Strijken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Strijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 17:03

Ik heb aan weinig dingen echt een hekel, behalve strijken -:(- . Ik kan het ook niet, is de ene kant van de mouw mooi glad, draai je m om, allemaal valse vouwen.
De grote rechte stukken van een overhemd gaan nog wel, maar dan het stuk bij de schouders bijv.... *grom*
Maarja, mijn man draagt steeds vaker overhemden, dus ik moet wel... Alleen nu doe ik een half uur over 1 overhemd, waarna ik in staat ben met de boel te gaan gooien }:)

Wie heeft er tips?
Heb het ook nooit geleerd, dus ik doe maar wat. Geen idee hoe heet, wel of geen stoom, etc

EvelijnJarig

Re: Strijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:07

Mijn man strijkt zijn eigen overhemden....

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:08

Ligt ook aan je strijkijzer. Ik heb er ook een hekel aan maar daar ik sinds een aantal jaar een stoomgenerator en dan ben je zo klaar.
Hij kost effe wat maar echt je hebt er zoveel gemak van. Ook overhemden, sommige kledingstukken stoom ik alleen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 17:08

Tja, das ook een idee _O-

Maar ik heb er de tijd voor

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:13

Strijkvrije kleding kopen :+
Centrifugeren (indien instelbaar) lager zetten, zodat je het iets natter ophangt kan ook al schelen :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:14

Strijkijzer schijnt veel uit te maken :j Ik heb zelf een oudje, maar hij doet het nog prima, en ach, mijn strijkkunsten zijn niet de beroerdste. Maar toch wil ik tzt een fatsoenlijk stoomstrijkijzer. Al is het maar omdat ik álles van 2 kanten moet strijken, en je met een stoomstrijkijzer dat schijnbaar minder hoeft te doen :')
En inderdaad de manier van ophangen maakt ook veel uit. Een vriend van mij strijkt nooit. Die hangt zijn droge was in de badkamer, en van het stoom trekt het dan zelf recht. Misschien een idee voor je overhemden!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:16

Kentaro schreef:
Strijkvrije kleding kopen :+
Centrifugeren (indien instelbaar) lager zetten, zodat je het iets natter ophangt kan ook al schelen :P

Doe ik! Ik strijk vrijwel nooit!

En als je een mooi overhemd voor je man koopt, moet je die nemen van Cavallaro! Dat is zo´n fijne kwaliteit katoen, die moet je gewoon nat ophangen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:17

De blouse niet dubbel strijken. de stof enkel over de punt van je strijkplank leggen, dan strijk je alles glad
Of je man zelf laten strijken
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 24-11-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:17

Wij hebben een strijkplank, en ik denk ook een strijkijzer. Maar sinds we samen wonen zijn die nog nooit gebruikt. Ik heb er ook zo een enorme hekel aan.

Gelukkig draagt man lief bijna nooit een overhemd. En de enkele keer dat hij er wel een draagt strijk ik die niet. Als ze in de was geweest zijn gaan ze heel even in de droger zodat de kreuk er af is. Dan netjes op een hangertje, goed uit kloppen en ben ik er prima tevreden mee ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:18

Heb je een mouwenplankje Stef?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:18

Heb veel blouses, maar ik strijk ze nooit.. Gewoon na het wassen aan een hangertje hangen en dan is bij mij alles kreukvrij. :) En anders manlief lekker zelf laten doen...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:19

Een strijkijzer met stoomgenerator helpt ontzettend! Strijken wordt dan bijna leuk :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:25

Kwestie van oefening baart kunst.

Mouwen goed op de naad (van oksel tot pols) glad leggen en dan naar boven toe strak trekken en strijken.
Overige delen enkel strijken en niet dubbel, dus gebruik maken van het tapse eind van je strijkplank om hem omheen te klemmen, idem voor de schouderpartij.

Heb er zelf ook qua huishouden het meeste hekel aan maar kan in een half uur makkelijk 4 overhemden en 2 broeken of zo strijken.
Strijk alle spijkerbroeken en overhemden standaard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:26

Ik strijk sinds ik op mijzelf woon echt nooit. Nu heeft mijn moeder onlangs iets voor me gemaakt dat wel gestreken moet worden... dat doe ik dan maar bij haar thuis (kunnen we meteen een kop thee doen). Verder wordt er echt helemaal niets hier gestreken. Ik weet wel hoe het moet en heb er ook geen hekel aan (deed het vroeger voor mijn moeder toen ik nog thuis woonde. Ik vond het altijd leuk om de overhemden van mijn vader te strijken), maar ik vind het gewoon geen nut hebben met de kleding die wij tegenwoordig dragen. Scheelt me ook een hoop tijd, die ik graag aan quality-time met mijn gezin besteed.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:28

Op een hangertje ophangen.

Ik weiger te strijken! :D Ter ergenis van mijn moeder en schoonmoeder. Maar ik werk 36 u en zij allebei 0.
DUS!! :)*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:30

Roos_M schreef:
Op een hangertje ophangen.

Ik weiger te strijken! :D Ter ergenis van mijn moeder en schoonmoeder. Maar ik werk 36 u en zij allebei 0.
DUS!! :)*

Dan heb je ook inderdaad geen bezigheidstherapie nodig! want dat is het!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:30

Voor m'n werk strijk ik best veel.
Ik doe altijd mijn hand in de mouw tot aan de schouder, vingers wijd en dan strijk ik zo de mouw glad op de plank. Dan mouw strijken.

Overhemden strijk ik het liefst als ze nog nat zijn!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:35

Hier ook anti-strijk. Ik koop daarom ook gewoon bijna geen kleren die kreukgevoelig zijn. Anders weet ik wel hoe het gaat: verdwijnt achter in de kast, want ik trek ze nooit aan, want geen zin in strijken :')
Mijn man moet af en toe overhemden aan (gelukkig maar zelden), die mag hij dan fijn zelf strijken. Gelukkig voor hemzelf heeft hij geïnvesteerd in van die kreukvrije dingen, als je die op de juiste manier op de lijn ophangt, hoef je er eigenlijk niets aan te doen.
Strijkplank hier wordt voornamelijk als vouwtafel gebruikt.
En het strijkijzer bijna uitsluitend voor de strijkkralen knutselwerkjes van de kinderen _O-

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:36

Evelijn schreef:
Mijn man strijkt zijn eigen overhemden....

Dit inderdaad, en anders investeert 'ie maar in kreukvrije overhemden }>

Om het leuker te maken kun je zorgen voor een goed stoomstrijkijzer en een tv in de buurt, dan gaat het sneller en is het minder saai :Y)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:08

Ik heb heel weinig strijk. Sinds ik samenwoon volg ik de koers van mijn vriend die er geen nut inziet van zakdoeken of handdoeken te strijken als je ze netjes opplooit en daarna toch maar in de kast liggen om dan verfrommeld te worden :+ .
Meeste kledij zijn ofwel makkelijke broeken en t-shirts waar eventueel vlug overheen gestreken moet worden of zelfs kreukrvrij. Door gewoon alles netjes op te hangen, elke keer een klein hoopje strijken ipv 1 keer heel veel en niet alles gewoon op een hoop te smijten voorkom ik al heel veel.

Maar het is een kunst die je onder de knie moet krijgen hoor, zo hemden strijken :D . Misschien moet je eens googelen op youtube filmpjes, daar staan we wat tutorials op waar je moet beginnen en hoe je dat het beste aanpakt.

Of inderdaad je man zijn eigen strijkijzer cadeau doen, het is toch bijna Kerst :D :D .

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:15

Strijken jullie alleen overhemden dan? Wij strijken alles, shirtjes, broeken, hemdjes, vestjes. Met 4 man is dat zoveel dat niemand zich eraan waagt :+

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:18

hier alleen maar overhemden en nette broeken... de rest echt niet... behalve als er door te lang op een frummel in de kast er teveel kreuken in zitten.... ik zou niet weten waarom ik tijd en energie zou verspillen aan het strijken van spijkerbroeken, hemdjes en vestjes die op het moment dat je ze aantrekt er gewoon fatsoenlijk uitzien... of dat je ze uberhaupt niet ziet omdat ze onder ander kleding zitten...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:26

Hier nog eentje met een bloedhekel aan strijken en helaas een man met dienstoverhemden die gestreken moeten. Dat is ook het enige wat ik doe !
Mijn bejaarde ouders strijken ook nog alles, maar ik weiger dat als mantelzorger over te nemen.
Vooral lakens willen ze glad, nou mooi niet, als je slaapt heb je je ogen dicht :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:54

Ik heb eergister voor het eerst mijn dekbed gestreken... Voelde me zo volwassen. Wel 1 kant. Nadat ik die af had ik geen zin meer en de andere kant zie je toch niet :').

Dus of ik strijk; liever niet. Maar vond het zo zonde om mijn mooie nieuw gekochte dekbed vol kreukels op het bed te leggen. En heb een paar shirtjes die gestreken moeten worden. Die liggen al meer dan een maand naast de strijkplank te wachten :').

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:05

Selina schreef:
Strijken jullie alleen overhemden dan? Wij strijken alles, shirtjes, broeken, hemdjes, vestjes. Met 4 man is dat zoveel dat niemand zich eraan waagt :+

Alleen dingen die als je ze aantrekt denkt "verdorie wat een kreukels, dat ziet niet uit!". Als je het kan aantrekken en niemand kan zeggen of het nu gestreken is of niet, wat is het nut dan van strijken? :+
Of er zijn mensen die zelfs hun ondergoed strijken, maar daar zie ik al helemaal het nut niet van in. Dat ziet toch niemand, en je partner gaat normaal ook niet roepen "ja met jouw kruip ik niet in hetzelfde bed hoor, moet je kijken naar die kreukel daar!" :+

Maar in overhemden enzo zit ook wel redelijk wat kwaliteisverschil, best kan je daar bij de aankoop ook naar kijken. Bij het ene hemd frommel je even en je hebt honderd kreukels, bij het andere frommel je dubbel zo hard en je ziet nauwelijks is. Hemden van de eerste soort vragen uiteraard al wat meer strijk en oplettendheid.