Ideeën binnen de gehandicaptenzorg: afstudeerproject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Ideeën binnen de gehandicaptenzorg: afstudeerproject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:19

Hallo,

voor mijn afstudeerproject heb ik het onderwerp gekregen "Hoe kan VLM ( naam van de organisatie ) kwaliteitsvolle dienstverlening verlenen binnen de gehandicaptenzorg".

Nu is dit een vrij omslachtige beschrijving van het hele gebeuren dus hierbij een korte uitleg.
Het bedrijf is een vzw die instaat in verschillende richtingen, gaande van seniorenoppas, persoonlijk assistent, poetshulp,... en dit voor alle doelgroepen.

Ik ben beperkt geworden tot de doelgroep gehandicaptenzorg. Op dit moment bestaat het bedrijf al in de mate van: je hebt een instelling (bv. Ter Engelen ) die bijvoorbeeld begeleid wonen organiseert. Deze instelling krijgt van de overheid een budget en binnen dit budget zit dus bijvoorbeeld ook een poetsteam. Die instelling gaat het poetsteam ontslaan en onze organisatie ( VLM ) inzetten om te poetsen. Waarom? Onze organisatie is goedkoper en wordt door een deel gefinancierd door de overheid en wordt door de cliënten betaald in dienstencheques. Waardoor wij goedkoper zijn dan het andere bedrijf en hierdoor kan de instelling ( Ter Engelen) meer budget richten op de zorgverlening ( denk hier aan zorgkundigen, kinesiste, ergotherapieën,... ).
Echter staat de organisatie open voor uitbreidingen, vernieuwingen en hier kom ik in het verhaal.

Bovenstaande info is volledig terzijde om een klein beeld te krijgen van mijn organisatie. Als er iets niet duidelijk is wil ik dit via PB graag verder uitleggen.

Ik wil voor mijn project gaan kijken waar kan mijn organisatie nog hulp bieden in de gehandicaptenzorg, maar wat?
Nu wil ik aan bokt vragen, wat missen jullie nog aan diensten, activiteiten, verzorging binnen de gehandicaptenzorg?
Op basis hiervan hoop ik ideeën op te doen en zo tot een gevarieerd aanbod te komen wat ik deze organisatie kan aanbieden.

Ik hoop dat het wat duidelijk is, zo niet staat mijn inbox altijd open!

Alvast bedankt lieve bokkers!

Anoniem

Re: Ideeën binnen de gehandicaptenzorg: afstudeerproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:55

Ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat jullie expertise is?

Zelf ben ik werkzaam binnen de gehandicaptenzorg en ik mis niet echt iets voor onze specifieke doelgroep (zeer laag niveau). Wij hebben dagbesteding aan huis en daarnaast bewegingsagogen die af en toe wat met de bewoners doen. Enkele cliënten gaan naar spel.

Kleine agogische handelingen (zoals samen koken/wandelen/fietsen/ADH) doen wij van wonen zelf.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 09:35

Dat is dus inderdaad de meoilujkheid. De dingen die jij iik aanhaalt zijn al voorzien..
Ik weet dat niet alle instellingen privé vervoer hebben bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:51

Maar wat voor opleiding hebben jullie werknemers dan?
Is dat een specifieke zorgopleidijg of meer algemeen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:15

Heeft jullie instelling al een afdeling 'vrije tijd'? Waar men bijv. kan bowlen, biljarten, wandelen, radio maken etc etc zonder dat er direct doelen aan verbonden zijn?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 19:53

De werknemers hebben geen echte opleiding. Maar dit had ik al in mijn ideeën pakket opgenomen om dan bv een cursus met vormingsmomenten op te richten. Dit was te beknopt voor mijn organisatie en wil dus meer zien...

Qua vrije tijd momenten.. Mijn organisatie op zich is geen instelling. Het is een bedrijf op zich die samenwerkingsverbanden legt met instellingen ( maar ook met particulieren ). Het idee is leuk maar niet van toepassing op mijn doelgroep

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:24

Kun je mij via pb wat meer info sturen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:57

Ik wil je best helpen, werk zelf in de VG en heb wel wat tips over dingen die wij zouden kunnen gebruiken. Maar mij is ook niet helemaal duidelijk wat jullie nu aan diensten leveren en kunnen leveren. Begrijp ik nu goed dat jullie mensen met een beperking als poetshulp ergens in kunnen zetten? Wij kunnen ook best wat extra handjes gebruiken, bewoners kunnen zelf niet goed poetsen en wij draaien alle diensten alleen en hebben dus ook die mogelijkheid niet. Was vouwen, strijken is er nog zo 1. Bijna geen tijd meer voor. Wij missen vooral mensen om clienten te begeleiden met bijvoorbeeld kleding kopen, mee gaan op familiebezoek, dagjes uit. Daar krijgen wij als begeleiding geen uren meer voor. En zoals genoemd ook extra handjes in huis die clienten helpen met hun kamer schoon maken of die kunnen helpen met de was.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 17:21

Bedankt heek leun dat jullie reageren!
Ik ga morgenmiddag of eerder tegen de avond verdere uitleg geven!