riblappen ipv hamlappen gebruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

riblappen ipv hamlappen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:57

Hallo allemaal,

Ik had zo'n pakje liggen Hollands pannetje (hamlappen, sperziebonen, uien en jachtsaus) wat je normaal dus maakt met hamlappen. Nu heb ik echter runderriblappen liggen die op moeten. Zou ik dit ipv met al die kruiden gewoon in boter kunnen laten sudderen en dan gebruiken voor dit recept?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:01

Riblappen moeten meestal een paar uur sudderen, maar imo is dat het enige verschil en kan je het dus prima met riblappen maken. Je bent alleen wat meer tijd kwijt, maar het smaakt zoveel lekkerder! Dus, waarom niet?

Maar dan wel gewoon met de kruiden die in dat pakketje zitten. Krijgt het vlees wat meer smaak van.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:03

Riblappen zijn suddervlees dat moet heel lang, ik zou het niet doen maar misschien als je het in kleine stukjes snijdt?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:05

Ik heb er wel de tijd voor, ik heb alleen de kruiden die je normaal gebruikt niet in huis. Die saus die in het pakketje zit voeg je eigenlijk pas op het laatst toe en laat je dan even door koken.

Leffroi

Re: riblappen ipv hamlappen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:06

Het zijn gewoon kruiden neem ik aan, dus gewoon er door flikkeren hahaha. En mocht het aan het eind ECHT niet smaken, kun je altijd nog patat ophalen :Y)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:07

Kan prima hoor, het is een gewone jachtsaus, misschien is het zelfs wel lekkerder, heerlijk je vlees een paar uur sudderen, en dan afmaken met de saus .
Eet smakelijk !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:13

Zorg wel dat je bij het stoven iets zuurs (beetje azijn, bier of appelstroop bv) toevoegt, dat zorgt er namelijk voor dat je riblappen mals worden. Anders kun je het heel lang laten stoven maar heb je alsnog taai vlees. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:27

Dus eerst in boter bruin bakken dan met water en azijn laten opstaan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:29

Ja, dat is de meest simpele versie. :j Klein scheutje azijn is voldoende.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:30

Gewoon kruiden en aanbraden en heel lang laten sudderen. Ik doe er nooit azijn oid bij, hooguit beetje water.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:34

Wel voldoende op water zetten. Weet niet of je nog een pakje justhuis hebt? Anders boter in de pan en een siepel en wat knoflook aanfruiten. Dat hebben de meesten wel in huis? Dan vlees aanbraden aan beide kanten, de jus oplossen in water en het vlees helemaal onder water brengen. Anders ben ik altijd bang dat het alsnog aanbrandt. De azijn is een goede tip, die ga ik de volgende keer ook proberen.

Maar ik ziu alsnog die kruiden er gewoon bij proberen. Lekker laten sudderen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:37

Als je de deksel er maar op laat kan het moeilijk aanbranden hoor of je moet het op standje turbo zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:39

Maak het jezelf makkelijk, gebruik een ijzeren sudderpan met deksel, zet 'm na het aanbraden van je vlees (met uitje, teentje knof, laurierblaadje en scheutje azijn en water) gewoon de rest van de dag in de oven op 120 graden. Is het vanavond superzacht en je hebt er vandaag geen omkijken meer naar.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:42

Niet 120!!!! rond de 90/80 graden. Suddervlees mag niet in kokend water zitten. Ik braad het meestal in de begin van de middag, doe er wat vocht bij en zet het in een oven op 80/90 graden. Wij moeten het vlees eruit halen met een schuimspatel.. omdat het van je vork afvalt .. oliebol.. nu heb ik er zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:45

Het is al kwart voor 11, ik weet niet of er nog tijd genoeg is om onder de 100 graden te gaan zitten...

Hahaha pech dat je zo ver weg woont Benfan, hier vanavond goulash van draadjesvlees en genoeg voor een mond extra :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:49

Sonja schreef:
Het is al kwart voor 11, ik weet niet of er nog tijd genoeg is om onder de 100 graden te gaan zitten...

Hahaha pech dat je zo ver weg woont Benfan, hier vanavond goulash van draadjesvlees en genoeg voor een mond extra :D

Je woont niet toevallig in het noord-oosten van Groningen? <3

Als wij draadjesvlees eten en we eten rond 6 uur, dan gaat het het vuur op rond 1 uur. Op de grootste pit, hoogste vuur, vlees even aanbraden (met kruiden e.d.). Dan gaat er jus bij en het vlees komt gewoon helemaal onder te staan. Wachten tot het kookt, dan op de kleinste pit, kleinste vuur lekker laten sudderen. Het kookt dan net niet/ net wel.

Maar de tip van het azijn ga ik de volgende keer ook gebruiken. Het vlees valt wel uit elkaar, maar is toch nog wat taai soms.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:05

Kan nog best hoor, ik zet het ook altijd in de oven op 90/100 graden en ipv azijn (balsamico) doe ik ook vaak wijn. Of donker bier met ontbijtkoek :Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:07

Wat doet het ontbijtkoek dan @justkid?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:10

Mjam Mjam krijg hier ook trek van. Goede tip om het vlees in de oven te stoven! Ga ook weer een keer stoofvlees maken :).

Prince

Leffroi schreef:
Wat doet het ontbijtkoek dan @justkid?

Lekker smaakje toevoegen ;)

justkid

Eén plakje op het vlees, dan krijg je een hele lekkere smeuiige jus, en met het bier en die ontbijtkoek wordt alles een beetje zoet.
Het hangt ook wel af van de kwaliteit van het vlees of het goed uit elkaar valt.
Ik gebruik ook niet altijd wijn of azijn en dan wordt het toch goed.
Vlees insmeren met mosterd is ook heeeeeeerlijk. Dan ook geen wijn of azijn gebruiken

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:22

Van een scheut rode wijn wordt rundvlees ook lekker mals en dat past mooi bij jachtsaus.
Ik maak mijn rundvlees altijd in mijn eigen versie van een hooikist, aanbraden,kruiden er bij, blussen met wijn en goed door verwarmen en dan zet ik de pan in een ton helemaal in een oud dekbed gewikkeld.
Vervolgens doe ik gewoon mijn ding of ga zelfs werken en s'avonds is het gaar.
Makkelijk kan niet aanbranden en kost geen energie :D

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:46

En ? Is het lekker geworden ?