Paardensector Stoas l vilentum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Paardensector Stoas l vilentum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:07

Heyhey!

Het derde topic in drie dagen al... sorry

Misschien hebben jullie mijn andere topics over de opleiding tot bedrijfsleider paardenhouderij en het topic over de werkende mbo'ers in dit vak gezien. Zo niet, hier even een klein overzichtje:
Ik zit momenteel in Havo 5, waar ik het redelijk moeilijk heb, maar het gaat allemaal net :)
Ik zat daarom aan een mbo opleiding te denken zodat ik het aan alle kanten wat makkelijker krijg. Maar nu is eigenlijk de enige mbo opleiding die me aanspreekt de paardenhouderij. Maar na alle reacties op Bokt en in 'het echte leven' denk ik dat ik hier toch niet voor ga kiezen. Het wordt erg slecht betaald (als je al werk hebt), en het werk bestaat vaak uit stallen mesten.

Ik vind de paarden geweldig, en ook het lesgeven en ondernemen spreken mij aan. Mij lijkt deze studie op Staos l vilentum dus zeker een optie. Ook de banen die je er mee zou kunnen krijgen lijken mij erg leuk!

Wat is jullie ervaring met de opleiding en de baankansen hierbij?

Alvast bedankt!

fleurtjeuh

Re: Paardensector Stoas l vilentum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:12

Je kan beter een opleiding doen waarbij je een goede baankans krijgt,en daar naast keihard je stinkende best doen voor de paarden.
Dan zou je na je opleiding kunnen kijken of je écht kan werken in de paarden, op welke manier die jij wil,en lukt dat toch niet,dan heb je nog een goed diploma waar je op terug kan vallen.
Of probeer een parttime baan te krijgen in die branche en besteed de andere helft aan de paarden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:19

fleurtjeuh schreef:
Je kan beter een opleiding doen waarbij je een goede baankans krijgt,en daar naast keihard je stinkende best doen voor de paarden.
Dan zou je na je opleiding kunnen kijken of je écht kan werken in de paarden, op welke manier die jij wil,en lukt dat toch niet,dan heb je nog een goed diploma waar je op terug kan vallen.
Of probeer een parttime baan te krijgen in die branche en besteed de andere helft aan de paarden.

Bedankt! Ik snap je heel erg goed maar ik heb eigenlijk geen één andere opleiding wat me geweldig lijkt. En dat lijkt me wel een vereiste wanneer je gaat beginnen aan een dure en langdurige studie. Ik snap je zeker, dat is het punt ook niet (dat houdt me nml ook tegen), maar ik ga geen studie kiezen waarbij je een hele goede baankans hebt, maar wat ik niet super leuk vind...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:19

Ik hoop dus dat ik uiteindelijk een goede paardenopleiding vind, of toch een hele andere opleiding wat me goed aanstaat :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:23

Wat heb je allemaal al gedaan om andere opleidingen te vinden met een goede baankans? Ben je naar open dagen geweest? Heb je studiekeuzetesten gedaan?
Ik wilde eerst toerisme gaan studeren, maar daar heb ik ook vanaf gezien omdat daar echt weinig werk in te vinden is. Ik dacht op dat moment ook dat er geen andere dingen waren die ik interessant vond.
Maar nu doe ik iets heel anders (met goeie baankansen) en ik vind het heel leuk! :D Bezoek gewoon veel open dagen, praat met je decaan op school, en (niet geheel onbelangrijk), sta open voor andere dingen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:25

Ik ben hier naar de open dag van geweest en vond 't drie keer niks. Ben uiteindelijk naar Van Hall Larenstein gegaan en voor de paarden-richting gekozen en eigenlijk is dit ook drie keer niks. Het hele 'beroep in de paarden' is imo drie keer niks maar met veel motivatie, kansen aanpakken en een beetje geluk kan je d'r wel komen. Als ik jou was zou ik dus nog even goed doorzoeken en alle opties na gaan die er zijn. Welke kant spreekt je aan; zorg, wetenschap, lerarenopleiding, etc etc? Wat voor vakken heb je nu in je pakket en wat vind je het leukst of kun je het beste?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:36

Ik heb verschillende studiekeuzetests gedaan en daar kwam uit: pabo, facility management en dierenarts. Heb twee open dagen bezocht van de pabo, dit was redelijk leuk maar niet super. Facility management heeft mijn zus gedaan, en weet dus wat het inhoudt en weet dus ook dat dit niet bij mij past. Dierenarts lijkt me leuk, maar is absoluut geen optie ivm hoge niveau.

Ik heb nu naast Engels en Nederlands:
Geschiedenis, kunst, aardrijkskunde economie en Duits.

Ondernemersschap vind ik erg leuk, maar ben behoorlijk slecht in economie...

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:42

Als je niet goed bent in economie raad ik de opleiding Hippische bedrijfskunde op de CAH zowiezo af. Bijna alle onderdelen van de opleiding hebben enigszins wel met economie te maken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:10

Economie kan je altijd leren, toch? :)
Ik weet niet precies hoe de studie er op 't stoas uit ziet, maar wat ik doe (VHL) is geloof ik redelijk vergelijkend en daar wordt je niet of moeilijk toegelaten zonder wis- en scheikunde.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:12

heel cru paarden als hobby houden.
Voor de rest kies een andere studie.

Echt de mensen die in de paarden hun geld kunnen verdienen is op 1 hand te tellen (en dan zijn het vaak (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) kinderen waarvan de ouders meer dan goed bij kas zitten).....

Is bv iets als MLO/HLO niet iets voor je ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:13

Zou je iets "in de paarden" willen doen dat ook nog betaalt: doe fysiotherapie.
Dwz: 4 jaar mensen plus 1 jaar dieren - daarna kun je zeer gericht zowel ruiter als paard begeleiden.
(...en werk in de zorg is er doorgaans wel. )

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:32

Ik heb stoas gedaan maar wou in speciaal onderwijs waar nu flinke bezuinigingen in zijn. Maar veel van mijn oude studiegenoten werken in het onderwijs. Een tip voor baankans in het onderwijs kiezen tijdens de stoas voor het lio traject.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 23:05

studiemiep schreef:
heel cru paarden als hobby houden.
Voor de rest kies een andere studie.

Echt de mensen die in de paarden hun geld kunnen verdienen is op 1 hand te tellen (en dan zijn het vaak (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) kinderen waarvan de ouders meer dan goed bij kas zitten).....

Is bv iets als MLO/HLO niet iets voor je ?

Bedankt! Nee... Ik zit helemaal niet in de scheikunde etc. Toch bedankt!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 23:06

Janneke2 schreef:
Zou je iets "in de paarden" willen doen dat ook nog betaalt: doe fysiotherapie.
Dwz: 4 jaar mensen plus 1 jaar dieren - daarna kun je zeer gericht zowel ruiter als paard begeleiden.
(...en werk in de zorg is er doorgaans wel. )

Bedankt! Ik heb hier ook over zitten denken maar vind het niet super... Maar super bedankt voor de extra ideeën!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:26

Verder niemand met ervaringen of tips? :)

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:07

Ik heb stoas gedaan maar das al wel lang geleden hoor. Zat nog in Dronten toen.
Richting paardenhouderij met dezelfde rede als jij. Wilde graag iets met paarden doen maar wist dat de mbo opleiding eigenlijk weinig perspectief bood.
Stoas had in jaar 1 een soort traject dat de mensen die andere vakken hadden voor het examenjaar alsnog de benodigde kennis konden opdoen. Schakelvakken als ik me niet vergis.
Leraar zijn leek me leuk. Maar merkte in de opleiding dat ik de doelgroep paardenmeiden niet leuk vond. En die ga je op het mbo wel lesgeven. Mijn vmbo stage vond ik wel weer heel leuk, vooral de lagere niveaus en gedragsproblemen.

Stoas had toen meerdere richtingen, zowel paardenhouderij, veehouderij, dierverzorging en zorg,onderwijs&groen.
Eigenlijk was paardenhouderij best beperkt. Denk dat ik achteraf liever zorg, onderwijs en groen had gedaan.
Gelukkig kan je met de modules die je kiest wel zelf een richting inslaan en ben ik meer voor de zorgkant gegaan.
Heb een tijdje op een zorgboerderij gewerkt en vond dat super leuk. Hierna niets meer gedaan in de sector waarvoor ik ben opgeleid En werk nu in de zorg op een woonvoorziening. Maar, heb wel veel geleerd op stoas waar ik nog steeds wel profijt van heb.

Vond in die tijd stoas wel heeeel rommelig, dat hoorde je van iedereen. Verder prima school, veel mogelijk om je leertraject je eigen te maken.

Als je nog meer wilt weten dan mag je me pben

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:50

Doe het niet. Ik heb Hippische Bedrijfskunde aan de CAH gedaan (HBO), en naast ons zat de Stoas. Wij noemden het altijd de knip-en-plak school. Ook hippische bedrijfskunde zou ik je niet aanraden. Je baankansen zijn helaas 0,0.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:55

Ik doe dan wel geen Hippische Bedrijfskunde, maar Diergezondheid en Management aan de CAH. Dat van ons is bijna 50/50 dier/management, HB is echt 80/20 bedrijfskunde/paard is mij verteld. Dus echt cijfertjes en een beetje paard. Dat zou ik niet doen voor de paarden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:01

Riraito schreef:
Ik doe dan wel geen Hippische Bedrijfskunde, maar Diergezondheid en Management aan de CAH. Dat van ons is bijna 50/50 dier/management, HB is echt 80/20 bedrijfskunde/paard is mij verteld. Dus echt cijfertjes en een beetje paard. Dat zou ik niet doen voor de paarden.

Bedankt. Maar ik zou ook geen hippische bedrijfskunde gaan doen maar paardensector :o