Vraag over huurtoeslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Vraag over huurtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 16:51

Iets voor de mensen met verstand van Belastingdienst;

Ik ben in april in mijn huis komen wonen en sindsdien heb ik ook huurtoeslag gekregen. Eind oktober kreeg ik echter een brief dat er iemand anders op mijn adres ingeschreven stond en dat mijn huurtoeslag stopte op het moment dat niet duidelijk zou worden hoe het in elkaar stak. Ik heb toen meteen gebeld naar de belasting en gemeld dat dit de vorige huurder was. Ze gaven aan dat ik haar op mijntoeslagen uit moest schrijven en dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. Ook nog achter de gemeente aangebeld, nee hoor, er was een onderzoek gaande dus dit zou helemaal goed komen. Deze maand is mijn huurtoeslag echter niet gestort en staat er dat ik recht heb op €0 huurtoeslag. Ik ben woest. Zonder dat geld kan ik mijn huis niet huren op dit moment. Hoe kan ik dit nu aanpakken? Moet ik me voorbereiden op aangetekende brieven en de hele rompslomp? Krijg ik überhaupt dat geld terug wat ik nu mis?

antje_vip

Re: Vraag over huurtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:04

Waarschijnlijk krijg je je geld met terugwerkende kracht. Jij hebt je toch wel gewoon ingeschreven op je nieuwe adres?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:13

Laten we het hopen.. Ik heb me ingeschreven op dit adres en de toeslagen op mijn naam aangevraagd.. Heb ook zwart op wit bewijs dat de vorige huurder verhuisd is..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:14

Je zal het wel terug krijgen maar het lost niet je probleem nu op.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:17

Ik had iets vergelijkbaars met studiefinanciering, ook een fout van hun kant. Ik heb het de maand erna met terugwerkende kracht terug gekregen dus ik denk dat het in jouw geval ook wel zo zal werken. Wel alle voortgang in de gaten blijven houden! Ik zou er nog wel even achteraanbellen dat je deze maand niets hebt gehad en dat dat niet overeenkwam met de gemaakte afspraken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:22

De belastingdienst is erg snel met het terughalen en stop zetten van geld, maar als zij uit moeten betalen laten ze gerust een maand op zich wachten. Als het een tegoed is zoals in jouw geval kan het zelfs nog langer duren. Het zijn echt eikels wat dat betreft. Ik denk dat, aangezien je toeslag nu op 0 staat, je jezelf even opnieuw aan moet melden. Gewoon inloggen met je digid bij de belastingdienst en je gegevens even opnieuw invullen, dan zit je weer in het systeem. Op hun wachten (als ze al wat doen) gaat denk ik te lang duren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:32

Ik heb mijn toeslag maar weer aangevraagd en ga maandag er maar weer achteraan bellen. Precies een maand geleden heb ik hen gebeld en het verhaal uitgelegd, twee weken geleden de gemeente met de vraag hoe het stond en nog flikken ze het... Heb het allemaal maar even opgeschreven zodat ik het om hun oren kan slaan maandag, maar ik ben pislink. Hier, verrassing omdat je een goedbedoelende burger bent. Ga maar kijken hoe je het rond krijgt. Bah!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:39

Ik ben zo'n 8 weken zoet geweest met zo'n zelfde verhaal. Toen hadden ze daarna ook nog eens per ongeluk mijn vriend uitgeschreven dus kreeg ik weer minder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:44

Pfff... Flink vermoeiend.. Heb je uiteindelijk wel al het geld teruggekregen moonsparkle? Gelukkig woon ik alleen dus dat kan niet fout gaan.. Denk ik... := Dat wordt geld lenen bij mijn ouders denk ik dan maar..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:47

upendo schreef:
Pfff... Flink vermoeiend.. Heb je uiteindelijk wel al het geld teruggekregen moonsparkle? Gelukkig woon ik alleen dus dat kan niet fout gaan.. Denk ik... := Dat wordt geld lenen bij mijn ouders denk ik dan maar..

Ja uiteindelijk is het weer recht getrokken, maar tot die tijd was het ook zuinig leven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:49

Mehhh. Juist met december voor de deur ook.. :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:50

Heb je ook bij de GBA geinformeerd hoeveel mensen er op jouw adres staan ingeschreven?? Kunnen ze heel snel antwoord op geven, als de vorige bewoner zich niet heeft uitgeschreven dan krijg je dit soort toestanden. Zegt het GBA dat jij alleen staat ingeschreven dan is het meteen duidelijk dat je gewoon recht op huurtoeslag hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:51

Maar toen je in dat huis bent gaan wonen is er toen niet gevraagd naar de oude bewoner? Die moet dan uitgeschreven worden op dat adres en door de gemeente geparkeerd worden afhangende onderzoek. M.I. klinkt het alsof de gemeente even zijn werk moet doen..

Heb je zelf toevallig geen nieuw adres van de vorige bewoner?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:56

Bigone, ik heb bij de gemeente aangegeven dat ik nog post kreeg van 2 oude huurders. Daarop gaven ze aan dat er nog 2 mensen ingeschreven stonden, ik en de vorige huurder. Maar dat naar die laatste al een onderzoek aan de gang was, opgestart door, jawel, de belastingdienst. (Duh, die heb ik meteen gebeld toen ik de waarschuwingsbrief binnen kreeg..)

Sammie, ik heb me via Internet ingeschreven, meteen zodra ik hierheen verhuisd was, zoals aangegeven bij de gemeente. Ik heb het adres van de vorige huurder, maar na herhaaldelijk mails sturen of zij zichzelf van dit adres uit wil schrijven heb ik daar geen respons van gekregen. De gemeente 'kan niks met het nieuwe adres, dat moet zij zelf doorgeven'...

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:57

Alleen de oude bewonder kan zich uit schrijven op jouw adres. Dat moet gebeuren bij de gemeente. De belasting dienst krijgt zijn gegevens van de gemeente. Als hij/zij zich niet heeft "verhuisd" op papier, heb je dus een probleem.
Dat kan heel lastig worden...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:02

De oude bewoner heeft zichzelf kennelijk nog niet op het nieuwe adres laten inschrijven. Zodra hij dat doet, wordt hij automatisch uitgeschreven op het oude adres.

Edit: alleen als de oude bewoner emigreert, kan hij zich laten uitschrijven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:03

WendyLotte schreef:
Alleen de oude bewonder kan zich uit schrijven op jouw adres. Dat moet gebeuren bij de gemeente. De belasting dienst krijgt zijn gegevens van de gemeente. Als hij/zij zich niet heeft "verhuisd" op papier, heb je dus een probleem.
Dat kan heel lastig worden...

Zelfs als ik dat aangegeven heb bij zowel belastingdienst als gemeente?
Er is een onderzoek ingesteld dus, ik heb alle brieven altijd netjes retour afzender gestuurd..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:06

Als die oude bewoner om welke reden dan ook zich niet uit wil schrijven op haar oude adres dan trek je voorlopig aan het kortste eind. Ik zou haar persoonlijk opzoeken indien mogelijk, je krijgt waarschijnlijk wel met terugwerkende kracht je subsidie maar pas wanneer zij uitgeschreven is.
En als zij dit al vanaf April niet doet zal er wel iets aan de knikker zijn, oude adres laten staan omdat ze samenwoont met iemand die ook allerlei toeslagen/bijstand krijgt bvb.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:14

Zo'n onderzoek naar iemands werkelijke woon- of verblijfsplaats kan flink wat tijd in beslag nemen. Wat Bigone hierboven al schrijft over de toeslagen.
Heb je alleen contact gehad met de belastingdienst of ook met de gemeente (Gemeentelijke Basis Administratie)? Dring er bij de gemeente op aan dat de vorige bewoner echt niet meer op dat adres woont en dat de registratie in de GBA zo snel mogelijk wordt aangepast. De oude bewoner krijgt dan de vermelding onbekend vertrokken en heeft dan zelf een probleem (geen rechten meer), en niet jij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:14

upendo schreef:
De gemeente 'kan niks met het nieuwe adres, dat moet zij zelf doorgeven'...
Wat een rare instelling (letterlijk en figuurlijk) :') Ik had het adres doorgegeven aan mijn gemeente en ze zouden hem gelijk een brief sturen met de mededeling of hij idd verhuisd was en dat hij genoteerd stond als vertrokken zonder bekend adres.

Het is zelfs zo dat er op het adres al iemand ingeschreven staat je je vaak niet kan inschreven zonder toestemming van die persoon. Toen ik bij VL introk, moest VL dus via digiD ook toestemming geven, anders kon ik mij niet eens inschrijven op dat adres..!

Wat maken sommige gemeentes er toch een zootje van...

Als jij het adres hebt kun je maar beter even zelf langs gaan.. Stel een briefje op in haar naam en laat har dat ondertekenen incl. BSN nummer oid.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:17

Ik heb net contact gehad met de vorige huurder, zij staat al ingeschreven op haar nieuwe adres. Nou, mijn klomp breekt hoor..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:17

ts weet je zeker dat je niet de dupe bent van die storing die heeft plaatsgevonden? Veel mensen hebben hun toeslagen afgelopen vrijdag niet ontvangen (ik ook niet), deze zullen nu maandag op je rekening staan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:17

MarChak schreef:
Zo'n onderzoek naar iemands werkelijke woon- of verblijfsplaats kan flink wat tijd in beslag nemen. Wat Bigone hierboven al schrijft over de toeslagen.
Heb je alleen contact gehad met de belastingdienst of ook met de gemeente (Gemeentelijke Basis Administratie)? Dring er bij de gemeente op aan dat de vorige bewoner echt niet meer op dat adres woont en dat de registratie in de GBA zo snel mogelijk wordt aangepast. De oude bewoner krijgt dan de vermelding onbekend vertrokken en heeft dan zelf een probleem (geen rechten meer), en niet jij.

Ik heb met beiden contract gehad!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:18

De Belastingdienst moet de gegevens van de GBA hanteren. Zolang daar meerdere personen ingeschreven staan wordt je toeslag gestopt. Heeft dus geen nut om hun boos te bellen want het moet veranderd worden bij de gemeente.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:18

Maartje1990 schreef:
ts weet je zeker dat je niet de dupe bent van die storing die heeft plaatsgevonden? Veel mensen hebben hun toeslagen afgelopen vrijdag niet ontvangen (ik ook niet), deze zullen nu maandag op je rekening staan.

Ik ben er vrij zeker van, ik kreeg net een brief binnen dat ik geen huurtoeslag meer krijg en dat ik het opnieuw moet aanvragen wil ik het weer ontvangen..