Opleiding tot bedrijfsleider paardenhouderij in Groenhorst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Opleiding tot bedrijfsleider paardenhouderij in Groenhorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:34

Heyhey!

Dit schooljaar heb ik mijn Havo-examen. Ik ben nu natuurlijk volop aan het rondkijken naar rondleidingen en ben dus naar verschillende open dagen geweest en struin heel het internet af.
Ik heb behoorlijk moeite met de Havo, het niveau is aan de hoge kant... Het gaat allemaal net, dit zorgt voor veel stress en ik heb er eigenlijk totaal geen plezier in.. -O-

Na Qompas in te hebben gevuld (online programma om erachter te komen welke studie bij je past), kwam ik uit op de Pabo. Dit zou kunnen als ik mijn diploma heb gehaald, en vervolgens de toelatingstoets in natuurkunde/biologie heb gehaald. Later in het jaar zal ik ook de bekende reken- en taaltoets moeten maken (hier krijg je drie kansen voor, anders wordt je verwijderd van de opleiding).
Afgezien van de toelatingseisen en de mogelijke druk en stress net zoals de voorgaande jaren (het niveau is n.m.l. zelfs nog hoger), denk ik dat het niet 100% bij mij past... Ik vind lesgeven en kinderen leuk, maar ik zie mij hier zelf niet jarenlang in werken. Dit kan natuurlijk ontstaan tijdens de opleiding, maar het is niet zo dat ik sta te trappelen om volgend jaar hiernaartoe te gaan. Bij deze opleiding zou ik thuis kunnen blijven wonen, en krijg ik een Ov-kaart en studiefinanciering.

Aangezien ik zelf gek ben op paarden leek mij een paardenopleiding een optie. Ik ben hiervan af gestapt na het lezen van verschillende topics op o.a. Bokt. De baankans wordt laag ingeschat en ook het loon is schijnbaar schrijnend laag... Dit moedigt mij dus zeker niet aan :') . Ik heb er dus eigenlijk niet meer naar gekeken. Nadat ik van veel meer mensen hoorde dat ik gewoon écht iets moest kiezen wat bij mij past, kwamen de paardenopleidingen weer in beeld. Mij hield de baankans, loon, en het mbo (omdat ik als het goed is straks een Havo-diploma heb) tegen.

Een vriendin van een vriendin doet Paardenhouderij in Doetinchem aan het AOC. Zij is er absoluut niet positief over... Ik hoor daarentegen wel veel positieve dingen over de opleidingen aan Groenhorst.
Het nadeel van deze opleiding zal zijn dat ik geen Ov-kaart krijg, en geen studiefinanciering tot mijn achttiende (dit zal dus 1 jaar gelden), dit is opzich geen probleem. Ik zou op kamers moeten, of ga enkele dagen bij mijn zus wonen/logeren (de reistijd is vanaf haar wel acceptabel).

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om bbl te doen, waardoor ik maar één dag naar Barneveld moet (ca. 2 uur reizen), en de rest van de dagen stage heb (hopelijk in de buurt).

Deze opleiding spreekt me aan omdat ik een leidinggevende functie erg leuk vind, en natuurlijk dat het over een bedrijf gaat met paarden :Y)

Nu zijn er een aantal vragen:
- wat vinden jullie over de mogelijke keuze bedrijfsleider paardenhouderij?
- als ik voor de opleiding ga, is bbl dan een optie?

Graag hoor ik jullie mening, en eventueel ervaringen :)

Respect als je dit allemaal gelezen hebt _/-\o_

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:47

Hoi!

Ik heb zelf 1 jaar mbo 4 paardenhouderij-/sport gedaan. Ik heb ook gelezen over laag loon, weinig baankans etc. En dat klopt ook wel. Ik vind paarden ontzettend leuk en na een jaar hier te hebben gestudeerd heb ik het ook laten varen. Die opleiding liet me inzien dat een baan krijgen in de paarden echt lastig is, en het beter voor mij een hobby kon blijven.

Ik hoor dat je bbl wil doen, dat is een goed plan maar dan moet je een stage vinden die je ook betaald en dat is erg lastig!

Mijn advies op eigen ervaring is dus dat je beter iets met meer toekomst kunt kiezen. Ik wilde het ook graag en ik heb ervan geleerd. Maar goed, niets is onmogelijk natuurlijk! Maar makkelijk zal het zeker niet zijn.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:49

xShannentje schreef:
Hoi!

Ik heb zelf 1 jaar mbo 4 paardenhouderij-/sport gedaan. Ik heb ook gelezen over laag loon, weinig baankans etc. En dat klopt ook wel. Ik vind paarden ontzettend leuk en na een jaar hier te hebben gestudeerd heb ik het ook laten varen. Die opleiding liet me inzien dat een baan krijgen in de paarden echt lastig is, en het beter voor mij een hobby kon blijven.

Ik hoor dat je bbl wil doen, dat is een goed plan maar dan moet je een stage vinden die je ook betaald en dat is erg lastig!

Mijn advies op eigen ervaring is dus dat je beter iets met meer toekomst kunt kiezen. Ik wilde het ook graag en ik heb ervan geleerd. Maar goed, niets is onmogelijk natuurlijk! Maar makkelijk zal het zeker niet zijn.

Ahh dankjewel! Ik heb hier ook naar gekeken, maar beschik niet over het rij-niveau... Dat paard zou nog enigzins mogelijk zijn :) Mag ik vragen wat je nu studeert?

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:54

Mirjam1202 schreef:
Ahh dankjewel! Ik heb hier ook naar gekeken, maar beschik niet over het rij-niveau... Dat paard zou nog enigzins mogelijk zijn :) Mag ik vragen wat je nu studeert?

Natuurlijk! Ik studeer iets compleet anders nu, voor Banketbakker :D :9

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:02

xShannentje schreef:
Mirjam1202 schreef:

Natuurlijk! Ik studeer iets compleet anders nu, voor Banketbakker :D :9

Ahh leuk!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:08

Naar mijn mening is het zonde van je HAVO-diploma om zo'n kansloze opleiding te kiezen. Dat je voor MBO gaat kan ik begrijpen, maar deze opleiding is verspilde tijd, geld en moeite voor wat jij wil en kan.

Het Groenhorst kan nog zo goed zijn, maar even reëel... Hoe denk je later aan een hippisch bedrijf te komen? Zelf kun je dat niet financieren tenzij je een heule rijke suikeroom hebt. Er zijn ook niet zo veel plekken die een bedrijfsleider in loondienst hebben. En als ze die al hebben dan is dat meestal niet iemand die van zo'n opleiding af komt.
Dat zou je nog kunnen onderzoeken: Hoe veel mensen met deze opleiding hebben daadwerkelijk zo'n baan? Of hoeveel mensen met zo'n baan komen van die opleiding?

Dus ik zou zeggen; kies een beetje stevige MBO-opleiding. Misschien iets algemeen bedrijfs-economisch. Dat kun je makkelijk met je HAVO. Dan kun je dat later altijd nog toepassen op een paardenbedrijf, maar ook op heel veel andere soorten bedrijven.

EDIT: Een leraar van mij zei vroeger altijd tegen mensen die de ALO (opleiding voor gymleraar) wilden doen: "Zou je ook leraar in een ander vak willen zijn? Nee? Dan moet je deze opleiding niet kiezen."

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:15

Kijk ook eens bij CAH Vilentum in Dronten. Daar hebben ze ook een opleiding gericht op paarden. De basis hiervan is bedrijfskunde als ik het goed is. Heb er zelf de opleiding dier en veehouderij gedaan. Heb het erg naar m'n zin gehad.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:21

LindyH schreef:
Naar mijn mening is het zonde van je HAVO-diploma om zo'n kansloze opleiding te kiezen. Dat je voor MBO gaat kan ik begrijpen, maar deze opleiding is verspilde tijd, geld en moeite voor wat jij wil en kan.

Het Groenhorst kan nog zo goed zijn, maar even reëel... Hoe denk je later aan een hippisch bedrijf te komen? Zelf kun je dat niet financieren tenzij je een heule rijke suikeroom hebt. Er zijn ook niet zo veel plekken die een bedrijfsleider in loondienst hebben. En als ze die al hebben dan is dat meestal niet iemand die van zo'n opleiding af komt.
Dat zou je nog kunnen onderzoeken: Hoe veel mensen met deze opleiding hebben daadwerkelijk zo'n baan? Of hoeveel mensen met zo'n baan komen van die opleiding?

Dus ik zou zeggen; kies een beetje stevige MBO-opleiding. Misschien iets algemeen bedrijfs-economisch. Dat kun je makkelijk met je HAVO. Dan kun je dat later altijd nog toepassen op een paardenbedrijf, maar ook op heel veel andere soorten bedrijven.

EDIT: Een leraar van mij zei vroeger altijd tegen mensen die de ALO (opleiding voor gymleraar) wilden doen: "Zou je ook leraar in een ander vak willen zijn? Nee? Dan moet je deze opleiding niet kiezen."

Oké, bedankt! Ik zie wel verschillende vacatures voor deze baan open staan...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:21

Myrna91 schreef:
Kijk ook eens bij CAH Vilentum in Dronten. Daar hebben ze ook een opleiding gericht op paarden. De basis hiervan is bedrijfskunde als ik het goed is. Heb er zelf de opleiding dier en veehouderij gedaan. Heb het erg naar m'n zin gehad.

Ahh oké! Is dit mbo of hbo? :)

Myrna91

Re: Opleiding tot bedrijfsleider paardenhouderij in Groenhorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

Dronten is HBO

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

Mirjam1202 schreef:
LindyH schreef:

Oké, bedankt! Ik zie wel verschillende vacatures voor deze baan open staan...

En wat voor opleiding/ervaring vragen ze daarin?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:25

Myrna91 schreef:
Dronten is HBO

Ahh oké... Dit is dan helaas geen optie... Ik ben nml behoorlijk slecht in economie...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:26

Geen opleiding, maar het zijn erg kleine en beknopte vacatures over het algemeen . Wel 2 jaar ervaring. Soms ook rijniveau..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:28

Ik had een beetje het zelfde probleem als jou, maar heb dan maar een tl diploma, ik moest dus wel mbo kiezen. Vond het erg lastig een keuze te maken en toen toch besloten te volgen in wat ik dacht wat ik leuk vond, paardenhouderij en leidinggevende opleiding aan groenhorst in Barneveld.
Het beeld dat ze je van te voren van de opleiding geven vind ik toch een verkeerd beeld geven, tuurlijk idealiseren meeste scholen alles wel een beetje bij de rondleiding, maar waar ik zo naar uit keek voor ik naar de opleiding ging, was na 2/3 maanden helemaal weg. De lessen zijn simpelweg saai alleen maar theorie en met paarden in aanraking komen doe je nauwelijks, ook het leidinggevende deel miste heel erg bij die school, onder een bedrijf leiden en praktijk leren werd voor ons verstaan: lessen over alle soorten schroevendraaiers die er maar bestaan en hoe je een wc moest repareren en fietsband plakken, heel veel meer deden we niet. Daarbij lag het niveau bij deze mbo opleiding erg laag (ik deed niv4)

Als ik jou was zou ik dus zeker met je havo diploma voor een andere opleiding kiezen. Welke keuze je moet maken kan ik je helaas niet in adviseren, dat moet je volledig doen op je eigen gevoel. Probeer ook mensen die in de opleiding zitten te spreken, dit heeft voor mij heel erg geholpen in het kiezen van een nieuwe opleiding.

mocht je toch voor de opleiding paardenhouderij kiezen zou ik inderdaad wel voor bbl gaan en niet voor bol, denk toch dat je met bbl wat meer leert en omdat je meer in de praktijk bezig bent het leuker is.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:30

Dani199764 schreef:
Ik had een beetje het zelfde probleem als jou, maar heb dan maar een tl diploma, ik moest dus wel mbo kiezen. Vond het erg lastig een keuze te maken en toen toch besloten te volgen in wat ik dacht wat ik leuk vond, paardenhouderij en leidinggevende opleiding aan groenhorst in Barneveld.
Het beeld dat ze je van te voren van de opleiding geven vind ik toch een verkeerd beeld geven, tuurlijk idealiseren meeste scholen alles wel een beetje bij de rondleiding, maar waar ik zo naar uit keek voor ik naar de opleiding ging, was na 2/3 maanden helemaal weg. De lessen zijn simpelweg saai alleen maar theorie en met paarden in aanraking komen doe je nauwelijks, ook het leidinggevende deel miste heel erg bij die school, onder een bedrijf leiden en praktijk leren werd voor ons verstaan: lessen over alle soorten schroevendraaiers die er maar bestaan en hoe je een wc moest repareren en fietsband plakken, heel veel meer deden we niet. Daarbij lag het niveau bij deze mbo opleiding erg laag (ik deed niv4)

Als ik jou was zou ik dus zeker met je havo diploma voor een andere opleiding kiezen. Welke keuze je moet maken kan ik je helaas niet in adviseren, dat moet je volledig doen op je eigen gevoel. Probeer ook mensen die in de opleiding zitten te spreken, dit heeft voor mij heel erg geholpen in het kiezen van een nieuwe opleiding.

mocht je toch voor de opleiding paardenhouderij kiezen zou ik inderdaad wel voor bbl gaan en niet voor bol, denk toch dat je met bbl wat meer leert en omdat je meer in de praktijk bezig bent het leuker is.

Super bedankt voor je reactie!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:23

BBL is zwaar.

BBL in combinatie met een paardenbaan is ontiegelijk zwaar.

Ik ga mee met Lindy: zoek een fatsoenlijke mbo-opleiding die je breed kunt benutten. En hoewel ik elke paardenopleiding sowieso al zou afraden zou ik het op basis van BBL al helemaal niet doen. Hou het gewoon als hobby, dan kun je in ieder geval lekker ontspannen bij de paarden zonder dat het je dagelijkse sleur wordt omdat het je baan is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:39

ik zat in de zelfde ding als jou, alleen mavo ipv havo... ik was ook echt bezig met paarden. werd ook afgeraden.

ondanks dat ik een andere opleiding deed.. ben ik meteen nadat ik klaar was nog aan het werk gegaan bij een paarden bedrijf.

ik heb alles in de praktijk geleerd door in mijn vrije tijd bij een stal heel veel geholpen en geleerd te hebben. en via dat bedrijf heb ik werk gevonden bij een kennis van hun met een bedrijf dat iemand zocht.

ik deed dierenverzorging.. ook zón soort opleiding. van de eerste jaar stopten er veel of veel stopten na 2 jaar met diploma niveau 2. van de niveau 4( afgestudeerden)klassen hadden maar handje werk in die richting deels partime vooral de dierenartsassistentes via stage hadden werk. de rest ging andere studies doen.

als je het echt wat lijkt misschien vind je ergens voor in het weekend een stal waar je kan helpen, kan je kijken of je het echt bevalt. of ergens een week of wat meedraaien?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:38

Ik weet dat het een beetje een oud topic is, maar wil toch even reageren.

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding Hippisch Ondernemer, BOL niveau 4, op het Groenhorst Barneveld. Ik heb ook een Havo diploma, was in 2014 al afgestudeerd en heb 2014-2015 3 maanden HBO pedagogiek gedaan. Zag dat zo niet meer zitten na die 3 maanden dat ik gestopt ben. Naast dat de richting mij helemaal niet bleek te liggen (en ja ik heb wel goed vooronderzoek gedaan voor ik koos om die opleiding te doen), stond de manier van leren op het HBO me ook niet aan. Het was alleen maar theorie en honderd boeken lezen. Ik wilde iets gaan doen, praktijk ervaring opdoen.
Dus ik ben door mijn ouders naar de open dag van het groenhorst gestuurd om daar naar verschillende opleidingen te kijken, en ik ben nu sinds september dus hier op deze school begonnen. :D

Ondanks dat heel erg veel mensen het mij afraadden, ben ik ontzettend blij dat ik er toch voor ben gegaan. Tot nu toe vind ik de opleiding onwijs breed én diepgaand, en vooral ook echt heel erg leuk! En deze school heeft zn zaakjes een stuk beter op orde dan de Hoge school waar ik 3 maanden ergernis beleeft heb :7
Over een baan maak ik mij nog geen zorgen, ik weet dat het echt om onderscheidend vermogen en een sterke dosis geluk zal gaan wil ik succesvol een eigen bedrijf starten. Maar onmogelijk zoals iedereen zegt, nee zo zie ik het niet. Maar je moet het wel écht willen, weten waar je aan begint en niet opgeven. Elk bedrijf dat je zelf wilt opstarten is onwijs lastig en risicovol, dat is met een paardenbedrijf niets anders. En je moet klein beginnen. Die grote luxe pensionstallen stonden er ook niet in 1 dag, die begonnen ook klein en misschien wel hobbymatig.

En op zich, nee de opleiding zal je niet persé nodig hebben om aan de slag te kunnen in de paardenwereld, je kan heel veel ook in de praktijk leren. Wel merk ik, dat wat een ander misschien zelf al leert en ervaart, ik nu leer op deze opleiding. Deze opleiding bied ook veel kansen die ik anders niet had gekregen/tegen was gekomen.

Nouja, ik maak er een heel erg lang verhaal van onderhand, sorry :=
Maar ik zou het dus zeker niet afraden om naar deze school te gaan.
Ik doe de opleiding overigens verkort, dus in 2 jaar, omdat ik een havo diploma heb. Zit nu in een heel gezellig klasje van 9 :)
Het waren er 10, maar je kan er niet omheen dat deze opleiding veel uitval kent... persoonlijk vind ik dat echt omdat het gewoon een heel zware branche is om binnen te werken, daar moet je wel tegen kunnen.

Als je vragen hebt over de opleiding staat mijn PB voor je open :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:27

Zwartvosje schreef:
Ik weet dat het een beetje een oud topic is, maar wil toch even reageren.

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding Hippisch Ondernemer, BOL niveau 4, op het Groenhorst Barneveld. Ik heb ook een Havo diploma, was in 2014 al afgestudeerd en heb 2014-2015 3 maanden HBO pedagogiek gedaan. Zag dat zo niet meer zitten na die 3 maanden dat ik gestopt ben. Naast dat de richting mij helemaal niet bleek te liggen (en ja ik heb wel goed vooronderzoek gedaan voor ik koos om die opleiding te doen), stond de manier van leren op het HBO me ook niet aan. Het was alleen maar theorie en honderd boeken lezen. Ik wilde iets gaan doen, praktijk ervaring opdoen.
Dus ik ben door mijn ouders naar de open dag van het groenhorst gestuurd om daar naar verschillende opleidingen te kijken, en ik ben nu sinds september dus hier op deze school begonnen. :D

Ondanks dat heel erg veel mensen het mij afraadden, ben ik ontzettend blij dat ik er toch voor ben gegaan. Tot nu toe vind ik de opleiding onwijs breed én diepgaand, en vooral ook echt heel erg leuk! En deze school heeft zn zaakjes een stuk beter op orde dan de Hoge school waar ik 3 maanden ergernis beleeft heb :7
Over een baan maak ik mij nog geen zorgen, ik weet dat het echt om onderscheidend vermogen en een sterke dosis geluk zal gaan wil ik succesvol een eigen bedrijf starten. Maar onmogelijk zoals iedereen zegt, nee zo zie ik het niet. Maar je moet het wel écht willen, weten waar je aan begint en niet opgeven. Elk bedrijf dat je zelf wilt opstarten is onwijs lastig en risicovol, dat is met een paardenbedrijf niets anders. En je moet klein beginnen. Die grote luxe pensionstallen stonden er ook niet in 1 dag, die begonnen ook klein en misschien wel hobbymatig.

En op zich, nee de opleiding zal je niet persé nodig hebben om aan de slag te kunnen in de paardenwereld, je kan heel veel ook in de praktijk leren. Wel merk ik, dat wat een ander misschien zelf al leert en ervaart, ik nu leer op deze opleiding. Deze opleiding bied ook veel kansen die ik anders niet had gekregen/tegen was gekomen.

Nouja, ik maak er een heel erg lang verhaal van onderhand, sorry :=
Maar ik zou het dus zeker niet afraden om naar deze school te gaan.
Ik doe de opleiding overigens verkort, dus in 2 jaar, omdat ik een havo diploma heb. Zit nu in een heel gezellig klasje van 9 :)
Het waren er 10, maar je kan er niet omheen dat deze opleiding veel uitval kent... persoonlijk vind ik dat echt omdat het gewoon een heel zware branche is om binnen te werken, daar moet je wel tegen kunnen.

Als je vragen hebt over de opleiding staat mijn PB voor je open :)

Super leuk dat je alsnog reageert!! Daar ben ik echt super blij mee! Ik heb vorige week een gesprek gehad met het hoofd van de hippische opleidingen, hij heeft een deel van de school laten zien en inhoudelijk over de opleiding gepraat. Ik vond de school een leuke sfeer hebben, en het leek me allemaal behoorlijk goed geregeld. Ik wilde de opleiding zó graag, en heb dus het gesprek gehad en dat heeft mijn gevoel bevestigd; ik ga de opleiding doen! Ik hoop dat ik mijn havo haal, en dus de opleiding in 2 jaar kan doen :). Zo niet ga ik denk ik alsnog de opleiding doen, maar dan gewoon in 3 jaar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:03

Ik heb een opleiding paardenhouderij gedaan. Daarnaast en ook na mn opleiding in de paarden gewerkt. Was dit vrij gauw beu. Dagelijks strontscheppen, paarden poetsen en opzadelen, tuig vetten en schoonmaken en spinnenraggen.... en vervolgens na een lange dag zwoegen stonden mn eigen paarden te wachten, die ik bijna als werkroutine erna nog deed. Ook heb ik mn opleiding niet nodig gehad bij het werk dat ik gedaan heb.

Ben op zoek gegaan naar een baan waar je fatsoenlijk in verdient en heb nog een eigen paard als hobby.

Nee, ik raad een opleiding paardenhouderij, op welk niveau dan ook, niet aan

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 10:57

Dragan2008 schreef:
Ik heb een opleiding paardenhouderij gedaan. Daarnaast en ook na mn opleiding in de paarden gewerkt. Was dit vrij gauw beu. Dagelijks strontscheppen, paarden poetsen en opzadelen, tuig vetten en schoonmaken en spinnenraggen.... en vervolgens na een lange dag zwoegen stonden mn eigen paarden te wachten, die ik bijna als werkroutine erna nog deed. Ook heb ik mn opleiding niet nodig gehad bij het werk dat ik gedaan heb.

Oww... Dat klinkt niet positief... Mag ik vragen welk niveau jij hebt gedaan?
Ben op zoek gegaan naar een baan waar je fatsoenlijk in verdient en heb nog een eigen paard als hobby.

Nee, ik raad een opleiding paardenhouderij, op welk niveau dan ook, niet aan