Rare wereld, of ben ik gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Rare wereld, of ben ik gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 13:55

De laatste tijd kijk ik om me heen,en ik zie dat mensen alleen maar naar zichzelf kijken.
Ik wil dat, dus dat klopt
Ik geloof dat dus dat klopt
ikke ikke ikke

Persoonlijk vind ik dat best wel erg, ik ben best wel begaan met mensen,en ga niemand aanvallen omdat hij/zij ergens anders over denkt, of gelooft

En toch merk ik dat doordat ik ergens anders in geloof vaak word aangekekeb met een "die spoort niet"

Word de wereld steeds.egoistischer of ben ik nu gek?

Goof

Re: Rare wereld, of ben ik gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:08

Dat mensen denken dat jij 'niet spoort' (jouw eigen woorden) heeft toch gelemaal niks te maken met egoisme?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:10

Ik denk dat jij gek bent ;).

De wereld is niet egoïstischer dan 100 jaar geleden. Dingen zijn veranderd, ja. Het zou niet goed zijn als dat niet zo was. Maar nee, ik denk dat we juist nu meer dan ooit open staan voor mensen van andere religies, andere denkbeelden, andere culturele achtergronden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:15

Ik weet niet of de wereld egoistischer wordt. Het verandert. Tuurlijk. Maar of het nou echt egoistischer wordt, dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik zie eigenlijk juist steeds meer mensen in mijn omgeving die veel bewuster bezig zijn met anderen, met de maatschappij, met duurzaamheid.
En als ik naar mezelf kijk, zie ik ook een verschuiving: ik ga nu met minder mensen om dan vroeger, maar wel intensiever, en ik doe andere dingen. Waar ik bv vroeger eten wat over was weggooide, maak ik er nu een extra maaltijd van die ik aanbied via een voedselweggeefhoek zodat iemand die het minder breed heeft een goede gezonde warme maaltijd heeft.

Kun je eens een voorbeeld noemen TS, van een situatie waarin jij denkt dat anderen je voor gek verklaarden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:18

Ik zie de verbanden tussen wat je wilt zeggen ook niet helemaal. Een egoist denkt alleen aan zichzelf dus die zal het per definitie aan zijn kont roesten wat een ander (jij bv) vindt.

Ik denk dat het net is als met 'de jeugd van tegenwoordig', elke generatie kijkt naar de nieuwe jeugd met het idee dat het vroeger allemaal beleefder en beter was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:31

Ik begrijp wel wat je wil zeggen denk ik.

En volgens mij is het wel degelijk een feit dat mensen egocentrischer zijn geworden dan bv. 100 jaar geleden.

Alles staat immers altijd in kader van persoonlijk succes en persoonlijke ontwikkeling, alles is mogelijk en mensen gaan hier ook voor.

Vroeger stonden vrouwen in voor het gezin en daar stopte het. Manlief zorgde ervoor dat er brood op de plank kwam. Ging het niet lekker in de relatie dan was dat zo, nu gaan mensen makkelijker over tot scheiden, hertrouwen,... alles voor persoonlijk geluk.

Geen verkeerde ontwikkeling vind ik, maar inderdaad is de wereld dus wel veranderd. Ik denk dat facebook en andere social media hier ook wel aan bijdragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:38

Maak je nu een topic aan omdat er in het paranormale topic wordt getwijfeld aan je? Niet aanvallend bedoeld, maar ik vroeg het me af.

Verder open je vaak topics dat de wereld jou niet begrijpt en dat jij daar last van hebt. Dat vind ik vervelend voor je, maar daar helpt een topic openen toch niet tegen?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:46

Nee dat was niet de rede lieveli

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:49

Egocentrisch is iets anders dan egoistisch, maar dat terzijde.
Robin_S schreef:
Vroeger stonden vrouwen in voor het gezin en daar stopte het. Manlief zorgde ervoor dat er brood op de plank kwam. Ging het niet lekker in de relatie dan was dat zo, nu gaan mensen makkelijker over tot scheiden, hertrouwen,... alles voor persoonlijk geluk.

En waarom bleven die rollen zo? Omdat geen keuze was. En juist omdat er geen keuze was kun je daaruit niet afleiden of mensen meer of minder egoistisch waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:53

Wat me wel blijft verbazen zijn de mensen die zich niet los kunnen maken van hun telefoon.
Er lijkt minder gepraat te worden met elkaar, minder aandacht aan elkaar besteed te worden.
Dat vind ik jammer en is ook één van de redenen dat ik geen smartphone wil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:55

KoudbloedKim schreef:
Wat me wel blijft verbazen zijn de mensen die zich niet los kunnen maken van hun telefoon.
Er lijkt minder gepraat te worden met elkaar, minder aandacht aan elkaar besteed te worden.

Het enige wat dat betekend is dat er op een andere manier aandacht wordt besteed aan elkaar. Misschien minder in de fysieke wereld, maar meer in de digitale wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:57

Vjestagirl schreef:
[naam] schreef:

Het enige wat dat betekend is dat er op een andere manier aandacht wordt besteed aan elkaar. Misschien minder in de fysieke wereld, maar meer in de digitale wereld.
Ik bedoel meer 2 mensen die samen uit eten gaan of iets anders doen samen.
Die in plaats met elkaar praten, op hun telefoon bezig zijn.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:10

Dat bedoelde ik eigenlijk, mensen zijn zo op zichzelf gericht,en niet meer op hun omgeving

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:13

Ik vind dat iets te algemeen gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:14

saffire schreef:
Dat bedoelde ik eigenlijk, mensen zijn zo op zichzelf gericht,en niet meer op hun omgeving

Ik denk dat de omgeving door de technologie groter geworden is. Iemand die aan tafel op z'n telefoon zit is niet per sé met zichzelf bezig, maar met zijn omgeving, al kun jij die op dat moment niet zien.
Houdt niet in dat ik dat ook niet prettig vind overigens hoor, dat schermgestaar altijd en overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:17

Ir111 schreef:
Egocentrisch is iets anders dan egoistisch, maar dat terzijde.
Robin_S schreef:

En waarom bleven die rollen zo? Omdat geen keuze was. En juist omdat er geen keuze was kun je daaruit niet afleiden of mensen meer of minder egoistisch waren.

Ik heb bewust voor het woord egocentrisch gekozen :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:19

Ik begrijp wat je bedoeld Saffire. Ik zit daar zelf ook wel mee en vindt dat ook vervelend.

Als iemand jarig is krijgt die nog geen kaartje meer, maar een bericht op FB.
De zwangerschap van bekende moet ik lezen op FB.
In de pauzes op werk wordt alleen maar op de telefoon gezeten en ga inderdaad eens kijken in restaurants!
Als ik afspreek met vriendinnen is er nog geen gesprek meer te voeren zonder telefoon.
Stomme jeugdsentimenten verdwijnen, waar ik vroeger nog de pincode van mijn moeder mocht intypen bij het afrekenen wordt nu contactloos betaald. Oké dit is misschien wat anders dan waar jij op doelt, maar ik realiseer me steeds meer dat alles razendsnel veranderd.

De wereld digitaliseert en ik weet niet wat ik hiervan moet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:20

Verder vind ik het gebruik van social media een vals gevoel van sociaal contact creëren maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Maar ik ben het dus wel eens met koudbloedkim.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:23

@ loempia,
Kijk dat bedoel ik waar is die tijd van praten gebleven,allemaal vasgekleefd achter je telefoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:25

saffire schreef:
@ loempia,
Kijk dat bedoel ik waar is die tijd van praten gebleven,allemaal vasgekleefd achter je telefoon

Tip: organiseer eens een telefoonloze thema-avond (bv spelletjes, of tapas maken en eten ofzo) met je vrienden. Wedden dat eind vd avond de meesten het hartstikke fijn vonden om hun focus eens op de nabije en niet-digitale omgeving te hebben?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:35

De wereld is absoluut individueler geworden. Ik erger me dood als op verjaardagen de helft van de mensen in hun telefoon zit te koekeloeren, bang dat ze wat missen op FB of LinkedIn...
Maar op een bepaalde manier is de wereld ook socialer geworden. Mensen buiten je eigen leefwereldje ontmoeten is via het web heel makkelijk geworden. In die zin is de wereld een heel stuk groter geworden dan vroeger.
Of het er prettiger op is geworden...?
In kleine kring niet altijd. In grotere kring wel, omdat je makkelijker gelijkgestemden en gelijk-geïnteresseerden kunt ontmoeten. Vroeger was het lang niet altijd prettig, maar vaak wel veel rustiger en het tempo lag veeeeel lager dan nu. Nu moet alles DIRECT en wel NU. Zo niet dan gooien we gelijk kritiek neer, of een slechte review ergens op een site... geen appje terug binnen 10 minuten...'leef je nog'?...niet gelijk bereikbaar? Dan loop je de kans iets te missen...want dat iemand druk kan zijn bestaat niet...

Maar het spannende van 'de wereld ontdekken' is er wel een klein beetje af. Google wat, en je vind de mooiste verborgen plekjes. Of komt je buurman tegen op vakantie ergens...
Dat er meer ellende op ons af komt klopt wel. Niets is meer heilig en alle ellende wordt gedeeld. Gelukkig ook veel leuk en mooi nieuws.

En nu ga ik offline. Paard heeft geen internetaansluiting :) Heerlijk rustig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:37

saffire schreef:
@ loempia,

Ik kan me die ergenis wel voorstellen, alleen vind ik het altijd een beetje dubbel om daarover een 'klacht' te lezen op internet. Je punt is juist mensen IRL te spreken en niet online.

Aan de andere kant, daar zit wel precies de doelgroep die je tot denken wilt aanzetten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:39

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens dat het een slecht iets is.

Wij leven in een ontzettend individualistische maatschappij. Recht van de sterkste. De slimste mens die het hardst werkt krijgt het meeste voor elkaar. Als drie mensen uit mijn klas de kans krijgen om een project te doen zal ik met liefde het hardst schreeuwen en me het best bewijzen om daarbij te horen, ook al benadeel ik daarmee de rest van mijn klasgenoten.

Vastplakken aan je telefoon is een kwestie van omgeving en wat je er zelf van maakt. Als ik met vrienden afspreek dan zit mijn telefoon in mijn tas, en kijk ik af en toe even wat er allemaal aan de hand is. Als we samen iets doen spreken we elkaar erop aan als iemand constant op zijn telefoon zit. Als je er niets van zegt zullen mensen het doen ja, maar waarom spreek je ze daar niet gewoon op aan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:47

Tsja, de tijd veranderd en het is nou eenmaal een verwachting van de maatschappij dat iedereen daar in meegaat..

Maar dat heeft verder weinig te maken met het feit dat mensen 'egoïstischer worden', ik ben zelf midden in de pubertijd, ook nogal verslaafd aan mijn telefoon maar had soms heel graag gewild dat dat ding nooit bestond. Ik zou dolgraag in de jeugd hebben geleefd dat het nog enorm 'hot' was om een klapmobieltje of nokia'tje te hebben. Bellen en sms'en is nou eenmaal handig, dat geef ik toe.
Alleen de social media zoals Facebook en Instagram hebben zo'n enorme invloed op de maatschappij dat gaat nergens over...

Ieder tienermeisje neemt een voorbeeld aan de neppe, zwaar overdreven modellen op instagram en iedere discussie word nog 5x zo hard voortgezet vanwege het delen op facebook.. Delen,delen,liken...

Maargoed, dat terzijde. Egoïstisch is het natuurlijk wel, dat mensen op een date onderhand nog met een ander append tegenover elkaar zitten. Maar zo ontzettend veel mensen zijn zo beïnvloed door de telefoon dat het ook nog eens de minderheid is die het dan egoïstisch vind...

Ik vind asociaal trouwens een betere benaming hiervoor dan egoïstisch.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:48

loempia93 schreef:
Ik begrijp wat je bedoeld Saffire. Ik zit daar zelf ook wel mee en vindt dat ook vervelend.

Als iemand jarig is krijgt die nog geen kaartje meer, maar een bericht op FB.
De zwangerschap van bekende moet ik lezen op FB.
In de pauzes op werk wordt alleen maar op de telefoon gezeten en ga inderdaad eens kijken in restaurants!
Als ik afspreek met vriendinnen is er nog geen gesprek meer te voeren zonder telefoon.
Stomme jeugdsentimenten verdwijnen, waar ik vroeger nog de pincode van mijn moeder mocht intypen bij het afrekenen wordt nu contactloos betaald. Oké dit is misschien wat anders dan waar jij op doelt, maar ik realiseer me steeds meer dat alles razendsnel veranderd.

De wereld digitaliseert en ik weet niet wat ik hiervan moet vinden.

Maar hierin ben je zelf toch ook verantwoordelijk? Ik heb geen FB. Mis het totaal niet. De mensen die ik wil spreken bel ik of zie ik IRL.