Dit schooljaar heb ik mijn Havo-examen. Ik ben nu natuurlijk volop aan het rondkijken naar rondleidingen en ben dus naar verschillende open dagen geweest en struin heel het internet af.
Ik heb behoorlijk moeite met de Havo, het niveau is aan de hoge kant... Het gaat allemaal net, dit zorgt voor veel stress en ik heb er eigenlijk totaal geen plezier in..
Na Qompas in te hebben gevuld (online programma om erachter te komen welke studie bij je past), kwam ik uit op de Pabo. Dit zou kunnen als ik mijn diploma heb gehaald, en vervolgens de toelatingstoets in natuurkunde/biologie heb gehaald. Later in het jaar zal ik ook de bekende reken- en taaltoets moeten maken (hier krijg je drie kansen voor, anders wordt je verwijderd van de opleiding).
Afgezien van de toelatingseisen en de mogelijke druk en stress net zoals de voorgaande jaren (het niveau is n.m.l. zelfs nog hoger), denk ik dat het niet 100% bij mij past... Ik vind lesgeven en kinderen leuk, maar ik zie mij hier zelf niet jarenlang in werken. Dit kan natuurlijk ontstaan tijdens de opleiding, maar het is niet zo dat ik sta te trappelen om volgend jaar hiernaartoe te gaan. Bij deze opleiding zou ik thuis kunnen blijven wonen, en krijg ik een Ov-kaart en studiefinanciering.
Aangezien ik zelf gek ben op paarden leek mij een paardenopleiding een optie. Ik ben hiervan af gestapt na het lezen van verschillende topics op o.a. Bokt. De baankans wordt laag ingeschat en ook het loon is schijnbaar schrijnend laag... Dit moedigt mij dus zeker niet aan
. Ik heb er dus eigenlijk niet meer naar gekeken. Nadat ik van veel meer mensen hoorde dat ik gewoon écht iets moest kiezen wat bij mij past, kwamen de paardenopleidingen weer in beeld. Mij hield de baankans, loon, en het mbo (omdat ik als het goed is straks een Havo-diploma heb) tegen. Een vriendin van een vriendin doet Paardenhouderij in Doetinchem aan het AOC. Zij is er absoluut niet positief over... Ik hoor daarentegen wel veel positieve dingen over de opleidingen aan Groenhorst.
Het nadeel van deze opleiding zal zijn dat ik geen Ov-kaart krijg, en geen studiefinanciering tot mijn achttiende (dit zal dus 1 jaar gelden), dit is opzich geen probleem. Ik zou op kamers moeten, of ga enkele dagen bij mijn zus wonen/logeren (de reistijd is vanaf haar wel acceptabel).
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om bbl te doen, waardoor ik maar één dag naar Barneveld moet (ca. 2 uur reizen), en de rest van de dagen stage heb (hopelijk in de buurt).
Deze opleiding spreekt me aan omdat ik een leidinggevende functie erg leuk vind, en natuurlijk dat het over een bedrijf gaat met paarden
Nu zijn er een aantal vragen:
- wat vinden jullie over de mogelijke keuze bedrijfsleider paardenhouderij?
- als ik voor de opleiding ga, is bbl dan een optie?
Graag hoor ik jullie mening, en eventueel ervaringen
Respect als je dit allemaal gelezen hebt