Onvoldoende gefrankeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Onvoldoende gefrankeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 08:05

Ik kreeg gister een herinnering in de brievenbus van postnl.
Namelijk dat ik hen nog 4 euro portokosten ben verschuldigd.

Het eerste briefje heb ik zo de prullenbak ingemikt (omdat dat in een ander topic op bokt stond :+ ) maar nu zelfs een herinnering ervoor..

Er staat dat je op de postnl site kunt bekijken om welk poststuk het gaat, maar als je dat doet moet je aanvinken akkoord te gaan met de portokosten.. dus als ik wil controleren of het klopt moet ik gelijk betalen?!

Daarbij snap ik niet hoe het kan komen; brieven krijgen we hier alleen met verjaardagen of van die enge blauwe, zelf dingen sturen doen we ook nauwelijks, en verder alleen pakketjes..

Iemand enig idee wat ik hier mee moet/kan doen? Toch gewoon weggooien?

Corelli

Re: Onvoldoende gefrankeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:08

Even de klantenservice bellen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 08:09

Daar heb ik zelf bij postnl niet zo'n hoge pet van op. En sowieso al niet tijdens de december maand.
Maar als laatste redmiddel natuurlijk wel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:19

Negeren of een boze mail sturen...
Ik had er laatst een van iemand die blijkbaar de vorige bewoners hier een onvoldoende gefrankeerd poststuk had gestuurd. .
Nooit wat gezien. En ik was het niet..
Dat ga ik ook niet betalen.. Na de mail zeiden ze zelf dat ik de herinneringen mocht negeren...

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:22

Dat heb ik laatst ook gehad. Even opgezocht en ook de herinnering kun je weggooien. Het blijkt slechts een verzoek te zijn te betalen maar dit is dus niet verplicht. Bij mij ging het om een pakketje die ik had ontvangen en wel degelijk de juiste verzendkosten voor had betaald.
Precies wat mn voorganger zegt dus

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:32

Gewoon ff contact op nemen met post.nl die kunnen je hier mee het beste gaan helpen.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:38

Post nl zegt weggooien en herinnering ook bij ons

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:39

Ik gooide hem ok weg. Haha. Niets meer:)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:35

Nou dan ga ik het toch maar weer weggooien. Er stond ook geen naam op, alleen dat het aan de bewoners van dit adres was..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:41

Zo heb ik laatst een brievenbuspakket verstuurd, maar de machine zag het als een normaal pakket.. Ik moest 8 euro betalen.. Klantenservice gebeld en kon de brief gewoon versnipperen..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:43

Gaat waarschijnlijk om 10 ct en 3,90 administratiekosten _O-

Hebben wij een keer gehad, vader boos gebeld, ging om 10 cent en 3,90 administratiekosten.
Ze hebben hem kwijtgescholden :Y)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:44

PostNL heeft ook prima webcare via twitter. Ben ik vorige week nog door geholpen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:51

Zou hem ook gewoon in de prullenbak mieteren :j
9 van de 10 keer is het ook gewoon een pakket/brief die verzonden is AAN jou. Dan is alleen jou adres ervan bekend, en niet de afzender.
Anders rekenen ze de afzender erop.

Maar zeker bij particulieren zou ik er niet teveel aandacht aan besteden.

Als bedrijf zijnde krijg je hem vaak wel zelf als je brieven met logo/adres gegevens erop verstuurd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:56

Weggooien! Je krijgt zo'n kaart en 1x een herinnering.

Niet moeilijk doen, gewoon weg mieteren.

Imo moeten ze een hanteerbaarder beleid invoeren ipv van wat hun het beste uitkomt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:49

Lekker asociaal. Als het nou wel iets is wat jij hebt verzonden of terecht hebt ontvangen... Echt ik snap niet dat mensen daar zo makkelijk mee omgaan. Niet betalen betekend ook dat je druk zet op het hele systeem. Voor elke keer dat er ondergefrankeerd wordt betekend dat dat er een tekort ontstaat. Voor een dienst die je afneemt moet je betalen. Anders is het gewoon diefstal. In dit geval zijn die jatters er bij elkaar allemaal verantwoordelijk voor dat postzegelprijzen blijven stijgen.

Overigens is het beleid heel simpel hoor. Eerst wordt het verhaald op de gene die de brief stuurt. Als er geen afzender op de brief staat dan gaat het naar de ontvanger. Als ontvanger herken je brieven makkelijk, dan staat er een port gecontroleerd stempel op. Dat geeft je de kans om het poststuk te weigeren.

Je betaald altijd voor de complete postzegel die je niet hebt betaald. dus 69 cent + administratie kosten. 1,38. Voor een aanmaning komt er nog een keer administratie kosten bij. Voor buitenlandse zendingen zijn de administratiekosten 2,07.

Overigens kon je altijd gewoon op bekijk poststuk drukken. Zonder akkoord, en kon je wel de gegevens gewoon zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:59

postzegels stijgen omdat er steeds minder post verstuurd wordt..

Het beleid is als volgt: In binnenland krijgt de ontvanger de kaart, in het buitenland de verstuurder.. Dat doen ze omdat ze op die manier de meeste kans hebben om het geld binnen kunnen harken. Immers zodra het de grens over is het in handen van een andere partij en hebben zij er geen controle over. Poststuk weigeren zit er trouwens ook 9 vd 10 niet in, het wordt nl. gewoon door de bus heen gemikt en de frankeerkaart krijg je later of eerder (immers wordt dat vanuit een automatisch systeem verstuurd en dat volgt twee verschillende routes). Niet helemaal terecht, hé.. Als iemand jou iets verstuurd en het vertikt om er zegels op te doen dat jij daar dan ook nog eens administratiekosten voor moet betalen.. Dát is imo pas asociaal..

Poststukken bekijken is ook niet altijd mogelijk.. Helaas :(

Postnl. doet wat voor hun makkelijk is... Zo hebben ze ook tijden een geintje gehad dat als er 1 postadres waar een (1) bedrijf geregistreerd stond als klant terwijl er twee bedrijven van dat adres gebruik van maakten dat het ene bedrijf dat bij postnl als klant aangemerkt stond alle portindicenten (dus ook van het andere bedrijf) op hun bord kreeg. En als je daar over klaagde was het ja.. is voor ons makkelijker.. kunt u het zelf onderling regelen met het andere bedrijf... En wil je dan de automatische incasso intrekken dan kan dat niet eens...!

Post is een uitstervende iets.. Ze kunnen zich beter richten op andere facetten dan het krampachtig vast proberen te houden.. Stijgende postzegels zorgen er nl. ook weer voor dat er nóg minder post betaald wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:05

Het is wel makkelijk van/voor PostNL om de ontvanger op die manier aan te spreken voor de extra kosten.

Als je als ontvanger een keer een vermist poststuk of een beschadigd poststuk hebt, dan roepen ze keihard dat ze geen donder met je te maken hebben en alleen zaken kunnen doen met de verzender.

Koekje van eigen deeg in dit geval dus. JIJ hebt geen overeenkomst met PostNL.
Als er te weinig porto op de envelop zat, moeten ze dat bij de verzender terughalen.
Probleem voor hun, is dat ze daar eigenlijk nooit gegevens van hebben. Dus zo proberen ze het op jou terug te halen.

Goed, als je weet dat er door de verzender te weinig op is gedaan, dan kun je inderdaad netjes betalen.
Maar als je nergens wat van af weet? Lekker laten gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:13

Sammie schreef:
postzegels stijgen omdat er steeds minder post verstuurd wordt..

Het beleid is als volgt: In binnenland krijgt de ontvanger de kaart, in het buitenland de verstuurder.. Dat doen ze omdat ze op die manier de meeste kans hebben om het geld binnen kunnen harken. Immers zodra het de grens over is het in handen van een andere partij en hebben zij er geen controle over. Poststuk weigeren zit er trouwens ook 9 vd 10 niet in, het wordt nl. gewoon door de bus heen gemikt en de frankeerkaart krijg je later of eerder (immers wordt dat vanuit een automatisch systeem verstuurd en dat volgt twee verschillende routes). Niet helemaal terecht, hé.. Als iemand jou iets verstuurd en het vertikt om er zegels op te doen dat jij daar dan ook nog eens administratiekosten voor moet betalen.. Dát is imo pas asociaal..

Poststukken bekijken is ook niet altijd mogelijk.. Helaas :(

Postnl. doet wat voor hun makkelijk is... Zo hebben ze ook tijden een geintje gehad dat als er 1 postadres waar een (1) bedrijf geregistreerd stond als klant terwijl er twee bedrijven van dat adres gebruik van maakten dat het ene bedrijf dat bij postnl als klant aangemerkt stond alle portindicenten (dus ook van het andere bedrijf) op hun bord kreeg. En als je daar over klaagde was het ja.. is voor ons makkelijker.. kunt u het zelf onderling regelen met het andere bedrijf... En wil je dan de automatische incasso intrekken dan kan dat niet eens...!

Post is een uitstervende iets.. Ze kunnen zich beter richten op andere facetten dan het krampachtig vast proberen te houden.. Stijgende postzegels zorgen er nl. ook weer voor dat er nóg minder post betaald wordt.

Postzegel prijzen stijgen voornamelijk omdat straatpost te duur is. Post in brievenbussen is te duur, er wordt te veel mee gefraudeerd, onder betaald en de ritten zijn ook nog te duur. Op poststukken uit brievenbussen met postzegels legt postnl geld toe.

Buitenlandse post is waar.

Je kan een poststuk weigeren. Je ziet de post gecontroleerd stempel. En je plakt hem vervolgens gewoon aan de portokaart en gooit dat in de brievenbus. Of die portokaart nu dezelfde dag komt of niet. Weigeren kan en is dus best makkelijk.

Volgend jaar komt er een track&trace op brievenpost. Dat gaat de markt wel flink veranderen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:15

Wegmikken, hoor je niks meer van hierna.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:16

In die zin kan weigeren wel.. maar wie doet dat nu? Het ligt al op jouw mat en dan moet je zelf langs de brievenbus voor het terugsturen.. Bovendien zijn die kosten voor het leveren al gemaakt PLUS komen er extra kosten op voor het afhandelen van het 'weigeren'. :D Overigens heb ik met bedrijvenpost te maken en dan is het nog knap ingewikkeld om er achter te komen welk poststuk het betrof.. Immers komen ze ook niet eens altijd dezelfde dag binnen.

track en trace op gewone brieven kan interessant zijn.. Eerst maar eens zien hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:18

Sammie schreef:
In die zin kan weigeren wel.. maar wie doet dat nu? Het ligt al op jouw mat en dan moet je zelf langs de brievenbus voor het terugsturen.. Bovendien zijn die kosten voor het leveren al gemaakt PLUS komen er extra kosten op voor het afhandelen van het 'weigeren'. :D Overigens heb ik met bedrijvenpost te maken en dan is het nog knap ingewikkeld om er achter te komen welk poststuk het betrof.. Immers komen ze ook niet eens altijd dezelfde dag binnen.

track en trace op gewone brieven kan interessant zijn.. Eerst maar eens zien hoe dat zich gaat ontwikkelen.

En dus omdat je iets moeilijk vind jat je het maar? Fijn ik ga naar de supermarkt, maar ik vind het te lastig om in de rij te gaan staan +:)+

Begin januari eerst trakc & check en dan vanaf 3de kwartaal track&trace. Wordt echt goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:20

Ik zie het toch echt niet als jatten.. (ik vraag immers niet om die post en al helemaal niet om het on- of ondergefrankeerd op te sturen) :+ En ik heb ook niet gezegd dat het moeilijk is.. :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:26

Veulen84 schreef:
Begin januari eerst trakc & check en dan vanaf 3de kwartaal track&trace. Wordt echt goed.

Moet je dan hele dagen bij je brievenbus gaan zitten wachten ofzo?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:32

Nee :)
Trach&check is voor partij post. De verstuurder kan dan zien wanneer de post in het sorteercentrum komt, gesorteerd wordt, in de lopen wordt gezet en vervolgens in de afleverroute zit.

Bij track&trace worden ze gescand op elke locatie. De ppostbezorger is de laatste die scant als hij voor de duur staat en hem daar in gooit.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:32

Oh ja en die sjoemelen nooit zeker :=