3 banen tegelijk, belasting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

3 banen tegelijk, belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:44

Hoi allemaal!

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen, ik heb weinig verstand qua belasting en wil dus hierover iets vragen.

Ik heb per 1 december 3 banen.
Bij baan 1 werk ik zo'n 17 uur, bij baan 2 werk ik gemiddeld 12 uur en bij baan 3 meestal zo'n 6 uur.

Ik heb er voor gekozen om bij baan 1 loonheffing toe te laten passen.

Maar, ik vroeg me af, hoe zit het met de belasting enzo? Ik heb geen zin om eind van het jaar een berg met geld terug te moeten betalen...

Wie kan mij helpen???

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:49

Als het goed is zit het als volgt.

Iedereen heeft recht op loonheffingskorting. Dat is iets van 1800 euro, exacte bedrag is op te zoeken. Dat betekend dat de eerste 1800 euro belasting, je niet hoeft te betalen.

De loonheffingskorting regeling op je salaris, houdt in dat het bedrijf met je salaris betalingen alvast rekening houdt met die korting waardoor je daar dus minder belasting afdraagt.

Bij de andere bedrijven betaal je dan gewoon belasting.

Het risico zit hem erin dat omdat je bij alle drie de banen niet heel veel uren maakt, ze alle drie zullen rekenen met belasting uit de eerste schaal. Dat je jaar salaris dus niet boven de 19.822 komt en ze dus rekening houden met een belasting percentage van 36,5%.

Ik weet natuurlijk niet wat je verdient, maar je loopt het risico dat je met de 3 banen samen wel boven die 19.822 komt, waardoor je voor het gedeelte dat je meer verdient dan 19.822, niet 36,5% belasting moet betalen maar 42%.

Het zou dus kunnen zijn dat die drie banen individueel te weinig belasting inhouden en je dus wel een naheffing krijgt. Het is dus zelf even goed uitrekenen of je met die 3 banen boven die 19.822 uit gaat komen, en dat je over wat je meer verdient, zelf zorgt dat je het verschil tussen 36,5% en 42% (dus 5,5%) wegzet op de spaarrekening voor als die aanslag komt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:51

Je loopt het risico om belasting te moeten betalen aan het einde van het jaar. Omdat al je inkomsten bij elkaar worden opgeteld en je misschien in een hogere belastingschijf terecht komt. Bel de belastingdienst, daar kunnen ze je uitleg geven: 0800 - 0543 (gratis).

Naschrift: ik zie dat de vorige bokker al een goede uitleg heeft gegeven.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:55

Dankje voor je reactie!! Maar pfff wat een getalen.
Ik heb het even ongeveer uitgerekend maar als ik per maand minder dan 1500 verdien dan is er volgens mij geen probleem?

Belasting telefoon is zeer slecht bereikbaar...

Pff wat een gedoe eigenlijk allemaal, beter is gewoon 1 baan maarja, ik krijg geen fulltime baan gevonden en ga niet mezelf 3 dagen vervelen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:56

Als je het over bruto hebt zit je inderdaad wel goed. Heb je het over netto (wat je dus daadwerkelijk overgemaakt krijgt en waar de belasting al vanaf is) dan moet je nog even goed kijken naar wat je bruto verdient.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:58

Oh mmm, ik had ongeveer zelf zo'n 1200 uitgerekend per maand netto (afgerond).
Maar er gaat ook zoveel geld naar die pensioen en zo dat ik de bomen door het bos gewoon niet meer zie.
Ik ben gewoon heel erg bang dat ik straks veel geld terug moet betalen..

Edit: heb zojuist een loonstrook bekeken van een tijdelijk werk. Hierbij staat bijzonder tarief: 42%, dat is over die belasting denk ik?
En er staat ook loonheffing tabel en daar staat een bedrag achter van 200 euro, dus er is denk ik dan 200 euro aan belasting ingehouden?

Shiloh

Re: 3 banen tegelijk, belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:02

Vraag gewoon bij alle drie de baantjes op wat het bruto salaris op jaarbasis is. (ook inclusief vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering als je die krijgt). Tel die bedragen bij elkaar op, is dat meer dan 19822 (of volgend jaar 19922), dan moet je rekening houden dat je een naheffing gaat krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:04

Heb je pb beantwoord maar zie hier hetzelfde antwoord :)
Ik zou gewoon eens goed kijken naar je fiscale loon op je eerste loonstrookjes. Dan kun je een beetje rekenen voor een jaar en eventueel een baantje schrappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:07

35 uur totaal dus en dat zit redelijk richting volle werkweek en zeker deel 2e belastingschijf. Simpelste is om enkel 1e vanaf 1e schijf te laten belasten en de rest in de 2e plaatsen, bij je belastingaangifte krijg je dan wat teveel is ingehouden terug, maar je netto loon is ondertussen lager. Vraag is dus of dat genoeg inkomen is voor je lasten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:09

Je hebt het wel goed gedaan. Bij de baan waar je het meeste gaat verdienen laat je de loonheffingskorting toepassen, en bij de andere 2 niet. Dat moet je doorgeven middels een formulier wat je kunt vinden bij de belastingdienst maar personeelszaken moet je dat gewoon geven.
Het grootste voordeel zit dan bij de ene baan en bij de andere 2 betaal je de volle mep aan belasting. Netto voel je dat zeker wel, want je houdt er gevoelsmatig niet zoveel aan over.
Zodra het kan in het voorjaar vul je de belastingaangifte in, en in het geval je nog loonheffingskorting over hebt, krijg je geld terug. Bijbetalen hoeft dan niet omdat je maar 1 x de korting hebt gehad.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:09

Of nergens de korting toe laten passen. Dan compenseert dat wel volledig denk ik.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:10

Floortz schreef:
Zodra het kan in het voorjaar vul je de belastingaangifte in, en in het geval je nog loonheffingskorting over hebt, krijg je geld terug. Bijbetalen hoeft dan niet omdat je maar 1 x de korting hebt gehad.

Tenzij je dus totaal in een hogere belastingschijf terecht komt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:11

Floortz schreef:
Je hebt het wel goed gedaan. Bij de baan waar je het meeste gaat verdienen laat je de loonheffingskorting toepassen, en bij de andere 2 niet. Dat moet je doorgeven middels een formulier wat je kunt vinden bij de belastingdienst maar personeelszaken moet je dat gewoon geven.
Het grootste voordeel zit dan bij de ene baan en bij de andere 2 betaal je de volle mep aan belasting. Netto voel je dat zeker wel, want je houdt er gevoelsmatig niet zoveel aan over.

Als het totale inkomen boven de 1e schijf komt zal ze toch moeten bijbetalen. Waarschijnlijk gebruikt ze haar volledige korting wel bij die ene baan. Geloof dat je daar maar 5000 voor hoeft te verdienen.

Murthul

Re: 3 banen tegelijk, belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:30

LZP > STW