Hoe op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

Hoe op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:22

Ik zit thuis met een dilemma.
Wegens prive omstandigheden is het niet meer te doen thuis te wonen, ik word er alleen maar depressief en heb elke dag ruzie.
Ik woon nu daarom zo goed als bij mijn vriend.

Ik wil heel graag op mezelf gaan wonen maar hoe moet ik dat doen?
Ik heb me ingeschreven bij een wooncoorperatie.
Ik heb bijstand aangevraagd maar die krijg ik waarschijnlijk niet. ( omdat mijn zusje en haar vriend thuis wonen)
Ik heb vanaf morgen een baan in de avond en ochtenduren.
Ik wil een avondopleiding gaan doen wegens lichamelijke klachten kan ik een bol opleiding niet aan.
Maar voor een avondopleiding krijg je geen studiefinancering of lening.
En van de uren die ik draai met werk verdien ik niet genoeg om een huis en paard te betalen.

Ik heb vandaag met uwv en juridisch loket gebeld. En morgen ga ik weer naar de bijstandafdeling.
Maar ik word niet echt wat wijzer.

Heeft iemand goede tips?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:23

Wanneer je een baan hebt, lijkt me sowieso niet dat je in aanmerking komt voor bijstand.
Hoe lang sta je al ingeschreven?

Hoe oud ben je?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-11-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Re: Hoe op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:26

Als je echt op jezelf wil en dat en je paard niet kan betalen zou ik je paard verkopen. Alleen met de huur kosten ben je er nog niet. Je hebt ook vaste lasten en je moet het huis aankleden en inrichten. Dat kost behoorlijk wat.

Wel kan je huurtoeslag aanvragen etc.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:26

Ik vind het heel typisch dat je gelijk naar een bijstandsuitkering grijpt.

Hoe oud ben je, wat is je opleidingsniveau, wat is je werkervaring en wat is je lichamelijke beperking? Is het een mogelijkheid dat je op kamers gaat? Dat is een stuk goedkoper dan gelijk een heel huis huren. Bovendien is het gezellig en kun je de lasten van het schoonmaken en koken ook delen. Hoef je daar minder energie aan te besteden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:27

Vraag anders eens of je via je huisarts doorverwezen kunt worden naar een maatschappelijk werkster. Die kan je ook met dit soort dingen helpen :j

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:34

Anti kraak wonen een optie? En je paard verkopen of leasen want als je een bijstand nodig hebt lijkt het me niet dat je een paard goed kan finacieren als deze plots ziek word

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:35

anti kraak is vaak maar tijdelijk

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:38

Cinnepin schreef:
anti kraak is vaak maar tijdelijk

Kan 3 maanden maar ook 3 jaar zijn. Bij een goede vereniging laten ze je twee weken van te voren weten dat je eruit moeten hebben ze een volgende woning beschikbaar

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:39

Ik denk niet dat je mag verwachten dat je dezelfde levensstandaard gaat kunnen houden als je alleen gaat wonen zonder fulltime job en opleiding (?)...
Kan je inderdaad niet op kot gaan en tegelijk een opleiding volgen?
Of enkel werken, wat sparen en dan alleen wonen zonder nog een opleiding te volgen?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:40

Wat maakt dat een BOL opleiding niet gaat? Zou toch nog een keer kijken naar je opties. Een bijstand krijg je niet zomaar.

Inderdaad zoals al wordt gezegd studentenhuis? Ik woon in een soort van studente flat, waar kosten niet heel hoog liggen. Maar goed dan moet je wel genoeg inkomen hebben om rond te komen met alles en boodschappen te kunnen doen. Is er niet iemand waar mee je naar alles kan kijken? :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:40

TS, heb je al uitgezocht of je recht hebt op zorgtoeslag?
De bijstand kun je wel vergeten. Dat gaat je echt niet lukken.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:55

Ik ben 23. Heb een mbo 4 opleiding afgerond.
Paard gaat echt niet de deur uit. Dan woon ik liever op straat.
Tijdens die mbo 4 opleiding heb ik erg veel last gehad van migraine aanvallen, dit is tijdens school steeds erger geworden.
Een opleiding daarna kon ik daarom ook niet afronden.
Bij fulltime werken krijg ik dit ook.
Vandaar dat ik parttime wil werken en een avondopleiding volgen zodat ik wel verder ga maar het ook kan volhouden.
Zorgtoeslag heb ik al.
Ik hoef ook niet percee een heel huis te huren haha maar gewoon een plek voor mezelf

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:56

Ben je al bij het UWV geweest? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:59

Iemand zoeken om je paard te leasen? Desnoods in de manegelessen mee laten lopen in ruil voor (bijna) gratis stalling, maar dat scheelt gewoon al. Een echte studentenkamer huren? Of samen met iemand huren? (Eigenlijk geen goed plan maar als het niet anders kan...)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:01

loversyl schreef:
Ik ben 23. Heb een mbo 4 opleiding afgerond.
Paard gaat echt niet de deur uit. Dan woon ik liever op straat.
Tijdens die mbo 4 opleiding heb ik erg veel last gehad van migraine aanvallen, dit is tijdens school steeds erger geworden.
Een opleiding daarna kon ik daarom ook niet afronden.
Bij fulltime werken krijg ik dit ook.
Vandaar dat ik parttime wil werken en een avondopleiding volgen zodat ik wel verder ga maar het ook kan volhouden.
Zorgtoeslag heb ik al.
Ik hoef ook niet percee een heel huis te huren haha maar gewoon een plek voor mezelf

Maar als je en parttime werkt en een avond opleiding wilt volgen dan ben je uiteindelijk toch net zoveel tijd kwijt als fulltime werken? En misschien qua energie nog wel meer.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:02

Ik denk dat het lastig gaat worden, ik ben zelf op mezelf gaan wonen toen ik full time werkte en toen ben ik een paar maanden later werkloos geraakt.
Nu zit ik in de bijstand (en ik hoop hier heeel snel weer uit te zijn) en ik mag in mijn handjes knijpen dat ik zo'n lieve vriend heb en een lieve moeder die mij af en toe financieel bijstaan. Anders had ik weer thuis moeten gaan wonen.

Kom je niet in aanmerking voor een wajong uitkering? Omdat je niet fulltime kán werken?

Edit: ik heb mijn pony helaas ook moeten verkopen toen ik geen inkomsten meer had, soms is het niet anders. :(
Laatst bijgewerkt door Flowery op 30-11-15 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:02

Poeh, zonder stufie of fulltimebaan en mét paard lijkt het me niet makkelijk om een eigen plek te zoeken. Op kamers is dan misschien je beste kans inderdaad.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:05

Ik ben bij het uwv geweest ja.
Ik heb 3 maanden ww gehad van mijn vorige werk en verder konden ze me niet helpen zeiden ze.
Voor bijstand ben je verplicht naar school te gaan tot je 27ste.
Volgens mij is kamers of met vriend gaan wonen de enigste optie als ik het zo bekijk.
Dacht misschien had 1 van jullie een andere oplossing nog

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:05

Flowery schreef:
Ik denk dat het lastig gaat worden, ik ben zelf op mezelf gaan wonen toen ik full time werkte en toen ben ik een paar maanden later werkloos geraakt.
Nu zit ik in de bijstand (en ik hoop hier heeel snel weer uit te zijn) en ik mag in mijn handjes knijpen dat ik zo'n lieve vriend heb en een lieve moeder die mij af en toe financieel bijstaan. Anders had ik weer thuis moeten gaan wonen.

Kom je niet in aanmerking voor een wajong uitkering? Omdat je niet fulltime kán werken?

Geloof me, die krijg je niet zomaar....zeker tegenwoordig niet meer. Dan moet een arbo arts op zijn minst ook van mening zijn datje niet kan werken ( of niet fulltime ) en tegenwoordig is dat bijna alleen maar zo als je voorledig verlamd bent onderhand

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:06

Cinnepin schreef:
Flowery schreef:

Geloof me, die krijg je niet zomaar....zeker tegenwoordig niet meer. Dan moet een arbo arts op zijn minst ook van mening zijn datje niet kan werken ( of niet fulltime ) en tegenwoordig is dat bijna alleen maar zo als je voorledig verlamd bent onderhand

Oké dat wist ik niet ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:15

Wajong is er ook helemaal uit.
Iig je krijgt die niet zomaar

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:23

Waarom wil je niet bij je vriend wonen? Woon sinds een half jaar op kamers, nu mis ik mijn familie vaak. Kan erg eenzaam zijn, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou gewoon bijstand aanvragen, die vult de rest aan geloof ik. Ik weet niet of er verder problemen zijn, maar totdat die opgelost zijn. Rust doet meestal wel goed. Misschien kun je later eventueel vrijwilligerswerk doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:29

Gucci_ schreef:
Waarom wil je niet bij je vriend wonen? Woon sinds een half jaar op kamers, nu mis ik mijn familie vaak. Kan erg eenzaam zijn, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou gewoon bijstand aanvragen, die vult de rest aan geloof ik. Ik weet niet of er verder problemen zijn, maar totdat die opgelost zijn. Rust doet meestal wel goed. Misschien kun je later eventueel vrijwilligerswerk doen.

Zo simpel is het niet hoor gewoon bijstand aanvragen. Je moet (gelukkig) wel goede redenen hebben om dit te krijgen. Je moet kunnen aantonen dat je niet fulltime kunt werken. En je paard onderhouden sorry dat hoort niet van de bijstand. ( geen 1e levensbehoefte en daar hoeven wij niet met zijn allen aan mee te betalen)
Dan moet je toch meer uren zien te gaan maken of andere dingen aanpakken.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:31

Zodra je in de bijstand komt, en niemand jouw paard voor je betaalt, zul je het moeten verkopen. Tenminste, grote kans. Want de eisen zijn streng. Stel, je hebt een hoeveelheid spaargeld. Dan moet je dat er eerst doorjassen tot je bijstand krijgt. En zodra je zelf wat bijverdient, wordt je gekort op je bijstand.

Bijstand is op een houtje bijten, dat zie ik om me heen gebeuren bij mensen die in die situatie zitten. Flat moeten verkopen omdat de hypotheek niet meer op te brengen is. Na een overleden hond geen nieuwe hond kunnen nemen, vanwege de kosten. Dus een paard…

Bijstand is bedoeld om te kunnen overleven als je het zelf echt niet redt, niet om een luxe hobby financieren in tijden dat het wat tegenzit.

Ik hoop dat je er op de een of andere manier uit komt, en dat je je paard toch kunt houden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:35

En dan moet je ook je opleiding betalen want je zegt dat je geen stufi krijgt!
En je zegt dat je liever op straat slaapt dan je je paard verkoopt, ik wil niet al te banketstaaf zijn, maar zoek maar vast een brug op dan