemaal heel onwaarschijnlijk, maar toch.

Ik vermoed dat mijn "bindingsangst" inderdaad grotendeels van/door mijn ex komt, hij was een hele lieve jongen voor me. Maar omdat hij verder geen sociaal leven had (waar je dan eigenlijk ook pas bij uitkomt wanneer je al iets hebt), was ik alles voor hem. Dit werkt heel drukkend en bovendien was hij voor mij gewoon echt niet de ware. Bij het uitmaken dan nog veel miserie mee gehad, want hij kon me niet loslaten.
En ja, nu heb ik heel veel schrik dat de jongens die ik zou kunnen daten, misschien ook eenzame en radeloze/hopeloze jongens zijn. En dat wil ik niet.
Verder heb ik gescheiden ouders, en nog een klein dingetje meegemaakt toen ik ongeveer 8 jaar was.
Ik denk dus dat het door een samenloop komt van omstandigheden.

Die leestips ga ik ook zeker eens bekijken, bedankt!