mantelzorg ouders / thuis wonende ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

mantelzorg ouders / thuis wonende ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:27

Hoi hoi,

Het gebeurd zelden dat ik zelf een topic open, dus excuses als dit topic in de verkeerde rubriek is gemaakt. ik ben meer iemand die lekker mee klets in topics en een meelezer.

We hebben op dit moment ons huis te koop staan, omdat we de stad uit willen en terug willen naar een dorp. Nu zijn mijn ouders zeer slecht ter been en is mijn moeder al jaren officieel mindervalide. Ze zijn beide tegen de 70 jaar.

Nu hebben we twee gedachten, of we verhuizen naar het dorp (rijtjeswoning) waar mijn ouders wonen, zodat ik dichterbij ben om mantelzorg te bieden of we verhuizen de andere kant op naar een ander dorp (vrijstaand, landelijk), waar we een huisje kunnen kopen, waar een huisje (aangebouwd) bij zit voor mijn ouders.

Mijn ouders zijn hier goed over te spreken. We hebben op funda wat huisjes bekeken, waar aparte entree is met voor hun eigen woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer.

Nu is google mijn beste vriend, maar nu laat hij mij even in de steek :( Dus vandaar toch maar vragen of er hier mensen zijn die ervaringen hierin hebben?

De planning is dat wij het huis kopen en mijn ouders het andere gedeelte huren. Of is het belastingtechnisch beter om te zeggen dat ze ons jaarlijks een belastingvrije gift geven of misschien is er iets anders waar we totaal niet aan hebben gedacht. Wat is de beste financiële manier / oplossing voor beide partijen?

Zijn er bokkers die (ook) ouders thuis hebben wonen? Wat zijn dingen waar we op moeten letten. En hoe bevalt het in praktijk, zou je het weer doen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:53

Wij hebben in Duitsland een huis gekocht met twee woningen, mijn ouders wonen hier dus ook.
We hebben alles gescheiden en het bevalt prima. Opa en oma voor de kinderen fijn dichtbij en als het nodig is, kunnen we helpen.
Ze zijn gelukkig allebei nog redelijk goed, dus nu genieten we gewoon van de voordelen doe het biedt.

Mioux

Re: mantelzorg ouders / thuis wonende ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:04

Wij zouden 4 jaar geleden 3 huizen op 1 erf kopen, aan elkaar vast. Zo konden wij voor mijn vader zorgen die ernstig ziek was, en mijn moeder heeft reuma dus ook voor de toekomst een idee. Waren 3 aparte woningen dus op zich ook privacy goed geregeld.

Echter is mijn vader kort erna zo ziek geworden dat het niet meer door ging. Nadat mijn vader overleden was is mijn relatie ook verbroken en was ik alleen met mijn zoontje in een huisje. Omdat mijn moeder niet alles alleen kan en door haar reuma niet de kracht heeft voor bepaalde dingen hebben we besloten dat ik met mijn moeder ging samen wonen.

Ik zou het zo weer over doen, geen probleem ! We hebben een huis met 3 slaapkamers waar je zelfs 4 slaapkamers van kan maken en een zolder. We hebben een hele grote woon kamer en een grote achterkamer met keuken. Meeste tijd zit ik met mijn zoontje in de voor woonkamer, en mijn moeder in de achterkamer/keuken.

Zo heb je toch dat je bij elkaar woont en elkaar helpt, maar ook apart en je eigen plekje zeg maar. Er zit geen deur tussen hoor of zo iets, maar het is groot genoeg hier.

Ik zou zelf als je de keuze hebt kiezen wat voor jullie het beste past. Bij je moeder in in haar huidige huis begrijp ik met de rijtjes woning? of wil je echt apart zitten maar toch bij elkaar in het landelijke huisje met apart huisje?

Op zich zou ik kiezen voor het laatste. Ook voor de toekomst. Je zou dan in de toekomst mocht je moeder ooit te komen overlijden het huisje kunnen verhuren. Is niet heel netjes zo te denken maar bedoel het is een koop woning, en ik heb altijd geleerd kijk ook voor de toekomst als je aan het kijken bent...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:17

Mioux schreef:
Ik zou zelf als je de keuze hebt kiezen wat voor jullie het beste past. Bij je moeder in in haar huidige huis begrijp ik met de rijtjes woning? of wil je echt apart zitten maar toch bij elkaar in het landelijke huisje met apart huisje?

Op zich zou ik kiezen voor het laatste. Ook voor de toekomst. Je zou dan in de toekomst mocht je moeder ooit te komen overlijden het huisje kunnen verhuren. Is niet heel netjes zo te denken maar bedoel het is een koop woning, en ik heb altijd geleerd kijk ook voor de toekomst als je aan het kijken bent...

Mijn ouders zitten nu in een (duur) huurhuis, als we naar hun zouden gaan verhuizen, zou dat betekenen dat we een kleine rijtjes huisje kunnen kopen voor ons zelf in de buurt van hun huurhuis. Dus niet wonen bij hun in huis! Zodat ik er lopend of met de fiets er naar toe kan, nu moet ik iedere keer weer met de auto.

Nu zijn de woningen 10-15 km de andere kant op een stuk goedkoper (zelf vrijstaand) en zouden we een 2 in 1 woning daar kunnen kopen voor bijna het zelfde geld. Dan wonen ze apart en toch bij ons. Ik vraag me alleen af hoe het fiscaal het beste (en goedkoopst) is.

Op dit moment is zelfs mijn vader slechter ter been dan mijn moeder. De aangepaste hulpmiddelen als traplift, douche stoeltje e.d gebruikt hij ook, omdat hij het ook nodig heeft. Ik verwacht niet dat ze op korte tijd komen te overlijden, maar ze zijn dus wel hulpbehoevend. Ze hebben wel hulp nodig met boodschappen, schoonmaken, wassen en strijken e.d.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:23

Ik zou even goed advies inwinnen over het fiscale deel. Bel de belastingdienst/de gemeente/een financieel adviseur oid.

Weet namelijk niet of je bv twee separate huisnummers hebt of kan aanvragen maar daar zitten ook nog voor en nadelen aan.
Goed uitzoeken kan jullie maar ook je ouders een berg werk schelen.

Als ik de keuze had koos ik voor een 2 in 1 woning met eigen entree. Ipv een huis vlak bij mijn ouders.
Even doorsteken is makkelijker dan toch die 5 minuten jas aan, spullen mee enz.

Wel moet je zeker weten dat jullie band (dus ook je partner) zo stabiel en goed is met je ouders dat je dit wilt. Uiteindelijk zie en hoor je veel meer van elkaar en als je elkaar nu bv al een bemoeial vind dan zou ik er niet aan beginnen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:30

Wij wonen al jaren met mijn ouders onder een dak. We hebben een boerderij die in tweeën bewoond mag worden.
Je hebt verschillende opties.
Sommige woningen zijn gesplitst en kunnen door twee eigenaren aangekocht worden.
Andere woningen zijn voor dubbele bewoning geschikt, maar niet in twee woningen gesplitst , dan heb je dus een eigenaar en een huurder.
Een en ander is ook afhankelijk van de gemeente wat de mogelijkheden betreft, het is niet overal gelijk.
Wij ervaren het samenwonen onder een dak als prettig. Je kunt makkelijk bij elkaar binnenlopen indien gewenst en toch woon je gescheiden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:30

Ik woon nog bij mijn ouders in, dus heb wat dat betreft geen ervaring. Het lijkt mij wel fijner om niet perse je jas aan te moeten als je naar je ouders gaat.

Wat ik wel nog wilde zeggen: de traplift. Als je die in het nieuwe huis nog moet installeren, is het goed om dit mee te nemen. Tegenwoordig krijg je voor een traplift nog moeilijk geld van de gemeente, of vaak betaal je de traplift dubbel terug via een eigen bijdrage.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:42

mirriezz schreef:
Ik woon nog bij mijn ouders in, dus heb wat dat betreft geen ervaring. Het lijkt mij wel fijner om niet perse je jas aan te moeten als je naar je ouders gaat.

Wat ik wel nog wilde zeggen: de traplift. Als je die in het nieuwe huis nog moet installeren, is het goed om dit mee te nemen. Tegenwoordig krijg je voor een traplift nog moeilijk geld van de gemeente, of vaak betaal je de traplift dubbel terug via een eigen bijdrage.

Traplift is van wat ik weet maatwerk en zal vaak niet op je nieuwe trap passen.

@TS: goed financieel adviseur inschakelen en eentje die je betalen moet voor onafhankelijk advies, want wat de beste optie is hangt ook van de financiële situatie van alle betrokkenen af.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:47

Traplift is inderdaad maatwerk, je kunt ze kopen, maar ook huren. Er is zelfs een woning, waarbij dat niet nodig is, omdat alles begane grond is.

Tamary we zullen eens informeren bij een financieel adviseur, die kunnen ons vast wel wat meer informatie geven. Van het internet word ik tot nu toe niks wijzer. P.s is een financieel adviseur het zelfde als een belastingadviseur of stel ik nu een hele domme vraag?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:50

Oh, haha. Ik bedoelde niet dat je de traplift kunt meenemen, dat is idd een beetje lastig. Ik bedoelde dat het handig is de traplift en zijn kosten mee te nemen in de beslissing.

Een volledig begane grond huis is natuurlijk nog handiger!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:50

Belasting is niet het totaal plaatje, die zal niet meer weten van hypotheek bv dan hoeveel rente je kan aftrekken, etc. met meerdere gezinnen en inkomens is iemand die een totaal plaatje kan maken vrij essentieel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:12

Ik denk dat je topic beter past op HTT, dus ik ga hem even voor je verplaatsen.: :)

NM -> HTT