notenbalk piano

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

notenbalk piano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:05

Hoi! Voor de pianokenners onder ons :D

Een poos geleden heb ik mijzelf geleerd om piano te spelen met gitaarakkoorden. Hierbij speel je met je rechterhand de notenbalk, en met je linkerhand de gitaarakkoorden.

Nu wil ik heel erg graag noten lezen voor mijn linkerhand, dus de F-sleutel.

Alleen ik kom er niet uit! Ik kan ze nu heel langzaam lezen maar nu pakte ik een random liedje maar ik snap er niets van. het gaat om de volgende balk:

http://www.musicnotes.com/sheetmusic/mt ... =MN0126629

De eerste van de F-sleutel is toch een ges? Maar dat klinkt niet wanneer je met je rechterhand op een gegeven moment een bes begint. Wie o wie kan mij dit uit leggen? :+

Bedankt alvast!

Lauraennala

Re: notenbalk piano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:10

Het nummer staat in Bes genoteerd. Eerste noot is dus gewoon een G :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:31

Ahaa ik snap hem! Dankjewel. Ik kan het alleen moeilijk combineren maar dat zal wel oefenen zijn?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:36

Lastig om linker en rechter hand te combineren?
Want ja, dat is heeeeel veel oefenen :')

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:37

Ezelsbruggetje wat ik altijd daarvoor heb is dat wat bij een g sleutel FACE is, bij een f sleutel begint met een a, en je dus zo verder kan 'tellen' (of terug natuurlijk)
Weet niet of dit heel handig is maar zo werkt het voor mij het beste, ben ook geen held in noten lezen.
Noot die jij bedoeld is inderdaad gewoon een G.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:39

Zoals lauraennala zegt, het is gewoon een G ofwel een sol.

Als je goed piano wil leren spelen raad ik zeker de basistheorie aan, dat helpt! :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:41

Thanks voor het ezelsbruggetje!

Ja ik kan mijn ogen niet tegelijk naar die 2 balken hebben, en als ik ze naar de ene balk heb dan zie ik die ander niet :+ Dan wordt het inderdaad oefenen, oefenen en oefenen!

Terwijl ik dat eerst met gitaarakkoorden ook had en dat vind ik nu super simpel.

Ik ga eerst de balk voor linkerhand maar eens in mijn hoofd stampen dat ik die vlekkeloos kan zonder er over na te denken!

En ik snap nu dat het een g is! Dan klinkt het veeeel beter :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:45

De enige zwarte toetsen in het stuk zijn een bes en een Es. Mss ook wel handige ezelsbrug. Oefen heel langzaam, echt slomotion zodat je hersenen echt bewust je vingers aansturen. Ik heb me intens gefrustreerd gevoeld toen ik naast viool spelen als bijvak piano moest leren spelen. Dit was de enige manier om het te leren voor mij om links en rechts te coördineren... Succes

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:55

Oh en wat ook kan helpen is eerst je linkerhand helemaal goed te kunnen zonder erbij na te denken, en dan hetzelfde bij je rechterhand (of andersom natuurlijk)
Vervolgens kijken welke noten van je linker en rechterhand je tegelijkertijd moet spelen en dan heeeel langzaam oefenen. Na een tijdje valt alles op zn plek en klinkt t heel logisch wat je aan het doen bent.

Kan het wel heel leuk allemaal vertellen, maar ik ben inmiddels al 5 uur bezig aan een stuk van 4 bladzijde waarvan ik op de 2e bladzijde vastloop en over 1,5 week op moet treden.. Oeps.. :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:57

Succes Dinek123, met oefenen :+

Ja rechterhand kan ik dromen, dus dan ga ik maar aan de slag :D

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:06

Hahah dankje, jij ook!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:14

Ik speel inmiddels al ruim 10 jaar dwarsfluit. G-Sleutel is voor mij een eitje. Sinds een half jaartje krijg ik piano les en man, wat een drama is die tweede notenbalk. Ik vind het ook heel lastig om die notenbalk erbij te spelen, juist omdat ik de bovenste balk zo makkelijk lees.
Het gaat wel steeds beter nu, maar ik heb die tweede balk echt vervloekt :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:31

Jolandeee: als je het combineren van gitaarakkoorden wel makkelijk vindt, zou ik gewoon wat tijd nemen om te zien hoe de partij van de linkerhand die akkoorden speelt.

Bv de intro is een Gm-akkoord (g-bes-d), en begint met lage G-hoge G afgewisseld. Dat past dus goed bij het akkoord. Bij de andere akkoorden net zo (volgende is het Es-akkoord en heeft als basnoten es-bes afwisselend.) Dan wordt het al een stuk makkelijker.

Wat ik zelf deed, of eigenlijk wat mij gebeurde, was dat ik de partij vooral uit mijn hoofd leerde en de notenbalk vooral had als geheugensteuntje. Rechtstreeks van blad spelen heb ik vooral bij de bassleutel nooit geleerd...