Bokkers die werkzaam zijn in de toerisme branche

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Bokkers die werkzaam zijn in de toerisme branche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:25

Zijn er toevallig Bokkers die werkzaam zijn in de toeristische (toerisme?) branche of een studie volgen in die richting? Zijn jullie tevreden met deze keuze? En welke opleiding heb je hiervoor gevolgd? En wat voor werk doe je nu precies?

Ik wil graag doorstuderen/leren en ben geïnteresseerd in een studie of cursus richting toerisme. Uiteraard bezoek ik de benodigde open dagen, maar wat is wijsheid in dit geval? Scholen schetsen natuurlijk graag een mooi beeld van hun opleiding. Helemaal niet doen ivm baangarantie? HBO, MBO of een cursus? Ik ben al in het bezit van een MBO 4 diploma, dus HBO heeft wel de voorkeur.

Hopelijk zijn er Bokkers die hun ervaringen willen delen :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:35

Ik volg een studie in deze richting, op dit moment een MA in International Tourism & Leisure Managment, aan de University of Southern Denmark. Hiervoor bachelor of Leisure Management gedaan. Leuk en interessant, genoeg banen in te vinden, al is het op een lager niveau behoorlijk seizoensgebonden. Mijn opleiding is heel breed, veel bedrijfskunde, marketing en economie, dat is dan wel met een 'toeristische twist' door luchtvaartsmaatschappijen en hotelketens te gebruiken als voorbeelden in deze vakken, maar je kan ook prima in een ander niet-toeristisch bedrijf aan de slag.

Bevalt mij prima allemaal, maar op MA niveau is het erg theoretisch, dus het is niet zo dat we allemaal gezellig in het zonnige zuiden lollige guide aan het spelen zijn. Dus wat voor jou het beste past ligt aan je eigen verwachtingen.

Ik ben op dit moment mijn scriptie aan het schrijven, dus nog niet aan het werk.

__Sannne

Re: Bokkers die werkzaam zijn in de toerisme branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:41

Ik zit momenteel in het laatste jaar van de MBO 4 opleiding Frontoffice Manager & Manager Verkoper Reizen (2 diploma's). Ik vind de opleiding geweldig. Het is (helaas) wel wat te makkelijk, maar verwacht hierna door te gaan naar het HBO. Voor deze opleiding heb ik net 6 maanden in Londen stage gelopen en komende donderdag vertrek ik voor 5/6 maanden naar Auckland, Nieuw Zeeland, voor mijn volgende stage.

Na een opleiding als deze kan je relatief veel kanten op. Zeker als je niet gebonden bent aan Nederland. Ik zou wel voor een opleiding gaan die je veel opties biedt tot ervaring op doen (in het buitenland). Zeker in de hotelbranche is ervaring belangrijker dan niveau/diploma's. (Dit is in ieder geval wat mijn manager mij vertelde, en zij gaat toch al flink wat jaren mee in het vak)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:50

Ik ben nu grondstewardess op Schiphol en ik ga komend voorjaar mijn grondbaan inruilen voor een vliegend bestaan als stewardess waarbij ik 4/5 dagen per week van huis ben en door Europa reis.

Ik heb een HBO sales opleiding gedaan en als ik mag herkiezen zou ik de hogere hotelschool kiezen. Toen ik mijn hbo koos wist ik nog niet zo goed wat ik wilde. Hiervoor heb ik bij een financiële instelling gewerkt maar dat was niks voor mij. De hele dag achter de pc, dezelfde werktijden, dezelfde collega's, dezelfde dagen, dezelfde klanten. Kwam echt m'n neus uit...

Ik vind Schiphol fantastisch. Geen dag is hetzelfde. Geen vlucht is hetzelfde. Mensen waarmee je werkt zijn over het algemeen vrolijk, hebben altijd wel een verhaal te vertellen.

Wel moet je er van uit gaan dat je voor een HBO opleiding weinig verdient. De kans op een vaste baan is heel klein en een baan überhaupt is moeilijk op Schiphol. De reisbranche werkt veel met seizoenscontracten en daar moet je tegen kunnen.

Heb je zelf al een beeld bij wat je wil met een toeristische opleiding?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:11

Wat een positieve reacties tot nu toe :)

@Thokkadisje: Waar heb je de opleiding Leisure Management gevolgd?

@__Sannne: Wow, je bent een echte wereldreiziger! Tof zeg! Waar volg jij je opleiding?

Ik heb zelf nog geen specifiek beeld van wat ik precies zou willen, maar ik zou liever voor een grote reisaanbieder op kantoor of voor een luchtvaartmaatschappij werken dan voor een hotel.

Het enige waar ik tegenop zie is dat ik erg lastig nieuwe talen leer. Het lukt wel, maar het duurt gewoon veel langer -O-

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:32

Ik heb de MBO 4 opleiding Frontoffice Manager & Hoofd informatie (2 diploma's). gevolgd, ik heb eerst stage gelopen in een hotel en daarna bij VVV Ermelo (waar ik na mijn opleiding ben blijven steken en al twee gelukkige jaren werk :D) De opleiding was leuk, maar redelijk simpel. Ik wil ook nog wel een vervolg opleiding gaan volgen binnenkort.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:44

Ook in Denemarken, Nykøbing Falster. Internationale opleiding, dus in het engels.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:00

Hier nog een iemand werkzaam in het toerisme! :wave:

Ik ben in 2011 afgestudeerd van het HTRO (Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs) aan de InHolland in Diemen. Ik had voordat ik aan deze studie begon 2 jaar de IPABO gedaan en daarmee gestopt. Eigenlijk wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen en toen deze keuze gemaakt.

Op zich kan je heel veel kanten op met de studie, we kregen bijvoorbeeld ook veel economie etc. Ik sprak toevallig laatst weer een aantal klasgenoten en we waren het er allemaal over eens dat we eigenlijk veel te weinig praktijk kennis hebben opgedaan tijdens de studie. Dat komt natuurlijk doordat het HBO is, maar enige topografie kwam niet eens aan bod (best gek voor een toerisme studie). Het was allemaal wel heel erg theoretisch. Ook werd er naar mijn idee teveel gefocussed op management functies..... Aangezien daar (vrijwel) niemand mee begint, missen we een beetje de basiskennis. Achteraf heb ik ook wel wat spijt van mijn keuze, maarja... niks aan te doen.

Momenteel ben ik werkzaam bij een wintersportreizen Touroperator. Begonnen op de verkoop, na een half jaar overgestapt naar backoffice en nu doe ik een combinatie backoffice/ systeembeheer. Merk wel dat ik nu wat aan mn max zit binnen dit bedrijf en ben ook wel langzaam toe aan wat anders.

Zoals al eerder aangegeven, voor het salaris hoef je inderdaad niet in het toerisme te werken.... Dat valt me toch wel behoorlijk tegen. Mede daarom ook, ga ik toch wel op zoek naar iets buiten het toerisme denk ik... Maargoed... nog maar kijken of dat zo makkelijk gaat haha

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:44

Ik volg zoals Sanne ook de MBO 4 opleiding Frontoffice Manager & Manager Verkoper Reizen. Ik ben nu bezig met mijn laatste stage. Op het moment zit ik in een reisbureau en hiervoor stage gelopen in een hostel in Parijs.
De opleiding zelf was echt heel makkelijk.. Ik heb niet echt het gevoel dat ik mega veel heb geleerd. Het meeste heb ik geleerd van de stage(s).

Hierna zou ik graag nog willen doorstuderen maar ik heb nog geen idee wat. Het liefst zou ik als stewardess oid aan de slag gaan maar ik geloof dat daar ook bijna alleen maar mbo studies voor zijn. En ik woon in Groningen dus aardig ver van Schiphol := Verhuizen kan, maar dan moet ik mijn paard meenemen.

Wat ik hoor van veel collega's waar ik tot nu toe mee samen heb gewerkt is dat ze allemaal echt minimaal verdienen.. En als ik zie hoeveel werk ze eigenlijk hebben is dat echt aan de lage kant :=

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:47

MightyJoe schreef:
Ik volg zoals Sanne ook de MBO 4 opleiding Frontoffice Manager & Manager Verkoper Reizen. Ik ben nu bezig met mijn laatste stage. Op het moment zit ik in een reisbureau en hiervoor stage gelopen in een hostel in Parijs.
De opleiding zelf was echt heel makkelijk.. Ik heb niet echt het gevoel dat ik mega veel heb geleerd. Het meeste heb ik geleerd van de stage(s).

Hierna zou ik graag nog willen doorstuderen maar ik heb nog geen idee wat. Het liefst zou ik als stewardess oid aan de slag gaan maar ik geloof dat daar ook bijna alleen maar mbo studies voor zijn. En ik woon in Groningen dus aardig ver van Schiphol := Verhuizen kan, maar dan moet ik mijn paard meenemen.

Wat ik hoor van veel collega's waar ik tot nu toe mee samen heb gewerkt is dat ze allemaal echt minimaal verdienen.. En als ik zie hoeveel werk ze eigenlijk hebben is dat echt aan de lage kant :=

Hup en nu weer aan het werk jij! ~~}>

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:47

Marijkjuh schreef:
Wat een positieve reacties tot nu toe :)

@Thokkadisje: Waar heb je de opleiding Leisure Management gevolgd?

@__Sannne: Wow, je bent een echte wereldreiziger! Tof zeg! Waar volg jij je opleiding?

Ik heb zelf nog geen specifiek beeld van wat ik precies zou willen, maar ik zou liever voor een grote reisaanbieder op kantoor of voor een luchtvaartmaatschappij werken dan voor een hotel.

Het enige waar ik tegenop zie is dat ik erg lastig nieuwe talen leer. Het lukt wel, maar het duurt gewoon veel langer -O-

Ik volg de opleiding in Groningen. :)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:24

had laatst nog een topic hier over geopend helaas geen reactie's, wil volgend school jaar mbo niv. 3 doen in de richting van toerisme.

Erg leuk om de reactie's te lezen! :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:47

Mijn zusje heeft HTRO gedaan in Diemen en is begin dit jaar afgestudeerd. Op dit moment nog steeds zoekende naar een baan. Zij ervaart het als zeer lastig om een baan te vinden in deze sector.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:49

Ik heb net mijn opleiding Management verkoper reizen niveau 4 afgerond! :)

Heb afgelopen zomer stage gelopen als hostess voor TUI in Portugal! Echt een geweldige ervaring, aankomende zomer ga ik ook weer voor TUI aan de slag! :D

Mijn andere stage was niveau 3 bij een D-Reizen reisbureau, leuk om gedaan te hebben maar verder niet echt mijn ding..

Zou het liefst hierna nog een HBO studie gaan doen maar heb nog geen idee in welke richting, sowieso eerst nog een zomer weg voor TUI ! :D

Ik heb de opleiding overigens gedaan aan het Albeda College in Rotterdam. Leuke opleiding maar alles was wel slecht geregeld..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:24

citroen schreef:
Ik heb net mijn opleiding Management verkoper reizen niveau 4 afgerond! :)

Heb afgelopen zomer stage gelopen als hostess voor TUI in Portugal! Echt een geweldige ervaring, aankomende zomer ga ik ook weer voor TUI aan de slag! :D

Mijn andere stage was niveau 3 bij een D-Reizen reisbureau, leuk om gedaan te hebben maar verder niet echt mijn ding..

Zou het liefst hierna nog een HBO studie gaan doen maar heb nog geen idee in welke richting, sowieso eerst nog een zomer weg voor TUI ! :D

Ik heb de opleiding overigens gedaan aan het Albeda College in Rotterdam. Leuke opleiding maar alles was wel slecht geregeld..
leuk joh! Dat lijkt me ook leuk om te doen in de zomer.. Hoelang ben je in totaal weg? En wat doe je dan als je terug bent?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:24

Is ook echt ontzettend leuk! Mis het werk echt enorm nu! :(

Werk nu even tijdelijk bij de makro.. Voor mijn stage ben ik weggeweest van 20 mei t/m 7 oktober! Maar als je ''normaal'' voor TUI werkt zit je meestal van eind maart/begin april tot half oktober in het buitenland, afhankelijk van je bestemming.

Voor de winter zijn er veel minder plaatsen beschikbaar, van de 6 collega's die een winter bestemming hebben opgegeven hebben er 3 een bestemming gekregen.

Je kan ook voor het jongeren merk voor TUI werken, afgelopen jaar was dit Sunplugged. Volgensmij krijgt het aankomend jaar een nieuwe naam maar dat weet ik niet zeker..

De collega's van Sunplugged werkte er van eind juni t/m eind augustus! Het leuke aan Sunplugged is, is dat het veel kleiner is dan bv gogo!

Het is echt keihard werken als hostess, soms werk je dagen van 12 uur. Maar je krijgt er zo ontzettend veel voor terug. <3